Permalänk

Någon som har beställt turbo vdsl och fått?
Har mailat kundtjänsten 4 ggr men får inte någe svar på om jag kan ha tjänsten eller inte. Har för mig att jag har mellan 1100-1300 meter till stationen.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Vad är det som påverkar "dämpningen" på kabeln? Kan det bli sämre om det är fler uppkopplade på samma kabel? Jag har ingen koll på hur telenätet är draget, jag antar att alla inte sitter på en "egen" kabel hela vägen till telestationen, eller är det så?

Alla sitter på ett eget koppar par till telestationen, det finns tekniker för att köra flera samtal på samma par men alla dessa bygger på liknande tekniker som xDSL och gör att man inte kan få DSL om de inte dras ett helt par fram, om det var flera inkopplade på samma par så skulle ni även höra varandra, detta händer även ibland vid skador då isoleringen blir skadad så att 2 olika par tar i varandra.

Det som påverkar dämpningen är allt möjligt, längd, kvalite på koppar, ev skador på kabel och isolering och även då självklart ålder på grejjerna även faktiskt väder, fuktigt väder ger en lite högre dämpning än då det är torrt ute, dock endast lite

Det problem som alla xDSL teknikerna försöker att överkomma är det som kallas "crosstalk" alltså störningarna som uppkommer då man sänder en stark signal i kopparen som påverkar alla andra paren då de är packade kabelbuntar på stationerna och på sin väg ut till stugorna.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Någon som har beställt turbo vdsl och fått?
Har mailat kundtjänsten 4 ggr men får inte någe svar på om jag kan ha tjänsten eller inte. Har för mig att jag har mellan 1100-1300 meter till stationen.

Dom brukar vara sega på att svara mail.
Ring 0770 777 000 istället.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk

Fick två mail nu istället. På det ena står det att jag inte kan ha tjänsten pga att jag har 2 km till stationen. Vet inte vart dom fått det ifrån då jag sist kolla hade 1300m, får väll ta och ringa till dom istället.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk

Någon som fått tjänsten och kan berätta lite om hastigheter?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Alltså det börjar ryktas nu att BBB drar in sin VDSL2 tjänst, är detta sant? En kollega ringde dom igår och hade tydligen fått veta att tjänsten inte var stabil nog och att dom kanske skippar hela grejen, det låter ju helt otroligt oproffsigt att först gå ut med ett pressmeddelande sen dra in allt?

Jag antar att det bara var någon idiot på bbb kundtjänst men ändå värt att fråga om fler fått höra nått sådant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Alltså det börjar ryktas nu att BBB drar in sin VDSL2 tjänst, är detta sant? En kollega ringde dom igår och hade tydligen fått veta att tjänsten inte var stabil nog och att dom kanske skippar hela grejen, det låter ju helt otroligt oproffsigt att först gå ut med ett pressmeddelande sen dra in allt?

Jag antar att det bara var någon idiot på bbb kundtjänst men ändå värt att fråga om fler fått höra nått sådant?

April april?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Nya tjänster brukar ha barnsjukdommar men de slopar nog inte en satsning så snabbt.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Haha, har 1270m till telestationen :emocut:

Permalänk

300m, kopplas på första juli.

spännande! ............

Permalänk
Medlem

Har VDSL nu och fick brev i lådan idag angående uppgraderingen till VDSL2, ska kopplas in första juli och avståndet var 499 m Modemet byts ut gratis och blir även trådlöst. Fick välja mellan "Turbo-DSL" (20-40 / 3-10 Mbit/s) eller "Bredband 20" (20/3 Mbit/s). Det blir automatiskt bredband 20 som kostar 349:-/månad om man inte gör nått val, tar man Turbo-DSL får man första sex månaderna för 349:-/månad och efter det 449:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Har VDSL nu och fick brev i lådan idag angående uppgraderingen till VDSL2, ska kopplas in första juli och avståndet var 499 m Modemet byts ut gratis och blir även trådlöst. Fick välja mellan "Turbo-DSL" (20-40 / 3-10 Mbit/s) eller "Bredband 20" (20/3 Mbit/s). Det blir automatiskt bredband 20 som kostar 349:-/månad om man inte gör nått val, tar man Turbo-DSL får man första sex månaderna för 349:-/månad och efter det 449:-

härligt, jag blir också påkopplad i juli, så jag borde också få en sådan lapp snart

Permalänk
Medlem

Jo det dimper nog ner snart. Har du VDSL nu? När jag ringde så sa dom att breven skickades först till dom som fortfarande har VDSL(1)

Permalänk

Fick oxå ett brev i lådan idag. Ringde och pratade med dem. Ska kopplas in den 1/7 -08 i stockholm. Iaf där jag bor.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jo det dimper nog ner snart. Har du VDSL nu? När jag ringde så sa dom att breven skickades först till dom som fortfarande har VDSL(1)

Japp haft vdsl1 deras release av den nångång i 2003

Permalänk
Medlem

samma här, men kunde ni boka in uppgraderingen? till mig sa han att det skulle kopplas in i stationen den 1 Juli, men ja kunde inte boka uppgraderingen redan nu. utan var tvungen att ringa igen tidigast i mitten av juni. om ja inte ringde då nergraderade de mig till adsl2, då vdsl1 försvinner. tycker det ä riktigt usel service.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte heller beställa det utan gjorde en intresseanmälan. I brevet stod det att man skulle beställa det inom 2 veckor för att få reducerat pris de 6 första månaderna så jag antar att det gäller för min intresseanmälan. Ska nog ringa och dubbelkolla.

Permalänk

Till mig sa de att de skulle skicka hem papper för underskrift mm. De skulle även maila.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Fick brevet idag. Om jag nu har VDSL, finns det nån risk att jag får lägre uppladdning med VDSL2 (eftersom det står 3-10 och 3 är väldigt lågt)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Till mig sa de att de skulle skicka hem papper för underskrift mm. De skulle även maila.

o din station skulle byggas ut 1 juli?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Fick brevet idag. Om jag nu har VDSL, finns det nån risk att jag får lägre uppladdning med VDSL2 (eftersom det står 3-10 och 3 är väldigt lågt)?

skulle nog tro att du får ut samma upphastighet som nu. minst. egentligen har du ju inget alternativ, för de monterar bort vdsl. alltså om du inte byter till detta, får du adsl2, o då får du ju garanterat inte mer än 3 Mbit i optimala förhållanden.

EDIT: pratade med dem igen, o nu sa de en annan sak till mig, att vi som har vdsl skulle automatiskt få vdsl2, men vdsl stängs ner i maj/juni o har inte ens station fått uppgraderingen då, så får man adsl pro däremellan, alltså under tiden. men han tyckte ändå man skulle ringa o kontrollera i maj/juni hur det låg till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fick också mitt brev i fredags, bara att vänta och se vad som händer, hoppas verkligen dom bjuder på lite mer upload sen när dom fått fart på tjänsten, 40/10 är ju så litet hopp från 12/9 (vill ha upload)

men man blir jävligt glad att någon äntligen tar steget bort från 20/1 uppkopplingarna och ger lite upload igen

Permalänk
Medlem

Har 300m till stationen fick jag reda på genom kundtjänst. Dock fanns inga planer på att bygga ut just denna stationen här i Borlänge :/

Permalänk

Fick också brev förra veckan. Jag har 1060m till telestationen och har haft VDSL1 sen Bostream, tror jag det var.

Jag har stabilt 12/9 även om hastigheterna inte är i full duplex då tekniken gör att nedladdningshastigheten sjunker vid ökad uppladdning och tvärtom. Man kan alltså inte ladda ner och upp i maxhastighet samtidigt såsom man teoretiskt kan göra med nya vdsl2. Kul att de bjuder på ett VDSL2 med inbyggt wlan-g med möjlighet att ansluta upp till 4 ethernetenheter.

Jag håller med alla som tycker att 3-10 upp är lite för snålt. Jag skulle vilja att de erbjöd åtminstone 10-20 eftersom man kan få samma upp och ner-hastighet med vdsl2 om man vill. Det som kostar mest pengar för en operatör är just uppladdning!

Men de här är ju en bra temporär lösning till alla som bor hos SB, SH eller FB är anslutna till stadsnätet (själv blir jag det sist av alla i Stockholm, nämligen i juni 2010).

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Jag har stabilt 12/9 även om hastigheterna inte är i full duplex då tekniken gör att nedladdningshastigheten sjunker vid ökad uppladdning och tvärtom. Man kan alltså inte ladda ner och upp i maxhastighet samtidigt såsom man teoretiskt kan göra med nya vdsl2.

Det var konstigt, då jag många gånger har kommit upp i 1400kB/s ner och 1000kB/s upp samtidigt med min 12/9 (de första tre åren det funkade).
Är nu nergraderad av okänd anledning, och får ut 700kB/s i båda riktningarna både separat och samtidigt.

Det är först när jag riktigt klämmer ur de sista 10kB/s som den andra riktningen blir lidande, vilket jag antar beror på ACKs och liknande som inte kommer igenom.

Permalänk
Medlem

Tack för din e-post!

Vi har i dagsläget ingen tidsplan för VDSL2 utbyggnaden i Trelleborg, när det väl blir dags så kommer vi att gå ut mer information både via e-post och brev till dom personerna som kan få tjänsten.

Om du besvarar detta mail, behåll då gärna tidigare svar från oss i mailet, så kan vi följa ditt ärende och ge dig bättre service.

Med vänliga hälsningar
Robin Andersson
Bredbandsbolaget, Teknisk support

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH

Jag håller med alla som tycker att 3-10 upp är lite för snålt. Jag skulle vilja att de erbjöd åtminstone 10-20 eftersom man kan få samma upp och ner-hastighet med vdsl2 om man vill. Det som kostar mest pengar för en operatör är just uppladdning!

Men de här är ju en bra temporär lösning till alla som bor hos SB, SH eller FB är anslutna till stadsnätet (själv blir jag det sist av alla i Stockholm, nämligen i juni 2010).

fast de skriver ju oxå att upphastigheten kommer att öka o att de går över redan nu, fast vdsl2 standarden inte ä spikad pga. att telia kommer "blocka" ut deras vdsl1. så förhoppningsvis så kommer ju upphastighten bli bättre framöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
fast de skriver ju oxå att upphastigheten kommer att öka o att de går över redan nu, fast vdsl2 standarden inte ä spikad pga. att telia kommer "blocka" ut deras vdsl1. så förhoppningsvis så kommer ju upphastighten bli bättre framöver

Vart skriver de att UL kommer öka efterhand??

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire

de skriver det väll inte rakt ut, men de skriver att tjänsten i början inte kommer vara symmetrisk, men att de i framtiden kommer kunna bygga det så att den blir det. det tolkar då ja som att de kommer kunna vrida upp det lite i framtiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
de skriver det väll inte rakt ut, men de skriver att tjänsten i början inte kommer vara symmetrisk, men att de i framtiden kommer kunna bygga det så att den blir det. det tolkar då ja som att de kommer kunna vrida upp det lite i framtiden

Ah, det har jag missat ... hoppas på högre UL då!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire

Som jag förstog det när jag läste lappen som jag fick i brevlådan stog det att vdsl2 var en bra plattform att "bygga vidare på" och då antar jag att det kan komma att erbjuda bättre hastigheter när dom låtit tjänsten funnits ett tag och blivit av med alla "barn problem"

VDSL2 klarar ju att leverera långt över 40/10 men jag antar att det är bra att inte lova för mycket för då kanske det slutar som VDSL1 och "scream" som fallerade hårt.