Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

1,5 problem med kubuntu

Problem 1: Skulle koppla upp mig på skolans nätverk som är WPA2 krypterat, men fanns inget allternativ för WPA2 kryptering i KNetworkManager som ska stödja WPA2 vad jag har läst :S Har WPA supplicant installerat och wpa_gui men det verkar kräva lite configuration då wpa_gui säger att "Could not get status from wpa_supplicant"
Skulle helst vilja hålla mig kvar vid KNetworkManager då jag tycker att det känns simeplt! Några tips? Testade att installera gnome networkmanager också, men vet ej vad som hände med den Är grön på linux! Installerade det iförrgår kväll.

Sedan problem 0,5. Kubuntu har tydligen en väldigt tendens till att äta ram! Verkar cachea enhel den minne. Har 1gig i burken nu och använde över det igår så att swapen fick användas. Det var inga problem prestandamässigt, märke ingen skillnad. Men det känns så skumt när kubuntu ska Idlea på 550mb när jag inte klarar av att använda 550mb ram i win XP. Ska in med 4gig i burken snart (ska beställa imorgon senast.) Så det är väl ett halft problem eller kanske mer en fundering

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Re: 1,5 problem med kubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Sedan problem 0,5. Kubuntu har tydligen en väldigt tendens till att äta ram! Verkar cachea enhel den minne. Har 1gig i burken nu och använde över det igår så att swapen fick användas. Det var inga problem prestandamässigt, märke ingen skillnad. Men det känns så skumt när kubuntu ska Idlea på 550mb när jag inte klarar av att använda 550mb ram i win XP. Ska in med 4gig i burken snart (ska beställa imorgon senast.) Så det är väl ett halft problem eller kanske mer en fundering

Som du säger cachar den mycket men det påverkar ju inte prestanda. Så fort en applikation behöver allokera minne "på riktigt" skriver den ju över den cachade datan. Det är ju bara smart att cacha så mycket man kan (i princip).

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

Re: Re: 1,5 problem med kubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Som du säger cachar den mycket men det påverkar ju inte prestanda. Så fort en applikation behöver allokera minne "på riktigt" skriver den ju över den cachade datan. Det är ju bara smart att cacha så mycket man kan (i princip).

Aha! Jo de är sant att det är smart att chacea så mycket som möjligt och det är en bra lösning att det skriver över datan när den behövs. Blev bara lite paff när jag hade en så hög minnesanvändning utan att göra något.

Hittade WPA krpteringen i KNetworkManager men vet ej hur den fungerar. Gick man in på "connect to other wireless network" så kunde man välja WPA Personal och enterprise. Men stod inget om WPA2 eller om den klasskar WPA enterprise som WPA2. Någon som har koll på läget?

100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Ditt trådlösa kort har förmodligen inte stöd för WPA2.

Macbook Pro 2011 17" - 8GB Ram@1333 MHz - i7-2720QM - 120GB Vertex 3 Max IOPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001

Kör free -m i terminalen och läs på raden "-/+ buffers/cache:" för att se hur mycket RAM som är använt egentligen.

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Ditt trådlösa kort har förmodligen inte stöd för WPA2.

Jag tror det har det då det gick utmärkt i windows XP att komma in på trådlösa, samt att det är samma nätverkskort i denna som det är i de 100tals dell-laptops som används på skolan så antar att det är linux som krånglar

100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Re: 1,5 problem med kubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Skulle koppla upp mig på skolans nätverk som är WPA2 krypterat, men fanns inget allternativ för WPA2 kryptering i KNetworkManager som ska stödja WPA2 vad jag har läst :S Har WPA supplicant installerat och wpa_gui men det verkar kräva lite configuration då wpa_gui säger att "Could not get status from wpa_supplicant"
Skulle helst vilja hålla mig kvar vid KNetworkManager då jag tycker att det känns simeplt! Några tips?

ja, hanteraren verkar inte gilla wpa2 (eller trådlöst alls) då den för mig också gärna vill hoppa över till wep om man startar om eller låter datorn slagga. märkligt..

men nåväl, en lösning kan vara att helt enkelt köra utan hanterare. vilket iof är krånglig om man byter mellan olika nätverk ofta.

denna kanske ka va nått lösning http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=518212 på liknande problem. om det funkar.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint