Fläkt utan rörliga delar kan revolutionera kylning

Permalänk
Melding Plague

Fläkt utan rörliga delar kan revolutionera kylning

Ett nytt företag har tillverkat en fläkt utan rörliga delar. Istället utnyttjar fläkten elektriska fenomen för att flytta luft. Tillverkaren säger att fläkten är den största förbättringen inom kylningsområdet sedan värmerörens uppkomst.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant hoppas det kommer till stationära också. Vill ha en tyst dator men slippa krångla med vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Och slutnotan landar på?

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Ser la' intressant ut - luftkylning på vilket sätt som helst är ju roligt så detta kan ju bli väldigt roligt när det väl hamnar på marknaden.

Permalänk
Avstängd

Grejen med vattenkylning är ju att man behöver fläktar fortfarande, alt en ap-stor radiator.

Men en stnd radiator och ersätta fläktarna med dessa kan ju bli intressant.

Permalänk
Medlem

Stog inget om effektförbrukning? Jag är skeptisk tills jag är motbevisad...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd

Tyckte hans uttalande var riktigt dåligt, visst produkten kanske är bra.. men han kunde sagt något bättre.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

häftig fläkt, blir intressant vad det blir för handdatorer i framtiden

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Medlem

Finns redan folk som gjort detta, fast aningen större kylare:
http://www.inventgeek.com/Projects/IonCooler2/overview.aspx

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Drar inte denna teknik ofantligt mycket el i form av massor med volt då luften måste joniseras och vad händer när det fastnar damm i denna skapelse, direkt Catastrophic failure tror jag...
Om man håller på och joniserar luften så kommer väl även små mängder ozon att bildas?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Verkar intressant hoppas det kommer till stationära också. Vill ha en tyst dator men slippa krångla med vattenkylning.

http://inventgeek.com/Projects/IonCooler/Overview.aspx
Det här projektet bygger väl på samma teknik, fast i större skala. Eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Drar inte denna teknologi ofantligt mycket el i form av massor med volt då luften måste joniseras och vad händer när det fastnar damm i denna skapelse, direkt Catastrophic failure tror jag...

Teknologi drar ingen el, tekniken däremot kan göra det.

Permalänk
Avstängd

tycker det är cool ju :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Drar inte denna teknik ofantligt mycket el i form av massor med volt då luften måste joniseras och vad händer när det fastnar damm i denna skapelse, direkt Catastrophic failure tror jag...
Om man håller på och joniserar luften så kommer väl även små mängder ozon att bildas?

antagligen drar den inte så mycke el eftersom de skrev att den främst var tänkt för mobila enheter.

Permalänk
Medlem

Den behöver inte alls dra mycket ström trots att det är höga spänningar. Kan mycket väl vara så att den drar mindre ström än en konventionell fläkt.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, skulle passa bra in i många produkter där hög ljudnivå ej är önskvärd.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Bästa nyheten 2008 enligt mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lejjon
häftig fläkt, blir intressant vad det blir för handdatorer i framtiden

Handdatorer skulle antagligen inte behöva detta på ett tag eftersom de hellre gynnas av ännu smidigare tillverkningsprocesser. T.ex. stark LED blir ju varmare än processorn eller en den diskreta grafikkretsen som vissa handdatorer har.

Permalänk

"Med den kraftfulla fläkten är det möjligt att tillverka handdatorer som är varmare och kraftfullare än tidigare utan att produkten blir klumpigare."
Woho, handdatorer som drar ÄNNU mer ström... ^^
Varför ens nämna handdatorer egentligen? Marknaden för dem är väl i princip obefintlig numer, nu är det smartphones som gäller. (säger en som började använda en iPAQ 3790 för två veckor sedan).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Plasma, joniserad gas, shit, värsta Star Trek rullen ju .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"Med den kraftfulla fläkten är det möjligt att tillverka handdatorer som är varmare och kraftfullare än tidigare utan att produkten blir klumpigare."
Woho, handdatorer som drar ÄNNU mer ström... ^^
Varför ens nämna handdatorer egentligen? Marknaden för dem är väl i princip obefintlig numer, nu är det smartphones som gäller. (säger en som började använda en iPAQ 3790 för två veckor sedan).

Handdatorer har betydligt bättre prestanda och aktiv batteritid än Smartphones och är även billigare. Marknaden finns där, dock inte i Sverige. Själv har jag en iPaq HX2490.

Kraftfulla handdatorer kan även appliceras som starkare bärbara spelmaskiner i framtiden - t.ex. Sony eller Nintendo kan alltså arbeta starkare teknik på samma, eller mindre, yta än nuvarande maskiner. Sedan öppnar det även marknaden för Microsoft som skulle kunna debutera med att lansera en väldigt stark Xbox-inspireras spelmaskin. Enbart mina spekulationer, men eftersom Nintendo DS sålt över 60 miljoner enheter och PSP 30 miljoner (vad jag minns) så visar det ju hur stor marknaden faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt häfftigt ut! Tror dock inte det kommer ersätta några kylare i de stationära datorena de kommande åren

Permalänk
Medlem

I en (tyst) stationär dator är det ju mycket luftflödet som låter, och den där saken på bilden ser ju inte ut att göra särskilt bra på jusst den fronten.

Däremot i bärbara datorer så låter ju vissa stört mycket och då kan det ju vara guld med en sån här. Handdatorer ska väl inte behöva något luftflöde alls tycker jag.

Permalänk
Medlem

2009 dem ljudlösa datorernas år? SSD och detta system för kylning slår igenom?

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

"Produkten fungerar tack vare ett fenomen som kallas för koronaurladdning." Det är ju bild på en krona, ska det då inte stå kronaurladdning?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
2009 dem ljudlösa datorernas år? SSD och detta system för kylning slår igenom?

Det låter helt underbart imo.

Permalänk
Inaktiv

blev grymt sugen på att prova på o bygga en sånn där.

förstår dock inte helt hur det fungerar.

mellan givare och grunden så blir det ett starkt elektriskt fält som stöter bort luften.
Men i vilken riktning och hur? Blir det ungefär så att luften möter väggen och styrs tillbaka eller hur fungerar det hela?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
blev grymt sugen på att prova på o bygga en sånn där.

förstår dock inte helt hur det fungerar.

mellan givare och grunden så blir det ett starkt elektriskt fält som stöter bort luften.
Men i vilken riktning och hur? Blir det ungefär så att luften möter väggen och styrs tillbaka eller hur fungerar det hela?

På samma sätt som fläktar.

Låter intressant, men de höga spänningarna som krävs är väkl mindre roligt. Kanske ingen höjdare att använda som chassifläkt eller nätaggsfläkt. Men den borde vara väldigt energieffektiv. Den enda energin som krävs är väl den som den ger luften då, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Plasma, joniserad gas, shit, värsta Star Trek rullen ju

Verkligheten är mycket mer fascinerande. Fråga vilken fysiker som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jättefint, dessutom drar det inget ström då? "...som drivs helt av värme, istället för elektricitet."

Roterande rotorblad känns som en väldigt dålig lösning, hoppas de byts ut snarast.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Ah, om nån nu bara kunde lösa problemet med damm, och behovet av strömkablar...