ubuntu server som desktop? snabbare!??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

ubuntu server som desktop? snabbare!??

Skulle installera om ubuntu för några dar sen men hade bara server distron liggandes så jag använde den istället.

Märker en markant skillnad i hastighet. Med server distron i botten så är nästan all upplevd seghet borta. Hur kommer det sig? Skillnaden är alltså markant. även uppstarten är mycket snabbare.

edit: att säga att skillnaden är markant är nog att ta i (se mitt andra inlägg). Jag menar att skillnaden iaf är tydlig.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

har du installerat desktopen med meta paketet ubuntu-desktop ?

Det som skiljer är kernel vad jag men någon jätte stor skillnad i prestanda ska det inte vara.
och har du jämfört samma version av ubuntu med samma dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

inte installerat ubuntu-desktop. Installerade xserver och gnome (sen fluxbox) från repon.

segheten märks i gnome. Tydligast exemplet är när man startar applikationer då det tar en liten stund för programmet att komma igång. Den processen är mycket snabbare nu.

har kört ubuntu 7.10-desktop på samma dator tidigare.

edit: MÄrkte även en liknande förbättring när jag testade linuxmint.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2003

Har nog mycket att göra med att desktop-versionen har en hel del extra program som körs i bakgrunden, vilket du inte har om du gör en serverinstallation och bara drar in det som behövs för att köra grafiskt.

Läser nån verkligen det här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2005

Som sagt, desktop-versionen är till för att användarna ska kunna köra Linux out-of-the-box och för att detta ska fungera för så många som möjligt måste en hel del mjukvara följa med också.

Kör du server-install och sedan installerar fönsterhanterare osv manuellt så får du ju inte med allt extra som en annan användare kanske skulle ha behövt.

Du har alltså fixat en custom-version som passar dig, och slipper därför slösa onödig prestanda på sånt du inte behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

mm låter som om det skulle va något sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

kör också ubuntu server och har sedan kört in xorg och kde-base, visst smider det på snabbare än vanligt men största skillnaden ligger ju i uppstartstid. att ta sig igenon BIOS och grub tar ju nästan lika lång tid som att komma in i kde och ut på nätet =)...