Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi får inte glömma att det viktiga inte är vad vi tjänar utan vad vi lägger pengarna på!

Vad är det för app?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är det för app?

https://www.tink.se/sv/

Permalänk
Avstängd

Lite läskigt att låta tredje part accessa din bank, men annars en grym app

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

...
Som exempel så har även jag en polare som drog ungefär 70k/mån på sitt första jobb efter examen (+ att dom betalade för hans befintliga lägenhet hemma i Stockholm), men då var det ~330 resdagar per år, så det betydde ju att man mer eller mindre gav upp hela sitt sociala liv på hemmaplan. Att hitta någon med den kompetensen + den viljan var ju inte lätt så då blev dom helt enkelt tvingade att hosta upp $$$.

Det är ~225 arbetsdagar per år, så var din kompis ute och reste så mycket så motsvarar det typ 1.5 tjänst dessutom.

Permalänk
Medlem

kör buss på kvällar o helger får ut runt 20000

Permalänk
Medlem

60k NOK brutto, 7.5 timmar/dag. Tillkommer gör ibland övertid och offshore-tillägg. Gruppledare rördesign inom oljeindustrin. Tjänade mer när oljepriset var högre och jag konsultade, nu övervintrar jag tills marknaden är bättre och ungarna äldre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snody:

60k NOK brutto, 7.5 timmar/dag. Tillkommer gör ibland övertid och offshore-tillägg. Gruppledare rördesign inom oljeindustrin. Tjänade mer när oljepriset var högre och jag konsultade, nu övervintrar jag tills marknaden är bättre och ungarna äldre

Tack vare Elon musk kanske glansdagarna är över, jag hoppas... Petrolbranschens lobisiter har fått förstöra tillräckligt.
Om jag någonsin flyttar från city och känner behovet av bil blir det eldrivet varje dag i veckan. Dessutom lägre förmånsskatt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

kör buss på kvällar o helger får ut runt 20000

Ungefär hur många timmar per dag, vilka tider och hur många dagar per vecka? Nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tack vare Elon musk kanske glansdagarna är över, jag hoppas... Petrolbranschens lobisiter har fått förstöra tillräckligt.
Om jag någonsin flyttar från city och känner behovet av bil blir det eldrivet varje dag i veckan. Dessutom lägre förmånsskatt

Jo. Sa åt morsan att inte sälja den 15 år gamla Volvon än. Vänta till Model 3 kommer ut(realistiskt år 2018 i Sverige).

El är kul men det är också den autonoma biten som är extremt relevant. Att ha en nyköpt bil om 2-3 år som inte har mjukvaran & hårdvaran för autonomt åkande är en stor flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lite läskigt att låta tredje part accessa din bank, men annars en grym app

såg ju ut som en grymt användbar app. Frågan är om man vågar använda den. Läste lite om säkerheten i den och bankerna avråder från att göra det

Permalänk
Medlem

Utbildning: Medieteknik KTH (5år) med inriktning Media Management.

Började precis arbeta fast som Developer/Manager.
35 000kr i ingångslön.
7v semester
37,5h/vecka i arbetstid.
Ledig dag före röd dag samt klämdagar.
+ massa andra förmåner som friskvårdsbidrag, reseersättning, pensionssparande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

såg ju ut som en grymt användbar app. Frågan är om man vågar använda den. Läste lite om säkerheten i den och bankerna avråder från att göra det

Har en polare som sitter i ledningensgruppen på SEB IT, han kör den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

60k NOK brutto, 7.5 timmar/dag. Tillkommer gör ibland övertid och offshore-tillägg. Gruppledare rördesign inom oljeindustrin. Tjänade mer när oljepriset var högre och jag konsultade, nu övervintrar jag tills marknaden är bättre och ungarna äldre

Hade liknande tjänst innan oljepriset skönk och firman jag var på gick i graven och blev uppköpt. Är du på nån av dom större firmorna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hade liknande tjänst innan oljepriset skönk och firman jag var på gick i graven och blev uppköpt. Är du på nån av dom större firmorna eller?

Ja. Långt ut i leverantörsledet är det tufft. Samtidigt en hälsosam utressning, väldigt många normalbegåvningar som glidit med och avancerat till positioner långt äver deras kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jo. Sa åt morsan att inte sälja den 15 år gamla Volvon än. Vänta till Model 3 kommer ut(realistiskt år 2018 i Sverige).

El är kul men det är också den autonoma biten som är extremt relevant. Att ha en nyköpt bil om 2-3 år som inte har mjukvaran & hårdvaran för autonomt åkande är en stor flopp.

Oj vad du kommer blir besviken av #framtiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Oj vad du kommer blir besviken av #framtiden.

Det är alltid roligt när långsamma hjärnor ska yttra sig om saker de inte har någon aning om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det är alltid roligt när långsamma hjärnor ska yttra sig om saker de inte har någon aning om

Jag tycker du är lite taskig, det är inte Elons fel att människor med behov av ett bättre samvete kastar en halv miljon på att betatesta (här i Norge subventioneras elbilar och JÄVLAR vilka historier kollegorna som hoppat på tåget bjuder på!) hans projekt. Låt oss se vad producenter av riktiga bilar har att säga om saken:

Citat:

"Bilar som tar de första stegen mot automatisation har vi nog på marknaden om fem, sex år. Men innan vi har fordon där man bara knappar in en adress och lutar sig tillbaka under färden - det kommer att dröja jättelång tid", säger Volvos säkerhetsstrateg Anders Eugensson.

http://www.va.se/nyheter/2015/01/09/sjalvstyrande-bilar-enlig...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Snody:

Jag tycker du är lite taskig, det är inte Elons fel att människor med behov av ett bättre samvete kastar en halv miljon på att betatesta (här i Norge subventioneras elbilar och JÄVLAR vilka historier kollegorna som hoppat på tåget bjuder på!) hans projekt. Låt oss se vad producenter av riktiga bilar har att säga om saken:

http://www.va.se/nyheter/2015/01/09/sjalvstyrande-bilar-enlig...

Google Car , Tesla allt funkar perfekt de har släppts i flera länder. Google Car har aldrig orsakat en olycka som de själva har gjort utan det har varit andra personers fel. Om 2-3 år har vi bilar som kör men du är vid ratten för att reagera men bilen kör, Om 4-5år har vi nog luta oss tillbaka det kommer bara ta folk tiden att våga göra det

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

32.000 före skatt utan ackord.
/ snickare

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 7 | Processor: Intel Core i7 3770K | Moderkort: MSI Z77A-S01 | Minne: 16 GB, 4x4096MB, DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 Mhz | Grafikkort: Asus hd 7770 (2gb) |Hårddisk: corsair Gt 120 gb, 1.5 TB samsung, 500 GB Random Disk | Nätaggregat: Corsair CX 750 W Modular | Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x140 utblås i låda
Temperaturer: 45-50C GPU / CPU 45C I LOAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi får inte glömma att det viktiga inte är vad vi tjänar utan vad vi lägger pengarna på!
http://malmgrens.org/bilder/utgifter.png

Dra ner på matkostnaderna, eller tjänar ni ert uppehälle på att vara familjehem åt 5 barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det är ~225 arbetsdagar per år, så var din kompis ute och reste så mycket så motsvarar det typ 1.5 tjänst dessutom.

Nej, men om man har 3 månader jobb i sträck på andra sidan jorden så åker man inte hem varje helg?

EDIT: Okey jag tog det som misstro, hajar hur du menar, och japp, det var väl förmodligen därför dom betalade så mycket. Som sagt, att vara hemifrån större delen av året, runtskickad på kanske 5-10 olika ställen, tilltalar nog inte alla

Permalänk
Medlem

24800 före skatt
Supporttekniker

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav.Henrik:

Dra ner på matkostnaderna, eller tjänar ni ert uppehälle på att vara familjehem åt 5 barn?

Dra ner? Vin och god mat på krogen kan man inte få för mycket av

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Google Car , Tesla allt funkar perfekt de har släppts i flera länder. Google Car har aldrig orsakat en olycka som de själva har gjort utan det har varit andra personers fel. Om 2-3 år har vi bilar som kör men du är vid ratten för att reagera men bilen kör, Om 4-5år har vi nog luta oss tillbaka det kommer bara ta folk tiden att våga göra det

Nja... http://www.idg.se/2.1085/1.651746/google-bil-olycka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej, men om man har 3 månader jobb i sträck på andra sidan jorden så åker man inte hem varje helg?

EDIT: Okey jag tog det som misstro, hajar hur du menar, och japp, det var väl förmodligen därför dom betalade så mycket. Som sagt, att vara hemifrån större delen av året, runtskickad på kanske 5-10 olika ställen, tilltalar nog inte alla

När man ligger ute och jobbar kan man oftast inte hitta på så mycket. Är man dessutom på en plats där man bara får vara på hotellet eller arbetsplatsen så finns det inte så mycket att göra än att jobba.

När vi är utomlands och jobbar på jobbet så rör det sig oftast om minst 12h dagar också och alla dagar i veckan. Så det brukar ge rätt bra tillskott i form av övertidsersättning.
Var din kompis dessutom övertidsavlöst så låter inte den lönen inte så hög längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Google Car , Tesla allt funkar perfekt de har släppts i flera länder. Google Car har aldrig orsakat en olycka som de själva har gjort utan det har varit andra personers fel. Om 2-3 år har vi bilar som kör men du är vid ratten för att reagera men bilen kör, Om 4-5år har vi nog luta oss tillbaka det kommer bara ta folk tiden att våga göra det

Du är alldeles för ivrig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Dra ner? Vin och god mat på krogen kan man inte få för mycket av

Man måste ju inte gå på michelinkrog mer än 1 gång per månad? Tycker det låter som en ofantligt stor procentandel till denna utgiftspost för att inte tala om absolutbelopp. Men blir man lycklig av extrem lyxkonsumtion av livsmedel så är det väl bra antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det är alltid roligt när långsamma hjärnor ska yttra sig om saker de inte har någon aning om

Jag är mycket väl medveten om att tekniken finns.
Att det skulle vara vanligt inom 2-3 år tror min långsamma hjärna inte en sekund på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav.Henrik:

Man måste ju inte gå på michelinkrog mer än 1 gång per månad? Tycker det låter som en ofantligt stor procentandel till denna utgiftspost för att inte tala om absolutbelopp. Men blir man lycklig av extrem lyxkonsumtion av livsmedel så är det väl bra antar jag.

Det var ovanligt lite utgifter denna månaden så procentuellt var det ju mycket pengar denna månad, det håller jag med om

edit: Snittar man över 6 månader så blir det 60k utgifter totalt och 14k krognotor, kanske mer vettigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Man måste ju inte gå på michelinkrog mer än 1 gång per månad? Tycker det låter som en ofantligt stor procentandel till denna utgiftspost för att inte tala om absolutbelopp. Men blir man lycklig av extrem lyxkonsumtion av livsmedel så är det väl bra antar jag.

Man ska väl lägga sina pengar på det man blir glad av

Jag har en cykelnota på några tiotals tusen om året istället. Alternativet är ju att ha tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop