AMD Athlon XP 2800+ normal temperatur?

Permalänk
Medlem

AMD Athlon XP 2800+ normal temperatur?

Jag har en Athlon XP 2800+ jag undrar bara vad som är normal temeratur för den. Den håller sig mellan 45C och ~52C. jag bara undrar om det är en normal temperatur för den modellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som en alldeles normal temp för den prollen ja

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hade en Athlon XP 2200+ på 1.8GHz för några år sen, den gick i samma temperatur så jag antar att det är normalt. Du kan ju försöka får den svalare genom att fixa bättre luftflöde i lådan.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

AMD Athlon XP 2800+

Ok. hade tänkt att skaffa mig en fläkt på framsidan, typ denna i silver: http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/kama-bay-52...

Om man har fläktar vid sidan på chassit, det förstör inte för luftflödet va?

Hur mycket "cfm/luftflöde" är egentligen bra?

Permalänk

Jag har ingen aning om hur det ser ut i ditt chassi just nu, men försök visualisera hur luften rör sig. De enda delarna som behöver en fläkt som blåser mot sig är de som blir väldigt varma, dvs CPU och grafikkort, och sedan ska DEN varma luften föras bort så att den inte sugs tillbaka av fläkten igen mot CPU:n. Kom faktist på att det effektivaste i detta läget är att använda sig av lufttunlar.

Typ så här: Kall luft ute och in genom plast/kartongtunner ======CPU ≈≈≈chassifläkt

Då kommer alltså CPU:n att få den kalla luften utanför chassit och den slipper värme från hårddiskar och grafikkort.

EDIT: För din dator räcker det nog med att du sätter en 120mm chassifläkt och kör på 7-9V på chassits sida övanför CPU:n. Sen ha en lufttunnel som går från chassits fläkthål på gaveln till CPU:ns fläkt. Hårddiskar och graffekortet ska kylas genom att du har ventelationshål nära så att det strömmar in luft över komponenterna.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

så ser mitt luftflöde ut just nu. fast den fläkten med lufttunnel har dåligt flöde tycker jag

Permalänk

Testa med att ta bort 80mm:arn på sidan och behåll fläkttunneln. Testa att tejpa från fläkttunneln t.o.m CPU:fläktens sidor, så att CPU:fläkten tar ALL sin luft utifrån.

Det kan även hända att det hjälper ifall du tar av fläkten framför hårddiskarna och vänder på 120mmaren vid grafikkortet så att den tar bort varm luft och drar luft från framför hårddiskarna. Testa då med att stänga av PCI-fläkten så det inte blir korsdrag vid grafikkortet. Jag är ingen expert, men utifrån bilderna tycker jag att kan vara värt för dig att prova olika metoder! Med denna metoden iaf så får du kanske dra en fläkttunnel till grafikkortsfläkten ifrån en av PCI-platserna så att 120mm:arn inte stör grafikkortets lilla fläkt.

Min burk här är strömsnålare för jag har bara 2 HDD och inget riktigt graffekort, så här har jag gjort i min UTAN tunnlar. Hårddiskarna håller sig under 40°C hela tiden (30-35 vid vanligt bruk), CPU:n (E2140) ligger på 45°C med Zalmanen på väldigt lågt varvtal. Hoppas det hjälper dig. Bör nämnas att jag inte kör fläktarna på fullgas, jag kör dem relativt sega för att det ska bli en "harmoni", så att säga, med luftflödet. Bilden visar inte exakt hur allt sitter, men ungefär.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ska testa det efter lanet ^^.
datorn är rätt kall nu ^^ vi sitter typ i en veranda. CPU är på ~39C-42C ^^.