Nvidia kraschar Vista mest

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kraschar Vista mest

I den pågående rättegången mot Microsoft som handlar om datormärkningen “Vista Capable” har det framkommit en hel del intressanta dokument. Bland annat har det avslöjats vilka drivrutiner som kraschar Vista mest.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul test dock har aldrig vista aldrig krasha för mig

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Hm faktiskt! Drivrutinerna brukar bara lägga av ibland

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Avstängd

Inte för mig heller ??Fungerar hur bra som helst

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

verkar som om ATi har bättre drivisar än nVidia?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

mitt vista crashar hela tiden pga av Nvidia.

så detta stämde väldigt väl, jag kan t.ex inte spela och titta på en filmsnutt samtidigt då crashar vista direkt

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur många kort av de olika tillverkarna som används med vista. Man kan säga vad man vill med statistik...

Permalänk

Har kört 6800LE, 7300GS, 7800GT, 9600GT under Vista och har aldrig haft någon krash pågrund av drivern. Dock fortfarande intressant varför nV driver skulle krasha så mycket änligt artikeln.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam

Hade problem med Nvidias chipset i början, framförallt deras nätverksdrivare, fungerar dock bra nu.
Synd att dom inte gav Creative en egen post.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mitt krashar heller aldrig. Asså nyheten specifierar inte om de krashar under vanligt windows användande eller under spelande. Om de e något spel som crashar så ere ju till 99% pga. själva spelet som behöver patchas. Men inget spel har heller krashat för mig, bara nån gång pga. för hög överklockning, men de räknas ju inte.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har kört 6800LE, 7300GS, 7800GT, 9600GT under Vista och har aldrig haft någon krash pågrund av drivern. Dock fortfarande intressant varför nV driver skulle krasha så mycket änligt artikeln.

- Det kan ju bero på att ingen av korten du nämner förutom 9600GT nyligenståttunder drivrutinsutveckling.
Jag kan garantera att om du läser artikern kommer du se att det framförallt är BETA drivisarna som orsakar krash mest...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Beror ju på hur många kort av de olika tillverkarna som används med vista.

Precis. Om 99% använder nVidiakort och 1% ATi, samt nVidiakorten står för ca 29% av kracherna, då är ju ATikorten sämre.

Det var ett grovt exemempel, men ni fattar(förhoppningsvis) vad jag menar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

I början krashade datorn ibland när jag spelade, ofta vid tyngre grafik. Men efter jag installerade Hotfix så har jag inte haft problem med krasher.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Det kan ju bero på att ingen av korten du nämner förutom 9600GT nyligenståttunder drivrutinsutveckling.
Jag kan garantera att om du läser artikern kommer du se att det framförallt är BETA drivisarna som orsakar krash mest...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har kört 6800LE, 7300GS, 7800GT, 9600GT under Vista och har aldrig haft någon krash pågrund av drivern. Dock fortfarande intressant varför nV driver skulle krasha så mycket änligt artikeln.

Kan dessutom bero på att Nvidia också har sina chipsetdrivrutiner etc

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Ja precis som personen ovan skrev, nvidia tillverkar många grejer till PC. Och deras chipset-drivrutiner är väl inte direkt kända sen nforce1/2 tiden att vara stabila direkt. Att dumförklara direkt är att inte tänka först.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Antalet krashar: Intel + Ati < Nvidia
Antal produkter: Intel + ATI > Nvidia

Ser med andra ord ut som att Nvidia har (haft?) problem med sina drivrutiner till Vista. Inte för att jag bryr mig nämnvärt, det blir 2008 för min del.

Permalänk
Medlem

hehe om ni googlar lite på nvidia och vista gällande "nvlddmkm.sys"
så märker ni att det är MÅNGA som har problem...jag höll på i ett halvår med skiten. tills jag bytte tillbaka till xp....inte haft ett problem sen dess.

Permalänk
Medlem

Jag kör Nvidia och Vista, har inte haft några problem alls...

Permalänk

Iof sant det där med att nvidia tillverkar mycket till datorn. Det gör Ati iofs också. Jag har svårt att tro att det finns mer än 3 ggr så många nvidia produkter som ati produkter på marknaden. Vidare så är intel större än både nvidia och intel tillsammans på grafikmarknaden.

Så creds till intel.

Om det är spelet som crashar ska väll vistas nya upplägg med framebuffers och moduller förhindra att kärnan crashar ? Dvs det är bara på drivrutinsnivå det ska gå fel för att vista verkligen ska crasha, om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem med att nVidia-drivrutiner krashar, kan inte köra i fullskärmsläge, orsakar blåskärmar etc., fast detta med XP. Med Vista fungerar det bättre.

Permalänk
Avstängd

Vista släptes 10år för tidigt helt enkelt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag hade enorma problem i början av 2007 när Vista var nytt och mitt 8800gtx nyligen hade köpts, men sedan mitt andra försök av Vista i som jag i juli gjorde, så har jag inte haft problem någon gång. Drivrutinerna och operativsystemet mognar ju med tiden.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia kraschar Vista mest

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Näst efter Nvidia kommer Microsofts egna drivrutiner, följt av gruppen ”okända”.

En intressant grej är att Microsoft verkligen släpper ett nytt OS där deras egna drivrutiner står för en av de största andelarna krascher. Jag är själv väldigt positiv till windows Vista, har dock inte stora erfarenheter av det, men än har jag inte varit med om några krascher. Men i mina ögon ser det väldigt konstigt ut att deras drivrutiner kraschar så mycket.

Permalänk

Re: Re: Nvidia kraschar Vista mest

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
En intressant grej är att Microsoft verkligen släpper ett nytt OS där deras egna drivrutiner står för en av de största andelarna krascher. Jag är själv väldigt positiv till windows Vista, har dock inte stora erfarenheter av det, men än har jag inte varit med om några krascher. Men i mina ögon ser det väldigt konstigt ut att deras drivrutiner kraschar så mycket.

Kan ju vara vad som helst, eftersom dom inte specificerar vilka sorts krascher det gäller kan det helt enkelt vara en enkel användare som öppnat IE för många gånger som genererar i ett fel, som sedan sänds till MS.

Men verkar framsteg, Skulle man haft samma funktion under Win98/me skulle MS utan tveka ligga som överlägset först att orsaka mest krascher.

Permalänk
Medlem

lyckades bli utelåst från vista när jag installerade nforce-drivisarna
+ sporadiska krascher. Det gamla moderkortet funkade bättre (NF4SLI)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det roligaste är ju att Microsofts egna drivrutiner kommer tvåa

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Mitt Vista har aldrig krachat pga. drivrutiner. Bara hårdvarufel som tex. överklockning. Har iofs inte haft ett OS krascha för mig av andra anledningar än det sedan Windows XP SP2.

Ati hade stabila drivrutiner redan vid de tidiga betorna av Ati. Och hela mitt system är i stortsett beroende av Ati drivisar (chipset, grafik mm.) Jag har kört Vista sedan RC1 och RC2 tiden, nemas problemas med min Vista upplevelse

MrStalker: MS har ju ingen större kunskap om hur nVidia, Ati eller Intels drivrutiner ska fungera då de inte tillverkar hårdvaran. Om det tex. var ett grafikkort som MS hade gjort hade det ju varit konstigt, men annars så näh.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

jasså! f*n va illa..... hoppas att Nvidia fixar det snart samt att alla andra "buggar" fixas - hatar när Team fortress krachar villket det ofta gör.....

sammt alla " ---- har slutat fungera"

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem faktiskt med drivarna till Vista.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Iof sant det där med att nvidia tillverkar mycket till datorn. Det gör Ati iofs också. Jag har svårt att tro att det finns mer än 3 ggr så många nvidia produkter som ati produkter på marknaden. Vidare så är intel större än både nvidia och intel tillsammans på grafikmarknaden.

Så creds till intel.

Om det är spelet som crashar ska väll vistas nya upplägg med framebuffers och moduller förhindra att kärnan crashar ? Dvs det är bara på drivrutinsnivå det ska gå fel för att vista verkligen ska crasha, om jag har förstått det rätt.

Jag har adrig haft en operativsystemskrasch orsakad av drivrutiner så det verkar fungera ypperligt. När jag överklockat grafikkortet för hårt kraschar oftast drivrutinen, dock resulterar detta bara i att den aktiva 3d-applikationen kraschar och jag får en liten bubbla nere vid tray-ikonerna som säger att "display driver stopped working".

Om ni frågar mig så är Vista det stabilaste operativsystemet från Microsoft hittills. Alla blåskärmar jag fått har varit resultatet av en ostabil överklockning av något slag, inte mukvarufel.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'