Konsumentlagen i all ära

Permalänk
Avstängd

Konsumentlagen i all ära

Hur rimligt tycker ni att det är att man kan köpa demo prylar som är 1000-2000kr billigare än "ny vara priset" som sedan visar sig vara defekta och få en ny vara som kostar 1000-2000kr mer än vad man betalat.

Företaget ger kunden möjligheten att få alla pengar tillbaks ink frakt. Men man kräver att få en motsvarande produkt som i vissa fall kostar mycket mer än vad man betalat. Konsumentverket och arn ger kunder rätt att göra på detta viset. Företagen går då back massa pengar på att sälja produkten till kunden men kunden får ett nytt grafikkort/disk/tv eller liknande för mycket mindre pengar än vad produkten är värd/ kostar för företaget.

Permalänk
Medlem

Det suger för företagen, men det är ju upp till dem att sälja varan så billigt i första hand. Möjligtvis skulle de kunna ha utrymme att välja att betala tillbaks pengarna, men jag har svårt att se att ett sådant tillägg skulle göras till lagen.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns utrymme för mer än att få pengarna tillbaka. Det får ju vara rimligt också, det gäller åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

Ja du kunden väljer ju åtgärd vid fel i vara och näringsidkaren har att visa att den åtgärd kunden väljer som i detta fall omleverans är oskäligt dyrt och då mycket oskäligt dyrt.

Visst själv begär jag inte mer än pengarna tillbaks vid köp av demovaror och ev utlägg i samband med reklamationen men lagstiftningen ser ut som den gör och det är bara för näringsidkaren att gilla läget eller neka omleverans och ta ev dust hos ARN.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen ger dig rätt till en fungerande produkt till det pris som angivets om varan inte sålts till nedsatt pris pga ett existerande fel SOM har blivigt beskrivet till kund när de köpte produkten som orsaken till det nedsatta priset. Köper du någon fullt fungerande DEMO vara så ska det vara det, står det därimot att kortets Svideo utgång inte fungerar kan du inte reklamera varan senare pga SVideo utgången inte fungerar (ganska logiskt).

Ser därimot inte att det skulle kostar företaget något annat än porto. Det är ju bara att skicka den felande varan tillbaka till fabrikanten för reparataion/utbytes vara.

Permalänk
Medlem

Pengarna tillbaka borde man vara nöjd med. Då har man ju inte gjort någon förlust på det hela och kan jaga vidare i snålhetens tecken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ser därimot inte att det skulle kostar företaget något annat än porto. Det är ju bara att skicka den felande varan tillbaka till fabrikanten för reparataion/utbytes vara.

En tillverkare som bara byter ut varan? Tillåt mig skratta. Ahahahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Pengarna tillbaka borde man vara nöjd med. Då har man ju inte gjort någon förlust på det hela och kan jaga vidare i snålhetens tecken.

En tillverkare som bara byter ut varan? Tillåt mig skratta. Ahahahaha.

Skratta du bäst du vill, visar bara på okunnighet. Väldigt ovanligt att fabrikanter säljer varor utan fabriksgaranti, men om så skulle vara fallet och en förhandlare väljer att sälja dessa produkter var fabrikanten inte garanterar för varan med reparation eller utbytesvara vid problem ja då är förhandlaren bra korkad och får stå med svartepetter/kostnaden ifall kunden väljer att använda sig av konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Hur många tillverkare har du haft att göra med? Jag menar, från butikssida? När du jobbat som ÅF?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Hur många tillverkare har du haft att göra med? Jag menar, från butikssida? När du jobbat som ÅF?

Hade att göra med en hel del när jag jobbade som konsult men det är klart några år sedan det. Fortfarande har vi en konsumentköplag som ska ge ett säkert minimumskydd för kunden oavsett om fabrikanten ger detta eller inte, där är det upp till återförsäljaren att avväga om de vill ha med sämre produkter med sämre garanti men med chans för större vinstmarginal men också riskera att stå med en extra kostnad i slutändan. Den huvudvärken ska aldrig vara kundens.

Var ju ramaskri för någora år sedan när vissa HDD fabrikanter bara gav 1 års fabriksgaranti på diskar men återfärsäljarna hängde på dem i 3 år pga reklamationsrätten... lösningen var att återförsäljare antingen kalkulerade med risken eller valde att sälja diskar med 3/5års fabriksgaranti.

Ganska patetiskt att på ett forum för konsumenträtts sitta och anmärka på en lag som är insatt för att skydda oss konsumenter samt hacka på de användare som känner till vad denna lagen ger dem rätt till som kunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ganska patetiskt att på ett forum för konsumenträtts sitta och anmärka på en lag som är insatt för att skydda oss konsumenter samt hacka på de användare som känner till vad denna lagen ger dem rätt till som kunder.

Vem menar du anmärker på lagen? Om du syftar på att jag gör det så föreslår jag att du läser mitt inlägg en gång till. Jag håller på med lite research och frågar er andra på forumet "Hur rimligt tycker ni....".

Du citerade "Genome" men jag läste hans inlägg ett par gånger för att hitta detta hackande på andra användare utan att finna det så det var därför jag undrade om det var mig du syftade på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ser därimot inte att det skulle kostar företaget något annat än porto. Det är ju bara att skicka den felande varan tillbaka till fabrikanten för reparataion/utbytes vara.

Det är absolut inte "bara" för företaget att bara skicka varan till fabrikanten, det blir jätte stora förluster eftersom fabrikanten inte ersätter säljaren till fulla beloppet av vad dom köpte varan för. Fabrikanten ersätter oftast 70% och ner mot 20% till säljaren.

Permalänk
Hedersmedlem

ondska86: Varför inte starta en butik som säljer näsdukar med olika datoråterförsäljares logga på? På det viset får alla konsumenter ett tryggt sätt att gråta ut å företagens vägnar och du tjänar en slant på köpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondska86
Vem menar du anmärker på lagen? Om du syftar på att jag gör det så föreslår jag att du läser mitt inlägg en gång till. Jag håller på med lite research och frågar er andra på forumet "Hur rimligt tycker ni....".

Du citerade "Genome" men jag läste hans inlägg ett par gånger för att hitta detta hackande på andra användare utan att finna det så det var därför jag undrade om det var mig du syftade på.

Det är absolut inte "bara" för företaget att bara skicka varan till fabrikanten, det blir jätte stora förluster eftersom fabrikanten inte ersätter säljaren till fulla beloppet av vad dom köpte varan för. Fabrikanten ersätter oftast 70% och ner mot 20% till säljaren.

Nä det är kanske inte "bara" men det är fortfarande så att den huvudvärken ligger hos återförsäljaren och inte kunden. De har att justera med priser och andra parametrar för att få en vinstmarginalen de kan acceptera. Sen väljer de ju själv vem de vill leverera för och man trycker ned inköpspriser i utbyte mot sämre garantier från fabrikanten men allt det är något man som kund inte behöver tänka på då vi har konsumentköplagen som skydd.

Sen kan jag tycka att det är en konstig fråga egentligen, om en lagtext är rimlig eller inte... de revideras ju lite då och då av de personer vi flertalet har röstat fram för att just leda oss och skriva dessa lagar. Om de tycker det är rimligt borde vi som demokratisk samhälle väll också tycka det, inte sant?

Jag vet börjar komma off topic. Men för att svara på frågan om vi/jag tycker det är rimligt...

Svar: Ja