Massor av problem effter dist-upgrade (debian)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Massor av problem effter dist-upgrade (debian)

Efter min senaste upgradering (apt-get dist-upgrade) så har jag fått väldigt väldigt mycket bekymmer.

Innan dist-upgrade så funkade allt perfekt, men jag behövde drivrutinerna till min PS3 handkontroll, därav uppgraderingen.

EDIT:
Problem 1 försvann efter omstart. Jag vet inte rikitgt vad jag gjorde, kollade lite med hdparm, startade om, och problemet försvann. Nåja. Övriga problem kvarstår tyvärr.

1. Så fort hårddisken används så pausas *allt* ungefär var tredje sekund (0.5s paus)
Ofantligt störande. Jag kan inte lyssna på musik medans jag tankar hem något i 100kb/s. Jag kan inte ens se på youtube-klipp innan allt är nerladdat. Jag har stora bekymmer att skriva detta inlägg för att apt-get håller nu på att installera några paket.
Just nu går även CPU på max, men det brukar vara orelaterat (pauser så fort jag tankar något)
Det händer precis samtidigt som kjournald hoppar upp (15% CPU) (det är alltså en ext3 disk).
dmesg spammas av

hda: status timeout: status=0xd0 { Busy } ide: failed opcode was: unknown hda: no DRQ after issuing MULTWRITE_EXT ide0: reset: success

Väldigt många ggr.

2. Ljudet i zsnes försvann (provat samtligt på -ad). Inga felmeddelanden, den säger att ljudet öppnats helt korrekt vid start, bara helt tyst.
sdlmame låser sig vid start, precis när spelet skall börja.
Har även problem med VisualBoyAdvance, men det felet kan ha varit från tidigare (minns ej)

3. Touchpad'en slutade fungera. Inga felmeddelanden någonstans.
Dmesg säger inget när jag slår igång den. Blir svårt att felsöka då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Apr 2003

vilken version av Debian (Etch, Lenny, Sid) använder du, och vad uppdaterades när du gjorde dist-upgrade?

Pauserna du känner av när hårddisken används påminnner om när man sitter vid en dator där disken jobbar i PIO mode.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
vilken version av Debian (Etch, Lenny, Sid) använder du, och vad uppdaterades när du gjorde dist-upgrade?

Pauserna du känner av när hårddisken används påminnner om när man sitter vid en dator där disken jobbar i PIO mode.

Jag använde Etch från början. Uppgraderade nog till Sid för ett tag sedan, och nu senast Sid igen.
Väldigt många paket var inblandade, (>100)

Hårddisken tillfrisknade visst, (hdparm gav dock att den arbetade i UDMA5)