Finns det här nån som efter lång tid bytt från windows till linux, helt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kylen
Sen kom unix i form av Sun Solaris, AIX, HP-UP och annat.

HP-UP?

(Lite besserwisser )

Permalänk
Medlem

bytte helt till linux förut men efter att jag köpte mitt ati kort så har jag itne orkat få det att funka med 3d. Lirar wow så då blev det dual boot.

Kommer nog gå tillbaka till linux som mitt main nä'r jag köper ett nvidia kort.
Windows kommer att få finnas kvar då det ibland kan finnas något enstaka program man kan behöva.

på laptopen är det bara linux.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
ja jag längtade tillbaka till xp. körde linux 1 och en halvmånad (ubuntu 7,10) men nu längtar jag tillbaka till ubuntu igen. det jag saknade var mest diablo 2 som man kunde lira på xp men fixxade inte det att fungera på wine :(. och det jag inte fick igång på ubuntu heller var att ändra gnome till ett annat thema buggade bara en massa. och att skolan använde sig av office 2007. och docx. format kan man ej öppna med openoffice annars ahde jag lätt fortsatt köra linux.

Kör diablo via wm-ware annars, borde funka?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det var 2005 jag totalbytte från windows till gentoo på heltid. Sen var jag smart nog att testa Arch och är fast sedan någon gång under 2006. Har en dualboot liggandes som jag använder några gånger per år för spel.

Ångrar inget, längtar inte tillbaka.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört Windows på riktigt, så vetefasen om jag kan säga att jag har gjort bytet. Använde mac innan, bytte till Linux för 3 år sedan, tog bort spelpartitionen i mitten av förra året, inte använt Windows annat än i skolan sedan dess.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

NatoGandalf är min hjälte.

Permalänk
Medlem

Sådär.. Då var linux installerat igen. open-SUSE fungerade som det skulle nu så nu lär jag bli en utav de som stannar i linux. Iaf på min laptop då det är ingen idée att köra windows på den då tom gammla spel som colin mcrea 2.0 laggar

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Jag har sett Windows användare som byter bakgrunder/teman 2-3 ggr i veckan.
Tror det har något att göra med personligheten och inte operativsystemet. Mer artisiskt lagda människor kanske?
Håller med om att man känner sig coolare när man byter bakgrund i Linux dock!
Personligen kör jag Windows och Ubuntu nu för tiden. Ubuntu kör jag mest för att det är skoj att meka med saker och ting. Windows för att spela och när saker inte vill fungera i Ubuntu.

Läs nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Jag är en av dessa som mer eller mindre regelbundet byter tema och väggpapper.

Är jag en av dessa som använder GNU/Linux för att det är ballt?

Nej, jag vet att just du har någon typ av tvångsmässigt beteende i att byta bakgrund och tema.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Det jag menade var väl mest att att man märker i den där tråden de som byter till Ubuntu från Windows i ~2-3 dagar och hinner på den tiden posta 5 screenshots på ett standardgnome med några flashiga bakgrunder

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
I så fall kan ju ditt argument användas i de flesta ämnen. Alla mina kompisar började ju lyssna på Led Zeppelin bara för att det var coolt. Jag vet att alla gjorde det. De som inte erkänner det ljuger bara för sig själva... Några få lyssnar fortfarande på honom men de flesta har bytt till att använda GNU/Linux, att spela gitarr eller något ännu coolare.

De kan ju inte erkänna det för då skulle alla upptäcka att de inte alls var så coola som de ville framstå sig vara. Jag menar... De kan ju inte alls helt enkelt gilla musiken...

Än en gång, har du några som helst källor på det du säger eller är det bara något du har kokat ihop helt själv?

Vi vet i alla fall vem som absolut inte är cool.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vi vet i alla fall vem som absolut inte är cool.

Touché.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Jag hade Kubuntu i kanske en månad, men jag bytte tillbaka. Anledningen var att jag helt enkelt ville kunna spela mina spel. När jag spelade någonting i 3D(quake 3, wc3, guild wars) så hackade det extremt mycket också (Hade uppdaterat mitt kort.) Hörde att ATI inte skulle funka bra med Linux, så jag tog tillbaka windows. En annan anledning var att jag inte kunde fixa så att jag kunde skicka filer mellan den datorn och min skoldator som är Windows.

Hade jag kunnat spela spel och skicka filer så skulle jag absolut köra Linux på heltid. Roligare, snabbare, säkrare, och tja... kul att pillra med det

Permalänk
Medlem

GNU/Linux gör det roligt med datorer igen. Behöver man säga mer?
Windows XP använder jag för Photoshop och World of Warcraft - annars är det väl inte mycket mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick från Vista till Ubuntu nån gång innan jul, har alltså inte vart där så länge. Men för tillfället gör Linux allt jag vill att det ska göra, och det är mycket roligare. Även fast jag har ATI-kort går det att spela helt ok på den, kör Warcraft 3 i 1680x1050, det kunde jag itne göra i Vista, fick för låg fps då

Permalänk
Medlem

jag kör Linux för att:
det är roligt
allt funkar
snabb utveckling
möjlighet att bidra
källkoden finns när man vill titta
man kan få det som man vill (ända från initrd-filen till hur eventuellt gui ser ut/fungerar)

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Har en server och det självklara valet är givetvis linux, har testat med samma gamla hårdvara på både linux och windows. Där jag märker att datorn inte helt enkelt klarar av det jag vill i windows men i linux.
Bara ett exempel är få datorn aggera router, prestandan är mycket bättre där på linux, ex att routra och forwarda 100mbit gick problem fritt på en 400mhz men i windows fick jag endast ut runt 50mbit som max med 100% cpu.

Dessutom är det lättare och enklare att lägga till tjänster.

Har velat köra ubuntu som desktop där min främsta anledning är att det finns fler funktioner/utvecklingen går snabbt framåt där och enkelt att special anpassa. Köpte min laptop med hårdvara som skulle passa linux, nivida grafikkort och intel trådlöst. Allt funkar som jag behöver.

Jag använder tyvär inte ubuntu idag pga det är så otroligt irriterande att surfa (använder firefox som jag är van vid). Texten ser ut som skit och man får ont i ögonen av att försöka läsa. Det går inte att stå ut med. Texten är för liten, scrollar man på hjulet(ej zoomning av hela sidan) så texten förstoras ser alla hemsidor åt skogen ut. Har testat nåt som heter sharp fonts och visst, texten blir skarp, bättre än windows tillomed när jag jämför på aftonbladets jätterubriker.

Permalänk
Medlem

var någon som länkade till en artikel om varför vi föredrar linux i en annan tråd.
Kan bara hålle med till fullo. Största anledningen är helt enkelt att det är kul.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Jag är en av dessa som mer eller mindre regelbundet byter tema och väggpapper.

Är jag en av dessa som använder GNU/Linux för att det är ballt?

Jag tycker att Linux är ballt och det är inget att skämmas för egentligen eftersom Linux faktiskt är ballt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
var någon som länkade till en artikel om varför vi föredrar linux i en annan tråd.
Kan bara hålle med till fullo. Största anledningen är helt enkelt att det är kul.

http://blog.anamazingmind.com/2008/03/real-reason-we-use-linu...

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Windows sket sig totalt för mig, funkade inte någonstans. (det var inte skit bakom spakarna )

Testade en Live skiva av Ubuntu, blev snabbt imponerad över hur stabilt det var.
Gick över till xp efter ett tag, hade ett tvångsmässigt behov av att spela Oblivion...
Min 2003 server som jag hade all min musik på blev det något knas på, ca 2-3000 låtar.
Läste någonstans för länge sen att NTFS kunde tappa data, vet inte om detta är sant, men jag gissar att det var på grund av det.

Vid sommaren 2007 började jag med en liten övergång, en månad senare var jag helt över till Ubuntu. Det är det ända jag använder idag, på servrar och desktop.

Vägde lite det där med spel och funktionalitet...Valde helt enkelt ett fungerande system, och jag har aldrig varit en riktig "gamer". Får jag ett ryck tillbaks kan jag gå ner en våning till den ända XP datorn i huset.

Gutsy var då jag bytte helt, allt fungerade direkt, mitt ATI kort gick igång och mitt desktop fick till en ansiktslyftning med emerald + compiz och givetvis AWN.

Det som jag vill ha funkar för mig.
Jag gillar att lära mig nya saker också.
Jag anses knappast som den "coola" i klassen för att jag kör Linux, snarare som nörden...
Å andra sidan blir det inte lika ofta fel på min burk ^^

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Bytte helt för ungefär ett år sedan, lite mer kanske.

Jo det är mest för att jag var lat och windows vill alltid jävlas för mig, och jag vill att allt ska funka utan krångel nästan direkt efter installation.

Testade först Ubuntu, men det var så mycket man behövde installera innan det blir som man vill ha det, så jag testade linux mint, det var mer komplett men endå mycket som fattades.

Sen hittade jag Ubuntu Ultimate edition där klickade allt, allt som jag behövde för det jag använder datorn till fanns direkt, och då menar jag verkligen allt. Allt vad det gäller multimedia, codecs etc finns redan förinstallerat, sen alla 3d effecter och allt coolt, och snygga teman så det ser bra ut direkt.

Envy är oxå förinstallerat i nyaste Ubuntu ultimate, det kommer upp en fråga direkt på skärmen efter man installerat, om man vill installera drivrutiner till grafik kortet, och det kör igång envy.

Sen följer det med ett skript som kan hämta typ all opensource spel som finns om man har tråkigt nån dag.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Började köra Linux för runt fem år sedan. Efter ett par år gick jag över helt och har inte gått tillbaka efter det.

Linux (eller ja, *NIX i överlag) gör mig bra mycket mer produktiv än Windows. Tilande fönsterhanterare, smidig interaktion (CLI), Vim och schyssta bibliotek för i princip allt gör det förjäkla mysigt att arbeta med.

Arbetar numera som konsult med inriktning på mjukvaruutveckling i Linux- och UNIX-miljö, mycket trevligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Själv prova ja linux för sisådär 5 år sen, har suttit på windows hela tiden nästan på datorerna hemma men provat vissa linux versioner emellanåt. Fungerar bra osv men tycker att wine kan muppa med vissa spel därav xp på bärbara tills 8.04 kommer, o hoppas man kan spela diablo 2 då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Jag kör Linux på min laptop (som mestadels används för skolarbete), för att jag upplever att det startar snabbare än Windows Vista som följde med laptopen vid köp, samt drar mindre batteri. Jag har lagt ner oändligt mycket pill på min distribution, och den ser ut och fungerar precis som jag vill. Det är det jag gillar med Linux.

Hemma på min stationära dator kör jag dock Windows XP. Jag har nog inte tid att sitta i Linux på heltid, samtidigt känner jag mig smått beroende av Adobe Photoshop (GIMP och jag fungerade inte bra tillsammans) och diverse andra program.

Något som imponerade på mig med Linux var hur lätt det var att installera min nätverksskrivare, hur lätt det är att hitta och installera program, att programmen är gratis, hur mycket kontroll man får samt hur mycket man kan konfigurera sin distros utseende och beteende.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk

Använder windows i skolan och jobbet. Privat så kör min server Arch (har två stillastående med Slackware på också), min 'main' Fedora (ska få tummen ur och köra in Arch på denna med, någon gång) och mina två laptopar Arch.

Så nej, att gå över helt är en omöjlighet för oss som jobbar inom en bransh där allting är utvecklat och utvecklas för Windows.

Och ni som seriöst tror att linux är så mycket säkrare, då kanske ni ska börja med att överge Ubuntu platformen - ju fler användare, ju fler hål. Enkelt förklarat: Windows är så dåligt för att det är störst - för att det är mest lönsamt/förstörande att slå till mot majoriteten. Ubuntu är ett läckande skepp, och det kommer att sjunka...*

Fedora är en bra dist att hoppa till, om man konfar SElinux korrekt så funkar ju smörjan faktiskt, men jag som inte bryr mig om någon iransk hacker skulle bryta sig in i min privata burk - jag nöjer mig med Arch.

* Läs om ni inte tror mig. De måste snart bestämma sig, bin eller bash?

overdöse

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overdöse
Använder windows i skolan och jobbet. Privat så kör min server Arch (har två stillastående med Slackware på också), min 'main' Fedora (ska få tummen ur och köra in Arch på denna med, någon gång) och mina två laptopar Arch.

Så nej, att gå över helt är en omöjlighet för oss som jobbar inom en bransh där allting är utvecklat och utvecklas för Windows.

Och ni som seriöst tror att linux är så mycket säkrare, då kanske ni ska börja med att överge Ubuntu platformen - ju fler användare, ju fler hål. Enkelt förklarat: Windows är så dåligt för att det är störst - för att det är mest lönsamt/förstörande att slå till mot majoriteten. Ubuntu är ett läckande skepp, och det kommer att sjunka...*

Fedora är en bra dist att hoppa till, om man konfar SElinux korrekt så funkar ju smörjan faktiskt, men jag som inte bryr mig om någon iransk hacker skulle bryta sig in i min privata burk - jag nöjer mig med Arch.

* Läs om ni inte tror mig. De måste snart bestämma sig, bin eller bash?

overdöse

Nja, Ubuntu är till viss del osäkert för att utveckligen sker mycket snabbt. Nya program kommer hela tiden osv. Det gör det omöjligt att hålla säkerhetsarbetet parrallelt med det övriga utvecklandet.

Det är ju rätt att det största operativsystem alltid kommer vara mest utsatt. Men det är fortfarande skillnad i säkerheten mellan operativsystem. OpenBSD är tex grymt säkert. Debian är väldigt säkert. Ubuntu nyaste icke LTS och nysläppta versionen är halvsäker, specielt om man öppnar upp repsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur stor är sannorlikheten att man blir hackad?
0,0XX % ?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Hur stor är sannorlikheten att man blir hackad?
0,0XX % ?

Minimal om man sköter uppdateringarna samt kör en modern dist som
har en grafisk uppdateringsfunktion som Ubuntu.

Tyvärr finns det många burkar med stopp i systemet... "oranga lampan" tänd, sådana fel måste fixas snabbt.

(Sen är jag tvärsäker på att vi snart behöver minst SELinux ev även TPM...SELinux
har man lagt in i Hardy, Novells AppArmor är väl ev nästan lika bra, finns med även i 7.10.)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

jag använder bara Windows i skolan... pga ny lärare som inte tycket om mig
nej nu skojade jag bara, han tycker att Windows är viktigare att lära sig, och han kan knappt vad ln -s är... jag brukar fråga honom om olika kommandon och han bara går därifrån... alltid lika kul

Breddas:
med en brute force attack går allt..., det finns mekanismer som skyddar mot det i GNU/Linux men man kan aldrig vara helt 100% pga sådant som SSH och den mänskliga faktorn

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag använder bara Windows i skolan... pga ny lärare som inte tycket om mig
nej nu skojade jag bara, han tycker att Windows är viktigare att lära sig, och han kan knappt vad ln -s är... jag brukar fråga honom om olika kommandon och han bara går därifrån... alltid lika kul

Breddas:
med en brute force attack går allt..., det finns mekanismer som skyddar mot det i GNU/Linux men man kan aldrig vara helt 100% pga sådant som SSH och den mänskliga faktorn

Och vem ska orka bruteforce'a mig och ta alla mina "hemliga" skolobjekt eller "semesterbilder"

Har kört utan antivirus, brandvägg & uppdateringar i Windows i snart 2år utan något problem. Så känner mig ganska säker, och har som sagt inget att förlora.

Sedan så sitter man bakom brandväggen i routern.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Minimal om man sköter uppdateringarna samt kör en modern dist som
har en grafisk uppdateringsfunktion som Ubuntu.

Ursäkta min dumhet, men vad vinner man på att ha en grafisk uppdateringsfunktion?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här