Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrGuld:

dubbelpost.

redigera->radera inlägg->bekräfta

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hackeron:

När jag jobbade som it support för några år sedan fick jag ut ca 14.000 om jag inte minns fel. Hade jag sämst lön i Sverige lr?

Normallön efter skatt för en heltidstjänst.

Skrivet av hackeron:

Vad får tex en mcdonaldsarbetare?

Varierar beroende på ålder och erfarenhet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

När jag jobbade som it support för några år sedan fick jag ut ca 14.000 om jag inte minns fel. Hade jag sämst lön i Sverige lr? Vad får tex en mcdonaldsarbetare? Vad är "minimumlön" ?

Kollektivavtalet för restaurang ger minst 124 kr/h.

Permalänk
Medlem

@Heinel: håller med dig att det är mycket ansvar och ett legitimationsyrke, men jag tycker att löneutvecklingen borde vara bättre, inte ingångslönen.
Jag har jobbat med kollegor som är totalt bedrövliga på att jobba effektivt och rationellt och en del andra är lysande nästan direkt från skolan. Och detta gäller även äldre kollegor, det är stor skillnad i effektivitet och debitering och kvalitet.

Det bäste vore ju om FTV kunde premiera de som jobbar bra ordentligt (vare sig det är rent ekonomiska vinster eller duktiga tandläkare som tar hand om svårbehandlade grupper) och kanske ha kvar ingångslönerna på nivån de är idag.

Tyvärr i många folktandvårdsorganisationer så handlar det om du får 2.2% eller 2.6% vid varje lönerevision och det är inte ok tycker jag.

själv har jag jobbat snart 8 år och ligger på en strax under 55 000 i månadslön.

Permalänk
Medlem

26 000 brutto som Entreprenad ingenjör (Jobbat snart 1 år där).
Första "riktiga" jobbet efter 2 år på en YK-utbildning. (jobbat innan på föräldrarnas företag/pluggat massor av olika högskole utbildningar)
Dock väldigt lågt om man jämför med vad andra i klassen fått (runt 29 000-32 000), eller om man kollar lonestatistik.se.
Borde kanske förhandlat om lönen men accepterade vad de sa, för jag gillade dem jag jobbade med och företaget (gjorde praktik där innan och fick redan då frågan om jag ville jobba där efter utbildningen var klar) så var det lätt att kunna ta en mindre lön för att man ska trivas varje dag och inte hata vakna klockan 5 varje morgon för att åka till jobbet.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

33k före skatt,
23,5k efter skatt.

+ Gratis gym och badhus.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

26 000 brutto som Entreprenad ingenjör (Jobbat snart 1 år där).
Första "riktiga" jobbet efter 2 år på en YK-utbildning. (jobbat innan på föräldrarnas företag/pluggat massor av olika högskole utbildningar)
Dock väldigt lågt om man jämför med vad andra i klassen fått (runt 29 000-32 000), eller om man kollar lonestatistik.se.
Borde kanske förhandlat om lönen men accepterade vad de sa, för jag gillade dem jag jobbade med och företaget (gjorde praktik där innan och fick redan då frågan om jag ville jobba där efter utbildningen var klar) så var det lätt att kunna ta en mindre lön för att man ska trivas varje dag och inte hata vakna klockan 5 varje morgon för att åka till jobbet.

Vad gick du för KY-Utbildning och vart? 26000 för en utbildning på två år är ju fantastiskt. Inte ens många högskoleutbildningar får den lönen.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

@ShaZam92: Nackademin, Anläggningsingenjör Infrastruktur.

Även lätt att få jobb efter utbildningen. De flesta blir erbjudna jobb på företaget de gjorde praktiken.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jobbar utomlands i Tjeckien där lönerna inte är lika fina som i Sverige men jag är iaf glad att jag har ett arbete (har ingen universitetsutbildning då jag avskyr allt som har med skola att göra).
Jobbade i lite över 2år på en servicedesk där jag gjorde lite allt möjligt från att fixa windows desktop problem, konfigurera telefoner, lite windows server hantering etc etc, tjänade som bäst kring 31500 CZK före skatt (jag är för lat för att konvertera detta i SEK, det kan ni göra själva med xe.com).
Bytte team i början av den här månaden och pillar nu med SQL databaser (sybase) och leker runt i HP-UX hela dagarna, lönen är på 34500CZK före skatt. Och med tanke på att jag kan flexa mellan 7:00 på morgonen till 11:00 på förmiddagen hur jag vill så klagar jag inte

Den här lönen är mer än vad genomsnittet av befolkningen i landet tjänar så det är ju helt ok.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

27 år, jobbar som IT-konsult inom SharePoint- och Frontend. 3 år på högskola, och 2½ år i branschen. 35000-37500:- / månaden beroende på hur det går för företaget.

Permalänk

20 år - Jobbade som verkstadsarbetare för cirka 18000 brutto

Pluggade ett år YH

Snart 22 år - Kom tillbaka som Serviceingenjör för 33000 brutto

Att hitta den kompetens som krävs i ett företag innan dom själv vet om det är A och O. Helt klart en av mina bättre investeringar. Kan tillägga att det är ett litet företag där titeln inte beskriver alla arbetsuppgifter man faktiskt gör.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Gick precis över från bemanningskonsult till fast anställd hos kund jag jobbat ute hos under drygt ett år. Hade 28k hos bemanningsföretaget och lyckades nu förhandla till mig 33k. Redovisningsekonom på huvudkontor för större företag.

Nu fick jag visst höjt till 35k
Hoppas högkonjunkturen håller i sig ett tag till

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

29550:- före skatt.

Lärare i idrott och hälsa på högstadiet. Legitimerad lärare med tre år i yrket och fem års högskolestudier. Får ett lönepåslag eftersom jag är lagledare.

Blev erbjuden tjänst som förstelärare av min chef men jag måste arbeta ytterligare ett år innan det är möjligt. Om förstelärarämbetet fortfarande är aktuellt vid det laget väntar ytterligare ett lönepåslag på 5000:- i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett år senare och ytterligare en tusenlapp i lönekuvertet efter ett enormt slit.

30550:- efter fyra år i yrket.

Blir intressant att se vad som händer med tillägget på 2500:- till 3500:- i månaden för "särskilt skickliga lärare" som ska komma till hösten.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Ett år senare och ytterligare en tusenlapp i lönekuvertet efter ett enormt slit.

30550:- efter fyra år i yrket.

Blir intressant att se vad som händer med tillägget på 2500:- till 3500:- i månaden för "särskilt skickliga lärare" som ska komma till hösten.

Alla steg i rätt riktning är bra steg även om det är långt kvar tills lärare är rättvist kompenserade. Det handlar egentligen om att statusen för läraryrket måste återställas b.la genom total omorganisation och återförstatligande av skolan. Lektorssystemet och studentexamen ser jag som absolut nödvändiga i ett fungerande skolsystem. Självklart skall även lejonparten av ett slutbetyg i ett grundämne bero på hur man presterar på nationella standardiserade prov rättade av utomstående lärare/lektorer inom varje ämne.

Permalänk
Medlem

@Windir87: Bra där. Lärare skall ha bättre betalt, men gnälls det lika mycket fortfarande som det gjordes förr om att lärare är underbetalda?

Dock måste jag faktiskt säga att jag tycker att den där listan borde vändas på, föreskolelärare borde ligga i topp på lönelistan.
Det är ju trots allt de som lägger grunden för våra unga och kollar man hur det ser ut i skolorna så sliter väl majoriteten mer än vad en gymnasielärare gör.
Ungarna är ganska självgående när de kommer upp i gymnasiet, många är iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag är lärare i lågstadiet och har en månadslön på 32000:-. Jag har varit lärare i snart 3 år.

Jag jobbar dock åt Stockholm Stad(De ligger relativt högt jämfört med resten av landet).

Permalänk
Medlem

Tjänar för tillfället ~29000 kr brutto men ska byta jobb senare i år och får då lyft till ~32000 kr + förmånsbil. Jobbar inom energibranschen. Har jobbat i snart 1½ år på min nuvarande arbetsplats vilken är min första efter utbildningen (3-årig hög. ing.) så jag tycker det är ett ganska dugligt hopp. 25 år.

EDIT: Kan även nämna att det finns för tillfället möjlighet för nästan hur mycket övertid som helst så lönen går att styra ganska rejält till det positiva. Om någon funderar på att ge sig in i energibranschen är det absolut ett bra tillfälle nu!

Permalänk
Medlem

CNC-operatör 31000kr/mån plus OB.

Permalänk
Avstängd

Har tagit ett för mig jättekliv i karriären och startat eget mediaföretag tillsammans med ett par gamla kollegor och fokus kommer att ligga på försäljning för ett av sveriges starkaste varumärken. Går in som dels delägare men även som säljare samt försäljningschef i bolaget.

35 000 kr i grundlön plus provision och kickback på allt det som mina anställda säljer samt årsbonus kommer att generera en uppskattad inkomst över miljonen plus aktieutdelningar samt 1/3 av bolaget när vi säljer det.

Hur? Tillfälligheter och rätta kontakter.
Fördelar? Ka-ching!
Nackdelar? Inte mycket till fritid de närmaste åren.

"Tur" förtjänar man.

Permalänk
Medlem

Servicetekniker inom industri-branschen.

25k i lön, plus en del övertid... hittills plockat ut som mest 40k brutto.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

En fråga här till alla människor som säkerligen har mer arbetslivserfarenhet än mig själv.

Jag har en gymnasie utbildning med IT inriktning från johnbauer och är 23år gammal.
Jag har tidigare arbetat som fiber tekniker för ett stadsnät i 1,5år och blev nu anställd för en firma som mest hållit på med ljud och bild och tv antenner/paraboler m.m

När jag kom med på firman så har det gjort att firman har kunnat även ta IT jobb vilket dom inte kunnat tidigare och också bytat ut produkterna dom använder och gjort en helt annan standard på jobben dom gör, jag har hand om planering var uttag ska hamna bygga upp rackskåp med patchpaneler, routrar, accesspunkter, poe matning, switchar m.m i hus i 30-40miljoner klassen håller på med 3-4 hus just nu.
Gör också ljud installation projektor samt duk på skolor även nätverks jobb i hemmet i mindre skala osv.

Är det rimligt att ligga på en lön på 20 000 innan skatt dvs 125kr/h?

Min flickvän gick nyligen ner till kommunen ansökte om vikariat på förskola och dagis och blev erbjuden 115kr/h utan arbetslivserfarenhet eller en utbildning inom det.

Kan va värt tillägga att jag även har en företagsbil jag får köra med privat men som jag bara kör till och från jobbet samt under arbetstid.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

En fråga här till alla människor som säkerligen har mer arbetslivserfarenhet än mig själv.

Jag har en gymnasie utbildning med IT inriktning från johnbauer och är 23år gammal.
Jag har tidigare arbetat som fiber tekniker för ett stadsnät i 1,5år och blev nu anställd för en firma som mest hållit på med ljud och bild och tv antenner/paraboler m.m

När jag kom med på firman så har det gjort att firman har kunnat även ta IT jobb vilket dom inte kunnat tidigare och också bytat ut produkterna dom använder och gjort en helt annan standard på jobben dom gör, jag har hand om planering var uttag ska hamna bygga upp rackskåp med patchpaneler, routrar, accesspunkter, poe matning, switchar m.m i hus i 30-40miljoner klassen håller på med 3-4 hus just nu.
Gör också ljud installation projektor samt duk på skolor även nätverks jobb i hemmet i mindre skala osv.

Är det rimligt att ligga på en lön på 20 000 innan skatt dvs 125kr/h?

Min flickvän gick nyligen ner till kommunen ansökte om vikariat på förskola och dagis och blev erbjuden 115kr/h utan arbetslivserfarenhet eller en utbildning inom det.

Kan va värt tillägga att jag även har en företagsbil jag får köra med privat men som jag bara kör till och från jobbet samt under arbetstid.

Det låter som att du har ett bra läge att förhandla upp din lön rätt rejält, eller söka andra likadana jobb.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

50% förtidspensionär och arbetslös får ut ungefär 7500:- med bostadstillägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det låter som att du har ett bra läge att förhandla upp din lön rätt rejält, eller söka andra likadana jobb.

Eller att söka liknande jobb och använda för att driva upp sin egen lön på företaget man arbetar på (om man nu trivs och vill stanna).

Permalänk
Medlem

IT-support, officiellt 1st-line men gör mycket som annars ska till 2nd.

Konsult, jobbar 36h per vecka i skift.

Landar på ca 20k efter skatt i snitt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har en egen firma som fotograf och har det lite blandat i inkomst per månad under året beroende på säsong, men brukar landa mellan 50-100000kr i månaden innan skattmasen ska ha sitt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bilmekaniker utan utbildning eller erfarenhet från tidigare jobb (endast hemmaskruvare).

Nyanställd med 19500kr i månaden innan skatt efter fyra månaders praktik

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Studerar i dagsläget på heltid, men jag jobbar deltid som 1st-line- och flytt-tekniker på ett medelstort svenskt it företag. Många av de ärendena som jag hanterar är sådant som vanligen brukar ligga på en sk. second line support, och rent generellt så är det vädigt varierande.

Detta är mitt första jobb i branschen och även min första riktiga anställning. I dagsläget jobbar jag olika mängder timmar varje månad, och detta beror mest på att jag studerar. I snitt så blir det väl ca 14-15 timmar i veckan, vilket betyder att min lön snittar på runt 7-8K i månaden, plus ev. semesterersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z170x Ultra Gaming | Intel Core i7 6700k | MSI GTX 1060 6GB | Corsair 2866Mhz DDR4 | 250GB Samsung 850 Evo | Seagate Barracuda 7200.14 1TB | WD Blue 2TB 5400RPM | NZXT S340 | Noctua U9S | EVGA Supernova G2 650w

Permalänk

Någon som jobbar/jobbat på Cramo som Innesäljare/ Servicetekniker? Undrar lite var lönen ligger där..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ShaZam92:

Vad gick du för KY-Utbildning och vart? 26000 för en utbildning på två år är ju fantastiskt. Inte ens många högskoleutbildningar får den lönen.

Skrivet av Kazen:

@ShaZam92: Nackademin, Anläggningsingenjör Infrastruktur.

Även lätt att få jobb efter utbildningen. De flesta blir erbjudna jobb på företaget de gjorde praktiken.

Jag gick på Broby Grafiska KY-utbildning, gick ut 2009 och jag ligger på 39k i månaden och min fru ligger på 42k, samma utb. Förpackningsdesigner.

Vi gick in på 23k bägge två.

Det handlar om tillgång och efterfrågan inte vem som har mest år på akademiska studier.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt