Telia tappat förbindelse med Cogent?

Permalänk
Medlem

Nån som löst detta än? Eller fått veta något mer om det löser sig snart?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

om du hade läst 4e inlägget på första sidan så hade du sett att länken fanns där...

Visa signatur
Permalänk

Nu verkar det ju inte lösa sig så fort man hade hoppats på
Någon som har något tips på någon hyffsad snabb tjänst man kan använda för att komma in på sidor som ligger hos Cogent?

Permalänk
Medlem

Borde inte routing tabellerna vara uppdaterade så att man connecta via tier 1 vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Borde inte routing tabellerna vara uppdaterade så att man connecta via tier 1 vid det här laget?

Har för mig att Telia har kontakt med Verio, men det verkar ändå inte gå för sig. Cogent är som sagt kända för att vara troll. Telia är inte den enda ISPn som blivit drabbad utanför USA av Cogents påhitt.

Å andra sidan, äger man en kritisk tjänst, så får man skylla sig själv om den sitter på Cogent med tanke på dess historik.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Men är det inte Telia som har använd sig av liknande taktik här i Sverige?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vilken tillfällighet. Har en vän som inte kommer åt 1up.com vad han än gör från sin telia lina
Har det något med saken att göra eller är jag helt ute & cyklar?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Vilken tillfällighet. Har en vän som inte kommer åt 1up.com vad han än gör från sin telia lina
Har det något med saken att göra eller är jag helt ute & cyklar?

Så vitt jag vet så ligger den sidan på Cogents nätverk.

Permalänk
Medlem

Fler som inte utbyter trafik med Telia:

http://susning.nu/Peter_L%F6thberg

http://ekonominyheterna.se/attention/magasin/2006/08/slapp_ta...

I det här fallet är orsaken Telias sätt att driva sitt nät :p.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Men är det inte Telia som har använd sig av liknande taktik här i Sverige?

Vad jag vet har inte Telia gjort någonting lika radikalt som Cogent, eller rättare sagt jänkarna gör (level3 tex), dvs bara stänga av och sedan inte gå ut med information.

Det jag har sagt ofta är att bandbredd inte är gratis som de flesta tror, med detta pågår det naturligtvis också en hel del smutsiga historier bakom kulliserna. Så det skulle absolut inte förvåna mig om Telia har hotat andra att stänga av.

I vilket fall som helst har jag svårt att ta Cogents sida, med tanke på deras otroligt sunkiga nät, dess smutsiga innehåll, samt dess historia, jämfört med i princip alla andra ISPs nät.

Enligt nyhetssidor, urartar detta hela pga att kapaciteten är breddad. Telia och Cogent vill uppgradera, men Cogent vill inte betala sin del.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Jag sitter kör alla cogent sidor via mina servrar som för tillfället får agera proxy. Tycker detta är riktigt illa.

Att säga att Cogents nät är rent dåligt tycker jag är felaktigt dock. De har faktiskt ett mycket bra nät sett till pris/prestanda. De har smutskastats lite extra hårt då de erbjuder mycket lägre priser än övriga operatörer. Sen att jag anser ledningen bakom är kass det är en annan sak. Inte så att jag påstar deras nät är i klass med Telias som verkligen har ett kanonnät i norra Europa, men det är verkligen inte så dåligt som många vill ha det till!

Att det strular nu är att är enligt diskutionerna bland de stora webbhotellen att Telia vill ha betalt för trafiken i peeringen. Anledningen sägs vara att Cogent pga sitt mycket lägre pris helt enkelt belastar Telias nät långt mer än vad Telia nyttjar trafikutbytet mot Cogent. Telia vill alltså ha kompensation för detta.

Dubbelmoral kan tyckas då Cogent helt stängde av bla Level3 just av denna anledningen då Cogent ville ha betalt för trafikutbytet!

Permalänk
Medlem

Fyfan asså, läste detta i Metro på bussen idag. Det förklarade en jäkla massa, en massa sidor som det blir timeout på. Tänkte att vilken tillfällighet att typ 30 olika hemsidor jag besöker ofta är nere samtidigt...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

därför man skall ha en liten isp som köper in transit från >1 gobala spelare och inte förlita sig på att en tier1 operatör ger en connectivitet till hela världen.

Permalänk
Medlem

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
1. 192.168.1.1 0.0% 20 0.5 0.6 0.5 2.4 0.4
2. gw3-no26.tbcn.telia.com 25.0% 20 7.1 80.9 7.1 240.7 84.2
3. ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
därför man skall ha en liten isp som köper in transit från >1 gobala spelare och inte förlita sig på att en tier1 operatör ger en connectivitet till hela världen.

På vilket sätt skulle inte den lilla kunna bli tokblockad från nätet även om den försöker gå runt? Samma sak har hänt telia, cogent har alltså blockerat åtkomsten både direkt och indirekt.

Ditt argument låter som att man ska välja en mindre aktör bara för att de är mindre...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Men hur drabbar detta oss som privatpersoner?

Vad står där i avtalet, någon som vet? Cogent verkar ju ha en del som vi med teliasnurror inte når nu..

Ska man gå med på att betala för fullt abb när man inte når allt?

Permalänk
Medlem

Står en massa om cogent på wow forumet också, såg på "news" när jag loggade in för någon dag sedan att dom har problem med cogent.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
På vilket sätt skulle inte den lilla kunna bli tokblockad från nätet även om den försöker gå runt? Samma sak har hänt telia, cogent har alltså blockerat åtkomsten både direkt och indirekt.

Ditt argument låter som att man ska välja en mindre aktör bara för att de är mindre...

då förstår du inte hur isper fungerar, eftersom telia är en tier1 levernatör och små isper ligger på tier4 typ så inträffar inte detta problem eftersom bgp dynamiskt routar om via alternativ transit leverantör. En tier 1 isp har inga transit leverantörer utan peerar bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
därför man skall ha en liten isp som köper in transit från >1 gobala spelare och inte förlita sig på att en tier1 operatör ger en connectivitet till hela världen.

Jo. Men det är ju ingen tröst. Ingen större mening med ditt påpekande i detta läge, imho.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Men hur drabbar detta oss som privatpersoner?

Vad står där i avtalet, någon som vet? Cogent verkar ju ha en del som vi med teliasnurror inte når nu..

Ska man gå med på att betala för fullt abb när man inte når allt?

Det finns ingen leveransgaranti på dina paket, varken i avtalet för abbonemanget eller i IP tekniken som det är baserat på.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
då förstår du inte hur isper fungerar, eftersom telia är en tier1 levernatör och små isper ligger på tier4 typ så inträffar inte detta problem eftersom bgp dynamiskt routar om via alternativ transit leverantör. En tier 1 isp har inga transit leverantörer utan peerar bara.

Mja var ju inte det jag menade. Såvida du nu inte menar att de små skulle helt sonika se ut att komma från andra IP-nummer via omroutingen. Cogent har ju blockerat alla telias block, menar du att man inte kan blockera ut tier4s IP-block pga omrouting?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Men hur drabbar detta oss som privatpersoner?

Vad står där i avtalet, någon som vet? Cogent verkar ju ha en del som vi med teliasnurror inte når nu..

Ska man gå med på att betala för fullt abb när man inte når allt?

Du kommer ut på internet. Cognet har valt att inte ta emot trafik från delar av internet. Knappast Telias fel. Däremot kan du ta upp det med dina leverantörer som sitter på Cognets nät då dom inte kan leverera den tjänst du abbonerar på.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Du kommer ut på internet. Cognet har valt att inte ta emot trafik från delar av internet. Knappast Telias fel. Däremot kan du ta upp det med dina leverantörer som sitter på Cognets nät då dom inte kan leverera den tjänst du abbonerar på.

/H

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Det finns ingen leveransgaranti på dina paket, varken i avtalet för abbonemanget eller i IP tekniken som det är baserat på.

Det jag misstänkte. Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
då förstår du inte hur isper fungerar, eftersom telia är en tier1 levernatör och små isper ligger på tier4 typ så inträffar inte detta problem eftersom bgp dynamiskt routar om via alternativ transit leverantör. En tier 1 isp har inga transit leverantörer utan peerar bara.

Telia är INTE tier1 !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Kan någon ge exempel på sidor som ligger hos Cogent? För jag har inte märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Telia är INTE tier1 !

TeliaSonera International Carrier är Tier 1, även känt som Telianet (AS1299).

"Telia" aka TeliaSonera Sverige är egentligen Telianet-sweden (AS3301) och de är ej Tier 1.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

1up.com ligger på cogent om jag inte förstår det fel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mitt skräpmailskonto hos www.hotpop.com ligger också på cogent, tror det är första gången på 7-8 år jag inte har haft tillgång till det kontot, kan dock inte påstå att jag saknar de 150 spammail om dagen jag brukar få

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nepp kommer inte in på 1up.com har telia va drygt