Nvidia vill köpa processortillverkaren VIA

Permalänk

Intressant om det blir uppköp och om Intel ger sig in i grafikvärlden med kraft. Tre aktörer som alla har kompletta lösningar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Varför skulle det bli det? Får man plats med 8 kärnor på en sockel (kommer ju om ett tag iaf) så får man nog in en liten GPU också. Det lär ju ändå inte vara 8800ultra-klass på den ändå om det nu är det du tror.

OnT: Låter jättefint. Var det inte det här vi snackade om ett tag i nån nyhetstråd för ett litet tag sen? Självklart är det ju Isaiah de är ute efter och den processorn ligger ju i Core2-klass i princip. Lite synd bara att så få känner till den. Ska bli riktigt fint med en stor tredje aktör och nVidia har kanske resurserna att göra den populär på marknaden. Hoppas det går bra!

Japp är previs vad jag tror, är ju det som står i nyheten.

Ska processorn och grafikortet sitta ihop går det ju inte uppgradera en grej utan man köper två samtidigt. Kommer bli mycke dyrare att uppgradera, man byter ju grafikort mycke oftare än processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Hoppas verkligen inte uppköpet går igenom. Ett företag som Nvidia är ju dödstöten för Via.

De kommer lägga ner Via och sedan använda bitar av deras teknologi i sina egna produkter.

Jo, iofs, om de sabbar det hela och bara lägger ner VIA blir jag inte glad. Då kommer jag bojkotta nVidia för resten av mitt liv. Men om de fortsätter utveckla det de har så kanske det kan bli nåt. En Isaiah med integrerad minneskontroller och hypertransport-liknande buss vore inte fel. Kanske fler kärnor t o m. Men först kan de ju lansera Isaiah som den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Japp är previs vad jag tror, är ju det som står i nyheten.

Ska processorn och grafikortet sitta ihop går det ju inte uppgradera en grej utan man köper två samtidigt. Kommer bli mycke dyrare att uppgradera, man byter ju grafikort mycke oftare än processor.

Det du missar här är att man kommer lansera detta till budgetsystem, bärbara datorer, väldigt små datorer (kanske även PDA's) och inbyggda system i t.ex bankomater.

Jag ser fram emot GPCPU, då detta säkerligen kommer bli en bättre lösning än att integrera grafikkortet i moderkortet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Nog är de säkert bra för bärbara enheter då man kan göra dom mindre och snabbare, men när det gäller stationära datorer tror jag inte det är så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Nog är de säkert bra för bärbara enheter då man kan göra dom mindre och snabbare, men när det gäller stationära datorer tror jag inte det är så bra.

Det skulle ju kunna funka för stationära kontorsdatorer eller servrar också som annars brukar ha integrerad grafik på moderkort. Till en speldator skulle jag förstås aldrig köpa nåt sånt, men det är väl ändå meningen att CPU-GPU-på-ett-chip endast är till för budgetgrafik iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Låter ju lättande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Framtiden kommer bli mycket spännande, helt klart

Permalänk
Medlem

Håller med. Väntar med spänning...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Ganska lustigt att det var PRECIS detta jag skrev för några veckor sedan när nyheten kom om att någon trodde inte ville köpa Nvidia, jag sa då att det vore bättre för marknaden om Nvidia köpte VIA och intel började med diskreta GPU-kort. Sen för några dagar sedan kom ju nyheten om att Intel just skulle det, sen idag då nyheten om Nvidia/VIA. Väldigt intressant om det skulle bli så, då har vi 3 stora aktörer inom både GPU och CPU tillverkning.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Detta låter kanonfint! Vi får tre stora företag som krigar om kunderna i samma bransch efter att det dåliga företaget Nvidia, som går bra, köper upp det bra företaget via, som går dåligt. Det enda det påverkar att det är Nv som köper upp via och inte tvärt om är namnet för de duktiga viamänniskorna kommer ju in och fixar till den taskiga nvidiastämningen!

Nu till en teknisk fråga: Kommer bandbredden mot ram vara tillräckligt bra för grafikkretsen om den liggar i cpun? Should be shouldn't it?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Detta låter kanonfint! Vi får tre stora företag som krigar om kunderna i samma bransch efter att det dåliga företaget Nvidia, som går bra, köper upp det bra företaget via, som går dåligt. Det enda det påverkar att det är Nv som köper upp via och inte tvärt om är namnet för de duktiga viamänniskorna kommer ju in och fixar till den taskiga nvidiastämningen!

Nu till en teknisk fråga: Kommer bandbredden mot ram vara tillräckligt bra för grafikkretsen om den liggar i cpun? Should be shouldn't it?

Nvidia är inte dåligt!

Permalänk

Isaiah verkar redan ha fått dödsstöten av Intels Diamondville som är bättre på alla sätt. Nvidia kommer att slakta dom. Nvidia´s nya 790 verkar ju prestera bättre än intels x48. Första riktigt bra nvidia moderkorten. Men det är ju liten marknad för dessa. Men det kommer ju budgetkretsar också.

Det var felaktigt att Intel skulle få använda nvida Sli, stod i nyheterna runtom på nätet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Usch! Nvidia ska hålla sig borta med sina skitiga fingrar. Vad menar ni med en tredje CPU tillverkare om Nvidia köper upp VIA? Dummaste jag hört. VIA kommer bara bli ett namn på en lista på företag som Nvidia köpt upp och bara lagt ner.
Nvidia vill bara ha en x86 licens, allt annat kommer dem skrota. Jag förstår inte hur ni kan stödja att Nvidia köper upp alla företag de kommer över, har vi sett något positivt med det? Tänk bara på alla människor som måste skaffa nytt arbete.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Bara inte Nvidia slutar som EA games

Annars blir det väl bara en massa Geforce 10 med 5mhz extra för 2000Kr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det skulle ju kunna funka för stationära kontorsdatorer eller servrar också som annars brukar ha integrerad grafik på moderkort. Till en speldator skulle jag förstås aldrig köpa nåt sånt, men det är väl ändå meningen att CPU-GPU-på-ett-chip endast är till för budgetgrafik iaf.

Kontorsdatarerna och servarna skulle dessutom bli väldigt små. Tänk dig ett system med prolle och graffe i ett och sen 10 stycken 500gb SSD det skukle inte ta så mycket plats och det skulle nog inte generera så mycket värme heller:)

Till budgetdatorer skulle de nog funka riktigt bra också. Även de skulle nog göras ganska små. Slipper ju alla instickskort och gör e den strömsnål så behöver den inte vara lika stor som en dvdspelare ens en gång^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bara en fråga vem fan skuklle vilja ha en CPU/GPU? Helt ärligt idéen är ju bara dum! Iaf jag skulle aldrig tänka mig det.

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Bara en fråga vem fan skuklle vilja ha en CPU/GPU? Helt ärligt idéen är ju bara dum! Iaf jag skulle aldrig tänka mig det.

Vad är dumt och varför skulle du inte kunna tänka dig det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Bara en fråga vem fan skuklle vilja ha en CPU/GPU? Helt ärligt idéen är ju bara dum! Iaf jag skulle aldrig tänka mig det.

Tror knappast du tillhör målgruppen för de kretsarna oavsett om de kommer från AMD/ATI, Nvidia eller Intel. Snarare är det folk som söker billigare hemmamaskiner med kapacitet att köra enklare spel som skulle få nytta för det utan att det kostar för mycket.

Permalänk
Medlem

"Lottar'n" - Tanken är nog inte att GPU/CPU:n ska vara riktade till gamers och klockare till en början utan till, den stora massa; vanliga "dödliga" som bara surfar och sitter på msn etc. Som det har skrivits tidigare i tråden så är det ju en bra idé till små datorer etc.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Bara en fråga vem fan skuklle vilja ha en CPU/GPU? Helt ärligt idéen är ju bara dum! Iaf jag skulle aldrig tänka mig det.

Det är nog du som är dum tror jag. Nu säger man att man kör grafik i "software" om man använder cpun till det. Varför inte bygga in elementära grafikkretsar i cpun istället?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Om de båda tillsammans skulle utveckla snabba och användbara processorer är jag för

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Isaiah verkar redan ha fått dödsstöten av Intels Diamondville som är bättre på alla sätt.

Har du verkligen sett några hårda fakta för detta? Jag är något fundersam eftersom Diamondville blir första gången Intel försöker sig på något liknande. Visst kan det lyckas, men att succén skulle vara garanterad är väl inte säkert? Hänsyftar "dödsstöten" på enbart prestandajämförelse, eller mer på Intels ekonomiska muskler? Med tanke på vad Diamondville är designad för är jag dessutom lite anti, pga hur smutsigt Intel farit fram i utvecklingsländerna på senare tid, och med avsikt försökt hindra non-profitable projekt med diverse metoder, både rums- och icke rumsrena sådana.

Vad gäller Nvidia + VIA känner jag mig något ambivalent; ifall Nvidia inte slaktar VIA så ja varför inte eftersom det kanske skulle kunna ge VIA än bättre resurser, men i annat fall är jag rädd att det mer är till skada än nytta. Jag skulle gärna vilja känna till Nvidias intentioner bättre innan jag vågar ha en positiv eller negativ syn på saken.

Permalänk
Medlem

Kanske för bärbara men det skulle kunna vara något men annars nej.

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Kanske för bärbara men det skulle kunna vara något men annars nej.

Varför detta motstånd? Vi har väl ingen aning om vad som väntar? Numera är det till exempel accepterat (nåja) med inbyggda ljudkort, kombinerade 2d- och 3d-kort och liknande. Varför inte ta nästa steg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför detta motstånd? Vi har väl ingen aning om vad som väntar? Numera är det till exempel accepterat (nåja) med inbyggda ljudkort, kombinerade 2d- och 3d-kort och liknande. Varför inte ta nästa steg?

Motståndet beror bara på oförstånd.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Motståndet beror bara på oförstånd.

Det är det jag är rädd för.

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen för CPU/GPU gentemot integrerad grafik i moderkortet? Kan man förvänta sig bättre prestanda och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Usch! Nvidia ska hålla sig borta med sina skitiga fingrar. Vad menar ni med en tredje CPU tillverkare om Nvidia köper upp VIA? Dummaste jag hört. VIA kommer bara bli ett namn på en lista på företag som Nvidia köpt upp och bara lagt ner.
Nvidia vill bara ha en x86 licens, allt annat kommer dem skrota. Jag förstår inte hur ni kan stödja att Nvidia köper upp alla företag de kommer över, har vi sett något positivt med det? Tänk bara på alla människor som måste skaffa nytt arbete.

Ja men vill Nvidia åt x86 lisencen så betyder det ju att dom skall använda den, eller hur? För du tror väl inte att dom vill ha den för att sitta å titta på den bara. Om dom får den, så kommer dom ju att producera CPUs, antingen som VIA eller Nvidia CPUs, det ger en till aktör på marknaden för stationära datorer, vilket bara är bra för kunden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Isaiah verkar redan ha fått dödsstöten av Intels Diamondville som är bättre på alla sätt.

Va? Vart har du dessa uppgifter? Intels Diamondville lär vara som en P75 i högre frekvens och SSE4. Medans Isaiah är en out-of-order processor med mycket FPU styrka.