Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte Geforce 9600 GT

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Geforce 9600 GT

Idealet för många är ett ljudlöst grafikkort som ger riktigt bra prestanda, men i slutändan har måste man i regel kompromissa på något av dessa egenskaper. Gigabyte har kraftigt BIOS överklockat sin nya passivt kylda 9600 GT-modell. Frågan är bara ifall detta är ett optimalt kort för de som hatar högljudda grafikkort, eller om kortet blir för svårt att kyla.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle vara intressant att se hur kylningen presterar i ett chassi där luften gärna rör på sig! Det kan bli stora temperaturskillnader!

Bra test i övrigt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

skulle det inte gå att lägga till ett sånt test?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Enligt andra recensioner med detta kort kyler det tom bättre än orginalkylaren då de testat inuti ett chassi så den här recensionen är något missvisande då väldigt få kör sin dator utan chassi och chassifläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

här är en recension av det oklockade kortet http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i... 90% låter bra:)

har kortet möjlighet att köra i sli med lr?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
här är en recension av det oklockade kortet http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i... 90% låter bra:)

har kortet möjlighet att köra i sli med lr?:)

Ser ut att finnas plats för en SLI-brygga på toppen .. frågan är hur det blir med den stora feta kylflänsen på! kräver lite plats, men vore riktigt trevligt att få grym prestanda med två stycken helt tysta kort!

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Avstängd

Undrar också hur 9600GT presterar i SLI.

Tack för testet.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Inaktiv

Är det inte ganska dumt att testa kortet utanför chassi?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Undrar också hur 9600GT presterar i SLI.

Tack för testet.

9600GT i SLI är mycket för pengarna, hade dock aldrig tagit ett passivt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

shiiit! Sluta läsa testet när ni skrev "testet gjordes utan ett chassi, utan någon luftgenomströmning"

Sämsta testet hittils sweclockers! trodde ni var smarta nog för att förstå att passiv kylning kylning behöver vara i ett chassi med luftcirkulation! För helvete..

Men tycker att det är riktigt grymt att den klarade sig! AC acc S1 överhettas(utan luftgenomströmning) med tex ett 3870, och 3870är ett svalt kort.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tempsen kanske man ska ta med en nypa salt men faktum kvarstår att kortet KAN bli så varmt att prestandan blir lidande, även om förhållandena var något extrema. Kanske inte helt otänkbart om man kanske lanar med en dator som inte har världens bästa luftcirculation. Då kan nog tempsen vara nära dessa.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Om man sätter på en nexus real silent 120 mm fläkt som körs i 7 Volt
så bör man väl ändå få en ganska tyst kylning och även bra temperaturer?
Tänkte det kanske kan vara ett alternativ till en accelero s1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
shiiit! Sluta läsa testet när ni skrev "testet gjordes utan ett chassi, utan någon luftgenomströmning"

Sämsta testet hittils sweclockers! trodde ni var smarta nog för att förstå att passiv kylning kylning behöver vara i ett chassi med luftcirkulation! För helvete..

Men tycker att det är riktigt grymt att den klarade sig! AC acc S1 överhettas(utan luftgenomströmning) med tex ett 3870, och 3870är ett svalt kort.

Jag är beredd att hålla med dig litegrann Ertan, dock valde du riktigt dåliga ordval. Alltså man kan ju först tro att kortet skulle vara svalare utanför lådan (det kanske den är också?), men jag tror den skulle bli svalare inne i lådan med luftcirkulationen. Samtidigt är inne i lådan dess rätta miljö och när det gäller passiva grafikkort är alltid temperaturen toppintressant (för min del mer intressant än med fläktkylda grafikkort).

Så gör om, gör rätt! Nä men, jag tycker det är värt att tänka på! Jag begriper om ni gjorde så för att alla andra grafikkortstemperaturer mättes utanför lådan. Men själva vitsen försvinner ju.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk

e de inte lite konstigt att de skiljer sig så mycket mellan powercolors 3870 och de anra, sen så är ju endå 3870 ganska nära 370x2 i fps verkar de som.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är beredd att hålla med dig litegrann Ertan, dock valde du riktigt dåliga ordval. Alltså man kan ju först tro att kortet skulle vara svalare utanför lådan (det kanske den är också?), men jag tror den skulle bli svalare inne i lådan med luftcirkulationen. Samtidigt är inne i lådan dess rätta miljö och när det gäller passiva grafikkort är alltid temperaturen toppintressant (för min del mer intressant än med fläktkylda grafikkort).

Så gör om, gör rätt! Nä men, jag tycker det är värt att tänka på! Jag begriper om ni gjorde så för att alla andra grafikkortstemperaturer mättes utanför lådan. Men själva vitsen försvinner ju.

ja jag fick lite damp, men blir så sur! Den är inte kallare utanför lådan nej

dåligt test tills ni fixat det, om ni gör det...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Intressant att se. 3870 står sig alltså fortfarande bättre när det också överklockas då eller, känns lite orättvist med ett överklockat kort mot ett kort som inte är det när de är direkta konkurrenter i samma segment.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

I min p182-låda med originalfläktar ligger detta kortet på 39 idle (enligt Nvidias egna tempmätare i drivisarna) ...maxade någonstans runt 55 om jag minns rätt...niga stabilitetsproblem där inte.

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt ett sånt här kort i morse, då baserat på andra reviews och åsikter som har givit detta kort mycket bra omdöme. Så jag är nog benägen på att hålla med om att detta testet kunde ha genomförts på ett bättre sätt.

Tur att man sitter med ett Antec p180B med mycket fläktar i om det nu skulle ligga någon sanning i detta test

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Eftersom detta kortet blir så överhettat, så kanske det inte alls presterar bättre än ett oklockat då du förlorar prestanda vid överhettning?

Permalänk
Medlem

Kan förstå testarens val att köra utan chassi eftersom detta gör det hela lättare upprepningsbart vilket är en stor fördel. Det är bra att ha kontroll över alla variabler.

Men håller med alla om att testaren borde gjort om (eller fortsatt testa!) när han såg att det inte fungerade. Varför inte först göra alla test så som de gjordes, men sedan skicka in kortet i en (gärna vanligt förekommande) burk för att se tempen under användarförhållanden?

Tack till perma för info, det är något sådant testaren borde kompletterat med.

Edit: För oss som inte kör så mycket 3dMark. "...värdena togs efter fyra Firefly-rundor i 3dmark06". Skulle vara bra om testaren skrev vad detta innebär. Att detta något som drar upp tempen bra kan jag lista ut, men hur lång tid tar fyra nämnda rundor? Kollades tempen även efter tre rundor för att se så att inte tempen ökat (vilket skulle kunna innebära att kortet kan bli ännu varmare). (Nu tänker jag ffa på de andra korten, eftersom testkortet ändå klockar ner sig själv, men de andra korten; kan de bli varmare eller har maxtempen nåtts?)

---

Själv tilltalas jag av kortets planhet på kylningen; mycket enkelt att sätta på en fin och übertyst fläkt där.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd

Grymmt bra test!

Helt shysst med all info!
Jag visste inte ens att det var överlockad från början!

Nu vet man det
Själv så kan man inte stänga sin chassidörr för att min TRUE tar imot mot min 360mm fläkt på sidan Sedan har man 1 sst 250mm fläkt i fronten och 1 st noctua nf-p12 där bak. Alla på högsta hastighet... Jag Har en Massa Luft flöde! - Nån som vill köpa lite? xD

Permalänk

Är det bara jag eller är bilderna av sämre kvalitet?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Saknar test i 1280x1024. Det är knappast för mycket begärt då folk som kan tänkas köpa detta kort mycket väl kanske sitter på en äldre skärm med 4:3-upplösning.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Alla som klagar.

Sweclockers kunde använt ett extremt bra chassi för luftkylningen och fått ner tempsen dramatiskt.

Lilla nisse läser recensionen och tänker "WOW!". Han tar hem kortet till sin dator som är hyffsad fast med ett dåligt chassi med en 80mm fläkt i baken. Hans dator stängs av hela tiden sen han fick nytt grafikkort! Överhettning?

Att testa utanför chassit är det mest neutrala man kan göra när man mäter temps så enkelt är det.

Tack Swec för ett bra test, lite förvånad över prestandan på 9600GT bara.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det någon som vågar sig på en gissning om när vi får se 9xxx mobile? Det är snart dags att byta min gamla Laptop...

Mvh

Sefu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Alla som klagar.

Sweclockers kunde använt ett extremt bra chassi för luftkylningen och fått ner tempsen dramatiskt.

Lilla nisse läser recensionen och tänker "WOW!". Han tar hem kortet till sin dator som är hyffsad fast med ett dåligt chassi med en 80mm fläkt i baken. Hans dator stängs av hela tiden sen han fick nytt grafikkort! Överhettning?

Att testa utanför chassit är det mest neutrala man kan göra när man mäter temps så enkelt är det.

Tack Swec för ett bra test, lite förvånad över prestandan på 9600GT bara.

Lilla nisse hänger inte på sweclockers. Lilla nisse köper sitt grafikkort utefter kundrekommendationer på komplett.se

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Hedersmedlem

Skall se om jag kan uppdatera med lite tester i en datorlåda.
Stoppar man in kortet i ett chassi minskar inte kylbehoven utan de ökar. Att testa i öppet system ger med största sannolikhet bättre resultat än i lådor med dålig eller obefintlig kylning (värmen stängs in).

Optimalt vore att testa både och men att bara testa i en datorlåda säger inte så mycket. Förutom att med låda A och med dessa fläktar fick man bra temperaturer osv. Tvyärr lär inte alla som köper detta grafikkort ha bra luftgenomströmning. Som tillverkare måste ens produkt ha marginaler.

En annan detalj är också att köpare av detta kort är ute efter en tyst datorlåda, man skaffar knappast högjludda fläktar. Självklart går det förstås att få bra luftgenomströmning med stora fläktar som inte nödvändigtvis låter speciellt mycket.

Har testat passivt kylda grafikkort i öppna system förut men aldrig haft liknande problem vad jag kan minnas.

Gigabytes passivt kylda 8600 GTS fick ganska hyggliga resultat :

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Är det bara jag eller är bilderna av sämre kvalitet?

Ja det var lite väl risiga brusvärden denna gång.

Förövrigt tar jag testet med en hel skopa salt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Kan man inte färga stapeln på det undersökta kortet så att den är lättare att urskilja i testerna vid en snabb överblick? Det är sällan jag tar mig tiden att sätta mig ner och läsa igenom hela artikeln bara för att få se resultaten så det vore fenomenalt om ni ville göra detta - kanske inte bara för mig ?

Annars ser detta ganska spännande ut tycker jag, passivt kylda kort behöver inte alls vara någonting från dåtiden ser vi allt

Permalänk
Avstängd

Man kan sätta på en fläkt på kylaren med hjälp av buntband eller nått, så ska du se att det löser sig ^^