NU ser det ännu sämre ut för AMD ..

Permalänk
Medlem

NU ser det ännu sämre ut för AMD ..

om möjligt?

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/03/19/massiv...

5% av arbetsstyrkan, rakt av, får gå. Jag håller med Inquirer(ja, det ÄR en tabloid) om att det vore bättre att choppa ledningen och få in lite nytt friskt blod i den kollapsande datorjätten.

Nu är det så att man börjar önska hett att Nvidia skyndar sig att köpa VIA, får behålla x86-licensen, och plöjer ner multi-miljard belopp i att ta fram en ny super-processor för desktop. Gah!

Permalänk
Medlem

hoppas att dom får in nå nytt blod som är uppmärksamma och påhittiga så kanske AMD får en ny start. Behöver nån som vågar och kanske som är lite snabbare..?

MVH

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl 2good4you och säger att allt kommer vända i höst i och med deneb och shanghai :P.

Tycker det är i senaste laget, dålig planering gör ju inte att det ser ljusare ut för AMD. Håller med om att det behövs nytt blod i ledningen men när AMD väl inser det så är det väl försent.

Permalänk
Nyhetschef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Nu kommer väl 2good4you och säger att allt kommer vända i höst i och med deneb och shanghai :P.

Tycker det är i senaste laget, dålig planering gör ju inte att det ser ljusare ut för AMD. Håller med om att det behövs nytt blod i ledningen men när AMD väl inser det så är det väl försent.

AMD ligger pyrt till helt klart. Tror inte dom tar över "tronen" än på länge i alla fall men kommer ikapp gör dom nog under hösten

Permalänk
Avstängd

För några månader sedan så trodde inte jag att det var någon fara men nu börjar man helt klart undra hur länge de orkar, speciellt med tanke på att det är en stundande global lågkonjunktur som närmar sig där AMD redan ligger på gränsen.

Att AMD skall orka producera bättre teknik än företag som är 4 gånger större samt har enorma vinster är väldigt osannolikt, de är klart imponerade att de orkar ändå. Gissningsvis så förstår inte sajter heller som håller på och jämför hit och dit att om det bara finns en enda spelare så skulle det innebära klart mindre intresse för att läsa deras nyheter med, nu tror jag de påverkas en hel del av de som betalar reklam och vem som har råd med reklam är inte speciellt svårt och räkna ut.

Ytterligare ett problem är att processorer idag är så kraftfulla samtidigt som de blivit billiga så det finns förmodligen inte alls lika mycket pengar och tjäna.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att de ligger en hel arkitektur bakom intel, de kommer kanske ifall penryn, även om jag inte tror de vinner med många procent, men de kommer ligga en bra bit efter Nehalem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Glöm inte att de ligger en hel arkitektur bakom intel, de kommer kanske ifall penryn, även om jag inte tror de vinner med många procent, men de kommer ligga en bra bit efter Nehalem.

Rent tekniskt är de ju väldigt duktiga, det är i första hand tillverkning av processorer som är problematiskt (de behöver få ner linjebredden)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att IBM kommer in som en hjälpande hand (ev uppköp), så jag tror nog de överlever på ett eller annat sätt

Permalänk
Nyhetschef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag tror att IBM kommer in som en hjälpande hand (ev uppköp), så jag tror nog de överlever på ett eller annat sätt

AMD dör inte ut.

Men vänta lite. IBM? Dom som har 20kärnor @ 4,4ghz processorer?

Vad är det IBM gör hos AMD nu egentligen?

Permalänk
Medlem

De tar betalt för att konsultera angående tillvekningsprocessen, det har de gjort ett bra tag. Åtminstone ända sedan SOI(Silicon On Insulator) debuterade på K7 Barton.

Nu har de tydligen utvidgat det samarbetet ytterligare, så kanske kan det märkas lite resultat redan till 45nm Phenoms i höst. Men oftast brukar sådant arbete ta längre tid innan det slår igenom. Det är iaf bra inför framtiden att ha hjälp av IBM, men det kostar pengar för AMD. IBM är inte gratis, men kanske att de är billigare än att utveckla motsvarande expertis själv.

Permalänk
Avstängd

IBM skall hjälpa AMD att utveckla ny teknik.

Permalänk
Nyhetschef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
De tar betalt för att konsultera angående tillvekningsprocessen, det har de gjort ett bra tag. Åtminstone ända sedan SOI(Silicon On Insulator) debuterade på K7 Barton.

Nu har de tydligen utvidgat det samarbetet ytterligare, så kanske kan det märkas lite resultat redan till 45nm Phenoms i höst. Men oftast brukar sådant arbete ta längre tid innan det slår igenom. Det är iaf bra inför framtiden att ha hjälp av IBM, men det kostar pengar för AMD. IBM är inte gratis, men kanske att de är billigare än att utveckla motsvarande expertis själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
IBM skall hjälpa AMD att utveckla ny teknik.

Ja hoppas allt på det.

Swec artikeln sa väl att IBM redan har 32nm processorer med 20kärnor och 4,4ghz i frekvens? Måste leta

Permalänk
Medlem

Hahahaa!!
Skulle Nividia få fram super-processorer via VIA? Javisst, och jag är Josef Stalin.

Sluta med dessa domedagsteorier.
Prestandatronen är skit samma. Stor investering på litet segment.

Permalänk
Medlem

Isaiah från VIA har faktiskt redan idag hög IPC, det den inte har är höga frekvenser och stort cache. Däremot drar den väldigt lite ström. Det finns cpu-kompetens hos VIA, helt klart.