Permalänk
Medlem

FreeBSD och ZFS

Någon som har eller har testat ZFS på FreeBSD? Blev väldigt sugen men jag har inte sett så mycket dokumentation om det än. Bara någon quick start guide. Funkar det okej eller är det fortfarande för experimentellt? Läste någonstans att det var bäst att köra på amd64 med minst 1gb ram. Kan man klara sig med 1 gb eller måste man ha två för att kunna köra servers och mycket skriv/läsning på diskarna?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har testat det, dock i VMware med 3 diskar bara, helt klart mycket spännande. Ser många fördelar över vanlig RAID.

Tyvär är jag för feg för att köra det på riktigt. Är ju somsagt lite Experimental i BSD än.

Permalänk
Medlem

Annars är det inte bättre och köra det i OpenSolaris då? Där det kommer ifrån början.

Permalänk
Medlem
Citat:

maDa
Jag har testat det, dock i VMware med 3 diskar bara, helt klart mycket spännande. Ser många fördelar över vanlig RAID.

Tyvär är jag för feg för att köra det på riktigt. Är ju somsagt lite Experimental i BSD än.

Hur mycket minne och så hade du då? Drog det mycket processorkraft?

Jag funderar på att köpa två nya diskar och testa zfs på. Se om det håller för lite tryck.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Annars är det inte bättre och köra det i OpenSolaris då? Där det kommer ifrån början.

Funkar det på en vanlig burk då? Jag har alltid trott att man behövde "speciell" hårdvara för det, typ PPC eller en alpha.=D

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook

Funkar det på en vanlig burk då? Jag har alltid trott att man behövde "speciell" hårdvara för det, typ PPC eller en alpha.=D

det finns x86 versioner av både vanliga solaris och opensolaris

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Hedersmedlem

Sun kör väl nästan främst med x86 nu för tiden, så nån SPARC behövs då inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
det finns x86 versioner av både vanliga solaris och opensolaris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Sun kör väl nästan främst med x86 nu för tiden, så nån SPARC behövs då inte.

Jaha, okej. Jag har inte så stor koll på solaris. Har det också XFree/xorg? Fungerar irssi, rtorrent, vsftpd etc på solaris då?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Hur mycket minne och så hade du då? Drog det mycket processorkraft?

Jag funderar på att köpa två nya diskar och testa zfs på. Se om det håller för lite tryck.

Tror jag körde på 256MB, fick en kernel om vaning om att det kunde vara instabilt på så lite. Jag bara funktionstesta med 3x4GB diskar somsagt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Jaha, okej. Jag har inte så stor koll på solaris. Har det också XFree/xorg? Fungerar irssi, rtorrent, vsftpd etc på solaris då?

Ja på alla där.
Det är helt klart klurigare än en vanlig Linux-dist, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ja på alla där.
Det är helt klart klurigare än en vanlig Linux-dist, dock.

På vilket sätt? Är det helt annorlunda eller? Har inte haft några problem att gå över till Open- och FreeBSD.

Kanske skulle vara kul att testa bara för att... Opensolaris är helt gratis antar jag?

EDIT: Såg nu att OpenSolaris bara var kärnan. Vad ska man köra om man skulle testa det?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske kan testa NexentaOS. Det är väldigt nytt, men klart mera likt Linux än vanliga Solaris. Vill du inte det så är det väl Solaris 10 (stabilt) eller Solaris Express (OpenSolaris-dist) som gäller.
Nexenta kör OpenSolaris som kärna, men med GNU-utils och apt-get osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, men jag har redan läst dem.
En annan fråga jag har är om UFS2. Är det vanligt att det använder mer än andra filsystem av disken? Har nämligen en 500gb disk i burken och den säger att den bara är 451 gb med endast 415 avaliable när den var tom. När jag körde OpenBSD och Linux, tror jag hade reiserfs, så var den 465 gb.

Citat:

Thomas
Du kanske kan testa NexentaOS. Det är väldigt nytt, men klart mera likt Linux än vanliga Solaris. Vill du inte det så är det väl Solaris 10 (stabilt) eller Solaris Express (OpenSolaris-dist) som gäller.
Nexenta kör OpenSolaris som kärna, men med GNU-utils och apt-get osv.

Jaha, okej. Fast jag vill nog hellre köra på "riktigt" isåfall. Så det får nog bli Solaris 10 då. Fortfarande osäker på om jag ska testa dock. Har du erfarenhet av Solaris själv? Isåfall, vad är det "jävligaste" med Solaris?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, körde det ett par veckor (slutade pga att ATA-kontroller-drivern inte gillade mitt moderkort så det blev segt). Hm, jävligast vet jag inte, men jag saknade ett bra paketsystem (i stil med emerge för gentoo, apt-get, osv). Det finns en del inofficiella, t ex blastwave, men jag upplevde det som att det klart mera jobb att få in program än det hade varit i Linux.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
En annan fråga jag har är om UFS2. Är det vanligt att det använder mer än andra filsystem av disken? Har nämligen en 500gb disk i burken och den säger att den bara är 451 gb med endast 415 avaliable när den var tom. När jag körde OpenBSD och Linux, tror jag hade reiserfs, så var den 465 gb.

8% reserveras åt systemet/superuser av prestandaskäl, detta kan ändras med tunefs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
8% reserveras åt systemet/superuser av prestandaskäl, detta kan ändras med tunefs.

Aha, Tack! Då vet jag att det är som det ska. Behövs de åtta procenten om disken är endast för lagring?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Aha, Tack! Då vet jag att det är som det ska. Behövs de åtta procenten om disken är endast för lagring?

Förmodligen inte, men du kan läsa om det i tunefs(8)

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tja, lite gammal tråd men ack så intressant.
Är det någon som hårdkört ZFS på senare dagar 7 månader sen sist?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Även jag undrar om någon kör det i lite större/hårdare miljöer. FBSD-teamet verkar inte direkt skyffla ut nyheter om hur det går på ZFS-sidan.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Så du har inte vågat bege dig in på ZFS + GELI ännu? =D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Så du har inte vågat bege dig in på ZFS + GELI ännu? =D

Inte än, måste köpa in hårdvara som passar till att börja med. ZFS fungerar ju som sagt bara sådär i en 32-bitarsmiljö. Sen har jag andra projekt som kommer innan, få upp OBSD-routern och migrera till Arch på desktop.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Aha, ett mycket vist beslut
Jasså så ZFS fungerar bäst i 64bitars? Bra att man ska köpa ny hårdvara till filserven då

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Haha, najs bump. Jag har kört ZFS ~6 månader. Jag har inte haft problem en enda gång. Det har varit lite strömavbrott osv men inget har gått fel. Kör på en AMD64 med 2 gig minne. ZFS klarar lätt min 100/100 lina. Dock har burken varit lite seg när jag ska ftpa lokalt(gbit). Det tror jag inte var ZFS fel då jag har för få diskar och torrents igång som segar ner diskarna.

Har för mig att jag läste någonstans att Pawel kör samma ZFS version i current som Solaris använder. Det är alltså bara att köra på!=P

Edit: Kan tillägga att anledningen till att jag skaffade 2 gig minne inte var för att ZFS behövde det utan rtorrent fick det lite jobbigt med stora torrents.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Aha, ett mycket vist beslut
Jasså så ZFS fungerar bäst i 64bitars? Bra att man ska köpa ny hårdvara till filserven då

Jo, så sas det på mailing listen iaf. Sen har du säkert redan läst http://wiki.freebsd.org/ZFSTuningGuide men där ser man att det är bra mycket mer jobb att få ZFS rulla på problemfritt i 32-bitarsmiljö.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av engywook
Haha, najs bump. Jag har kört ZFS ~6 månader. Jag har inte haft problem en enda gång. Det har varit lite strömavbrott osv men inget har gått fel. Kör på en AMD64 med 2 gig minne. ZFS klarar lätt min 100/100 lina. Dock har burken varit lite seg när jag ska ftpa lokalt(gbit). Det tror jag inte var ZFS fel då jag har för få diskar och torrents igång som segar ner diskarna.

Har för mig att jag läste någonstans att Pawel kör samma ZFS version i current som Solaris använder. Det är alltså bara att köra på!=P

Edit: Kan tillägga att anledningen till att jag skaffade 2 gig minne inte var för att ZFS behövde det utan rtorrent fick det lite jobbigt med stora torrents.

Nice! Äntligen en bekräftelse, då blev man väldigt sugen på att köpa in hårdvara.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Ja nu suger det tag i filserverfingrarna

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Har kört det i många månder också, på ett underdimensionerat system, 32bit, några strömavbrott här också, fungerar bra fortfarande.

Har testat köra 6-diskars-zfs-raidz med geli också, fungerade helt ok, dock i VMware.

Kör bara 3 diskar dock, och inget regelrätt raidz. ZFS's version av CCD/JBOD, jag är 100% medveten om att det inte är säkert på något sätt, ge mig pengar till ordentligt med hårdvara...

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om ZFS nu, men med min setup så verkar det inte som jag kan få nåt vidare bra ut av det..

74
74
74
74
160
200
200
200
200
250
250
750

Dessa storlekar har jag på mina diskar.. 2st av 200'orna är IDE, resten SATA, detta spelar dock ingen större roll antar jag..
Hade tänkt mig att klumpa ihop alla i en sorts raid0 med redundans med ZFS, men får ju som bäst 160gb (74orna är 4st raptorer, dom kan jag ha utanför lagringsraiden), då raiden får storleken av den minsta disken..?

Förslag?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Skapa flera olika vdev, inte en enda stor. Och sen addar du alla vdev till en enda ZFS raid. Jag skulle gjort något i stil med

vdev nr1: 4 x 200GB + 2x250GB.
vdev nr2: 4 x 74GB

750 GB disken vet jag inte vad jag skulle gjort med. Det är inte bra att adda den som ensam vdev till ZFS raidet eftersom den inte har redundans - den kan inte korrigera fel själv. Visst, den kan detektera fel, men inte korrigera dem. Det krävs 2 eller flera diskar i en vdev för att kunna korrigera fel. Kanske använt den som systemdisk/slask eller nåt? Det är inte säkert att lagra data på en ensam disk.

Varje vdev bör vara av typen raid1 eller raid2. raid1 betyder att en disk används för redundans, dvs en disk kan krascha utan problem. raid2 betyder att 2 diskar kan krascha utan problem. Du kan inte lagra data på diskarna avsedda för redundans. Alternativt att du använder en disk som hot spare - den idlar tills någon kraschar och då tar den automatiskt över den kraschade diskens roll.

Du kan i framtiden byta ut diskarna en i taget och låta raidet reparera sig självt. Byt en 74GB disk mot 1TB och vänta tills den lagat raidet. Byt ut nästa, och vänta. etc. När du är klar har du 4 x 1TB raid.
http://www.opensolaris.org/jive/message.jspa?messageID=141537

Tänk på att du kan inte radera en vdev, så om du adderar en disk av misstag, så sitter den där för evigt. Ända tills du förstör hela raidet och rekonfigurerar den. SUN jobbar just nu på att man ska kunna radera en disk i taget - men vänta inte på den funktionen.

Alternativt skapar 2 olika ZFS raid. Sikta på lång sikt att bara ha en ZFS raid med 4 diskar i. Så man byter ut alla 74GB mot 1TB småningom. Har du 2 olika raid så kan du radera alla 200GB diskar utan problem, och behålla raidet med 4 st 74GB. Men har du addat alla diskar till en ZFS raid så kan du inte radera diskar, utan ditt raid måste bestå av 10 diskar. Helt onödigt många diskar, om du frågar mig. Det räcker med 4 st stora. Sparar ström.

Permalänk
Medlem

Nu råkar dom ha ett gäng år på nacken.. Annars hade jag allt tagit bort dom sedan länge.
Men det känns lite magstarkt att slänga ut 1250kr x4 nu för att byta ut dom.

så.. rent praktiskt:
zpool create raid1 200gb#1 200gb#2 200gb#3 200gb#4

zpool add raid1 250gb#1 250gb#2

zpool create raid2 74#1 74#2 74#3 74#4

Eller menade du:
zpool create raid1 200gb#1 200gb#2 200gb#3 200gb#4 250#1 250gb#2 (detta ger en raid på 5x200gb (1st paritet), när den går efter 200'arnas storlek?) ?
(Vet att disknamnen är fel, använde bara egna här..)

Som en parentes - mitt chassi måste jag ju fylla ut på nåt sätt också. 12st 3.5" platser, 7st 5.25".

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig gjort något sånt faktiskt så jag vet inte exakta syntaxen. Men ZFS är extremt simpelt, du borde väldigt snabbt hitta rätt information. (Fett chassi du har, vad är det för någon?)

http://opensolaris.org/os/community/zfs/intro/

Exempel på att skapa olika sorters ZFS raid:
http://www2.petervg.nl/cgi-bin/docs.cgi?a=read&doc=222

Videos som förklarar ZFS:
http://www.sun.com/software/media/real/zfs_learningcenter/hig...

ZFS manualen:
http://docs.sun.com/app/docs/doc/819-5461