Billigaste laptopen? Acer AS4315-051G08Mi

Permalänk
Medlem

Bätre nu ?

att byta disk har visat sig svårare än jag trodde köpte en 250GB

stoppade in båda 2.5" i stationära försökte använda mig av Norton Ghost 8 för att göra en disk copy. Endast justerat sista "Lagring" partitionens storlek (kompensera för storleks skillnaden) men det verkar inte Acen ta i mot den botar om och om på nya disken fast Norton Ghost 8 sagt att disk copy lyckats

jag tror att det är recovery partitionens som är problemet någon special filsystem

system på original disken 80GB
1 recovery 10 000 MB
2 Acer Vista 33 GB
3 Ubuntu 11 GB
4 Swop ubuntu 777 MB
5 lagring resten av utrymmet

Förslag vill gärna slipa installera om hell allt-et

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
att byta disk har visat sig svårare än ja trodde köpte en 250gb försökte använda Ghost 8 i stationra för att göra en disk copy endast justerat sista "lagrihng" partitionens stolek men det verkar inte Acen ta i mot

jag tror att det är recovery partitionens som är problemet någon special filsystem

system på 80bg
1 recovery 10 000 mb
2 Acer Vista 33gb
3 Ubuntu 11gb
4 Swop ubuntu 777mb
5 lagring resten av utrumet

Jag hade gärna hjälpt dig om jag hade fattat vad du har skrivit.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Bätre nu ?

stoppade in båda 2.5" i stationära försökte använda mig av Norton Ghost 8 för att göra en disk copy. Endast justerat sista "Lagring" partitionens storlek (kompensera för storleks skillnaden) men det verkar inte Acen ta i mot den botar om och om på nya disken fast Norton Ghost 8 sagt att disk copy lyckats

1 recovery 10 000 MB
2 Acer Vista 33 GB
3 Ubuntu 11 GB
4 Swop ubuntu 777 MB

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk
Medlem
Citat:

Bätre nu ?

1 recovery 10 000 MB
2 Acer Vista 33 GB
3 Ubuntu 11 GB
4 Swop ubuntu 777 MB

Vet inte om hur det var i ghost men har du testat att göra "partions copy" så du får samma partions namn på den nya disken

jag fixa mej en backupp på hdd sen blåste jag hela hdd`n
men när jag gjorde det så funka inte backupp-skivan för jag hade tömnt hela hdd (partionerna) så jag tror det har med partions namnet att göra .....
men är inte säker....

Permalänk
Medlem
Citat:

Bätre nu ?

...

hur långt kommer du i uppstarten? när jag tog bort min linux (skulle skicka den på lagning och dom trodde först bestämt det var linux fel ) så kunde jag inte boota windows utan den startade om sig så fort den kom förbi första "ACER screenen". enda lösningen för mig var att "fixa" en windows vista cd och botta från den och sedan köra nån scan där den hitta ett fel i startup, sedan var det bara att be den fixa det sen funka det bra igen.

tyvärr så får man ju inte med någon vista cd med acer så jag fick fixa den på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Vad har du för batteritid med din T8300?

Inte testat exakt men det står iaf 3h när det är fullt och verkar hålla bättre än innan så, vet inte exakt men bättre än innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fillcon
Va får du för prestanda med T8300? Grafik messigt..

Ändrar väl inte direkt grafikprestandan, så samma/lite bättre har dock inte testat mycket är väl bara wc3 som jag spelat en del på den å det flyter väl på som förut, kräver dock inte särskilt mkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är inte det rätt Overkill med den CPUn med tanke på datorns riktiga begränsning, Grafiken?

Beror väl på vad den används till, jag har den uppenbarligen inte till spel (förutom lättare vid mindre lan då man inte orkar dra med stationära). Dessutom fick jag tag på processorn skitbilligt så det var inget svårt val.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Zeptos Titan
http://se.zepto.com/Shop/Notebook.aspx?notebookid=990

3 lax, byta ut proppen och sätta in mer minne och wlan kort.

Eller beställ med en c2d för 500:- extra.
Intel® Pentium® dual-core processor T2370 (1,73 GHz)

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Zeptos Titan

Den är fortfarande dyrare då WLAN inte ingår? För att inte nämna OS (om man nu inte villhar tillgång till det på annat håll), ingen DVD-RW och den större skärmen.

Permalänk
Medlem

Tänkte fixa in ny hårddisk.. 80 gb känns så begränsat.. tänkte satsa på en 250 lr 320. Frågan lyder: Spelar det någon roll om jag väljer Ide 2,5 eller s-ata 2,5 tum?

och.. rekomenderar ni att jag byter till xp när man ändå håller på? har en licens till gamla datorn som ej används.. vista känns lite småbugg ibland. processer ligger kvar även när programmen avslutas och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlen

citat:Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Bätre nu ?

...

hur långt kommer du i uppstarten? när jag tog bort min linux (skulle skicka den på lagning och dom trodde först bestämt det var linux fel ) så kunde jag inte boota windows utan den startade om sig så fort den kom förbi första "ACER screenen". enda lösningen för mig var att "fixa" en windows vista cd och botta från den och sedan köra nån scan där den hitta ett fel i startup, sedan var det bara att be den fixa det sen funka det bra igen.

tyvärr så får man ju inte med någon vista cd med acer så jag fick fixa den på annat sätt.

Prövat både partition och disk copy samt även prövar med senaste Norton ghost 14

kommer olika långt beroende på metod men inte längre än några teaken hinner skrivas där normalt välj operativsystem ska va

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlen
Tänkte fixa in ny hårddisk.. 80 gb känns så begränsat.. tänkte satsa på en 250 lr 320. Frågan lyder: Spelar det någon roll om jag väljer Ide 2,5 eller s-ata 2,5 tum?

och.. rekomenderar ni att jag byter till xp när man ändå håller på? har en licens till gamla datorn som ej används.. vista känns lite småbugg ibland. processer ligger kvar även när programmen avslutas och så.

Två helt olika interfase de passar överhuvudtaget inte i hop
du ska ha SATA http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s16975375&o=egenskap_3&...
undvik Samsung

OEM lisensen som du förmodligen har på gammla är knyten till gammla datorn tuvär

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper gärna en socket P prolle!

T7100 och bättre

PMa gärna

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Två helt olika interfase de passar överhuvudtaget inte i hop
du ska ha SATA http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s16975375&o=egenskap_3&...
undvik Samsung

Eftersom Samsung...? Vad?

Varför ska personen undvika Samsung?

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom Samsung...? Vad?

Varför ska personen undvika Samsung?

bekanta och jag har haft mycken problem med deras diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bekanta och jag har haft mycken problem med deras diskar

inga problem med samsung för mig iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt SO-DIMM DDR2 667MHZ PC5300 minnen kan ni packa upp winrar filer utan problem? blir hela tiden error medelanden när jag packar upp med winrar

köpte en: Value Select SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB sticka och hade 2000 fel i memtest86 på 1 min.. testade sedan 512 minnet som man fick till Acern.. men den visade inga fel. testade sen med 512 stickan att packa upp en rarfil och det funkade utan problem

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte kan ändra spänning eller liknande till komponenterna antar jag att det är fel på minnet.
Självklart ska du kunna packa upp filer.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

är det någon mer än jag som har/haft problem med hörlursuttagen på datorn?

de funkade innan jag skicka in den på verkstan och är inte jätte sugen på att skicka in den igen. varken hörlurar eller mic funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Eftersom man inte kan ändra spänning eller liknande till komponenterna antar jag att det är fel på minnet.
Självklart ska du kunna packa upp filer.

Måste ha fått defekta minnen då, byter dom direkt!

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
inga problem med samsung för mig iaf

Samma här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Zeptos Titan

Om man ska köpa ny processor, mer ram och wlan kort kan man ju lika gärna köpa en bättre laptop på en gång?
Btw; En Pentium dual-core har inte samma arkitektur som c2d har jag för mig, men då är jag lite noob också..

Permalänk
Medlem

Ingen som haft problem med Wlanet i XP? Funkade klockrent i Vista men i XP har jag stött på lite problem. Den hittar inte min AP. Efter 5-10 min dyker APn upp och då kan jag köra. Rebootar jag så får jag vänta igen, även att signal styrkan är mycket hög.

Den hittar alla grannars osv men inte min. Någon som haft snarlika problem? I vista hittade den alla AP's här omkring direkt.. Mysko detta.

Permalänk
Medlem

Men... Det är konstigt att den hittar alla dina grannars APn utom din? Provat att konfigurera om din AP?

Permalänk
Medlem

Var inte riktigt tydlig i det jag skrev såg jag nu. Den hittar ca 5 av 10 st direkt, sen tar det ett bra tag innan den hittar resten. Och jag funderade på att ändra kanalen den sänder på, men kommer inte åt gatewayen, det är BBB's jädra skit dosa jag har.

Fiber varianten. Någon som vet hur man kommer åt? Har testat 192.168.0.1 / 1.1 / 2.2 osv osv, men hittar inte vart den ligger. Och BBB säger att vi privatkunder inte ska komma åt dem, men det går - det vet jag.

Permalänk
Medlem

Ok så var tankar man acer programen till xp? Skulle vilja kunna sänka brightness osv på skärmen och allt annat man kan göra.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Ok så var tankar man acer programen till xp? Skulle vilja kunna sänka brightness osv på skärmen och allt annat man kan göra.

Är det inte bara att trycka FN och <pil höger> eller <pil vänster>?

"Poängen" med de där programmen är väl annars att de inte ger något extra som du inte redan kan göra?
--j

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner till gfxkortet kör ni? Ni som nu spelar de mindre krävande spelen..

Permalänk

Har denna dator sen ett par månader och har nu traglat mig igenom hela tråden som var mycket givande..

Tänkte dock höra med er som gjort en ny ren install av vista. Finns filerna på hdd att bränna ut? och i så fall var? eller måste man låna en skiva alternativt ladda ner. Och var gör man det lagligt?

Sen var jag inne och kikade här http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=120228
som någon hade rekommenderat. Tyvärr så känns denna guide mig övermäktig därför vänder jag mig istället till er här på forumet.

Skulle vilja att ngn gör en steg för steg lista på hur jag enklast gör en ren installation.

David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidalex
Har denna dator sen ett par månader och har nu traglat mig igenom hela tråden som var mycket givande..

Tänkte dock höra med er som gjort en ny ren install av vista. Finns filerna på hdd att bränna ut? och i så fall var? eller måste man låna en skiva alternativt ladda ner. Och var gör man det lagligt?

Sen var jag inne och kikade här http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=120228
som någon hade rekommenderat. Tyvärr så känns denna guide mig övermäktig därför vänder jag mig istället till er här på forumet.

Skulle vilja att ngn gör en steg för steg lista på hur jag enklast gör en ren installation.

David

Jag har problem med att ta mig in på din länk, men såhär gjorde jag iaf:

Installerade partition magic och tog bort partitionen som recoveryn låg på. Sen bara stoppa in vistaskivan och köra på som vanligt. Recoveryn kan du bränna ut via Acers programvara som följer med, alternativt hitta någon på nätet som har dem i form av en IMG-fil eller skivor som du kan få (antar det inte är något olagligt då det rör sig om något man ändå har betalat för?)

Permalänk
Citat:

Jag har problem med att ta mig in på din länk, men såhär gjorde jag iaf:

Installerade partition magic och tog bort partitionen som recoveryn låg på. Sen bara stoppa in vistaskivan och köra på som vanligt. Recoveryn kan du bränna ut via Acers programvara som följer med, alternativt hitta någon på nätet som har dem i form av en IMG-fil eller skivor som du kan få (antar det inte är något olagligt då det rör sig om något man ändå har betalat för?)

Tja ska testa partition magic. har bränt ut recovery skivan men är det optimalt att använda den för att göra en ominstallation? Får man tex inte med acers alla program igen då som man måste sitta o ta bort för hand?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidalex
Tja ska testa partition magic. har bränt ut recovery skivan men är det optimalt att använda den för att göra en ominstallation? Får man tex inte med acers alla program igen då som man måste sitta o ta bort för hand?

Bränner du ut Recoveryn på skivor får du med allt som finns, dvs även Acers egna program etc. Så om du vill ha en ren installation av windows så ska du helst använda en annan som inte innehåller dessa program från start.