Permalänk
Medlem

Sjukt varm sydbrygga (Ca.75+?)

Nu e det så att jag märkte när jag var på ett lan att min sydbrygga var SJUKT varm, den var så varm att jag nästan brännde mig( Skulle om jag hade haft kvar fingrarna på den).
Så jag satte en tillfällig 80mm fläkt som blåser på den men den e på ca 45-50 nu tror jag.
Men den ska ju i stort sett klara sig på luftflödet som går genom burken väll?

Vet någon om detta är normalt eller e det något skumt här?

Moderkort : Gigabyte GA-M55S-S3
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

EDIT: Kört med fläkten som blåste på den och då stannar datan efter 2 timmars spelande och den e över 100 grader +.

Permalänk
Medlem

Låter som dålig ventilation i burken, har du dragit kablar för bästa luftflöde och vad har du för chassifläktar? Kan ju hända att flänsen inte sitter på plats men ganska ovanligt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag har en 120 som blåser rakt in i fronten som går i stort sett rakt på flänsen och en 80 på kanten, och en 120 där back med nätagget som hjälp.
Och det e mosterfläktar som låter som bara den och trycker på med ass mycket luft.

Men om kylflänsen inte sitter riktigt rätt, blir hela kylflänsen sjukt varm då ocksÅ?

Permalänk
Medlem

Det är inget att oroa sig över. Sitter på en S/N brygga här på 117*C och det visar inga tecken på ostabilitet - dock på stressad moderkortskrets.

Permalänk
Medlem

Mr.Borka

Så det tar ingen skada eller något?
Över 70*C så mår väll istort sett inga komponenter bra av?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är inget att oroa sig över. Sitter på en S/N brygga här på 117*C och det visar inga tecken på ostabilitet - dock på stressad moderkortskrets.

Tjenare... Tänkte fråga vad har du för spänning på SB/NB med dom tempsen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Umm, jag körde utan fläkten som blåser på den och då stannar datan efter nån timme eller två, och jag kännde på den och den måste ha varit 100+!

Permalänk

hade ett gigabyte 570 sli kort. som den kretsen också blev sjukt varm på. slutade med att de och mitt 8800GTX kort trissa upp varann och moderkortet tog stor skada. tyvärr så fick jag inget på garanti.
Trodde de bara varit jag som haft strul med hög värme på gigabyte borden. Mitt tips e ju att sätta dit en liten 40mm fläckt som blåser på. Om nu en sådan får plats pga grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ok, tradigt för dig, tackar att du låter mig veta (-:

Har en 80 som blåser på den och den ligger runt 45-50 nu...