Stora förväntningar på Intels strömsnåla processor

Permalänk
Cyberman

Stora förväntningar på Intels strömsnåla processor

Fokus hos många datortillverkare har under den sista tiden legat på minidatorer efter Asus framgång med sin Eee-dator. Exempelvis har Intel utvecklat en egen plattform avsedd för just dessa mindre bärbara datorer och andra enheter. Förväntningarna från Intel själva är att man skall kunna sälja ungefär tio miljoner Atom-datorer inom bara tre år.

Läs nyheten

Permalänk
Medlem

Om den drar så lite el, varför är det då bara 4 timmar batteritid?
Är det så att dom satt in ett klent batteri?

Btw, Vill HA! XD

Permalänk
Medlem

Fel info i nyheten, de flesta datorer kommer att kunna leverera 8-10h batteritid. Om de inte sätter in ett ultraklent batteri.

Permalänk

Jag hoppas att man kommer kunna köpa moderkortet med cpun för sig själv typ som ett itx moderkort. Hade varit perfekt till mitt nästa projekt i sådant fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Jag hoppas att man kommer kunna köpa moderkortet med cpun för sig själv typ som ett itx moderkort. Hade varit perfekt till mitt nästa projekt i sådant fall.

Little Falls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela

Det kommer man. Den kommer att ersätta dessa modeller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260286
Jag ska själv köpa när de kommer ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fel info i nyheten, de flesta datorer kommer att kunna leverera 8-10h batteritid. Om de inte sätter in ett ultraklent batteri.

I källan som nyheten är baserad på står följande; "offer battery life ranging from three to five hours.". Sedan kan jag hålla med dig om att vi troligen kommer att se ett flertal modeller med 8 timmars batteritid, men detta är mer en kvalificerad gissning är något Intel gått ut med uppgifter om.

Permalänk
Föräldraledig

Lite efter här men vad kommer dom här ha för specs?

CPU?
RAM?
HDD?
GPU?

Permalänk

cpu: atom, celeron eller via esaiah
ram: som vanliga laptops men bara en slot
hdd: 1,8 tum med låg hastighet eller flashminne
gpu:gma 950 eller dyl

Permalänk
Medlem

Jag har själv tänkt att köpa en sån, med endast moderkort + Processor. Det skulle kosta 29$ väll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Om den drar så lite el, varför är det då bara 4 timmar batteritid?
Är det så att dom satt in ett klent batteri?

Btw, Vill HA! XD

Jag gissar på att en del av datorerna kommer vara helt inriktade på att vara så små och lätta som möjligt. Om de sätter i ett mindre batteri så blir det också lättare.

Permalänk
Föräldraledig
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
cpu: atom, celeron eller via esaiah
ram: som vanliga laptops men bara en slot
hdd: 1,8 tum med låg hastighet eller flashminne
gpu:gma 950 eller dyl

Hmm tänkte mer på frekvens på CPU, hur mycket RAM, Hur stor HDD typ : /

Permalänk

aha du menade just den specifika modellen. vet tyvärr inte ens vilken tillverkare det är.

Permalänk
Avstängd

Ett Little Falls 2-kort med PCI-Express x16 hade inte suttit fel.

Permalänk

En minibärbar för 2000 kr .. ja tack!

Perfekt fölr att surfa med, där det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom. Inte för att jag tycker Atom verkar vara dålig på något sätt men vill vi verkligen ha Intel-dominans i ytterligare ett område?

Intel har ju fördelarna av mer pengar, bättre varumärke och färdiga distributionsled så VIA kommer nog få det svårt framöver... tyvärr. =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom. Inte för att jag tycker Atom verkar vara dålig på något sätt men vill vi verkligen ha Intel-dominans i ytterligare ett område?

Intel har ju fördelarna av mer pengar, bättre varumärke och färdiga distributionsled så VIA kommer nog få det svårt framöver... tyvärr. =(

Men kom igen
ViA lär ju inte ha något att sätta emot. De har ju kört miniräknarprestanda fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men kom igen
ViA lär ju inte ha något att sätta emot. De har ju kört miniräknarprestanda fram tills nu.

Isaiah verkar ju vara riktigt bra (för att vara via), såg nånstans att den skulle vara i klass med pentium m, vilket får anses som rätt bra.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7232-via_lanserar_ny_process...
http://www.sweclockers.com/nyhet/7245-via_planerar_en_45-nano...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=805...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom.

det tror jag faktiskt den gör ganska bra. atom skulle väl bara dra några få watt medans isak skulle dra 25 eller nåt sånt. så om via inte spöar atom så blir jag ledsen