Skyhög felfrekvens bland flash-baserade datorer

Permalänk
Melding Plague

Skyhög felfrekvens bland flash-baserade datorer

Enligt en ny rapport är det ovanligt många fel på bärbara datorer som utrustas med flash-baserad lagring, så kallade SSD-hårddiskar. Det handlar om allt ifrån skyhög felfrekvens till användare som är besvikna på prestandan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kænns ju lite dumt att de slæpper en produkt som inte ær 100% testad æn.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar kosta på att ha det senaste och i det här fallet inte bara pengar men löser det gör dom med säkerhet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jo, inte allt för överraskande!

Permalänk
Medlem

Det är värt det, för att slippa ljudet från hårddisken!

Detta kommer dock såklart fixas med tiden, men jag skulle ändå välja en halvkass SSD före min nuvarande snurrande skiva.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Oj, verkar som det var lite för tidigt att lansera till konsumenter.. pinsamt dåliga resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
Det är värt det, för att slippa ljudet från hårddisken!

Detta kommer dock såklart fixas med tiden, men jag skulle ändå välja en halvkass SSD före min nuvarande snurrande skiva.

En modern hårddisk låter i realiteten knappast någonting alls. Jag har haft min nuvarande hårddisk i dryga två månader och har aldrig hört den - men den tidigare Samsung-disken jag hade lät en del, men då var den någon generation gammal.

SSD verkar i dagsläget helt obsolit. Dyr, dum, allmänhet onödig hos konsumenter. Dock kan det bli något i framtiden med en hel del jobb,

Permalänk
Medlem

Kanske dags att se över vilket filsystem som används, de flesta som finns nu försöker väl lägga datan efter varandra så mycket som möjlogt för att inte skriv och läshuvudet ska behöva röra sig så mycket.
Om man tar bort grejor ofta så skrivs alltså samma ställe över många gånger, då SSD inte har några rörliga delar spelar det ju ingen roll för överföringsprestandan eller åtkomsttiden var datan ligger, så en mer slumpartad utspridning av datamängden vore kanske bättre?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

de kanske borde kolla på hur ssd-diskarna använts
låter ju inte som det är särskilt smart att använda torrents eller överhuvudtaget ladda ner/upp många saker på en sådan disk. är nog bättre att ha en stationär dator eller extern disk för sånt. och nog borde operativsystemmakare och programmakare tänka på detta när det gäller cache-hantering för program (webläsare) och OS osv.

varför bara Dell?
har ASUS EEEPC något annat slags minne eller?

Permalänk

kan hålla med att dom nya hårddiskarna som använder skiva inte låter så mkt. ni ska höra min 6 GB som har la ca 10 år på nacken det knastrar o har sig men man får vänja sig har inte råd till någon ny hårddisk i dax läget.

Permalänk
Medlem

synd att dom inte lanserar riktiga ramdrives med batteri backup istället;) eller som buffrar till en flash disk när den idlar. då snackar vi hastighet

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Jag skulle nog till och med sakna knastrandet från mina. Det är på nåt sätt mysigt. De gamla hårdiskarnas vansinnesrassel var iofs inte mysigt.

Prestandan på SSD har ju ökat extremt mycket, kommer hela tiden snabbare. Men det är nog ett par år kvar till prisvärt. Dell har troligen köpt in en jätteleverans Euroshoper diskar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

SSD verkar i dagsläget helt obsolit. Dyr, dum, allmänhet onödig hos konsumenter. Dock kan det bli något i framtiden med en hel del jobb,

SSD är redan överlägsen vanliga mekaniska diskar.
Denna form av uttalanden beror på okunnighet om hur diskar presterar.

Dagens high end SSD från Mtron, Memoright samt nu också OCZ har prestanda som de inte använder i laptops, samsungs tidigare diskar mest troligt de som används i laptops från Dell är typ hälften så snabba som high end ssd.

Inom 6 månader kommer high end användare att använda 32/64gb SSD för prestanda då de helt enkelt utklassar vanliga mekaniska diskar i de allra flesta områden.

SSD är redan färdiga som produkt.
Allt som återstår är prisnedång och de kommer att sälja som kakor.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Kænns ju lite dumt att de slæpper en produkt som inte ær 100% testad æn.

Den dagen som företag släpper produkter som är testade till 100% skulle jag vilja uppleva.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
SSD är redan överlägsen vanliga mekaniska diskar.
Denna form av uttalanden beror på okunnighet om hur diskar presterar.

Sök upp MBY's inlägg i ämnet innan du målar upp bilden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
En modern hårddisk låter i realiteten knappast någonting alls. Jag har haft min nuvarande hårddisk i dryga två månader och har aldrig hört den - men den tidigare Samsung-disken jag hade lät en del, men då var den någon generation gammal.

SSD verkar i dagsläget helt obsolit. Dyr, dum, allmänhet onödig hos konsumenter. Dock kan det bli något i framtiden med en hel del jobb,

Nu pratar du smörja.
Alla snurrande diskar låter.
Ju mer de har snurrat, destå mer låter dem!
Har 2stk gamla 120gb'are som fortfarande sitter kvar i min server, de får rummet att låta som ett ordentligt server rum!

Även nya hårdiskar låter, även om det kanske inte är lika störande så kan man knappast kalla de ljudlösa.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Oj, verkar som det var lite för tidigt att lansera till konsumenter.. pinsamt dåliga resultat.

"pinsamt dåliga resultat."

Hmm tycker inte man ska gå så långt, nya komponenter får barnsjukdomar... Inget mer med det

Ge det lite tid så försvinner även dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Nu pratar du smörja.
Alla snurrande diskar låter.
Ju mer de har snurrat, destå mer låter dem!
Har 2stk gamla 120gb'are som fortfarande sitter kvar i min server, de får rummet att låta som ett ordentligt server rum!

Även nya hårdiskar låter, även om det kanske inte är lika störande så kan man knappast kalla de ljudlösa.

Har inte hört min disk i min laptop än. Vad detta har med servrar att göra är jag inte riktigt säker på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
"pinsamt dåliga resultat."

Hmm tycker inte man ska gå så långt, nya komponenter får barnsjukdomar... Inget mer med det

Ge det lite tid så försvinner även dom

Instämmer, barnsjukdomar finns alltid hos nya produkter, kan börja rabbla några som jag stött på. Det skulle dock vara kul att se motsvarande siffror för nylanserandet av någon liknande teknik, för lagring.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

SSD är inte bra/snabba för små filer? har de ingencache?

Släng på ett litet 128MB chip eller 512MB borde lösa det mesta eller?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
SSD är inte bra/snabba för små filer? har de ingencache?

Släng på ett litet 128MB chip eller 512MB borde lösa det mesta eller?

Är inte 128MB+ lite overkill?
Dagen diskar har ju som standard 16MB.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Barnsjukdomar har vi alla.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Som jag sagt innan, det handlar mycket om operativsystemet här.

En standard Windows XP/Vista installation på ett flashminne ger varken någon bra prestanda eller driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Som jag sagt innan, det handlar mycket om operativsystemet här.

En standard Windows XP/Vista installation på ett flashminne ger varken någon bra prestanda eller driftsäkerhet.

undrar vad som händer när alla macbook air börjar få samma problem,

Permalänk
Avstängd

Felfrekvens? När jag läste rubriken trodde jag först att det handlade om läsfelsfrekvensen, dvs hur många bitfel som måste korrigeras när data läses. I stället handlade det om retur-frekvensen, vilket ju är något annat.

Men jag vågar påstå att det är bättre med en hög returfrekvens (DOA, RMA, etc) än hög läsfelsfrekvens. Det tidigare skiljer på bra exemplar från dåliga, det senare implicerar ett inbyggt fel i tekniken som sådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
SSD är redan överlägsen vanliga mekaniska diskar.
Denna form av uttalanden beror på okunnighet om hur diskar presterar.
...

Nej? SSD är helt underlägsen på en rad områden. Men det är inte det viktiga eftersom vi "okunniga" faktiskt vet var SSD har sin plats och hårddiskar sin. Nämligen kompletterar de varandra så det nästan blir meningslöst att säga "överlägsen" eller "underlägsen" (är RAM överlägset hårddiskarna? Är cache överlägset RAM?).
Sök!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
SSD är inte bra/snabba för små filer? har de ingencache?

Släng på ett litet 128MB chip eller 512MB borde lösa det mesta eller?

Tror det är fel i nyheten.
En SSD-disk är inte så långt ifrån cache-minnet i vanliga diskar, rent hastighetsmässigt, vad jag vet?

Så, ett - snabbt - flashminne vinner nog inga stora prestanda på ett cacheminne.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

[http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...] <---- länk dit där MBY diskuterar SSD med ett resonemang somm verkligen håller måttet.

Jag rekommenderar alla SSD_roxxouiurszzz-HDD_souxxxourszz att kika på materialet. Det är überintressant, MBY är über. Jag hoppas verkligen på SSD, men jag.... vad ska man säga hehe. LÄS!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk

Vanliga mekaniska hårddiskar ger inte så mycket ljud från själva läsning/skrivningen men de har iaf enligt min erfarenhet rätt mycket med vibrationer. Därför kör iaf jag med gummiupphängning. (har inte en gammal hårddisk). SSD blir säkert bra senare men det skulle inte förvåna mig om det dök upp något annat alternativ innan de är riktigt bra och de börjar bli standard.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Avstängd

"Vad detta kan bero på är för närvarande inte känt. Flash-tekniken dras med nackdelarna att inte klara av hur många skrivningar som helst..."

Vilken annan disk klarar "hur många skrivningar som helst"?

Permalänk
Medlem

Det lät ju inte possitivt, tekniska fel på 10-20% är helt oaceptabelt, speciellt eftersom dessa problem antagligen inte beror på att flashcellerna är utslitna då dom flesta inte kan ha gått tillräckligt länge för att det ska ha blivigt ett problem.

Sen måste jag "göra en boris" och klaga på nyhetsraporteringen. Skriv inte att SSD'n (eller än värre, Flash-baserade SSD) kommer ersätta den mekaniska disken. som MBY gång på gång förklarade i den förra tråden (länk i inlägget ovan) så kommer inte det hända på VÄLDIGT länge, om någonsin.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB