Nvidias svar på Radeon HD 4000

Permalänk

Skulltrail suger. Säg något det tillför gaming för 30 000 tusen? eller det någonsin kommer att tillföra. Nephilim kommer att äta skulltrail levande.

ps helt sjukt 8800Gt med tyst zalman för 1700 spänn. Biter mig i pannan och mumlar Ati 4000 som mantra.

Fatta när 4000 serien pressar ner 3850 och 9600Gt under 1000 spänn. Det börjar bli löjlig prestanda och folk tycker pcgaming är dyrt!?!?
Nuff said.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Fatta när 4000 serien pressar ner 3850 och 8600Gt under 1000 spänn. Det börjar bli löjlig prestanda och folk tycker pcgaming är dyrt!?!?

8600GT för under 1000 spänn? 8600GT går ju att hitta från 700 kr Du kanske menade 8800GT? 3850 går ju att få runt 1300 kr också, så de är inte särskilt dyra heller. Men billigare grafikkort blir ju ingen ledsen för.

Permalänk
Avstängd

Hur som helst så vill jag se hur den annalkande 9800 korten presterar med G92 kärnan. Jag vill kunna jämföra ett 9800GT eller GTX med 8800GT för att se om du är värt en uppgradering i vanlig ordning, eller om jag skall bryta trenden med att byta kort vid varje generations byte.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nephilim kommer att äta skulltrail levande.

Om det fortfarande hade funnits jättar så kanske de skulle det.
Fast jag ser mer fram emot nehalem, den kommer äga ansiktet av Core Duo.
Nehalem och Larabee kommer smeka, raytracing ftw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Dubbla flyttalsprestandan är en väldigt realistisk siffra på G100. Vore märkligt om den presterade sämre.

Det tråkiga är väl att Nvidia förmodligen kommer att hålla sig jämns med 4000 serien med detta. Det ger låga priser men ingen prestandarevolution. Hade varit kul med ny monsterprestanda ävenom man bara drömmer om den.

Jag tror att en jämn marknad där AMD kan ta tillbaka andelar kommer leda ut i den prestandarevolutionen snabbare än om Nvidia sitter och klämmer på prestandasegmentet ensamma.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så väldans mycket om grafikkort, ja inte andra komponenter för den delen heller. Tycker bara det verkar väldigt smart och logiskt av Nvidia att klämma ut så mycket som möjligt av varje generation av deras gpu:er. Det måste ju vara stora utvecklingskostnader och en förfining måste vara bra mycket billigare än en ny kärna?

De har haft "ledningen" så länge att även om AMD skulle göra ett grafikkort som är lite snabbare skulle den stora massan där ute fortfarande tro att Nvidia var märket att satsa på eftersom de har ett så etablerat namn i den absoluta toppen.

Sen att de inte har något behov av att pumpa ut en ny kärna, utan deras gamla, om än uppdaterad, fortfarande kan piska AMD är ju bara att gratulera till.

Jag önskar bara dom skippade ensamrätten på sli till sina egna kretsar så att man istället kunde köra dubbla Nvidia på Intelkretsar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag önskar bara dom skippade ensamrätten på sli till sina egna kretsar så att man istället kunde köra dubbla Nvidia på Intelkretsar...

Du hör väl själv hur det låter? Nvidia tillverkar också chipsets, aldrig att de går med på det så länge de har chipset-divisionen kvar ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Nvidia ligger nog pyrt till vad det gäller chipset , kan dom inte erbjuda något mer än SLI utöver Intel och AMD så sitter dom i en dålig position , snart är nog deras chipset ett minne blott och AMD och Intel gör SLI kompatibla chipset tror jag iallafall.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan vi inte spekulera mera!

Kom med fakta. Inte spekulationer. Faktum är att dem ska krympa G92.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nvidia verkar ändå ha en rätt jämn kamp med g92. Varför då inte fortsätta med det tills ati börjar ta igen och då kan man släppa nästa arkitektur som man filar på under tiden.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det bästa med den här nyheten är att Nvidia oxå börjar designa kort med inriktning prestanda/krona, AMD har ju gjort det ett tag nu (även på processorsidan), jag bryr mig inte vem som har det bästa kortet som jag inte har råd med utan vem som har det bästa kortet jag HAR råd med. Dock så verkar det ju onekligen som om att AMD kommer att leda utvecklingen, i sommar åtminstånde.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så säkert att de har råd att behålla sitt eget chipset? Rätta mig om jag har fel (vilket jag säkert har;) men är inte Intels chips prestanda- och marknadsledande? Nvidia sitter lite i kläm och skulle kanske tjäna på att licensiera ut sin sliteknik eller hur man nu utrycker det?

Håll åtminstone med om att det hade öppnat upp en lite större marknad för alla och skapat en större flexibilitet. Som det är nu kan man ju inte välja det chipset OCH grafikkort man vill. Man kan ju i värsta fall tvingas att kompromissa med en av dem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Man kan dock konstatera att det är rätt dåligt av ATi att under 12 månaders tid inte kunna producera ett kort som definitivt utpresterar 8800GTX eller Ultra.

Kan man inte konstatera samma sak om Nvidia då också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du hör väl själv hur det låter? Nvidia tillverkar också chipsets, aldrig att de går med på det så länge de har chipset-divisionen kvar ...

Så länge som deras chipset inte är totalt utdaterad pga licenstjafset med intel. Någon kanske kan tala om hur det går med det?

Permalänk
Medlem

Ännu mer dåliga nyheter i grafikkorts världen...

Som jag skrev i någon annan nyhet för någon månad sedan så har absolut allting inom high-end grafikkort ända sedan November 06 varit en enorm besvikelse och det bara fortsätter. Fram tills nu har man i alla fall trott att GT200/G100 skulle komma någon gång i sommar för att konkurera med HD4000 men istället får vi dras med ytterligare en minimal utveckling av den nu föråldrade G80 fram tills sent Q3 eller Q4. Nu är det ingen katastrof för Nvidia då AMD's R7-generation riskerar att bli ytterligare ett tillägg på listan över besvikeler. För Entusiasten, eller till och med svensson-gamern, är det dessdå mer tråkigt då spel som crysis är totalt ospelbara med dom inställningar som krävs för att det ska se bra ut (=very high). Det är inte fullt lika tydligt i dom flesta andra spelen men det faktum att man nu för tiden ofta struntar i att testa med AA påslaget talar sitt tydliga språk.

Jag borde, och skulle, bytt ut mitt X800XL för länge sedan men har struntat i det då alla grafikkort som säljs idag är föråldrade.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Väldigt vad nvidia gör utpspel! man hör inte lika mycket från ati!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timma123
Kan man inte konstatera samma sak om Nvidia då också?

Nej, inte direkt. De har knappast haft något som helst behov av att göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kollade du verkligen på diagramen? 1 FPS mer, mindre med filter aktiverade... Det är inte vad jag kallar att hålla tronen.

Kolla på test med nya drivrutiner så presterar HD3870x2 i överlag runt 10-15 procent bättre än ultra och likvärdigt eller bättre än Ultra med AA och AF på. Har dom ett kort som presterar bättre, har dom tronen. Så enkelt är det, det spelar ingen roll om kortet inte är lika bra som förväntat. Presterar det bäst på marknaded för tillfället så har ju dess tillverkar tronen just vid det tillfället.

Curly, jag skulle inte rekommendera att du förlitar dig allt för mycket på Fudzilla då dom har mer falska nyheter än sanningsvärda. HD4000 serien är än så länge enbart rykten. Ingen vet ens om den kommer i Juni som det påstås i dessa rykten. Poängen är att med tanke på hur lite vi vet känns det väldigt dumt att förvisa en grafikkortsserie bara så där. På pappret ser det ju ut att vara ett monster. HD4870x2 RYKTAS prestera dubbelt så bra som HD3870x2 och om det ligger i samma prisklass å är det ju bara att tacka och ta emot. Det är bara att vänta tills det släpps och se.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kolla på test med nya drivrutiner så presterar HD3870x2 i överlag runt 10-15 procent bättre än ultra och likvärdigt eller bättre än Ultra med AA och AF på. Har dom ett kort som presterar bättre, har dom tronen. Så enkelt är det, det spelar ingen roll om kortet inte är lika bra som förväntat. Presterar det bäst på marknaded för tillfället så har ju dess tillverkar tronen just vid det tillfället.

Curly, jag skulle inte rekommendera att du förlitar dig allt för mycket på Fudzilla då dom har mer falska nyheter än sanningsvärda. HD4000 serien är än så länge enbart rykten. Ingen vet ens om den kommer i Juni som det påstås i dessa rykten. Poängen är att med tanke på hur lite vi vet känns det väldigt dumt att förvisa en grafikkortsserie bara så där. På pappret ser det ju ut att vara ett monster. HD4870x2 RYKTAS prestera dubbelt så bra som HD3870x2 och om det ligger i samma prisklass å är det ju bara att tacka och ta emot. Det är bara att vänta tills det släpps och se.

Sprillans nytt test i alla fall:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3256&p=5

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Nvidia verkar ändå ha en rätt jämn kamp med g92. Varför då inte fortsätta med det tills ati börjar ta igen och då kan man släppa nästa arkitektur som man filar på under tiden.

Läs titel: (Polerad G92) Nvidias svar på Radeon 4000-serien.
AMDs R7xx-kretsserie är en ny arkitektur, inte helt revolutionerad, men ett steg framåt hellre än att enbart komprimissa med kretsstorlek.

Det Nvidia har på arbete just nu lanseras ju efter sommaren som bäst. Men likaså har AMD R700 innan nyår, som enligt rykten sitter på två grafikkärnor på en krets.

Sedan får man inte glömma att AMD har Hybrid Crossfire på marknaden medan Nvidia fortfarande spekulerar, eller har jag missat något? Även om det enbart täcker HD3200 (780G) med en HD3450 än så visar det ändå att de har färdig produkt ute, som dessutom funkar jäkligt bra.

Att Nvidia nu försöker skapa en hype mot sin nya serie innan den nuvarande serien ens lanserats bevisar att de har väldigt lite pågång denna sommaren. Skulle gärna vilja se AMD slänga ut lite material och/eller kommersiellt skitsnack om sin 4000-serie för att få mer uppmärksamhet. Känns som den nya serien fallit i skuggan av 9600GT till och med, trots att AMD har identisk lösning för mindre pengar sedan flera månader (genomsnittspris).

Oscar:
Jag tror inte en sekund att 4870X2 presterar dubbelt så starkt som 3870X2, men det är ju rykten som rykten. Dock kan jag tänka mig väldigt goda skillnader eftersom 3870X2 funnits en skvätt nu och jag tror inte att AMD-folket sitter och slappar när det gäller den interna optimeringen av kretsarnas kommunikation och bandbredd.

Jag skulle vilja se 4870X2 i 512-Bit. Excessivt, men allting med stora siffror säljer ju.

Permalänk

Just 4870x2 tror jag kommer att bli enormt lyckat. Där sitter Ati med alla kort på handen. Nvidias Sli lösningar spyr ur sig ström även i idle.

Ati´s kort ska visst idla på några tiotal w ryktas det. Det skulle göra det helt ljudlöst.

Ett kort utvecklat just för x2 som drar nytta av det tidigare vackert byggda 3870x2 kan ju inte bli fel. Kombinera detta med bättre AA, ny extra AA funktion och allmän optimering av gammla arkitekturens största misstag och det borde kunna bli hur bra som helst.

Frekvenserna lär gå pressa rejält med en bra design istället för Nvidias skrämmande dubbelmacka som ju haft problem med värme mm.. Men snygg är den iofs.

Rätt skönt att se x2 totalmosa Ultrat i Oblivion 1920 med 72 fps mot ultras 45 fps. Mäktigt för ett kort hälften så dyrt.

Det blir ju rätt och riktigt när man tar tripple xfire med x2 + 3870. Även om ultrat ju fortfarande kostar mer än detta.

Mohahaha jag kan knappt vänta till 4000x2. Blir skönt att logiskt kunna köpa av Ati som man ju trots allt håller på.

Jag ska tvinga flickvänner att dumpa mig bara för att jag ska kunna tröstköpa en 1080p tv och 4000x2 kortet. Sedan spelar jag the Sims på det och kanske world of warcraft ibland.

En annan positiv effekt 4000 arkitekturen kan få är att OEM tillverkare alltid gillar svala kort. Med låg idle blir det riktigt svalt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Sedan får man inte glömma att AMD har Hybrid Crossfire på marknaden medan Nvidia fortfarande spekulerar, eller har jag missat något? Även om det enbart täcker HD3200 (780G) med en HD3450 än så visar det ändå att de har färdig produkt ute, som dessutom funkar jäkligt bra.

Nvidia har Hybrid SLI och var först med Hybrid lösningen officiellt har jag för mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Läst någonstans att HD4XXX seriens Shaders,TMU och Rops skulle gå i 4X per cykel . Men på vilken sida?
Eller har jag drömt det? Kan det vara rykten?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nvidia har Hybrid SLI och var först med Hybrid lösningen officiellt har jag för mig.

Fel. ATI var först.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det kommer givetvis klockas högre när 55 nm.
Och nice med DX 10.1 också (förutom att det tvingar dig köra 4x MSAA om förstått det rätt).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ja för X800XL är ju inte föråldrat alls? Ett grafikkort blir föråldrat så fort det når marknaden. Roligt att läsa alla inlägg här att "Nu är Nvidia körd" "Nu kör ATI över Nvidia" som exempel. Det här är lika mycket hype som det var med 2900XT och vi såg ju hur det gick. Jag väntar och ser innan jag börjar uttala mig, Nvidia är knappast dumma så att dom bara står och ser på när ATI "spöar" dom. Dom lär nog vara rätt snabba att kontra.

Men det ska bli jäklligt intressant att se hur ATI´s 4000 high end serie presterar och ett köp blir det först när jag har sett tester och benchmarks med det. Jag köper då inte på hype och bara märke.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Att Nvidia nu försöker skapa en hype mot sin nya serie innan den nuvarande serien ens lanserats bevisar att de har väldigt lite pågång denna sommaren. Skulle gärna vilja se AMD slänga ut lite material och/eller kommersiellt skitsnack om sin 4000-serie för att få mer uppmärksamhet. Känns som den nya serien fallit i skuggan av 9600GT till och med, trots att AMD har identisk lösning för mindre pengar sedan flera månader (genomsnittspris).

Eller så säger det att nVIdia bara marknadsför sin serie. Och det verkar som att de gör ett jädrans bra jobb också.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nvidia har Hybrid SLI och var först med Hybrid lösningen officiellt har jag för mig.

Oki, källa till detta och matnyttig information som kan bekräfta att nVidia har en fungerande lösning till hybrid-SLI.

Du måste inte försvara nVidia i vått och torrt (dem lär inte tacka dig för det), livet blir mycket roligare, och billigare ur ett objektivt perspektiv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Oki, källa till detta och matnyttig information som kan bekräfta att nVidia har en fungerande lösning till hybrid-SLI.

Du måste inte försvara nVidia i vått och torrt (dem lär inte tacka dig för det), livet blir mycket roligare, och billigare ur ett objektivt perspektiv.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.143145

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Oki, källa till detta och matnyttig information som kan bekräfta att nVidia har en fungerande lösning till hybrid-SLI.

Du måste inte försvara nVidia i vått och torrt (dem lär inte tacka dig för det), livet blir mycket roligare, och billigare ur ett objektivt perspektiv.

Dinoman,

En person drar upp Hybrid Crossfire men är inte riktigt säker om Hybrid SLI existerar. Jag lägger fram att Nvidia har Hybrid SLI vilket är helt korrekt. Vad är felet med det?

Det handlar inte om att försvara. Det handlar om rättvisa för alla vet inte allting, inte jag, inte du och inte någon annan. Men om du tror att endast Hybrid Crossfire existerar och någon annan skriver att konkurrenten har en likadan lösning så får du ju ditt svar om att två olika tillverkare har en varsin Hybrid lösning eller hur? Då tackar man och tar emot, inte börjar skriva saker som du gjorde om att jag i detta fallet försvarar Nvidia.

Det handlar inte om Nvidia eller ATi. Det handlar om båda tillverkarna och deras lösningar. Ta emot och njut istället för att hacka på mig. Jag har mycket att ge dig om du är beredd att lyssna, säkerligen tvärtom.

Nu han Mork före.

---------------
Eson: Okej, tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.