Hur illa kan man (Komplett) packetera en vara?

Permalänk
Medlem

Hur illa kan man (Komplett) packetera en vara?

Jag skickade en 1månad gammal disk in för undersökning till Komplett då den felade och inte ville formateras samt SMART värdena inte gick att komma åt. Kompletts tester och lågformatering av disken med WD's eget testverktyg gjorde tydligen så disken kom igång igen och hit gick allt ganska ok.

Men de som någonsin har skickat retur till Komplett vet att de gör mycket ut av att varan ska packeteras ordentligt (självklart) med dämpande material på alla varans sidor och att det är på kundens ansvar att varan kommer hel till Komplett, annars kan de välja att skicka varan i retur och meddela att man då har förverkat sin garanti. Så när jag skickade in disken lade jag den i en antistatpåse och sedan virade jag in den i flera vändor bubbelplast innan jag slutligen stoppade ner disken i en gedigen/förstärkt papplåda och packade vidare runt så disken inte kunde röra sig alls.

I min vilda fantasi trodde jag att denna gedigna packning gällde för bägge parter men tydligen inte. För som man kan se på bilden så fick jag tillbaka disken var den bara låg i en antistatpåse med ett par stora luftkuddar och i för stor lådan... detta gjorde att disken trillat ut mot lådans ytterkant och där kastades den runt ganska obehindrat och utan dämpande material omkring sig.

Disken verkar fungera vid initialt test men har haft eppisoder var datorn tar lång tid på sig att starta utan någon synlig anledning. WD's eget testprogram rapporterar inget fel och S.M.A.R.T rapporterar bara lite läsfel men inom ramarna för det tillåtna. Känns ju lite olustigt att ha en nästan helt ny HDD som man är ängslig ska rasa vilken sekund som hällst pga dålig hantering av Komplett och jag undrar därför om man inte har rätt att kräva en ny disk pga slarv från deras sida då jag är övertygad om att diskens livslängd kan ha fått sig en rejäl törn av denna usla packning.

Har skrivit till Komplett om detta men de verkar inte ta saken på allvar och struntar helt i att svara på inpackningsfrågan som jag ser som det stora problemet utan säger bara jag kan skicka in disken för ytterligare undersökningar om jag vill. Vad göra?

UPPDATERING:
Fick nytt svar här på kvällen att de skickar en ny disk pga den dålig packning, tackar man för. Låg totalt 4 brev från Komplett i inboxen nu efter jag lagt denna tråden. Skönt att få gehör för detta.

Admin kan stänga tråden om de så önskar, verkar ju ha löst sig.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Typiskt komplett, de är så sköna att ha att göra med!

(Tänkte precis skriva att du skulle svara och fråga om de kanske kunde byta ut disken ändå eftersom den var tveksamt förpackad från dom, men du hann uppdatera under tiden)

edit: processorQ6600: Men segt om man har systemet precis som man vill och så råkar man ut för diskkrasch, sånt är trist, då är det bättre att byta ut disken innan man fyllt upp den!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Självklart kan man aldrig vara säker på diskar, de går ju isönder i bra större utsträckning nu än förr. Men har man nu en nästan ny hdd och den både visat på fel och blivigt omkringkastad i en dålig förpackning ja då börjar man bli orolig för disken på ett annat plan än vanligtvis.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

*Bortaget pga att det var ett svar till en user som valde att stryka sig*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

*Bortaget pga det var ett svar till en user som valt stryka sig*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ja det var ju dåligt, hd om nåt ska packas extra väl jag tycker dom bara går utför hela tiden bedrövligt rent ut sagt att komplett stora som dom är kan packa en hd så kasst, är det massa praktikanter nu eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av processorQ6600
Hur du kom hit från att man har värdefull info förstår jag inte.. Men okey

Jao och hur du kom ifrån att komplett inte sköter sin returhantering till att vi alla borde ha raid, för att förhindra att vi tappar info...?? Det förstår nog bara du

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

*Bortaget pga det var ett svar till en user som valt stryka sig*

Modd får gärna ta bort dessa 3 svaren.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Testpilot

Och självklart var det första du gjorde att skapa den här tråden istället för att kontakta dom?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Och självklart var det första du gjorde att skapa den här tråden istället för att kontakta dom?

Vänligen läs inlägget igen om du tror det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Har skrivit till Komplett om detta men de verkar inte ta saken på allvar och struntar helt i att svara på inpackningsfrågan som jag ser som det stora problemet utan säger bara jag kan skicka in disken för ytterligare undersökningar om jag vill.

Självklart kontaktade jag dem via email och bifogade bild samt informerade om mitt bekymmer för hur den var packeterad samt en liten felbeskrivning av disken uppförande. Jag körde också WD's HDD test för att se om den fångade felet vilket den inte gjorde och informerade Komplett om detta då jag vet de körde just den testen för att verifiera disken när den var inne första gången. Det var när jag blev precenterad med ett svar som helt gick runt inpacknings problematiken och kort bara sade att jag kunde skicka in disken igen för ytterligare undersökning som jag lade upp denna tråden.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Beställde från komplett förra året. Ramminne, hdd, moderkort, processor, cpu-kylare och lite mer.

Öppnar paketet jätte mycket emballage osv. Men... allting som jag beställt liggeri botten. Med massvis med emballage ovanför sig. Dvs helt oskyddat under.

Duktigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hämtade 2 paket från komplett idag.
Det med minnena, kunde varit bättre, men det med en cpukylare var den bästa paketering jag någonsin sett.
lådan med cpukylaren var plastad fast i kartongens botten, så att den satt helt an och inte kunde åka runt i paketet.
Minnena låg i sin förpackning i ett "bubble" kyvert, hoppas de inte skickar sånt med posten ? Hämtade mina paket i deras hämtbutik och undrar om de skickar per post dit eller om de har sina egna rutiner med transport från centrallagret i norge till gbg ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Om det nu tydligen brister i hur bra packeterat det är, så är det väl bara att handla någon annanstans. Inte bara gnälla som ett bortskämt barn.

Komplett får ju packetera precis som de vill, dom gräver ju bara sin egen grav om nu varorna gång på gång är trasiga vid leverans.

Förstår mig inte på allt gnäll hela tiden, om nu dessa butiker är så hemska så handlar vi där lite till och gnäller ytterligare lite till.

Konsumenterna har sina rättigheter men dom styr inte företagen, deras styrka ligger istället i valfriheten.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Om det nu tydligen brister i hur bra packeterat det är, så är det väl bara att handla någon annanstans. Inte bara gnälla som ett bortskämt barn.

Komplett får ju packetera precis som de vill, dom gräver ju bara sin egen grav om nu varorna gång på gång är trasiga vid leverans.

Förstår mig inte på allt gnäll hela tiden, om nu dessa butiker är så hemska så handlar vi där lite till och gnäller ytterligare lite till.

Konsumenterna har sina rättigheter men dom styr inte företagen, deras styrka ligger istället i valfriheten.

Det är väll inte gnälla när man informerar om ett problem för att upplysa andra om detta lika lite som det är gnäll när det besvaras med konstruktiv information om ärendet för att belysa problemets utbredning eller tillföra information som kanske saknas.

Därimot att skriva sådana inlägg som du gjorde nu, som inte tillför något till informationen i tråden utan bara framför en personlig negativ hållning till innehållet i tråden får väll anses som gnäll?

Är svårt att göra något åt saken när man väl lagt en beställning, då är man liksom fast med svartepetter tills garantin gått ut på de produkterna (eller man väljer att strunta i strul och ta en annan leverantör i högen, fast man har rätt, bara för att få fred). Kan ju tillägga att sedan jag gjorde min beställning i julas hos Komplett och fått problem med dem på olika sätt så har jag just gjort som du säger och beställt andra dataprylar från annan leverantör istället.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Bara det att trådar som denna känns lite konstiga, i 99,9 av 100 så fungerar allt som det ska men när den där 0,1% inte blir som tänkt så målas företaget upp nästan som skurkaktigt.

Det uppstår fel överallt till och med fok som skriver i dessa trådar har också gjort misstag eller fel. Sånt som händer.
Sen om varorna är som dom ska oavsett om dom så skickades inlindade i silke så behöver man ju inte klaga på fel som inte har uppstått.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Bara det att trådar som denna känns lite konstiga, i 99,9 av 100 så fungerar allt som det ska men när den där 0,1% inte blir som tänkt så målas företaget upp nästan som skurkaktigt...

Källa?

Forum är till för att hjälpa varandra, ge tips och varna för dåliga eller berömma duktiga butiker. Det är iaf min uppfattning.

De finns en grupp märkliga människor som älskar att attackera, utan någon egentlig mening, alla som kritiserar butiker. Varför? Har ni ersättning från butikerna ifråga att tysta ner kritik? Någon annan anledning har jag svårt att se.

Att läsa trådar är helt frivilligt, att skriva i dem i ännu högre grad. Vill ni inte bli uppmärksammade på hur butiker sköter sina åtaganden gentemot kunder, låt bli att läsa de trådarna!

Edit: Jag skulle kunna ta upp ett flertal exempel gällande Komplett (och givetvis andra butiker, möjligen DB undantagen) och katastrofal paketering som krävt åtgärder, men har valt att låta bli. Det skulle kunna varnas betydligt mer än det görs enligt min mening.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Bara det att trådar som denna känns lite konstiga, i 99,9 av 100 så fungerar allt som det ska men när den där 0,1% inte blir som tänkt så målas företaget upp nästan som skurkaktigt.

Det uppstår fel överallt till och med fok som skriver i dessa trådar har också gjort misstag eller fel. Sånt som händer.
Sen om varorna är som dom ska oavsett om dom så skickades inlindade i silke så behöver man ju inte klaga på fel som inte har uppstått.

Det är inte felprocenten som är problemet men det att när ett fel uppstår och det sedan inte hanteras rätt av leverantör då är det 2 fel på en gång och det är inte acceptabelt. Det är fortfarande sådant som kan hända men då kan man också som kund informera andra om det.

Att sedan stå och försöka påstå att man som kund måste acceptera en vilken som hällst inpackning av ens egendom, även sådan inpackning som kan skada denna egendom är ju rena idiotin.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

För att spinna vidare på komplett och deras packning så fick jag ett grafikkort där själva kartongen till grafikortet endast var inslaget i presentpapper. Känndes inte som den bästa packningen direkt..

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
För att spinna vidare på komplett och deras packning så fick jag ett grafikkort där själva kartongen till grafikortet endast var inslaget i presentpapper. Känndes inte som den bästa packningen direkt..

Det har avklarats från Kompletts sida och den förklaring som gavs är att den förpackningen är adekvat så det är bara att installera det kortet och vid fel på det ha det i åtanke att det räcker att packa in det i originalförpackningen samt lite papper runt (brukar bli tapet för mig som lämnats kvar av bostadsbolaget) och dom kan inte gnälla iom att dom har godtagit det som adekvat packning själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Källa?

Forum är till för att hjälpa varandra, ge tips och varna för dåliga eller berömma duktiga butiker. Det är iaf min uppfattning.

De finns en grupp märkliga människor som älskar att attackera, utan någon egentlig mening, alla som kritiserar butiker. Varför? Har ni ersättning från butikerna ifråga att tysta ner kritik? Någon annan anledning har jag svårt att se.

Du har ett par rejäla poänger i detta inlägget Multiman.

Naturligtvis är detta subforum till för att dela våra erfarenheter och ge tips på vad som är bra eller dåligt.

Sen har jag oxå börjat fundera över dessa individer som går in och dumförklarar eller liknande, folk som har kritik på hur det eller det företaget har skött sig.

Har i en ny typ av "gorillor" nu ? Senast såg vi ju betalade produktrecensioner av vanliga users...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att Komplett fortfarande håller på såhär.
Gjorde själv två beställningar från dem i höstas och var vid båda tillfällena missnöjd med emballaget då det första gången enbart täckte enstaka delar av ett moderkorts låda, och vid det andra tillfället så låg allt (ca 4m luftkuddar) ihoptryckt på ovansidan med ett moderkort längst ner i botten (som då hade ~5mm kartong som "skydd" utöver sin antistatpåse) och en processor samt en minnesförpackning som kunde glida omkring fritt i lådan. Som tur var så var inget trasigt iaf.

Skickade ett mail och framförde lite kritik på hur mina två ordrar var packade (samt påpekade att de inte själva uppfyller de krav de ställer på mig som kund om jag måste returnera något till dem) och fick svar om att det skulle framföras till lagret. Dock så verkar inget ha hänt.

Jag saknar tiden då Komplett använde sönderskuren kartong som emballage, för då var varorna verkligen välpackade med gott om kartong på alla sidor. Brukade se till att spara på sådant ifall jag behövde skicka något ömtåligt eller retunera något som var defekt.