Tangentbordsdatorns återkomst

Permalänk
Medlem

Påminner mycket om bärbara datorer det där med allt inbyggt i tangentbordet. Allt som saknas är att man sätter en skärm på den ju!

Permalänk
Medlem

detta är skitbra, inte tangetnbordet men skärmdatorn från företaget

morsan hade blitt överlycklig, jag med då pretsandan i en sån är bättre än mitt betongblock

sinnes

Permalänk

Dum idé, det går aldrig ett år utan att jag "råkar" slå sönder tangentbordet. I och för sig kanske man drar sig för det om man vet att det är ett tangentbord för flera tusen kronor

Visa signatur

Saker

Permalänk
Avstängd

Mycket bra.
Om man bortser ifrån datornördarna då.

Stora massan uppskattar speciellt skärmdatorn tror jag.
Helt perfekt för många saker, smidigt osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser tillämpningar inom kontorsarbete men inte mycket annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mevoki_2.0
Dum idé, det går aldrig ett år utan att jag "råkar" slå sönder tangentbordet. I och för sig kanske man drar sig för det om man vet att det är ett tangentbord för flera tusen kronor

Knappast konstruktionen som är en dum idé, snarare du!

Med lite hetare grafik, så skulle detta nästan vara givet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Vad gör ni med era tangentbord egentligen? Börjar bli lite orolig

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

jag har en commodore <3

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag älskar allt i ett konceptet men varför lägger dom alltid i skitgrafik i dom? Visst det blir lite varmare men varför inte ha i något i stil med ett 9600GT...:)

Ja de hade ju utan problem haft möjlighet att implementera en GPU från G92/94 med resten av komponenterna. Titta bara på mobile marknaden. Men det handlar om kostnad tyvärr, är så jäkla dyrt bara. Och andra sidan, har man pengarna och är intresserad av det så köper man så varför inte?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Dumt att bygga datorn i tangentbordet . Tänk när man spelar Cs eller nåt liknande och förlorar så lär man ju slå sönder tangentbordet

Tror inte dessa datorer är ämnade åt spel..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

*Brings back memories*

Amiga 1200 var ju den ultimata kompakta datorn! Massor med uppgraderings möjligheter i en liten smidig form (fast det kom ju tom tower moddar till 1200 heh!).

Jag hade en 2.5" hd + en extern 3.5". Turbokort Blizzard 030 50mhz + 50mhz FPU, nätverkskort, sampler, genlock och scsi kort i min 1200.

Det jag saknar absolut mest med 1200an är den var HELT LJUDLÖS när man stängde av hårddiskarna!!! (gick väldigt smidigt göra via mjukvara och inget idiot windows som spinner upp dom efter 2 minuter) Så jävla skönt.
Och man kunde fortsätta arbeta som vanliga med datorn med hårddiskarna avstängda, bara att spara filerna på RAM disken eller till en FTP server på nätet (Amigan kunde mounta FTP som ett filsystem).

Amiga - The last REAL computer

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Precis som en laptop, men utan skärm! Påhittigt.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
"Är datorer inbyggda i skärm/tangentbord en bra idé?"

Nej, då köper jag hellre en bärbar dator.

Tja, jag skulle då lätt föredra att få ett fullstort tangentbord, jag hatar det där jäkla förminskade förplattade förb*nnade tangentborden alla bärbara datorer har! Tål dem inte! *andas*

Själv måste jag dock säga att jag skulle välja tangentbordet snarare än skärmen. Jag byter bildskärm oftare än tangentbord, allt efter ekonomisk status för tillfället.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

finns folk som inte slår sönder tangentbordet bara för att dom förlorar på cs...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Man får hoppas de använder tangenter av industrikvalitet. Men sen så lär de vara som att byta tgb på en bärbar inte så spec svårt, 2-4 skruvar och en tunn flatkabel så lossar man hela tgb:t,

Förhoppningsvis, men man ska aldrig underskatta hur korkade en del "lösningar" är när det gäller faktisk tillämpning

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

måste bara säga att det gjordes ett försök att återinföra dessa datorer med "commodore64" loggan redan i slutet på 90talet. Datorn hette "Web.it internet computer".

Den hade inbyggt windows CE i ROM med C64 emulator.
Ägde en sån och sålde den lika snabbt. Operativsystemet var på "holländska dessutom :).

http://ruel.net/top/box.feature.web.it.win.ce.htm

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här såg jag i en tråd igår ^^

Jo men inbyggt i tangentbordet skulle inte vara helt fel, bättre om man själv kunde byta komponenter eller det kanske går?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Alltså. Har apple patent på slot-in CD eller?
Varför inte ha det på den här burken annars?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

finns ingen mening med en dator inbyggd i en skärm när det finns bärbara datorer tycker jag. Antingen kör man med en stationär dator ellerr så kör man med en bärbar.

Ska ta fram min gammla amiga nu

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Den har sin målgrupp bland vissa extremt trångbodda, bland vissa "work-only"-folk, samt bland idioter.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Att bygga in datorn i tangentbordet måste väl vara en av de sämsta idéer man kan få. Bortsett från att det är en kul grej så finns det bara nackdelar...

Då får du gärna skriva upp nackdelarna istället för att lämna det åt fantasin.

Permalänk
Hedersmedlem

En stor fördel met en tangentbordsdator är att man kan koppla den till vilken HD-TV man vill och ha kul. Som på gamla goda tiden då man bara tog med sin dator till kompisen och lirade. Med en skärmdator är det inte att rekommendera!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Ta en bärbar, vik upp skärmen så långt det går, vik lite till. Däreftor kan du koppla in en vanlig skärm till HDMI-utgången och vips så har du en sådan här dator som det talas om i nyheten.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Ta en bärbar, vik upp skärmen så långt det går, vik lite till. Däreftor kan du koppla in en vanlig skärm till HDMI-utgången och vips så har du en sådan här dator som det talas om i nyheten.

Inte om man vill ha en dator med hög prestanda för då finns inte många bärbara för vettiga pengar att tillgå.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr inte idén med detta sen den barabara datorn kom....

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

ÄNTLIGEN!
En burk att jämföra med imac! Folk som säger att Apple tar ut överpriser för imac kan ta å slänga sig i väggen. En "imac look-a-like" med samma specar som en imac 20" så landar på $1,782.00, imac går på 1499... Då är de 20" wideskärm på imacen, å 19" 4:3 surskärm på cybermannen..

Nu väntar jag på kommentarer från appleskeptiker

Permalänk
Medlem

Synd bara att grafikkorts prestandan är dålig, enbart GMX-3100, men visst ska man bara använda för att kontor, musik och filmer går de kanske, men spela upp en hd film går nog inte

Permalänk
Medlem

Tangentbordet blir alldeles för högt och dessutom lutar det åt fel håll.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

klart bra idé! Skönt att slippa ha en HTPC och sätta hela datorn direkt i TV:n/skärmen istället.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ååååh , nu blir jag sugen på o plocka fram min amiga 500 hd.... Undrar hur man gjorde för o starta den bara

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi