Gigabyte Geforce 9600 GT

Permalänk

Ni som försvarar sättet att testa utanför lådan med att det skulle kunna bli för bra kylning om man körde det i en välventilerad låda – Är ni på riktigt? Naturligtvis testar man saker i en miljö som liknar den som produkten skall användas i så mycket som möjligt. Om man inte kan skaffa fram en "typisk" svensk dator att prova i så skall man nog inte göra testet... Skriv då istället en rad i testet om att resultaten kan variera en del beroende på olika lådors luftgenomströmmning.

Att sedan gnälla på att kortet överhettar när man kör det utan normalt luftflöde så kanske man skall fråga sig om det inte är testmetoden det är fel på snarare än kortet. Jämför med om Teknikens Värld testar nya Porschen: "Jae alltså, vi tyckte att om vi kör den på för jämn väg så kanske folk blir besvikna när de kör på mer ojämna vägar så vi har testat den på den här lilla skogsstigen och där gick det inte alls bra så vi underkänner den här bilmodellen."

Omvänt – att testa under för bra förhållanden – är naturligtvis inte bra det heller, men faktum kvarstår: Ingen kommer använda kortet utanför ett chassi så att testa det så hjälper ingen alls.

En annan sak som förbryllar mig i testet är vilka kort som används som referenser. Om man funderar på ett grafikkort i prisklassen 1500-2000 kronor så är väl 8800GT med som ett realistiskt alternativ. 9800GX2 däremot är nog inte riktigt det. Men ändock så saknas 8800GT i diagrammen samtidigt som 9800GX2 finns med i dubbel upplaga. Varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En trevlig 92/120 mm fläkt på den så

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Varför köper man då detta kort? Dessutom kommer det ta upp tre kort platser eller kanske mer.

Varför man köper ett passivt kylt kort och sätter en fläkt på? Ganska enkelt. Kylningen blir bra mycket tystare och effektivare än standardkylningen. Billigt och effektivt
Sedan har du rätt i att det tar en hel del extraplats i burken, men jag förvarar inget annat ovanpå mitt graffekort för närvarande iaf, hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag har detta kortet och endast en 120mm chassifläkt, min temp ligger på 45grader efter 2 timmar crysis, det borde ju säga en del om kylprestandan vid lite luftflöde.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Ni som försvarar sättet att testa utanför lådan med att det skulle kunna bli för bra kylning om man körde det i en välventilerad låda – Är ni på riktigt? Naturligtvis testar man saker i en miljö som liknar den som produkten skall användas i så mycket som möjligt. Om man inte kan skaffa fram en "typisk" svensk dator att prova i så skall man nog inte göra testet... Skriv då istället en rad i testet om att resultaten kan variera en del beroende på olika lådors luftgenomströmmning.

Att sedan gnälla på att kortet överhettar när man kör det utan normalt luftflöde så kanske man skall fråga sig om det inte är testmetoden det är fel på snarare än kortet. Jämför med om Teknikens Värld testar nya Porschen: "Jae alltså, vi tyckte att om vi kör den på för jämn väg så kanske folk blir besvikna när de kör på mer ojämna vägar så vi har testat den på den här lilla skogsstigen och där gick det inte alls bra så vi underkänner den här bilmodellen."

Omvänt – att testa under för bra förhållanden – är naturligtvis inte bra det heller, men faktum kvarstår: Ingen kommer använda kortet utanför ett chassi så att testa det så hjälper ingen alls.

En annan sak som förbryllar mig i testet är vilka kort som används som referenser. Om man funderar på ett grafikkort i prisklassen 1500-2000 kronor så är väl 8800GT med som ett realistiskt alternativ. 9800GX2 däremot är nog inte riktigt det. Men ändock så saknas 8800GT i diagrammen samtidigt som 9800GX2 finns med i dubbel upplaga. Varför?

Vi skriver ju även att de inte ska testa i ett P190, välj en låda med dålig luftgenomströmning - say Sonata III som är ett normalt förekommande chassi?

Tycker det med porschen är fel...

Att de inte testat med 3850,3870, 8800gt/s är skit(inte läst testet men många skriver ju det) dåligt det med! Sämsta testet under min tid här. Skulle uppskatta om du testar detta kort i SLI, om du inte gjort det.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Ur en ren htpc synpunkt så torde Radeon HD3870 vara ett bättre val. Jag har ett sådant med passiv kylning och även om det får något sämre resultat så är det kanske tillräckligt lite för att inte spela någon roll. Det kortet blir varmt men inte jättevarmt. Satt med fingret på heatpipen under Oblivion och det var snarare behagligt än för varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Det är många, många som kör utan chassifläktar, jag är en av dem. På ungarnas dator, x2 5200+ clockad till 3GHz. kör jag endast med fläkten i PSU + orginalkylaren, räcker alldeles utmärkt,43 grader cpu temp efter 6 timmars folding. Köper man ett passivt kylt grafikkort, gör man det för man vill att datorn ska vara tyst, inte för att man ska behöva installera chassifläktar, då kan man hellre köpa en med aktiv kylning.
En annan anledning varför jag tycker man ska testa utan chassi är att det blir lättare att jämföra olika test, det är inte säkert man har tillgång till samma chassi med samma fläktar, om 6mån.

Det är väll klart att ett passivt kylt grafikkort fortfarande behöver ett visst luftflöde men att detta är så pass lite att den kan ta från det redan existerande luftflöden i ett chassi. Om du har ett värmeellement var värmen står stilla och inte har någon stanns att ta vägen är det väll klart som korvspad att det överhettas så småning om.

Sen att det är bättre med en lokalt placerad fläkt eller köra passivt och använda sig av extra chassifläkt, ja det är ju upp till var och en. En lokalt placerad stor tyst fläkt är nog det bästa skulle jag mena, men oftast är det dock små ettriga fläktar som spinner i en faslig massa rpm och då tordes väll ändå ett passivt alternativ med en extra 120mm chassifläkt på 800rpm vara tystare/bättre?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Att 9800GX2 och 3870X2 var med som referenser beror nog mest på att de korten var med i föregående testet, så båda de testen kanske testats under samma förutsättningar. Håller dock med om att kortet främst borde ställts mot 3870, 3850, 8800GT och kanske ett referensdesign 9600GT.

Angående hur själva testproceduren gick till i detta test av ett PASSIVT kylt grafikkort så håller jag med. Det är ingen som kommer köra detta i en "open bench" och således helt oväsentligt. I vanliga fall med aktivt kylda grafikkort så ser jag ingen större nackdel med det, men när det är passivt kylda kort, så blir det lätt en stor nackdel om det inte förekommer något som helst luftflöde.

Jag hade föreslagit att testa kortet i antingen ovannämnda p182 eller Antec Solo (en lågvarvig 92 fram och en lågvarvig 120bak med en lågvarvig 120mm towerkylare på cpu). Det känns mer troligt att folk som känner sig intresserade av detta kortet sitter på sådana system än med än 360mm i sidan och en Delta där fram.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är majoriteten av köparna ute efter att bygga en tyst dator. Då hamnar kortet i ett stängt chassi där kanske även ventilationshålen är igensatta med ljuddämpningsmatta. Allt för att det ska vara tyst.

Om inte annat så visar denna rescension att passivt kylda enheter inte existerar. Sanningen är att fläkten inte längre medföljer fast monterad på grafikkortet, utan det är upp till användaren att se till att fläkt finns i chassit som ger luftflöde över grafikkortskylaren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tycker det borde skapas ett nytt forumindex om HTPC, med 2 oika inriktningar om Mjukvara och Hårdvara.

Permalänk
Medlem

Bra utfört test precis som vanligt, MEN.. Utanför ett chassi? Det var inte rätt alls att sedan ge det nackdelar för att de blir för varmt.
Nej, lägg det i ett chassi likt Sonata III och gör om testet!
Spelar väl ingen roll om en minioritet har ett Sonata III, utan folk kan istället jämföra ex. P180 > Sonata III i luftflöde, därav ännu bättre resultat.
Men vem kan jämföra temperaturer nu? Njaaa, gör om testet i ett chassi!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Förmodligen är majoriteten av köparna ute efter att bygga en tyst dator. Då hamnar kortet i ett stängt chassi där kanske även ventilationshålen är igensatta med ljuddämpningsmatta. Allt för att det ska vara tyst.

Inte en chans! Du om nån borde väl veta lite om datorer i allmänhet, och många vet att högpresterande gkort brukar vara de mest högljuda i ett datorsystem, och därav köper ett passivt gkort precis som jag och många av mina vänner gjort. Dåligt försök att försvara detta test då jag inte tror att ens en bråkdel av dem som köper detta kort skulle göra som på ditt exempel.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad från Raynee_666s off topic-inlägg*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om inte annat så visar denna rescension att passivt kylda enheter inte existerar. Sanningen är att fläkten inte längre medföljer fast monterad på grafikkortet, utan det är upp till användaren att se till att fläkt finns i chassit som ger luftflöde över grafikkortskylaren.

Fascinerade mycket gnäll här. Dra egna slutsatser av detta "worst case scenario" istället för att spy galla? Det roliga med SweC, som vanligt, är att samma sak skall upprepas och ältas femtielva gånger... Man blir så trött.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag är nöjd med testet och dom borde fortsätta göra temp test utanför lådan

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Saknar test i 1280x1024. Det är knappast för mycket begärt då folk som kan tänkas köpa detta kort mycket väl kanske sitter på en äldre skärm med 4:3-upplösning.

1280X1024 aka SXGA är väl 5:4?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rmuppl%C3%B6sning

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Mycket schysst kort blir nog ett sånt när jag bygger en htpc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
ja jag fick lite damp, men blir så sur! Den är inte kallare utanför lådan nej

dåligt test tills ni fixat det, om ni gör det...

i mitt chassi är det dock varmare än utanför lådan. Och luftgenomströmmingen vid graffet hade varit extremt dåligt vid ett passit graffe i min burk och hade nog fått varmare temperaturer än i deras test då den va utan chassi.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

Fascinerade mycket gnäll här. Dra egna slutsatser av detta "worst case scenario" istället för att spy galla? Det roliga med SweC, som vanligt, är att samma sak skall upprepas och ältas femtielva gånger... Man blir så trött.

Jo det är sant,det är ett förbannat gnäll här nuförtiden,rena f.....g lunarstorm för tusan:-(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
i mitt chassi är det dock varmare än utanför lådan.

Ja, annars hade det varit ett kylskåp.

Angående artikeln, är det bara jag som misstänker att recensenten fått betalt för att få grafikkortet att se så attraktivt ut som möjligt i testet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
i mitt chassi är det dock varmare än utanför lådan. Och luftgenomströmmingen vid graffet hade varit extremt dåligt vid ett passit graffe i min burk och hade nog fått varmare temperaturer än i deras test då den va utan chassi.

ja chasitempen är till 90% alltid varmare än rumstempen, men ett passivt grafikkort(exempel) mår bättre i en låda med luftgenomströmning än utanför lådan utan några fläktar..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Måste hålla me förgående talare om att detta testet suger kraftigt. Dels att jämföra med kort som kostar mer än det dubbla och att köra g-kortent i en onaturlig miljö.

Här är ett annat test av kortet:

http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

Nästa gång ni testar något så kan det vara bra att hålla sig inom ramarna. Det kan även vara bra att göra en liten undersökning innan testet (slänga ut en tråd..) och se vad köparna vill skall vara med. Detta är en shysst approach tycker jag.

Finns det ngt välventilerad HTPC chassi som skulle passa till detta kort alt. 8800gt silent ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparta
Måste hålla me förgående talare om att detta testet suger kraftigt. Dels att jämföra med kort som kostar mer än det dubbla och att köra g-kortent i en onaturlig miljö.

Här är ett annat test av kortet:

http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

Nästa gång ni testar något så kan det vara bra att hålla sig inom ramarna. Det kan även vara bra att göra en liten undersökning innan testet (slänga ut en tråd..) och se vad köparna vill skall vara med. Detta är en shysst approach tycker jag.

Finns det ngt välventilerad HTPC chassi som skulle passa till detta kort alt. 8800gt silent ?

Kortet klarade sig med nöd och näppe helt passivt utan luftflöde, så om det finns en enda 80mm fläkt i HTPCn så räcker det

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Hedersmedlem

Så uppdaterat med temperaturtester i datorlåda.

Resultat från andra kort finns här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6037&page=4

Tog inte med dem i diagrammet då dessa tester är gjorde med andra drivrutiner (även mätt med Rivatuner 2.06 istället för 2.08). Som en i kommentarerna redan var inne på så är resultaten jag jämför från förra testet med. Förstår inte riktigt logiken i tanken att kortet skulle framställas fördelaktigt då jag känner mig säker på att tillverkaren knappast lär hurra över testet. Har testat temperatur och effektförbrukning flera gånger, men visst det är alltid bra att uppdatera alla kort igen och igen. Eftersom det inte är en Geforce 9600 GT mot Radeon xxx jämförelse så kändes det bättre att lägga ner tid på andra saker i testet. Så som att uppdatera med tester i en datorlåda.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Bra Knight Har i övrigt gillat dina nyheter också..

bra kort nu när jag läst testet, 3870 killer+ att den är passiv Undra hur den presterar i SLI

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tack för uppdateringen, är man en av de som protesterat mot testuppställningen känns det ju skönt att få bekräftat att med lite luftflöde i datorn, så som det brukar vara, så fungerar kortet korrekt och behöver inte trottla ner. Ganska stor skilnad på uppmättat 102grader och ett trottlande kort utanför chassi och sedan 65-84grader och ikke trottlande kort i ett chassi med normalt luftflöde. Sen vet vi alla att luftflöden beror på chassi uppbygnad och antal fläktar så temp är svårt att sätta på ett sådant här kort, lättast är att ha ett "standard chassi" och sedan ta höjd för att det kan flukturera något.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Nyligen satt in detta kort gigabyte 9600 heatpipe, i mitt antec fusion black på micro atx kortet AsRock 4CORE1333-FULLHD, Snacka om tajt och med ett xfi ljudkort kommer det bli milimeter tajt, och kylningen antagligen kass. Men systemet är tyst och går på stabilt. De här kortet köper man om man vill ha ett bra och stabilt kort i exempel htpc, och som utan överklockning kan spela flesta spelen med helt okej prestanda och det blir tyst. De jag nog skulle rekomendera till andra som vill överklocka köp ett kort med zalman fläkt. Bara mina tankar.

Visa signatur

/olle

Permalänk

Kör GV-NX96T512HP i mitt helt tysta system (helt utan fläktar vid film-drift. Kör på en 140-fläkt på 9db när jag ska spela. Fungerar utmärkt.

Har du HTCP och vill spela ibland är detta rätt kort, men se till att ha en stor, tyst fläkt.

Visa signatur

#Ljudlös#, GA-G33M-DS2R, E2140, Thermalright Ultra-120 eXtreme utan fläkt, 4x1024MB PC2-5300 667MHz CL5, Silverstone ST30NF Fanless PSU 300W, GV-NX96T512HP (fläktlös), 2x 1TB WD GP (upphängda i gummiband), LE-37M86BD (Full HD), Cooltek CT140 Chassifläkt 9dBA (endast på vid spel)

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte med Call of duty 4 som testat spel? Tråkigt och rent av bristfälligt enligt mig.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasibasi
Kör GV-NX96T512HP i mitt helt tysta system (helt utan fläktar vid film-drift. Kör på en 140-fläkt på 9db när jag ska spela. Fungerar utmärkt.

Har du HTCP och vill spela ibland är detta rätt kort, men se till att ha en stor, tyst fläkt.

Aha klarar du dig bra på bara 300 watt nättagg?

Visa signatur

/olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasibasi

Snälla, sluta låstas att de där 9dB CoolerMaster skrivit på fläkten är på riktigt. Be en kompis ställa sig tre meter från dig och andas normalt. Hör du hans andetag? Det skall alltså motsvara vad den där fläkten låter på en meters avstånd. Trolig ubåt...

Visa signatur