Komplett försöker fly garantiförpliktelser på "demo varor"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är en så pass gammal tråd.
Men värt att notera är att komplett, även idag, begår samma avtalsbrott!

Är det någon som har anmält de som tidigare nämnts i tråden?

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenhet av komplett och kan bara säga håll er borta från komplett, det är ett sk*t företag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att folk har fått uppleva sånt här!
Själv har jag inget annat än gott att säga om Komplett, alltid fått nytt om vara gått sönder eller vart defekt.
Kommer troligtvis fortsätta handla hos dem tills jag får nått liknande fall!

(handlat där sedan 04)

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Entusiast
Skrivet av arln:

Tråkigt att det är en så pass gammal tråd.
Men värt att notera är att komplett, även idag, begår samma avtalsbrott!

Är det någon som har anmält de som tidigare nämnts i tråden?

Har du ett faktiskt exempel eller kände du bara för lite nekrofili?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så mycket problem är det inte med komplett, det är tyvärr bara dom missnöjda som hörs, jag o dom flesta i min bekantskapskrets handlar av Komplett utan några större problem, själv har jag lagt över 300 ordrar värt hundratusentals kronor sedan 2004, runt 10 garanti ärenden och alla har blivit löst, en gång fick jag ringa för att får varan utbytt men inte mer än så.

Lagt ca 50 ordrar från Inet sedan 2006 och haft det svårt med ett garanti ärende och det är bara ett jag haft med dom, löste sig till slut men det var inte roligt,blev illa bemött, så man kan tyvärr träffa på idioter i alla företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Så mycket problem är det inte med komplett, det är tyvärr bara dom missnöjda som hörs, jag o dom flesta i min bekantskapskrets handlar av Komplett utan några större problem, själv har jag lagt över 300 ordrar värt hundratusentals kronor sedan 2004, runt 10 garanti ärenden och alla har blivit löst, en gång fick jag ringa för att får varan utbytt men inte mer än så.

Lagt ca 50 ordrar från Inet sedan 2006 och haft det svårt med ett garanti ärende och det är bara ett jag haft med dom, löste sig till slut men det var inte roligt,blev illa bemött, så man kan tyvärr träffa på idioter i alla företag.

Japp stämmer väldigt bra.
Alla har problem med olika företag och jag själv har haft det jätte bra med Komplett när jag fick hem en laptop med söndrig skärm. Inte äns en vecka senare hade jag fått en helt ny dator. Så allt går ut på att ha tur / mindre otur.
Sen cdon... ush fy det vill jag inte gå in på om hur mycket problem dom har.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

11. 4'e mailet jag skickade till denna "chef" så lade jag korten på bordet och meddelade att det fick vara nog och antingen fick de uppfylla sina garantiförpliktelser eller så fick jag ta det vidare till Svensk handel, konsumentorienterade program på TV samt om det så behövdes ta det till rätten då jag var 100% säker på att jag hade rätten på min sida. Först då fick jag svar tillbaka att de hade hanterat mitt ärende felaktigt och att de skulle "se över rutinerna" så det inte hände igen.
Skrämmande att det ska vara så svårt att få sin garnati hos Komplett, förstår att många hade gett upp i ett sådant här fall och nöjt sig med pengarna men det var så tragi-komiskt att jag fick energi att gå hela vägen.

Vet att många har bra erfarnehet av Komplett men när det gäller Demo varor som har "12 månaders fabriksbaranti" så verkar de göra allt i sin makt för att bara betala pengar i retur istället för att uppfylla de garantiförpliktelser de har gentemot kund.

Skrivet av Zotamedu:

Har du ett faktiskt exempel eller kände du bara för lite nekrofili?

Till er andra som yttrar er glöm nu inte bort att tråden handlar om garantiåtaganden kring demovaror. Jag har själv märkt av denna trend i flertal fall då jag tydligen köpt en del DOA-varor och efter att till slut tröttnat på deras löjliga beteende så drev jag till slut ett ärende hos ARN. Efter 13 månader så gav ARN sin tolkning på lagen att komplett bröt mot KKL. Blir därför inte förvånad om detta beteende fortsätter även i dag. se ARN: 2012-01004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Nej.. Jag köpte ett Gainward8800 GoldenSample 1Gb för ca 2500kr istället för ca 3200kr som kortet kostade nytt. De ger en garanti till mig, denna garanti ger mig rätt till ett nytt kort om det inte går att reparera mitt gamla kort. Jag efterfrågar en reparation men de kan inte erbjuda mig en sådan och då, enligt garantin de utställt, har jag rätt till ett nytt kort... istället vill de betala tillbaka de 2500kr som jag betalat men då är jag ca 700kr kort för att kunna köpa ett nytt kort. Enligt konsumentköplagen hade jag rätt till ett nytt kort med smama prestanda eller bättre även om det inte funnits en garanti men detta hade varit ett lite annat ärende då, här hade jag garanti från Komplett som de försökte mygla sig ur.

Datorbutiken.se säger 3 månader på demovaror, står det att varan är fullt fungerande så har du enligt konsumentköplagen rätt till en vara med samma spec eller bättre eller pengar tillbaka för vad det vill kosta dig att köpa ett kort med sådan spec hos en annan förhandlare (billigast är självklart som gäller och förhandlaren får gärna komma med förslag till var produkten kan köpas billigt). Det dras dock av en del för nytjande men det är kanske 15% värdeminskning om året vi pratar om. Vet inte vad garantin från datorbutiken säger men i Kompletts fall hänvisade de till en fabriksgaranti som jag helt änkelt kunde läsa mig till i manualen.

Så även fyndvaror, demovaror reavaror som säljs som fullt fungerande täcks av ovan nämnda lag, om varan därimot är nedsatt pga specificerat fel på varan då kan man inte använda det som argument så klart. Låt oss ta ett par exempel: byxor säljs till nedsatt pris pga dålig söm, då kan du inte senare kräva ett par nya byxor eller pengar för vad en ny byxa kostar med hänvisning till att ena byxbenet öppnat sig i sömmen, men du kan ifall byxan krymt extremt mycket eller fått färgfel. Annat exempel närmare detta fallet om ett grafikkort har nedsatt pris pga att TVout inte fungerar så kan du inte byta kortet pga detta felet senare eftersom det har specificerats som anledningen till prisnedsättningen men du kan fortfarande kräva reparation/nytt/pengar för vad ny kostar om sedan DVI utgången också slutar fungera. Reklamationsrätt på 3 år gäller alltid men tänk på att det bara är under de första 6 månaderna som företaget har bevisbördan, de 2.5år ytterligare är det du som ska bevisa att felet funnits redan när kortet köptes vilket kan vara svårt. Vore kul om ARN kunde få ett fall var det rörde sig om en fabriksöverklockad produkt som felar och om denna överklockning kunde användas som argumentation för att felet framstressats pga klockningen eller om det räknas som ett "fel" som meddelats vid köp.

Dold text

Du har rätt till ett motsvarande kort, dvs en demovara... ett nytt kort, som inte använts förut och ligger i obruten originalförpackning är inte det du köpt.
Då en likadan Demovara (då detta är motsvarande kort) inte finns tillgänglig så har de alternativet att göra ett återköp.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Du har rätt till ett motsvarande kort, dvs en demovara... ett nytt kort, som inte använts förut och ligger i obruten originalförpackning är inte det du köpt.
Då en likadan Demovara (då detta är motsvarande kort) inte finns tillgänglig så har de alternativet att göra ett återköp.

För det första så har du fel i din tolkning då har du rätt till en avtalsenlig vara. Dvs en felfri produkt oavsett demo eller ej. I princip kan detta innebära att Komplett måste ge dig en helt ny produkt, alternativt stå för täckningsköp. Även Reavaror omfattas av KKL, punkt slut. Om du hittar mitt referat så ser du ARNs tolkning. Det finns även fler fall om detta. För det andra så hoppas jag du är medveten om att tråden är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

För det första så har du fel i din tolkning då har du rätt till en avtalsenlig vara. Dvs en felfri produkt oavsett demo eller ej. I princip kan detta innebära att Komplett måste ge dig en helt ny produkt, alternativt stå för täckningsköp. Även Reavaror omfattas av KKL, punkt slut. Om du hittar mitt referat så ser du ARNs tolkning. Det finns även fler fall om detta. För det andra så hoppas jag du är medveten om att tråden är ett par år gammal.

Så om jag går och köper en begagnad bil som visar sig att den är trasig... ska jag då be bilhandlaren att fixa en till begagnad fungerande bil eller ge mig en ny av samma modell?

Detta är ej en Reavara! Detta är ett Demoex som inte motsvarar en ny produkt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Så om jag går och köper en begagnad bil som visar sig att den är trasig... ska jag då be bilhandlaren att fixa en till begagnad fungerande bil eller ge mig en ny av samma modell?

Detta är ej en Reavara! Detta är ett Demoex som inte motsvarar en ny produkt.

Det är ett demoex men som fortfarande har garanti att fungera som en ny produkt.

Fungerar den inte så ska den bytas till en ny produkt, då enligt garantin så ska den vara likvärdig med en nyprodukt.

Fattar inte hur svårt folk har att fatta detta?

Annat skulle de va om de hade en "begagnatgaranti" som lovade att ersätta med en likvärdig begagnad produkt, men så är inte fallet med demovaror.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det är ett demoex men som fortfarande har garanti att fungera som en ny produkt.

Fungerar den inte så ska den bytas till en ny produkt, då enligt garantin så ska den vara likvärdig med en nyprodukt.

Fattar inte hur svårt folk har att fatta detta?

Annat skulle de va om de hade en "begagnatgaranti" som lovade att ersätta med en likvärdig begagnad produkt, men så är inte fallet med demovaror.

Det står ingenstans att den ska fungera som en nyprodukt.. vad som står är dock "Fullt funktionabelt skick" vilket innebär att den ska fungera, men ingenstans står det att dem motsvarar en ny produkt. Samma sak som bildhandlaren säger att bilen jag köper är i funktionabelt skick men kan ha lite kosmetiska fel.... om bilen då inte fungerar så går jag ju inte och kräver en helt ny bil.... det blir ett återköp eller om möjligheten finns, en reperation.

man blir ju lite mörkrädd när man läser hur folk försöker med allt möjligt bara för att det gynnar dem själva.. suck it up och ta ett återköp.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det står ingenstans att den ska fungera som en nyprodukt.. vad som står är dock "Fullt funktionabelt skick" vilket innebär att den ska fungera, men ingenstans står det att dem motsvarar en ny produkt.

Det är i lagen det står att du har rätt till reparation eller likvärdig produkt. Att jämnföra med bilar är ju totalt irrelevant eftersom dessa behandlas av helt andra lagar och regler.

Reparation eller likvärdig produkt betyder att om företaget inte kan reparera eller hitta en liknande demo/begagnad vara att ersätta med så måste de ge dig en ny produkt. Väldigt enkelt.

Du har såklart själv full rätt att ignorera din lagliga rätt här, men att gå igång som nedan och hävda att andra inte har rätt till vad som står i lagboken och konsumenträtten får mig att undra om du själv jobbar på komplett eller liknande företag???

Skrivet av OskarW90:

man blir ju lite mörkrädd när man läser hur folk försöker med allt möjligt bara för att det gynnar dem själva..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

man blir ju lite mörkrädd när man läser hur folk försöker med allt möjligt bara för att det gynnar dem själva.. suck it up och ta ett återköp.

Håller med. Maken till hur snåla en del är bara för att det ska gynna dom.

Jag tycker komplett har skött det föredömligt bra som ger alla pengar tillbaka som man gett.
Självklart ska man inte ha tillbaka 700kr mer än vad man gett.

Står även så här i konsumentköpslagen:
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Dvs om byte kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Att begära 700kr mer är verkligen oskäligt i detta fallet och således får kund pengarna tillbaka.
Att begära 30% mer tillbaka än man gett är ganska hutlöst enligt mig.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det står ingenstans att den ska fungera som en nyprodukt.. vad som står är dock "Fullt funktionabelt skick" vilket innebär att den ska fungera, men ingenstans står det att dem motsvarar en ny produkt. Samma sak som bildhandlaren säger att bilen jag köper är i funktionabelt skick men kan ha lite kosmetiska fel.... om bilen då inte fungerar så går jag ju inte och kräver en helt ny bil.... det blir ett återköp eller om möjligheten finns, en reperation. man blir ju lite mörkrädd när man läser hur folk försöker med allt möjligt bara för att det gynnar dem själva.. suck it up och ta ett återköp.

Vad gäller kompletts fyndvaror så står det att produkterna är i funktionellt fungerande skick vilket räcker, oavsett nyskick eller ej. Skulle därför en produkt inte fungera som väntat så gäller KKL. Rea-, fynd- eller demovaror omfattas av KKL. Detta är lagstiftning Det är detta som gäller och ARN har flera gånger tolkat lagstiftningen och konstaterat vad som gäller. Köper du en produkt som ska fungera så ska den alltså göra det. Men det går alltså inte hävda ett fel som man medvetet köpt, så att säga. Visst kan säljaren hosta fram en ny demovara så länge den inte är sämre än likvärdigt. Säljaren har i första hand inte rätt att häva köpet vid fel på varan dvs göra återbetalning. Att hävda sin rätt tycker jag inte man behöver bli mörkrädd för. Hur skulle samhället se ut om alla godtyckligt gjorde som de ville. Gillar du inte hur lagstiftningen se ut så tar det med våra politiker.

Skrivet av drotz2000:

Håller med. Maken till hur snåla en del är bara för att det ska gynna dom.
Jag tycker komplett har skött det föredömligt bra som ger alla pengar tillbaka som man gett.
Självklart ska man inte ha tillbaka 700kr mer än vad man gett.
Står även så här i konsumentköpslagen:
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Dvs om byte kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Att begära 700kr mer är verkligen oskäligt i detta fallet och således får kund pengarna tillbaka.
Att begära 30% mer tillbaka än man gett är ganska hutlöst enligt mig.

Arn bedömmer t ex att det inte är en oskälig kostnad att byta ut ett grafikkort.

Om vi nu ska prata garanti istället för konsumenträtt så är det ganska märkvärdigt att komplett kringgår sina egna åtaganden.

Under sektionen Fyndvaror säljer vi produkter till reducerade priser. Orsaken är att produkterna inte kan säljas som nya och kan bero på att de har varit använda, har slitet/öppnat emballage, är returnerade, reparerade av leverantör eller liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status. Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti.

Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Demovaror har alltså vanlig garanti och enligt innebörden i första hand så ska den bytas ut om den inte går att reparera.
Detta är vad man kan förvänta sig som kund, eller tydligen inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av OskarW90:

Det står ingenstans att den ska fungera som en nyprodukt.. vad som står är dock "Fullt funktionabelt skick" vilket innebär att den ska fungera, men ingenstans står det att dem motsvarar en ny produkt.

Jag tolkar "Fullt funktionabelt skick" som att produkten ska motsvara en ny produkt, varför skulle man annars lägga till "fullt"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det är i lagen det står att du har rätt till reparation eller likvärdig produkt. Att jämnföra med bilar är ju totalt irrelevant eftersom dessa behandlas av helt andra lagar och regler.

Reparation eller likvärdig produkt betyder att om företaget inte kan reparera eller hitta en liknande demo/begagnad vara att ersätta med så måste de ge dig en ny produkt. Väldigt enkelt.

Du har såklart själv full rätt att ignorera din lagliga rätt här, men att gå igång som nedan och hävda att andra inte har rätt till vad som står i lagboken och konsumenträtten får mig att undra om du själv jobbar på komplett eller liknande företag???

Jobbar inom IT på försvarsmakten.
En likvärdig produkt, tolkar inte jag som en ny produkt ifall man köpt ett demoex? "
Likvärdig" SAOL: "som är värd lika mycket som ngn l. ngt, som har samma värde"
Ett Demo ex och en ny produkt har inte samma värde.

Skrivet av drotz2000:

Håller med. Maken till hur snåla en del är bara för att det ska gynna dom.

Dvs om byte kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Att begära 700kr mer är verkligen oskäligt i detta fallet och således får kund pengarna tillbaka.
Att begära 30% mer tillbaka än man gett är ganska hutlöst enligt mig.

Håller med om att 30% på priset är en oskäligkostnad för detta.

ARN har ju redan beslutat om liknande ärenden, så det spelar ju ingen roll vad man tycker.
Skulle inte våga lägga upp demoex som företag i Sverige, man blir ju bara utnyttjad.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vad är allt argumenterande om?

Det spelar ju ingen som helst roll vad det gäller, vilket pris prylen i fråga har och så vidare.
Kärnan i denna fråga är ju att butiken har gett köparen en garanti som de sedan inte vill fullfölja.

Om det är rimligt, vad kostnaderna skulle vara eller hur mycket av en sur rättshaverist man än kan anse att TS är så är poängen densamma. Butiken har, helt på eget bevåg, gått ut med en garanti. Då är det banne mig inte på något sätt fel att de får fullfölja denna också. Har de gett full garanti så har dem, punkt slut. Bortförklaringar om att det var en demo-produkt m.m. är just bara det, bortförklaringar. Det hela hänger på vad butiken garanterat, inte vilket produkt det gäller. Det kunde lika gärna vart en badhandduk, för håller det inte vad butiken garanterat, då skall butiken vara bunden av den garantin.

Är det ingen här som tänker på att det som förespråkas när vi gör avsteg från detta är att butiker inte ska behöva hålla vad de lovar? Kalla mig konstig men jag var rätt övertygad om att de flesta här ser ner på butiker som inte håller vad de lovar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Vad är allt argumenterande om?

Det spelar ju ingen som helst roll vad det gäller, vilket pris prylen i fråga har och så vidare.
Kärnan i denna fråga är ju att butiken har gett köparen en garanti som de sedan inte vill fullfölja.

Om det är rimligt, vad kostnaderna skulle vara eller hur mycket av en sur rättshaverist man än kan anse att TS är så är poängen densamma. Butiken har, helt på eget bevåg, gått ut med en garanti. Då är det banne mig inte på något sätt fel att de får fullfölja denna också. Har de gett full garanti så har dem, punkt slut. Bortförklaringar om att det var en demo-produkt m.m. är just bara det, bortförklaringar. Det hela hänger på vad butiken garanterat, inte vilket produkt det gäller. Det kunde lika gärna vart en badhandduk, för håller det inte vad butiken garanterat, då skall butiken vara bunden av den garantin.

Är det ingen här som tänker på att det som förespråkas när vi gör avsteg från detta är att butiker inte ska behöva hålla vad de lovar? Kalla mig konstig men jag var rätt övertygad om att de flesta här ser ner på butiker som inte håller vad de lovar.

Mjo, de har sagt att "vanlig garanti" gäller... men deras "vanliga garanti" säger att i förstahand ska varan repareras, om det inte fungerar så ska den bytas ut mot "Likvärdig" vara.. det är där folks åsikter går isär.. jag anser att en likvärdigvara i detta fallet är en likadan DEMO produkt.. andra säger att en likvärdig produkt är ett helt nytt grafikkort.

Då det inte går att få tag på ett nytt demo grafikkort, så tycker jag att återbetalning är den rätta vägen att gå.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

En likvärdig produkt, tolkar inte jag som en ny produkt ifall man köpt ett demoex? "
Likvärdig" SAOL: "som är värd lika mycket som ngn l. ngt, som har samma värde"
Ett Demo ex och en ny produkt har inte samma värde.

Likvärdig är faktiskt väldefinierat i lagen också, och har inget med värdet att göra alls.

Definitionen innebär att den minst måste klara allt som den trasiga produkten klarar, dvs en ny av samma modell eller bättre om inget demo/beg exemplar finns.

Du som gillar liknelser med bilar, anser du att en Veteranbil med 50hk motor är likvärdig med en Porshe 400hk med om jag betalar lika mkt för dem och de är värda lika mkt?

Skulle du acceptera veteranbilen om du i avtal blivit lovad Porshen "eller likvärdig produkt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Mjo, de har sagt att "vanlig garanti" gäller... men deras "vanliga garanti" säger att i förstahand ska varan repareras, om det inte fungerar så ska den bytas ut mot "Likvärdig" vara.. det är där folks åsikter går isär.. jag anser att en likvärdigvara i detta fallet är en likadan DEMO produkt.. andra säger att en likvärdig produkt är ett helt nytt grafikkort.

Då det inte går att få tag på ett nytt demo grafikkort, så tycker jag att återbetalning är den rätta vägen att gå.

Fast har de likadana kort så har de likvärdiga varor. Likvärdig betyder inte identisk. Det är även produkten i sig som avses, inte vad butiken har valt att göra med den innan den såldes. Att den använts som demoprodukt ändrar inte på produkten. Det är fortfarande samma kort, samma specifikationer och så vidare.

Butiken kan om de vill packa om den och sälja den som ny, men då skulle troligtvis köparen reagera på att det kanske finns några repor och så vidare så då skulle det nog sluta med att de inte fick den såld. Eller så kan de behålla den och inte sälja den alls, vilket är en ren förlust för butiken. Istället väljer de att sälja den billigare med förbehåll för att den har används. Det förändrar dock inte vilken produkt man köper då det fortfarande skall vara identiskt med ett helt nytt kort, med undantag för det rent kosmetiska.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände mig för omkring 2 månader sedan, skulle köpa ett moderkort och ett grafikkort till ett nybygge och luckily fanns båda de jag letat efter på kompletts fyndhörna. Moderkortet utannonserade med I/O-shield, när jag öppnar paketet finns ingen I/O-shield. Detta ordnas senare men fortfarande en hint om vilken sorts quality control man har. Grafikkortet beskrevs som "GHz edition" och hade "1000mhz clock" under specs men kom istället med 950, när jag påtalar detta så försöker personen på kundtjänst tala bort det "50mhz hit och dit gör ingen faktisk skillnad", som om det skulle göra saken bättre. Har jag köpt något som ska vara GHz edition så nöjer jag mig ju inte med en sämre version av kortet. Om det nu är så liten skillnad så kan de väl skicka mig ett med 1050 istället. Nej då är det inte lika liten skillnad längre.
Inte nog med det så uppkom även artefakter efter en snabb runda i BF3, jag lämnar tillbaka kortet (eftersom det enligt kundtjänst var enda alternativet) och påtalar båda felen. Samma sekund som jag lämnar in den hos pick-up-pointen, kommer den upp igen på fyndavdelningen med samma speccs och allt. Förmodligen lyckades de sälja vidare den med samma felaktiga specs till någon som inte var lika uppmärksam.

Allt som allt så var det förmodligen första och sista gången jag handlar på komplett fyndhörna.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+