Framsteg för amt/ati s open source drivisar

Permalänk

Framsteg för amt/ati s open source drivisar

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=r500_glxge...

Dom har Fått igång glxgears med vissa r500 kort
med open source drivrutinerna som är under utveckling
2d hårdvaru fungerar visst redan,
står också att ati förväntas släppa r600 3d spec nästa månad.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Låter underbart, blir till att köpa nytt gfx snart om det fortsätter såhär

Permalänk
Inaktiv

Vad betyder detta i reda drivrutiner? Jag har nyss installerat Vista igen, för dualboot, eftersom det var omöjligt för mig att spela på Linux då min dator frös förödande ofta. Fruktansvärt motvilligt, vill inte köra Vista men går det inte så går det inte. Men, om jag förstog saken rätt, så kommer drivare nästa månad till R600 som fungerar mycket bättre? Eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Windows-spel kommer ju inte funka perfekt på Linux oavsett drivrutiner, åtminstone inte i dagsläget. Vissa spel går visserligen fint, men att köra Linux *för* att spela är helt fel. Möjligtvis kan man byta till Linux *trots* att man kör nåt spel ibland.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Låter underbart, blir till att köpa nytt gfx snart om det fortsätter såhär

Det är förvisso bra att det händer något på ATI-fronten, men det är väl fortfarande dumt att inte köpa nvidiakort om man skall köra linux?

Permalänk
Medlem

Precis, sådant kan man inte sitta och vänta på.
Gissningsvis kommer det ta tid innan det finns bra opensourcedrivare.

Ska väl tilläggas att de vanliga ati-drivarna blir bättre och bättre för varje release nu, sist jag provade dem var det bara xv som krånglade för x264.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är förvisso bra att det händer något på ATI-fronten, men det är väl fortfarande dumt att inte köpa nvidiakort om man skall köra linux?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Vad betyder detta i reda drivrutiner? Jag har nyss installerat Vista igen, för dualboot, eftersom det var omöjligt för mig att spela på Linux då min dator frös förödande ofta. Fruktansvärt motvilligt, vill inte köra Vista men går det inte så går det inte. Men, om jag förstog saken rätt, så kommer drivare nästa månad till R600 som fungerar mycket bättre? Eller?

ati ska släppa secifikationerna för 3d nästa månad så dom kan börja pilla på
3d accel för r600 men,
det tar kanske några månader att utveckla och få drivrutinerna stabila.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Roligt att det går så pass fort ändå. <3 AMD/ATi som släpper dokumentation till sina kort. Bara hoppas att det kommer bli riktigt fina drivrutiner så att dom vinner över massor med marknad från nvidia så att dom också tvingas till att göra samma sak.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)