Sexkärniga processorer för datorentusiaster

Permalänk
Medlem

Nice!
För oss som kör program som kan använda n st kärnor är detta klockrent!
Det är upp till speltillverkarna att börja skriva spel som anpasar sig till antalet kärnor om de vill ha tillgång till mer beräkningskraft.

Är grymt nöjd med min quad, bästa CPUn jag har ägt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Är inte detta en lite märklig nyhet?

Om jag läser det hela rätt, så kommer Intel att lansera en Xeon-processor med 6 kärnor i sommar, och sedan en "servermodell" av Nehalem med 8 kärnor i vinter. Ändå kommer det alltså dröja ända till 2010 innan det kommer en processor med 6 kärnor för entusiaster?
Varför skulle Intel reservera 6 eller fler kärnor för serversegmentet i hela två år innan man riktar en sådan produkt till entusiastsegmentet?

Entusiaster bryr sig inte om hur många kärnor man faktiskt har användning för, och de betalar gärna en rejäl slant för att få det bästa, så jag tror nog att om endast serversegmentet erbjuder 8 kärnor kommer entusiaterna att köpa serverprylar istället.

Debatten om hur många kärnor man egentligen har användning för tycker jag är lite märklig. Personligen har jag flera quad-core processorer, och använder alla kärnor 100% dygnet runt, så visst finns det en marknad för fler processorkärnor. Blanda inte ihop gamers med beräkningsentusiaster!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Att kalla supraledare för dåligt jämfört med hur saker funkar nu tycker jag är bra dumt faktiskt, var är det för negativt med att slippa värmeförluster och 0 motstånd?
Visserligen slog mig just tanken att du kanske menade supraledare så som dom ser ut och funkar idag, hm. Och då är det såklart en annan femma!

Öhh? Det är inget "fel" med noll värmeförluster. Synd bara att en supraledande dator visst har förluster. Nämligen kan inte "allt" vara supraledande. Själva meningen med digitalteknik och elektronik är att det ska gå att styra saker. Dessa "styrmedel" kommer att konsumera ström.

Evighetsmaskinen finns inte, och kommer aldrig att finnas. En dator som kan göra beräkningar med precis noll "förluster" skulle vara ett specialfall av en evighetsmaskin. 'Nuff said.

Meningen med supraledning är inte främst att spara energi, det går att göra på andra sätt. Och inte heller ökar det automagiskt prestandan heller. Syftet är främst att nyttja vissa kvantfenomen för att miniatyrisera komponenterna ytterligare, vilket på ett naturligt sett ökar prestanda såväl som sänker energiförbrukning.

Vidare: Vadå supraledare som det "ser ut och fungerar idag". Supraledning kommer givetvis vara samma fenomen även i morgon och få tror på allvar att det är teoretiskt möjligt med supraledning i närheten av rumstemperatur. Så länge som supraledare behöver kylas, går det åt energi. Och så länge man vill växla tillstånd, switcha och styra något, går det åt energi.

Slutligen: De komponenter du tänker på är nog "Josephson junctions" som upptäcktes på 60-talet. Dessa är finfina för en mindre rad mycket speciella applikationer och intressanta för kvantdatorer men är ej någon "messiaskomponent" som kommer göra vanliga general-purpose-datorer helt annorlunda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Öhh? Det är inget "fel" med noll värmeförluster. Synd bara att en supraledande dator visst har förluster. Nämligen kan inte "allt" vara supraledande. Själva meningen med digitalteknik och elektronik är att det ska gå att styra saker. Dessa "styrmedel" kommer att konsumera ström.

Evighetsmaskinen finns inte, och kommer aldrig att finnas. En dator som kan göra beräkningar med precis noll "förluster" skulle vara ett specialfall av en evighetsmaskin. 'Nuff said.

Meningen med supraledning är inte främst att spara energi, det går att göra på andra sätt. Och inte heller ökar det automagiskt prestandan heller. Syftet är främst att nyttja vissa kvantfenomen för att miniatyrisera komponenterna ytterligare, vilket på ett naturligt sett ökar prestanda såväl som sänker energiförbrukning.

Vidare: Vadå supraledare som det "ser ut och fungerar idag". Supraledning kommer givetvis vara samma fenomen även i morgon och få tror på allvar att det är teoretiskt möjligt med supraledning i närheten av rumstemperatur. Så länge som supraledare behöver kylas, går det åt energi. Och så länge man vill växla tillstånd, switcha och styra något, går det åt energi.

Slutligen: De komponenter du tänker på är nog "Josephson junctions" som upptäcktes på 60-talet. Dessa är finfina för en mindre rad mycket speciella applikationer och intressanta för kvantdatorer men är ej någon "messiaskomponent" som kommer göra vanliga general-purpose-datorer helt annorlunda.

Ach, damn! Min lathet och mitt dåliga minne har svikit mig ännu en gång. =(
Hursomhelst, jag menade inte att man skulle kunna ha supraledare i skarvdosan direkt, menade mer att i framtiden kanske man inte behöver ett kylsystem i storlek gympasal. Men som sagt, jag hade fel.
Men alltid kul att leka med tanken, som du sa att sånt inte är för general-purpose... Tänk dig en übersuperdator specialiserad på absolut enbart spel eller vissa program? ^^

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
...Tänk dig en übersuperdator specialiserad på absolut enbart spel eller vissa program? ^^

Nja, bara ett spel eller ett program innehåller tillräckligt många algoritmer och problem för att kräva en generell datamaskin. Med en specialiserad dator eller "special purpose computer" menas en maskin som är till för att lösa ett och endast ett mycket specifikt problem som t.ex. integrering, summering eller faktorisering.

Det är därför en spelkonsol, som ju bara är till för spel, är en generell datormaskin, inte en speciellt. T.o.m. gamla härken som "ordbehandlare" hade en mikroprocessor som är en generell dator.

Det är klart att för en enda applikation kan man använda flera specialiserade maskiner. Den första versionen av arkadspelet "Space Wars" var en sådan; den innehöll ingen mikroprocessor utan massvis med diskreta logikkretsar. Detta innebar att mjukvaruuppgraderingar omöjliggjordes. Det fanns inte ens någon mjukvara i konventionell mening, endast en och annan hårdkodad, specialiserad, ROM-matris.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Grejen är väl också att parallell-beräkningar samt multi-core CPU:er mest är tänkt att använda i server-världen för att köra virtualization dvs fler OS på samma server etc. Det blir kul att se om speltillverkarna börjar hänga med. Men de flesta konsoler är ju multi-core så det borde dra mer och mer åt det hållet. Dvs bättre för oss med dual/quad och fler i framtiden.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"