Microsoft stödjer Blu-ray

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stödjer Blu-ray

Microsoft var tillsammans med Toshiba de två företag som hårdast drev HD-DVD. När Toshiba kastade in handduken hade Microsoft däremot inget val än att göra det samma. Nu har de officiellt bekräftat att de i framtiden kommer att stödja Blu-ray.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blu-ray 3v EOL för HD-DVD

Permalänk
Medlem

Så är det.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Varför skapades ens HD-DVD?

Permalänk
Medlem

Lite synd men vore kul o se en lös BD spelare till xbox 360 som hd-dvd spelaren dom släppte.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Skönt att det äntligen är över. Då är det snart dags att börja kolla efter en BR-spelare.

Permalänk

Stackars dom som köpte den HD-DVD spelaren till 360, nu måste dom köpa Blu-Ray spelare.

Edit: Måste och måste .. vill man inte så gör man det inte .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

man ska aldrig vara för snabb när det gäller nya grejer..Tråkigt att det ska behöva vara så ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var väl inte svårt att gissa sig till?
Som att MS skulle ställa sig utanför det som är tänkt att ta över efter DVD nu när det är avgort, knappast. Fast någon BR-spelare till 360 lär ju inte vara av någon nytta på bra länge tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Skönt att det äntligen är över. Då är det snart dags att börja kolla efter en BR-spelare.

Nja, nu när det är över så kommer ju "Alla måste ha BR nu!11one!1!!one!1"-tåget dra igång på allvar, så priserna kommer ju fortfarande vara hemska i ett bra tag till. För konsumenterna var det ju både bra och dåligt då det numera är klart vad man bör skaffa vilket är väldigt bra, men de inblandade har inget att tävla med längre vilket aldrig är bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontakoj
Varför skapades ens HD-DVD?

För att tjäna pengar såklart. Företagen bakom det vinnande formatet kan ju räkna med stora inkomster i form av licenskostnader.

Permalänk
Medlem

hd-dvd var ju regionsfritt så nu får vi stå ut med regionskodning.. hurra!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det var väl inte svårt att gissa sig till?
Som att MS skulle ställa sig utanför det som är tänkt att ta över efter DVD nu när det är avgort, knappast. Fast någon BR-spelare till 360 lär ju inte vara av någon nytta på bra länge tror jag.Nja, nu när det är över så kommer ju "Alla måste ha BR nu!11one!1!!one!1"-tåget dra igång på allvar, så priserna kommer ju fortfarande vara hemska i ett bra tag till. För konsumenterna var det ju både bra och dåligt då det numera är klart vad man bör skaffa vilket är väldigt bra, men de inblandade har inget att tävla med längre vilket aldrig är bra.

Där kan jag inte alls hålla med dig. Om alla ska ha Blu-Ray så blir det ju mer producerade enheter vilket i slutändan resulterar i billigare produkter. Sedan Blu-Ray vann har vi redan kunnat se positiva prisskillnader på BR spelare. Bland annat har ju Sony sänkt priserna så att man nu kan köpa den första BR spelaren under 3000 sek, dvs inte PS3. Samma spelare kostade 8000 sek i Augusti, 2007. Väntar man ett år så kommer BR spelare ligga på runt 1500 sek, och man kommer kunna köpa BR brännare till PC för ungefär samma pris förhoppningsvis.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
För att tjäna pengar såklart. Företagen bakom det vinnande formatet kan ju räkna med stora inkomster i form av licenskostnader.

inkomst i en kostnad? hoppas det var något nytt

Permalänk
Medlem

Bra att de är kloka och stödjer Blu-ray.
Förresten, det heter HD DVD, inte HD-DVD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Där kan jag inte alls hålla med dig. Om alla ska ha Blu-Ray så blir det ju mer producerade enheter vilket i slutändan resulterar i billigare produkter. Sedan Blu-Ray vann har vi redan kunnat se positiva prisskillnader på BR spelare. Bland annat har ju Sony sänkt priserna så att man nu kan köpa den första BR spelaren under 3000 sek, dvs inte PS3. Samma spelare kostade 8000 sek i Augusti, 2007. Väntar man ett år så kommer BR spelare ligga på runt 1500 sek, och man kommer kunna köpa BR brännare till PC för ungefär samma pris förhoppningsvis.

Ja givetvis är det ju bra i slutändan, när produktionen har kommit igång och tillverkarna tävlar med varandra. Men på kort sikt, alltså för de som tänker att "Ja, nu är det avgort, måste skaffa en omedelbart" är det inte så jättelyckat. Att Sony sänkte priserna skulle jag nog mer tillskriva att de vill ha et försprång just på grund av att folk nu kommer vara otåliga och inte att det skulle vara något magiskt undantag till att mindre konkurrens = dåligt för konsumenterna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja givetvis är det ju bra i slutändan, när produktionen har kommit igång och tillverkarna tävlar med varandra. Men på kort sikt, alltså för de som tänker att "Ja, nu är det avgort, måste skaffa en omedelbart" är det inte så jättelyckat. Att Sony sänkte priserna skulle jag nog mer tillskriva att de vill ha et försprång just på grund av att folk nu kommer vara otåliga och inte att det skulle vara något magiskt undantag till att mindre konkurrens = dåligt för konsumenterna.

Många andra tillverkare har också sänkt priserna drastiskt sedan BR vann. Bland annat Samsung som säljer den näst billigaste BR spelaren i Sverige för ca. 3400 sek och det finns i dagsläget ett antal BR spelare under 4000 sek. För två tre månader sedan var detta långt ifrån ett faktum. Självklart kommer det dröja ett tag tills priserna stabiliserar sig på en nivå som jag tycker verkar vettig för konsumenter. Kommer ihåg första dvd:n min familj köpte. Var en special edition version av Pearl Harbor som då kostade 45 euro (bodde i Österrike på den tiden). Men vi har sett ett ganska bra prisras sedan BR vann, men man kommer ändå inte undan att man inte får en riktigt bra BR spelare för under ca. 5000-6000 sek. De för 3000 sek mostvarar ju de billigaste dvd spelarna, men har dock bättre stöd för hd ljud osv. Jag väntar nog ett år och skaffar mig en grymm BR brännare till nya datorn (som jag snart skall inhandla) i stället för att rusa ut i butik nu. De billigaste filmerna kostar ju fortfarande 250 spänn så det är ju en annan sak att tänka på.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Enda vettiga Microsoft nånsin gjort....dom har haft det lite kämpigt med ideerna dom senaste 20-30 åren sisådär

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Många andra tillverkare har också sänkt priserna drastiskt sedan BR vann. Bland annat Samsung som säljer den näst billigaste BR spelaren i Sverige för ca. 3400 sek och det finns i dagsläget ett antal BR spelare under 4000 sek. För två tre månader sedan var detta långt ifrån ett faktum. Självklart kommer det dröja ett tag tills priserna stabiliserar sig på en nivå som jag tycker verkar vettig för konsumenter. Kommer ihåg första dvd:n min familj köpte. Var en special edition version av Pearl Harbor som då kostade 45 euro (bodde i Österrike på den tiden). Men vi har sett ett ganska bra prisras sedan BR vann, men man kommer ändå inte undan att man inte får en riktigt bra BR spelare för under ca. 5000-6000 sek. De för 3000 sek mostvarar ju de billigaste dvd spelarna, men har dock bättre stöd för hd ljud osv. Jag väntar nog ett år och skaffar mig en grymm BR brännare till nya datorn (som jag snart skall inhandla) i stället för att rusa ut i butik nu. De billigaste filmerna kostar ju fortfarande 250 spänn så det är ju en annan sak att tänka på.

Ok, fler än Sony då. Men som du sjävl säger, 3-4K för BR-varianten av de dvd-spelarna man kan köpa på konsum för 499:-. Det är inte bra om man tänker på alla som köper en och om ½-1 år istället skulle få en bra spelare för samma eller mindre pengar. Just nu handlar det alltså för tillverkarna om att sälja ut skräpet innan de blir tvungna att sälja vettiga saker för mindre pengar (med andra ord, vill man ha något vettigt ett tag framöver så kommer man fortfarande få betala mer än vad man borde). Och konsumenterna kommer köpa det med hull och hår, även fast det i dagsläget finns så gott som ingen anledning alls att faktiskt ha en. Så som sagt, kortsiktigt illa, långsiktigt bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"och har ännu inte slickat alla sina sår."
Hahahah, det var dagens skratt :P. Deras ego krossar dem själva ju, inga små sår av det, snarare sagt brutna ben och öppna blödande såt.

Permalänk
Medlem

Spelar inte mig så stor roll vilket format som vann eftersom jag kört båda formaten ett tag. Dessutom sålde El-giganten ut sina HDDVD-filmer för 99kr/st

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tycker det är både synd och dåligt att det inte fanns nog med plats för TVÅ format. För det finns både chip och allt för DUAL spelare, det är helt enkelt synd att Sony kunde KÖPA till sig studiorna.

Läser man lite mer om ämnet förstår man att det inte var en fair fight (IMO).

DVD- och DVD+ finns tills idag. Sedan undrar man vad Sony kommer göra när man är ILLA TVUNGEN att välja Blu-ray. Hoppas Kina kommer med någon slags ny variant.

Någon som vet vad licensavgifterna kommer vara på media? alltså tomma skivor etc.? Hoppas det kommer vara lika bra som DVD .. men som sagt, har jag en känsla att konsumentet kan ha förlorat något här.

Rätta mig gärna, jag vill ha fel

Permalänk

Klart inte konsumenterna har förlorat. Ni blandar ihop produkter med standarder. Sedan att det står företag bakom standardern spelar föga roll. Priserna kommer dimpa precis som det gjort för dvd och cd. Bara idioti att dvd- och dvd+ finns.

Priserna har redan gått ner, och folk kan försöka förklara bort det hur dom vill, men det beror på att efterfrågan ökat. Dvs, fler tillverkare vill slåss om kunderna. Hur ni får det till någon nackdel är imponerande och nej, sony kommer inte hålla uppe priserna. Dom inser precis som vilken annan tillverkare som helst att stålar kommer vid stora volymer, inte höga priser.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Klart inte konsumenterna har förlorat. Ni blandar ihop produkter med standarder. Sedan att det står företag bakom standardern spelar föga roll. Priserna kommer dimpa precis som det gjort för dvd och cd. Bara idioti att dvd- och dvd+ finns.

Priserna har redan gått ner, och folk kan försöka förklara bort det hur dom vill, men det beror på att efterfrågan ökat. Dvs, fler tillverkare vill slåss om kunderna. Hur ni får det till någon nackdel är imponerande och nej, sony kommer inte hålla uppe priserna. Dom inser precis som vilken annan tillverkare som helst att stålar kommer vid stora volymer, inte höga priser.

Hmm, hoppas du har rätt.
Tycker dock inte om att ETT företag hålleri allt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Klart inte konsumenterna har förlorat. Ni blandar ihop produkter med standarder. Sedan att det står företag bakom standardern spelar föga roll. Priserna kommer dimpa precis som det gjort för dvd och cd. Bara idioti att dvd- och dvd+ finns.

Priserna har redan gått ner, och folk kan försöka förklara bort det hur dom vill, men det beror på att efterfrågan ökat. Dvs, fler tillverkare vill slåss om kunderna. Hur ni får det till någon nackdel är imponerande och nej, sony kommer inte hålla uppe priserna. Dom inser precis som vilken annan tillverkare som helst att stålar kommer vid stora volymer, inte höga priser.

Amen Broder, väl talat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
"och har ännu inte slickat alla sina sår."
Hahahah, det var dagens skratt :P. Deras ego krossar dem själva ju, inga små sår av det, snarare sagt brutna ben och öppna blödande såt.

Du är udda

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

wasabi - Hah, det är verkligen inte Sony som driver upp priset på tomma BD-skivor i Sverige. Antipiratlobbyn har lyckats övertala oss till en ENORMT hög skatt på tomma medier. Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men det handlar om tiotals procent som är direkt straffskatt. Jag rekomenderar ingen att stödja detta, själv köper jag mina skivor från wesellcd.com. Under halva priset för precis samma media...
Man vet att något är fel när man kan använda EU för att få något bättre än i Sverige.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association

inte ett företag... utan en jefla massa bara det att sony leker lite herre på täppan

Permalänk
Medlem

Vilken gnällig artikel.

Permalänk
Medlem

om man på fullt allvar tror att 2 format skulle vara en prispressare behöver man nog fundera ett varv till.

detta skulle betyda:

1: tillkrånglade multispelare.

2: alla patent och tekniker som skiljer mellan dem ska betalas i onödan.

3a: handlarna ska hålla 2 format av alla filmer. (lager och administration kostar, vem betalar den i slutändan tror ni?)

3b: alla bolag har sin skivstandard vald och alla som vill se alla filmer måste ha spelaren i punkt 1 eller:

4: dubbla spelare i hyllan kostar givetvis dubbelt också. (dyrt för dig, dyrt för miljön under elektronikberget)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Tycker det är både synd och dåligt att det inte fanns nog med plats för TVÅ format. För det finns både chip och allt för DUAL spelare, det är helt enkelt synd att Sony kunde KÖPA till sig studiorna.

Läser man lite mer om ämnet förstår man att det inte var en fair fight (IMO).

DVD- och DVD+ finns tills idag. Sedan undrar man vad Sony kommer göra när man är ILLA TVUNGEN att välja Blu-ray. Hoppas Kina kommer med någon slags ny variant.

Någon som vet vad licensavgifterna kommer vara på media? alltså tomma skivor etc.? Hoppas det kommer vara lika bra som DVD .. men som sagt, har jag en känsla att konsumentet kan ha förlorat något här.

Rätta mig gärna, jag vill ha fel

aha, så du menar att den där smarta strategin som HD DVD körde innan var oetisk på nått vis?

om man ser det som 10 elaka ungar som spöar upp 1 annan och dennes låtsaskompis så visst, men nu var det 12 företag som slogs. (varav de där i odynamiska duon har mer resurser att bråka med än de andra har kombinerat) och i vilket fall, till sist valde ändå konsumenten. (för man var ju trots allt faktiskt inte tvungen att skaffa en PS3, eller inte skaffa en HD-låda för Xboxen, eller en nästan gratis HD DVD-spelare)

Kina har ju officiellt fått den handikappade kusinen till HD DVD redan. sen om konsumenterna där gillar läget eller om BD kommer breda ut sig där är nog mest en fråga om skrivbara medier. *rest me case*

osäker på om det gäller pressade eller brännbara, men 0.12€ är vad jag sett. + mediaavgiften som nån påpekade då. fast den varierar efter storlek, så den blir ju självfallet större. men det kan man ju knappast beskylla SONY för. eller vänta.. jo, det är ju också deras fel eftersom formatet rymmer mer data!

de vet du.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Lite synd men vore kul o se en lös BD spelare till xbox 360 som hd-dvd spelaren dom släppte.

går ju inte att göra nått i samma rum som ett xbox 360, hatar den hårfönen :S

Visa signatur