Apple skickar med Safari till Itunes

Permalänk
Melding Plague

Apple skickar med Safari till Itunes

Vid installation av Apples musikprogram iTunes medföljer också programmet Apple Software Update som automatiskt letar efter uppdatering till iTunes. Nu har dock Apple utökat dess funktionalitet till att även föreslå installation av webbläsaren Safari, även om användaren tidigare inte har det installerat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte första gången?

För ett tag sedan när jag bara hade Quicktime installerat men inte Itunes kom det upp en ruta då och då som föreslog att jag skulle installera Itunes också. Vet inte om det räknas inom samma kategori då Itunes och Quicktime verkar ingå i samma installation men det var ändå väldigt irriterande att en oönskad ruta kom upp upprepade gånger. Jag tycker det är något liknande och då är det alltså inte första gången som Apple försöker med något sånt här, nu har det bara utvecklats lite till.

Permalänk
Medlem

Får man inte deras itunes-skit om man försöker installera deras quicktime också? Safari kan nog inte vara så mycket sämre än inernet explorer..

http://www.free-codecs.com/download/QuickTime_Alternative.htm

http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Visst.. Funkar bra om man kan välja bort det.
Andra kan kanske tycka att det är jobbigt. Själv installerade jag inte update programet

Permalänk

Det var bra att Apple släppte Safari till Windows, eftersom att det förenklar för oss som håller på med webdesign, och på så vis kan vi testa våra sidor i Safari utan att äga en Mac, eller ha Mac OSX. Fast de kan ju bara drömma om jag skulle använda den som primär webläsare. Aldrig i livet. Den är ju snabb och snygg, men när den drar så förfärligt mycket ram som den gör så kommer jag inte använda den att surfa med.

När ska de fixa iTunes? Någon som har någon aning om när vi kan se en ny version som inte hackar sönder i Vista och drar 150 MB RAM?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Är 98% macavändare och stormtrivs med allt apple spottar ut men det här känns nästan som tvång. Om man enbart vill installera quicktimeplayer så fanns det allifall en sådan installation för nått år sedan. Itunes tyckte jag otroligt illa om i början, men idag känns den som ett givet val när jag installerar någon form av musik spelare på en pc (är inbakat i operativet när man köper mac).
Safari tycker jag är guld värd. Stabil och användarvänlig. Finns sidor som inte är anpassade för safari men det är sidor jag inte surfar till/på. Sweclockers fungerar utmärkt.

Visst är det strategiskt av apple att göra en sån här sak. Bara räkna lite på hur många av ipod användarna som är windows människor...men det känns fortfarande lite ruttet av dem.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Om de bara haft kryssrutan Safari icke ikryssad.
Och även dela upp uppdateringar och nya program i olika listor, då skulle jag tycka det var helt ok. För Apples mål är ju att folk ska använda deras program, men de skulle lämna över till användaren att göra det aktiva valet, inte lura på dom nåt.
Skäms på er Apple!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Det var bra att Apple släppte Safari till Windows, eftersom att det förenklar för oss som håller på med webdesign, och på så vis kan vi testa våra sidor i Safari utan att äga en Mac, eller ha Mac OSX. Fast de kan ju bara drömma om jag skulle använda den som primär webläsare. Aldrig i livet. Den är ju snabb och snygg, men när den drar så förfärligt mycket ram som den gör så kommer jag inte använda den att surfa med.

När ska de fixa iTunes? Någon som har någon aning om när vi kan se en ny version som inte hackar sönder i Vista och drar 150 MB RAM?

Yeh, även 64-bitarsversionen till Windows är seg. Sökfunktionen skulle kunna vara snabbare, scrollningen mjukare, men framförallt resize av fönstret skulle kunna vara lite hippare än 1 fps. Programmet är snyggt!

Det borde också skita i att röra ens ID3-taggar, så man inte får CRC-error på alla filer

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Nu väntar jag bara på att EU ska stämma Apple, världens största skitföretag. Finns det över huvud taget någonting från Apple som är bra? Jag har aldrig hittat en enda mjukvara värd att använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellington
Om de bara haft kryssrutan Safari icke ikryssad.
Och även dela upp uppdateringar och nya program i olika listor, då skulle jag tycka det var helt ok. För Apples mål är ju att folk ska använda deras program, men de skulle lämna över till användaren att göra det aktiva valet, inte lura på dom nåt.
Skäms på er Apple!

Håller med.

De använder quicktime för att få ut itunes och nu itunes för att få ut safari. Det hade jag förväntat mig av RealPlayer men inte av apple faktiskt.

Skillnaden med windows och itunes är ju att man förväntar sig att det ska finnas en webbläsare i ett OS. Man förväntar sig inte att det ska komma med en webbläsare med ett ljudprogram.

Nu kommer de stackars svensson få en matchande webbläsare till sin toolbars :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Nu väntar jag bara på att EU ska stämma Apple, världens största skitföretag. Finns det över huvud taget någonting från Apple som är bra? Jag har aldrig hittat en enda mjukvara värd att använda.

Jag har använt iTunes sen år 2003, och det är helt klart den bästa musikspelaren som jag pillat på. Vad mer behövs än en lång lista med sina låtar som man kan sortera hur som helst?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Nu väntar jag bara på att EU ska stämma Apple, världens största skitföretag. Finns det över huvud taget någonting från Apple som är bra? Jag har aldrig hittat en enda mjukvara värd att använda.

Jag hittade Mac OS X för ett tag sedan

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hlm
För ett tag sedan när jag bara hade Quicktime installerat men inte Itunes kom det upp en ruta då och då som föreslog att jag skulle installera Itunes också. Vet inte om det räknas inom samma kategori då Itunes och Quicktime verkar ingå i samma installation men det var ändå väldigt irriterande att en oönskad ruta kom upp upprepade gånger. Jag tycker det är något liknande och då är det alltså inte första gången som Apple försöker med något sånt här, nu har det bara utvecklats lite till.

Har haft exakt samma symptom, och tycker det är otroligt irriterande. Fastän man väljer bort itunes hur många gånger som helst så fortsätter det komma och komma påminnelser. Har inte tänkt att installera itunes, och absolut inte nu när det ska tjatas om det hela tiden.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Yeh, även 64-bitarsversionen till Windows är seg. Sökfunktionen skulle kunna vara snabbare, scrollningen mjukare, men framförallt resize av fönstret skulle kunna vara lite hippare än 1 fps. Programmet är snyggt!

Det borde också skita i att röra ens ID3-taggar, så man inte får CRC-error på alla filer

Självklart är 64-bitarsversionen lika seg, varför skulle den inte vara det? Eller ja, det ska vara om den behöver mer än 4GB för att fungera bra, men det tvivlar jag starkt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har haft exakt samma symptom, och tycker det är otroligt irriterande. Fastän man väljer bort itunes hur många gånger som helst så fortsätter det komma och komma påminnelser. Har inte tänkt att installera itunes, och absolut inte nu när det ska tjatas om det hela tiden.

Det är ett stor problem när etablerade företag använder samma spammande metoder som e-mailspammarna.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har haft exakt samma symptom, och tycker det är otroligt irriterande. Fastän man väljer bort itunes hur många gånger som helst så fortsätter det komma och komma påminnelser. Har inte tänkt att installera itunes, och absolut inte nu när det ska tjatas om det hela tiden.

Du får plocka bort allt som har med itunes och quicktime ifrån autostart i registret. Det roliga är att varje gång man startar itunes eller quicktime läggs skiten tillbaks igen!

Permalänk

Jävla gnäll, om ni inte vill ha det är det ju bara att klicka ur kryssrutan. Går knappast att jämnföra med MS som TVINGAR folk att ha IE, WMP, MSN och allt vad heter på datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag har använt iTunes sen år 2003, och det är helt klart den bästa musikspelaren som jag pillat på. Vad mer behövs än en lång lista med sina låtar som man kan sortera hur som helst?

Winamp funkar presic lika bra att sortera med, nästa bättre!
Och den är mycket snyggare, jag använder båda efterssom ipoden måste ha skiten!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Winamp funkar presic lika bra att sortera med, nästa bättre!
Och den är mycket snyggare, jag använder båda efterssom ipoden måste ha skiten!

Har för mig winamp stödjer att synca mot ipods med nån plugin (har inte testat själv dock för jag har ingen ipod )

Permalänk
Medlem

Apple är lika vidriga som real networks, yahoo och alla andra jävla som har annan skit iklickat som standard.

Jag tycker det är helt ok att bundla annan mjukvara så länge det inte är iklickat som standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Nu väntar jag bara på att EU ska stämma Apple, världens största skitföretag. Finns det över huvud taget någonting från Apple som är bra? Jag har aldrig hittat en enda mjukvara värd att använda.

"oj oj oj", det finns mycket... Hela final cut studio paketet är guld värt t.ex. Jag gjorde en kalkyl för nått år sen om hur mycket motsvarande program skulle kosta under windows och skillnaden där va cirkus 100k kr +. Att du inte har hittat en mjukvara som är värd att använda är säkert för att du inte är en målgrupp för de program de "tillverkat". Hela iLife paketet är älskat av alla som är hobby pysslare vad gäller media. wusiwug web-mekare för de som inte orkar lära sig nått om web.

Varför skulle någon stämma dem för att de implementera ett val av installation i deras uppdaterare?
Men! Som jag skrev i ett tidigare inlägg... Känns nästan som ett tvång eftersom "svensson", precis som det står i artikeln, kommer trycka på "nästa" utan att läst allt och få det installerat utan sin vetskap.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Wow! Apple måste nog vara först i värden med det här.. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jävla gnäll, om ni inte vill ha det är det ju bara att klicka ur kryssrutan. Går knappast att jämnföra med MS som TVINGAR folk att ha IE, WMP, MSN och allt vad heter på datorn.

Grejen är den att den där rutan kommer upp inte bara första gången man ska installera quicktime, utan lite då och då. Spelar ingen roll hur många gånger man kryssat bort iTunes. Riktigt jävla skit och faktiskt i samma nivå som microsofts skit.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Var artikelförfattaren så pass sinnesslö att han inte kollade innan vad som installerades och därefter blev så sur att han var tvungen att skriva en artikel om det hela?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Grejen är den att den där rutan kommer upp inte bara första gången man ska installera quicktime, utan lite då och då. Spelar ingen roll hur många gånger man kryssat bort iTunes. Riktigt jävla skit och faktiskt i samma nivå som microsofts skit.

Varför ha Quicktime överhuvudtaget om du inte använder iTunes? Då kan du ju lika gärna använda Quicktime alternative.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför ha Quicktime överhuvudtaget om du inte använder iTunes? Då kan du ju lika gärna använda Quicktime alternative.

Kanske för att jag inte känner till det alternativet ? Du kan fortfarande inte skylla över Apples vidriga beteende på mig, eller hur ? Faktum är att Apple jävlas med den där rutan som är värre än spam, vilket ju absolut inte är mitt fel.

Roligt att se vissa som bara älskar Apple så mycket att vad än det företaget skiter ur sig så kommer de ta emot det med öppna armar och försvara med de mest löjliga argument inför andra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför ha Quicktime överhuvudtaget om du inte använder iTunes? Då kan du ju lika gärna använda Quicktime alternative.

Fint att försvara en produkt med att säga att det finns alternativ

Quicktime alternative fungerar dessutom inte alltid, särskilt inte när en ny version av quicktime kommigt.

dundermuppen:
Ser du ärligt inget problem med det?

Permalänk
Medlem

Ush och fy för iTunes, Quiktime och hela köret. Foobar2k, Opera och VLC för mig.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
dundermuppen:
Ser du ärligt inget problem med det?

Jag ser ärligt inget problem med det...

Safari 3.1 är snabbare är snabbare än Firefox 3 Beta 4 och drar samtidigt mindre ram (bara 5% mindre men endå) för mig.
Använder dock fortfarande Firefox nästan hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Jag ser ärligt inget problem med det...

Safari 3.1 är snabbare är snabbare än Firefox 3 Beta 4 och drar samtidigt mindre ram (bara 5% mindre men endå) för mig.
Använder dock fortfarande Firefox nästan hela tiden.

På vilket sätt spelar det någon roll om Safari är bra eller ej?