Permalänk
Medlem

Problem med tv/hdmi ut.

Har ett problem när jag kopplar datorn till tvn.
Var för ett tag sedan iväg till en lokal dator affär och köpte en dvi till hdmi kabel
men jag får inte ett önskat resultat...

Låt säga att upplösningen är 1024x768 så fångar tvn bara 800x600 så delar av bilden saknas, väldigt störande om man ser på film.

Vad kan detta bero på?

Postar en bild som visar vad jag menar, bilden är så stor men bara det inom den svarta fyrkanten syns. (Var snäll och ha lite överseende med fyrkanten jag är inte särskillt stadig på handen å kan inte med gimp överhuvudtaget)

Visa signatur
Permalänk

Det kallas overscan och är väldigt vanligt. Det är samma sak när man kör GNU/Linux på PS3 och inte orkar med underscan och får overscan istället medans Sony:s operativ XMB inte har något problem alls. Det du kan göra är att slå på overscan skydd på din tv. Ett annat alternativ är att din tv klarar 1:1 pixelmappning.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Det kallas overscan och är väldigt vanligt. Det är samma sak när man kör GNU/Linux på PS3 och inte orkar med underscan och får overscan istället medans Sony:s operativ XMB inte har något problem alls. Det du kan göra är att slå på overscan skydd på din tv. Ett annat alternativ är att din tv klarar 1:1 pixelmappning.

Tack för svaret

Tror inte min tv har varken endra så jag är rätt körd

Visa signatur
Permalänk

Du kan alltid prova VGA. Kvalitéten är inte fy skam den heller. De flesta moderna tvapparater kan 1:1 pixelmappa via VGA.

Både mitt 360 och min ps3a med hdmi ger inte overscan på min tv som normalt ger overscan när man kopplar in datorer så man tycker detta borde gå att rätta till i mjukvara.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB