HD-ready 720 vs Full-HD 1080

Permalänk
Medlem

HD-ready 720 vs Full-HD 1080

Om man köper en TV idag för att bara kolla på marksänd digital-TV och vanlig DVD, räcker egentligen 720 då? Kan det istället bli en nackdel med 1080 om man ändå inte kör med blueray etc eftersom vanligt material då måste skalas upp mera på TV'n? Eller har det ingen betydelse?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd

Korrekt så, det kan bli en nackdel. 1080p ligger väldigt långt fram i tiden, om vi pratar om tv- sändningar, så ingen idé att satsa på det om du vet med dig att du inte kommer nyttja det. Å andra sidan, om du lägger ned 10- 15 000kr på en tv idag, hur kul är det att byta om fem år?

Permalänk
Medlem

Kan bara utgå från mig själv.

När jag skulle köpa tv valde jag mellan Pioneer LX508(1920x1080) och Pioneer 5080XA(1336x768). Jag har jämfört båda panelerna sida vid sida otaliga gånger, och konstaterat att det inte går att se någon skillnad på dom matade med 1080p. Trots att den ena har mycket lägre upplösning.

När personalen sedan håller med mig och säger att folk har svårt att skilja på låg/högupplöst på mindre än 50" känns valet självklart. Nu har säkert inte alla en scaler som gör ett lika bra jobb som Pioneer's men det jag vill få fram är, stirra dig inte blind på upplösning, kontrast, hz osv. Vad som ser bäst ut för dig är subjektivt och du bör se vilken du tycker ser bäst ut och testa olika inställningar innan du tittar på specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Är ingen jätteskillnad på 720 vs 1080.
Men den är fullt synbar, om man jämför sida vid sida.
Skärpa och djup i bilden är lite bättre, men behövs ju förstås bra källmatrial, många filmer kan helt enkelt inte utnyttja en 1080 skärm då filmen från början har lägre upplösning än så, självklart ser man ingen skillnad i det läget.

Fördelen tycker jag att med 1080 kan man klara sig med en MINDRE skärm som man sitter närmare, jämfört med 720.
Tex så använder jag en bra 24" 1080 som man sitter en 70-100 cm ifrån, blir kalas, vid 720 behöver man nog sitta 120-150 cm ifrån för att uppleva samma skärpa.

Storleken på skärmen är inte avgörande hurvida man ser skillnader, utan betraktningsavståndet spelar en lika stor roll.

Idag köper jag få DVD skivor då det känns väldigt lågupplöst och ser ganska komprimerat ut, även jämfört med med 720.

Ska man i huvudsak använda sin skärm för HD TV sändningar klarar man sig bra med en 720, men snart är ju Blu-Ray vanliga, och då är nog en 1080 att föredra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Testpilot

Med de priserna som är på TV-apparater idag så känns det som att du kan satsa på en HD-Ready i dagsläget. En Full-HD i 32" till 40" känns overkill. Iaf om den ska användas i det syftet som du nämner. Däremot tror jag att det kan vara desto trevligare med en Full-HD pixelmappat med en HTPC.

Köp du en 720p, det lär ta ett par år innan Blu-Ray befinner sig i den positionen som DVD gör idag, om ens det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kan kanske vara av intresse: http://www.minhembio.com/artiklar/1438

Funderar också på vad som är bäst, ska fortsätta att fundera tills i höst tror jag

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
många filmer kan helt enkelt inte utnyttja en 1080 skärm då filmen från början har lägre upplösning än så

Kanske amatörfilmer på vhs då!

Om man bortser från tv-produktioner så spelas de flesta filmer in analogt på 35mm film(har gjorts en del dyrbara projekt med 70mm och på senare år har även en del filmats med digitalkamera). När det är analogt kan man egentligen inte prata om upplösning i pixlar men ska man jämföra så är väl 35mm film är ca 4-6 gånger högre upplösning än fullHD.

Permalänk

Det innebär inte att inspelningen håller hög kvalite, Fetskaft.

Visa signatur
Permalänk

jag köte en 46" Hd ready tv sony bravia för 12 990:- och är riktigt nöjd med min! klart värt pengarna..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Det innebär inte att inspelningen håller hög kvalite, Fetskaft.

Eeeeh! Sa jag det? Neeej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge

Funderar också på vad som är bäst, ska fortsätta att fundera tills i höst tror jag

Det är faktiskt något jag länge har påpekat i hela djungeln av upplösningar.

Faktum är att en panel med upplösningn 1920x1080 har lättare att skala upp bilden än en med 1366x768. 720 x 1.5 = 1080, bilden måste alltså skalas upp 50% vilket nästan är det bästa förutom pixelmappat (sitter man och förstorar/förminskar bilder märker man själv hur mycket bättre det blir om man håller sig till jämna fina procenttal, typ 25/50/75%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om jag håller med artikelförfattaren om att 1366x768 är en urkass upplösning (p.g.a. att det inte finns några källor som levererar den upplösningen) så är det där den sämsta artikel jag läst på väldigt länge. Upplägget, språket och resonemangen är helt off.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där artikeln är sjukt missvisande och full med tekniska fel. En dålig referens att ha med sig när man väljer tv. En kaka till den som kan finna alla fel

Till OP, jag brukar se det såhär: En bra hd-ready är bättre än en dålig full-hd (priset brukar vara rätt avslöjande). Tyvärr är det en djungel och jag skulle inte sträcka mig till att generalisera kvalitén mellan tv-apparater baserat endast på upplösningen. Du måste skala upp det mesta på både hd-ready (1366x768) och full-hd. Skalning behöver dock inte innebära någon större förlust i bildkvalité. 720p ser oftast förbannat bra ut på 1080-apparater men som sagt det kostar att ha en bra full-hd.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte det gör det längre. FullHD har verkligen rasat i pris. För 15 000kr får man en FullHD med klart godkända prestanda. För 2½ år sedan kostade HD-ready apparater i det övre budgetsegmentet lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag tycker inte det gör det längre. FullHD har verkligen rasat i pris. För 15 000kr får man en FullHD med klart godkända prestanda. För 2½ år sedan kostade HD-ready apparater i det övre budgetsegmentet lika mycket.

Det jag menar är att priset för en full-hd kan investeras i en hd-ready apparat som har bättre bildkvalité. Att det finns full-hd för 15000:- med ok prestanda betyder inte att den apparaten är bättre än 15000:- hd-ready (15000:- för en hd-ready brukar ge väldigt bra kvalité). Det är ju rätt logiskt, man betalar ju för en högre upplösning så priset åker alltid upp en del jämfört med hd-ready.

Permalänk
Avstängd

Kanske så, men jag tänker som så att nästa gång jag köper en tv då blir det FullHD. Sedan får det kosta därefter men basic- kravet är FullHD och sedan ska resterande bildkvalité vara bra också. Tycker det verkar lite dumt att i dagens läge köpa en tv där källmaterialet, oavsett vad det kommer ifrån, måste skalas om. Jag kan mycket väl tänka mig att till hösten byta ut min tv och proj mot FullHD- diton bara för att slippa märkliga upplösningar och problem med pixelmappat. Sedan är jag av den åsikten att en normal människa inte slantar upp 10 000kr eller mer på en produkt, oavsett vad det är, utan att titta på den eller läsa på i ämnet. Fast just nu väntar jag pp 120hz monitorerna, förhoppningsvis finns de till hösten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker det verkar lite dumt att i dagens läge köpa en tv där källmaterialet, oavsett vad det kommer ifrån, måste skalas om.

Full-HD måste skala allt som inte är blu-ray/HD-DVD och diverse konsolspel. HD-ready måste skala allt, dock inte lika kraftigt.

Det hela beror på vad man ska använda sin TV till. Jag kollar mest från min HTPC och kör 720p samt DVD, då passar en HD-ready utmärkt (pixelmappar via hdmi/dvi med 6 kolumner inaktiva). Skulle jag sitta med en PS3 och i princip endast köra blu-ray skulle jag defenitivt köra Full-HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzzman
Full-HD måste skala allt som inte är blu-ray/HD-DVD och diverse konsolspel. HD-ready måste skala allt, dock inte lika kraftigt.

Men det är inte givet att det blir bättre kvalitet när man skalar från 720p till 768 jämfört med 720p till 1080p, det kan faktiskt ofta vara tvärtom. Man får dock inte glömma att det är mer man måste jämför än bara upplösningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Full-HD måste skala allt som inte är blu-ray/HD-DVD och diverse konsolspel.

Mao inte för alla, men för oss som vill ligga i framkanten av teknikens utveckling så finns det helt enkelt inte så mycket att välja på. Med tanke på antalet konsoller knappast lär minska i hemmen och att en tv är en rätt lång investering (eller hur man nu ska se det) så är iaf jag för en nativ upplösning så långt som möjligt.

Citat:

Man får dock inte glömma att det är mer man måste jämför än bara upplösningen.

sant men nu utgår jag från att alla förstår detta och vad det innebär. Upplösning är för mig samma sak som en förutsättning för bra bild. Alla jämför vad man får för x antal kronor och då är det väl en korrekt bedömning men två likadant specade maskiner, där enda skillnaden är upplösningen, ja då vet jag vad jag väljer - även om priset är något högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Men det är inte givet att det blir bättre kvalitet när man skalar från 720p till 768 jämfört med 720p till 1080p, det kan faktiskt ofta vara tvärtom. Man får dock inte glömma att det är mer man måste jämför än bara upplösningen.

Exakt, lite det jag va inne på tidigare. Stirrar man sig blind på upplösning finns stor risk att man landar med en sämre tv eftersom bra kvalité på full-HD kostar. Precis detsamma gäller ju när man skalar en 720p signal. En billig 1080p kommer förmodligen skala denna bild långt sämre än en 768-panel för likvärdig summa pengar. Det är därför det är så svårt att generalisera när man pratar om hdtv, man måste alltid se till vad man får för pengarna.