Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005

Problem med tv/hdmi ut.

Har ett problem när jag kopplar datorn till tvn.
Var för ett tag sedan iväg till en lokal dator affär och köpte en dvi till hdmi kabel
men jag får inte ett önskat resultat...

Låt säga att upplösningen är 1024x768 så fångar tvn bara 800x600 så delar av bilden saknas, väldigt störande om man ser på film.

Vad kan detta bero på?

Postar en bild som visar vad jag menar, bilden är så stor men bara det inom den svarta fyrkanten syns. (Var snäll och ha lite överseende med fyrkanten jag är inte särskillt stadig på handen å kan inte med gimp överhuvudtaget)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

Det kallas overscan och är väldigt vanligt. Det är samma sak när man kör GNU/Linux på PS3 och inte orkar med underscan och får overscan istället medans Sony:s operativ XMB inte har något problem alls. Det du kan göra är att slå på overscan skydd på din tv. Ett annat alternativ är att din tv klarar 1:1 pixelmappning.

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Det kallas overscan och är väldigt vanligt. Det är samma sak när man kör GNU/Linux på PS3 och inte orkar med underscan och får overscan istället medans Sony:s operativ XMB inte har något problem alls. Det du kan göra är att slå på overscan skydd på din tv. Ett annat alternativ är att din tv klarar 1:1 pixelmappning.

Tack för svaret

Tror inte min tv har varken endra så jag är rätt körd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

Du kan alltid prova VGA. Kvalitéten är inte fy skam den heller. De flesta moderna tvapparater kan 1:1 pixelmappa via VGA.

Både mitt 360 och min ps3a med hdmi ger inte overscan på min tv som normalt ger overscan när man kopplar in datorer så man tycker detta borde gå att rätta till i mjukvara.

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080)