Radeon HD 3850 X2 ingen omöjlighet

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 3850 X2 ingen omöjlighet

Sedan några veckor tillbaka har vi hört rykten om Radeon HD 3850 X2, ett dubbelgrafikkort som ska vara billigare än Radeon HD 3870 X2. Detta är inget officiellt projekt utan AMD hoppas att grafikkortstillverkarna själva ska utveckla ett sådant grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grafikkortstillverkarna kommer inte utvekla något själva om de inte ser en marknad för det. Sen om grafikkortstillverkarna utveklar kortet själva så har de inte det offeciella stöddet från AMD. Känns som AMD vill lägga över ansvaret på någon annan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Håller med Datanusse. Strange det här.

Men jag tyckte om lösningen och blir den billig och kan konkurrera med 8800GTS för en billigare peng vore det super!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

låter som en bra idé tycker jag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Permalänk
Avstängd

Snart kommer alla och klagar på dubbelmackan. Att det är en simpel, billig och smart lösning hör ju inte till

Edit: Där kom den:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Vadå borde utveckla en teknik? Vad tror du de håller på med? De behöver något dom kan spotta ut innan 4000-serien som kan konkurrera med 8800GTS. Detta är en smart och billig lösning

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Se där, AMD hoppas på att andra ska sälja sin idé. Fan va fegt, kan dom inte bara försöka komma överens me nån tillverkare? Dom e nog rädda för att få ett nej. Undrar verkligen va AMD har tänkt, va dom har för planer kring de kortet. Rätt skumt faktist.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

AMD har ju utvecklat både grafikprocessorn och stödet för crossfire. Så svårare än att bara trycka in crossfire på ett kort med två processorer är det ju inte. Det skulle ju vilken tillverkare som helst kunna göra. Inget fel av AMD att vilja göra såhär.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra, det är ju inte så att AMD inte ger ut några helt utvecklade lösningar... detta är säkert en del i en strategi att tillverkarna ska få mer valmöjligheter. Och valmöjligheter vill väl alla ha?

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara relativt enkelt att bara ta samma teknik som dom har i 3870x2 och byta ut delarna till dom billigare i 3850? Känns som att det inte skulle vara så överdrivet svårt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

Tycker du att deras teknik dom kör med nu räcker till?

Nvidia kör med singelkort som håller samma prestanda som deras dubbelmacka.!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Snart kommer alla och klagar på dubbelmackan. Att det är en simpel, billig och smart lösning hör ju inte till

Edit: Där kom den:

Vadå borde utveckla en teknik? Vad tror du de håller på med? De behöver något dom kan spotta ut innan 4000-serien som kan konkurrera med 8800GTS. Detta är en smart och billig lösning

Permalänk
Inaktiv

Ett sånt för ca 2000 kr, så...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Tycker du att deras teknik dom kör med nu räcker till?

Nvidia kör med singelkort som håller samma prestanda som deras dubbelmacka.!

Och? Det kallas att göra det bästa av situationen

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Jo tack, den kommer i sommar.

Permalänk
Avstängd

hört den förr och hört denna förr med...
NÄR ATI SLÄPPER NYA DRIVERS DÅ JELLAR NVIDIA BLÅSER ATI FÖRBI ER DIREKT hahaha!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
hört den förr

Tror du inte 4000-serien släpps i sommar?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
hört den förr och hört denna förr med...
NÄR ATI SLÄPPER NYA DRIVERS DÅ JELLAR NVIDIA BLÅSER ATI FÖRBI ER DIREKT hahaha!!

Det är ju bra att man inte förstår vad du skriver.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Tror du inte 4000-serien släpps i sommar?

Kanske menar han att man ofta blir besviken på grafikkort, processorer och liknande som lovar för mycket.

Permalänk
Avstängd

Jag menade att jag har hört denna förr när atis nya kort kommer då slår det nvidias kort som fasiken!

Och sedan kommer alltid denna när atis kort ej presterar så bra!
Det är drivrutinernas fel när ati släpper nya driver så jädrans kommer kortet slå nvidias kort med råge!...

förstod du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Jag menade att jag har hört denna förr när atis nya kort kommer då slår det nvidias kort som fasiken!

Och sedan kommer alltid denna när atis kort ej presterar så bra!
Det är drivrutinernas fel när ati släpper nya driver så jädrans kommer kortet slå nvidias kort med råge!...

förstod du nu?

Så bara för att 2900 inte presterar så bra som den borde är alla AMD kort skit hädanefter? Kom ihåg att Ati gjort rent legendariska kort förr, som t.ex. 9700. Bara för att de är efter en generation betyder inte det att de inte kan komma igen nästa generation.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hjälpsam

För sjutton! det är Nvidias lösning som är en dubblemacka, ATI:s lösning är något annat, vad sägs om "rödålen"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Har aldrig yttrat mej om att ati's kort är skit? jag gillar ati men deras kort är ej i samma klass som nvidia... tycker ej dom presterar så bra.

Permalänk
Avstängd

DubbelGPU eller inte, vad spelar det för roll? Om AMDs dubbelkort presterar som Nvidias Singlekort i samma prisklass, är det dåligt? Det är bara bra att de slåss i samtliga segment med alla medel, iaf för oss konsumenter.

Massa onödigt gnäll från barnungar förstör för många trådar på Sweclockers.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
DubbelGPU eller inte, vad spelar det för roll? Om AMDs dubbelkort presterar som Nvidias Singlekort i samma prisklass, är det dåligt? Det är bara bra att de slåss i samtliga segment med alla medel, iaf för oss konsumenter.

Massa onödigt gnäll från barnungar förstör för många trådar på Sweclockers.

Håller med. Sålänge priset hålls nede och prestanda uppe så funkar nästan vilken lösning somhelst. Speciellt då AMDs dubbellösningar inte nödvändigtvis drar mer ström, speciellt inte i idle, i motsvarighet till Nvidias enkel-modeller.

Om de får ihop en HD3850X2 så är det hur bra somhelst. Skulle de lyckas med att få dit två R670Pro på en bräda som med HD3870X2 blir detta knappast sämre.

Citat:

Dillen: Har aldrig yttrat mej om att ati's kort är skit? jag gillar ati men deras kort är ej i samma klass som nvidia... tycker ej dom presterar så bra.

Vilka kort är inte i samma klass som Nvidia? AMD har ju HD3870X2 som är det näst snabbare grafikkortet på marknaden, HD3870 som är ett starkt kompliment till den senare-lanserade 9600GT och Nvidia har fortfarande inte mycket att sätta emot HD3850 i den mer specifika prisklassen då de ganska små pengarna som skiljer sig mellan '50 och '70 samt 9600GT kan avgöra för många användare.

Du får motivera dig bättre. Varför tycker du inte ATi (se: AMD) gör lika bra kort som Nvidia?

Citat:

Dillen: Dålig ide tycker amd/ati borde utveckla en teknik som kan mäta sej med nivida och inte köra på sin gamla ej fungerande teknik!

Crossifre-tekniken som jag tror du menar inom HD3870X2 fungerar bra - och skalar bättre än Nvidias modeller när vi snackar maxantal grafikkretsar för dagens drivrutiner.

Kretstekniken i sig självt AMD använder funkar som den skall - R670Pro samt R670XT är ju inte tänkt att dominera prestandasegmentet utan att bli ett mainstream och budgetinslag som under R680 (dubbla R670XT) var tänkt att kriga på prestandatronen som då återtogs fram tills dess att Nvidia inte fått ut 9800GX2. Med detta har AMD både testat sin 55nm-teknik utförligt och även fått ut en Dubbel-GPU på Enkel-PCB produkt, som vi lär se mer av senare.

Sedan har ju AMD ny teknik på gång - R7xx-grafikkretsserien inom Radeon 4000-serien kommer bli starkare, det kan jag lova dig. Men lär likaså bli dyrare än dagens R670Pro och R670XT-produkter med viss marginal men likaså prestera för att kompensera priserna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara kul om amd drog en NVIDA och slängde ihop två 3870x2 i en dubbelmacka så man får en 3870x4... dem kan ju göra det eftersom dem bara använder ett kretskort till sin x2 och inte 2 som NIVIDA...

det dem skulle behöva ändra mest på är ju crossfire länkarna man annars så är det väll mest små pill och att fixa kylningen, men enligt sweclockers senaste test så är ju x2 relatift sval

och drivrutiner för 4 gpus finns ju redan som crossfireX

eller vad tycker ni pojkar? skulle det vara en kul sak att se detta kort kriga med 9800gx2 i 5000 kr klassen eller är jag bara dum som skriver så?

Permalänk

Hela x2 grejen är en total jävla flopp! det är en alldeles för dum lösning. tänk så här.

Nvidia och AMD kämpar hårt med nya grafik processorer. Plötsligt märker Nvidia att deras grafikkort blev lite sämre än AMDs, då säger Nvidia. Ähh vi har planerat att göra dubbelmackor i vårat högpresterande segment. Självklart får AMD lita svårt att konkurrera med Nvidia då eftersom dom inte ALLS tänkt att göra några x2or, men AMD gör det ändå. OCH SÅ ÄR HELA KARRUSELLJÄVELN IGÅNG IGEN!

Det borde vara olagligt med x2/dubbelmackor!

Om det här ändå ska fortsätta så kan väl AMD i allafall säga,. Äh, vi drar en nvidia här så blire' bra...

Permalänk
Avstängd

eh... varför?

Du tycker det är samma sak med Dual och Quadcore CPUs också? Fan, låt bli att köpa x2: or istället! Håll dig till singelkort om du tycker om det bättre, men sluta gnälla!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Du pingvinen...

Jag tycker att vi borde ha hängt på dualcore ett tag till eftersom vi har hängt på singelcore i, jag vet inte hur länge, men mer än länge. det blir ju svårare att göra program som utnyttjar alla kärnor, tänk om 20 år.. då kommer vi säkert att ha runt 4000 kärnor, så ska man skriva ett spel. oj oj oj.. Blir inte det ganska svårt att optimera det får så många kärnor då?

Jag vill inte se att processor kärnorna fördubblas varje halvår under ihserna eftersom det är en för dum teknik att ta sig fram på.

Jag sitter på dualcore, och singelcore grafikkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Du pingvinen...

Jag tycker att vi borde ha hängt på dualcore ett tag till eftersom vi har hängt på singelcore i, jag vet inte hur länge, men mer än länge. det blir ju svårare att göra program som utnyttjar alla kärnor, tänk om 20 år.. då kommer vi säkert att ha runt 4000 kärnor, så ska man skriva ett spel. oj oj oj.. Blir inte det ganska svårt att optimera det får så många kärnor då?

Jag vill inte se att processor kärnorna fördubblas varje halvår under ihserna eftersom det är en för dum teknik att ta sig fram på.

Jag sitter på dualcore, och singelcore grafikkort

Det kommer inte hända, eftersom stegen hittentills i programmering har varit.

Single Core

Dual Core

Quad Core

Multiple Cores

Där när man utvecklar program för Multiple Core's teoretiskt ska ha stöd för oändligt många kärnor.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Du pingvinen...

Jag tycker att vi borde ha hängt på dualcore ett tag till eftersom vi har hängt på singelcore i, jag vet inte hur länge, men mer än länge. det blir ju svårare att göra program som utnyttjar alla kärnor, tänk om 20 år.. då kommer vi säkert att ha runt 4000 kärnor, så ska man skriva ett spel. oj oj oj.. Blir inte det ganska svårt att optimera det får så många kärnor då?

Jag vill inte se att processor kärnorna fördubblas varje halvår under ihserna eftersom det är en för dum teknik att ta sig fram på.

Jag sitter på dualcore, och singelcore grafikkort

Äsch. Orka bara se hindren. Se möjligheterna istället!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]