Permalänk

Popnita, plexiglas.

Hej!

Funderar på (på mycket annat också) att göra om sidan på mitt Antec 900 lite. Exakt hur vet jag inte, har ni några idéer är det bara att skriva

I alla fall, har några frågor.

1 Hur är det att borra i plexiglas? Spricker det eller så lätt?

2. Hur gör man när man popnitar? Behövs det speciella verktyg? Var finns sådana saker att köpa?

edit: Art nr. 12-1060 @ www.biltema.se, är det det jag behöver? Fattar inte så mycket av måtten på nitarna heller, kan nån förklara?

Permalänk
Medlem

1. borrar man med stadig hand och med vass borr så spricker det inte så lätt. ett tips är att sätta en tejp och borra igenom, vilket inte gör att borren slinter iväg så lätt.

2.

nittång! art nr 12-1010 el 12-1060 på biltema funkar bra.

Permalänk

Okej, det är väl samma tång som är i paketet jag hittade innan? Vad ska man ha för nitar, och vad "ska man ha" för tjocklek på plexit?

Får väl bli till att köpa ett nytt borr och vidta alla säkerhetsåtgärder innan

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, det är väl samma tång som är i paketet jag hittade innan? Vad ska man ha för nitar, och vad "ska man ha" för tjocklek på plexit?

Får väl bli till att köpa ett nytt borr och vidta alla säkerhetsåtgärder innan

tack för hjälpen

tjockleken på plexi till ett fönster brukar räcka med 3mm. är det större yta kan man gå upp till kanske 4,5mm. och ja! det är samma tång som i paketet. nitarna följer med om du köper satsen. annars är det vanliga standard popnitar i aluminium. finns också en sats med plastnitar (12-1063) också men den är lite dyrare. men den första satsen duger utmärkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
tjockleken på plexi till ett fönster brukar räcka med 3mm. är det större yta kan man gå upp till kanske 4,5mm. och ja! det är samma tång som i paketet. nitarna följer med om du köper satsen. annars är det vanliga standard popnitar i aluminium. finns också en sats med plastnitar (12-1063) också men den är lite dyrare. men den första satsen duger utmärkt.

Okej! Det är med nitar som passar till 3mm plexi där i då?
Hur gör man när man nitar, typ stoppar i niten i hålet, sätter tången på och nyper till eller så?
Tror du det skulle funka att borra små hål och ha fläkt där bakom?
Hur sågar man enklast i plexi? Sticksåg, för hand, bandsåg?

tack åter igen

Permalänk

jag skulle inte nita plexi med alunitar.. risken att det spricker är stort.

popnitar drar du tills skaftet går av

Permalänk
Medlem

Ta nitsatsen från Biltema, den är perfekt! Tillräckligt med nitar säkerligen.

Sedan när du borrar, borra hels 1-2cm från kanten på plexiglaset, annars kommer det spricka. Sedan kan du tejpa över både över- och undersida där du ska borra, så går det ännu bättre.
Sista tipset är att låta borren gå upp en gång per hål, så att du kan rensa bort eventuella rester som fastnar på borren.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
jag skulle inte nita plexi med alunitar.. risken att det spricker är stort.

popnitar drar du tills skaftet går av

visst! det kan ju hända om man har en jäkla otur, har inte råkat ut för det själv,men visst! är olyckan framme så. sen ska man väl tillägga snygghetsfaktorn också. ett par läckra skruv med tex kupolmuttrar

(rundade) än ju klart snyggare än nitar. men smaken är som baken.

Permalänk

Okej, vad menar du med:
"låta borren gå upp en gång per hål, så att du kan rensa bort eventuella rester som fastnar på borren."

Får ursäkta om jag är trögfattad

Ska jag köra på "riktiga" nitar eller plast? Blev lite osäker nu ..

EDIT: Kanske ska skruva då istället jycken? Smidigare, och mindre risk att nåt otrevligt händer.. hade inte ens tänkt på det innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, vad menar du med:
"låta borren gå upp en gång per hål, så att du kan rensa bort eventuella rester som fastnar på borren."

Får ursäkta om jag är trögfattad

Ska jag köra på "riktiga" nitar eller plast? Blev lite osäker nu ..

EDIT: Kanske ska skruva då istället jycken? Smidigare, och mindre risk att nåt otrevligt händer.. hade inte ens tänkt på det innan.

klart att ett par snygga skruvar är bättre än fula nitar. och enklare om man är ovan vid nitning. sen spar du inköpet av nittången som oftast bara blir liggandes till mindre nytta sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
klart att ett par snygga skruvar är bättre än fula nitar. och enklare om man är ovan vid nitning. sen spar du inköpet av nittången som oftast bara blir liggandes till mindre nytta sedan.

Precis Såna muttrar och skruvar finns väl hos en järn/bygg handel antar jag? Hur gör man så att det blir bra om man sågar i metallen, ska man bocka den lite eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, vad menar du med:
"låta borren gå upp en gång per hål, så att du kan rensa bort eventuella rester som fastnar på borren."

Får ursäkta om jag är trögfattad

Ska jag köra på "riktiga" nitar eller plast? Blev lite osäker nu ..

EDIT: Kanske ska skruva då istället jycken? Smidigare, och mindre risk att nåt otrevligt händer.. hade inte ens tänkt på det innan.

Kanske lite väl dåligt formulerat. Men istället för att trycka borren hela vägen igenom när du borrar, så när du borrat halvvägs rensar du ur borren. På borren kommer det fastna rester av plexiglas som gör att borren hugger fast i plexiglas-skivan.
Så, rensa bort plexirester från borren, sedan borrar du klart hålet! Hoppas jag fick till det rätt denna gång:P

Jag tog en skiva med 20x40cm plexi ungefär, borrade en hejdundrade massa hål i olika storlekar och popnitade för fullt, det sprack nämlingen inte på ett enda ställe. Alla nitar var i aluminium med. Jag tror att risken är för liten för att oroa sig om.

Skruvar kan vara snyggt, men klart dyrare, är upp till dig att bestämma!

Om du väljer att använda skruvar istället så finns det att köpa på gubbdagiset (Clas Ohlson). Finns ett brett sortiment där med skruvar, brickor och kupolmuttrar. Inte heller dyra, räkna med en 50-60kr för allt.

Permalänk
Medlem

Jag har popnitat plexiglas.. Gick kanon, ta en spilbit o testa lite på innan för säkerhetsskull bara..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Kanske lite väl dåligt formulerat. Men istället för att trycka borren hela vägen igenom när du borrar, så när du borrat halvvägs rensar du ur borren. På borren kommer det fastna rester av plexiglas som gör att borren hugger fast i plexiglas-skivan.
Så, rensa bort plexirester från borren, sedan borrar du klart hålet! Hoppas jag fick till det rätt denna gång:P

Jag tog en skiva med 20x40cm plexi ungefär, borrade en hejdundrade massa hål i olika storlekar och popnitade för fullt, det sprack nämlingen inte på ett enda ställe. Alla nitar var i aluminium med. Jag tror att risken är för liten för att oroa sig om.

Skruvar kan vara snyggt, men klart dyrare, är upp till dig att bestämma!

Om du väljer att använda skruvar istället så finns det att köpa på gubbdagiset (Clas Ohlson). Finns ett brett sortiment där med skruvar, brickor och kupolmuttrar. Inte heller dyra, räkna med en 50-60kr för allt.

Okej, nu fattar jag

Är nog mer inne på skruvar nu.. någon form av polerade kupolmuttrar som det pratats om här. Har kikat lite på Classe men hittar inga kupolmuttrar.. får se om det bär av till järnhandel imon, ska kika där då.
Hur tycker ni man ska göra vid kanten mellan metallen och plexit? bocka in metallen lite?

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma problem som dig NickePicke. Jag kom inte heller på något snyggt sätt att göra mellan metallen / plexit. Jag har kikat på gummilist, men det blir en för tjock kant runt om, jag skulle vilja ha kanten mer minimalistisk. Fast samtidigt ser det halvdant ut om man bara filar till kanten.

Så, hur ska man göra?

Permalänk

Mm, det blir ju lite konstigt i hörnen om man bockar den också..