Grafikdrivrutin installation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Maj 2006

Grafikdrivrutin installation.

Hej.

Har problem med att installera drivrutiner för mitt 7600gt på en a64 3200+.
Kör senaste Debian.

Remember ja är inge höjdare på Linux inte.

Började med att stänga av X "sudo /etc/init.d/gdm stop"

"sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-169.09.pkg2-run" (vet inte om de va precis sådär men ungefär)

installations programmet startar...

Hade först problem med att den behövde nå gcc och några andra paket så jag installerade build-essential.

Nu kom man lite längre iaf men får halt på "Unable to find the kernel source tree for the currently running kernel. Please make sure you are have insalled the kernel source files for your kernel and that they are poroperly configued;

Det ända jag vill göra igentligen är att kunna byta upplösning till 1680x1050...

Mvh Daniel

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, 7970, 840evo, 1xEizo S2433, 2xEV2436, Arch Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 32gb ecc, proxmox with 4vm Mobile OP2 Cm13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jun 2005

Du behöver installera headerfiler för den kernel du kör. Det görs enklast med

sudo aptitude install linux-headers-$(uname -r)

Rekommederar starkt en titt på module-assistant för att hantera externa moduler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Maj 2006

Får tacka så mkt..

Bara en lite fråga, vad var det jag gjorde och varför?
Lär ju fråga om man ska lärs sej detta själv nångång.

Mvh

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, 7970, 840evo, 1xEizo S2433, 2xEV2436, Arch Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 32gb ecc, proxmox with 4vm Mobile OP2 Cm13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

sudo aptitude install linux-headers-$(uname -r)

sudo - utför efterföljande kommando med rooträttigheter

aptitude - ett program som hjälper till med att installera paket från ett stort internetarkiv i Debianbaserade distrobutioner

install - behövs verkligen en förklaring?

uname -r - returnerar kernelnamnet (i mitt fall 2.6.22-14-generic), $(uname -r) innebär att kommandot ska användas som en variabel

linux-headers - innehåller information om hur kerneln är sammansatt

linux-headers-$(uname -r) - namnet på de headers som ska användas, aptitude kommer läsa det som linux-headers-kernelversion, i mitt fall linux-headers-2.6.22-14-generic

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE