Stora förväntningar på Intels strömsnåla processor

Permalänk
Melding Plague

Stora förväntningar på Intels strömsnåla processor

Fokus hos många datortillverkare har under den sista tiden legat på minidatorer efter Asus framgång med sin Eee-dator. Exempelvis har Intel utvecklat en egen plattform avsedd för just dessa mindre bärbara datorer och andra enheter. Förväntningarna från Intel själva är att man skall kunna sälja ungefär tio miljoner Atom-datorer inom bara tre år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Om den drar så lite el, varför är det då bara 4 timmar batteritid?
Är det så att dom satt in ett klent batteri?

Btw, Vill HA! XD

Permalänk
Medlem

Fel info i nyheten, de flesta datorer kommer att kunna leverera 8-10h batteritid. Om de inte sätter in ett ultraklent batteri.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag hoppas att man kommer kunna köpa moderkortet med cpun för sig själv typ som ett itx moderkort. Hade varit perfekt till mitt nästa projekt i sådant fall.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Jag hoppas att man kommer kunna köpa moderkortet med cpun för sig själv typ som ett itx moderkort. Hade varit perfekt till mitt nästa projekt i sådant fall.

Little Falls

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Jag hoppas att man kommer kunna köpa moderkortet med cpun för sig själv typ som ett itx moderkort. Hade varit perfekt till mitt nästa projekt i sådant fall.

Det kommer man. Den kommer att ersätta dessa modeller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260286
Jag ska själv köpa när de kommer ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fel info i nyheten, de flesta datorer kommer att kunna leverera 8-10h batteritid. Om de inte sätter in ett ultraklent batteri.

I källan som nyheten är baserad på står följande; "offer battery life ranging from three to five hours.". Sedan kan jag hålla med dig om att vi troligen kommer att se ett flertal modeller med 8 timmars batteritid, men detta är mer en kvalificerad gissning är något Intel gått ut med uppgifter om.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Lite efter här men vad kommer dom här ha för specs?

CPU?
RAM?
HDD?
GPU?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

cpu: atom, celeron eller via esaiah
ram: som vanliga laptops men bara en slot
hdd: 1,8 tum med låg hastighet eller flashminne
gpu:gma 950 eller dyl

Permalänk
Medlem

Jag har själv tänkt att köpa en sån, med endast moderkort + Processor. Det skulle kosta 29$ väll?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Om den drar så lite el, varför är det då bara 4 timmar batteritid?
Är det så att dom satt in ett klent batteri?

Btw, Vill HA! XD

Jag gissar på att en del av datorerna kommer vara helt inriktade på att vara så små och lätta som möjligt. Om de sätter i ett mindre batteri så blir det också lättare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
cpu: atom, celeron eller via esaiah
ram: som vanliga laptops men bara en slot
hdd: 1,8 tum med låg hastighet eller flashminne
gpu:gma 950 eller dyl

Hmm tänkte mer på frekvens på CPU, hur mycket RAM, Hur stor HDD typ : /

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

aha du menade just den specifika modellen. vet tyvärr inte ens vilken tillverkare det är.

Permalänk
Avstängd

Ett Little Falls 2-kort med PCI-Express x16 hade inte suttit fel.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

En minibärbar för 2000 kr .. ja tack!

Perfekt fölr att surfa med, där det behövs.

Visa signatur

Intel E2160 (1,8GHz stock) @ 3,01GHz [1,40 Volt] [30-55°] [Zalman CNPS9500LED]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom. Inte för att jag tycker Atom verkar vara dålig på något sätt men vill vi verkligen ha Intel-dominans i ytterligare ett område?

Intel har ju fördelarna av mer pengar, bättre varumärke och färdiga distributionsled så VIA kommer nog få det svårt framöver... tyvärr. =(

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom. Inte för att jag tycker Atom verkar vara dålig på något sätt men vill vi verkligen ha Intel-dominans i ytterligare ett område?

Intel har ju fördelarna av mer pengar, bättre varumärke och färdiga distributionsled så VIA kommer nog få det svårt framöver... tyvärr. =(

Men kom igen
ViA lär ju inte ha något att sätta emot. De har ju kört miniräknarprestanda fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men kom igen
ViA lär ju inte ha något att sätta emot. De har ju kört miniräknarprestanda fram tills nu.

Isaiah verkar ju vara riktigt bra (för att vara via), såg nånstans att den skulle vara i klass med pentium m, vilket får anses som rätt bra.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7232-via_lanserar_ny_process...
http://www.sweclockers.com/nyhet/7245-via_planerar_en_45-nano...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=805...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jag hoppas VIA Isaiah spöar Atom.

det tror jag faktiskt den gör ganska bra. atom skulle väl bara dra några få watt medans isak skulle dra 25 eller nåt sånt. så om via inte spöar atom så blir jag ledsen

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.