Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det är också så att Mac utgör en betydligt mindre andel på marknaden och att det därför borde vara betydligt mindre intressant att sikta in sig på det systemet iom att helt enkelt finns betydligt mindre pengar att tjäna där.

Fast nu tjänar väl dom flesta inte pengar på virus. Dom flesta hackers gör ju det för uppmärksamhet och för att visa vad dom kan och den som gör det första macviruset kommer få ordenligt med uppmärksamhet. Ett windowsvirus försvinner i mängden, ingen höjer ett ögonbryn. Ett macvirus skulle rapporteras om i varenda teknikpublikation, pratas om i alla teknikforum osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Rent skitsnack. Har kört utan ett antivirus de senaste 10 åren utan att få några som helst virus. Problemet ligger på layer 8 ...

Lite roligt att vi diskuterade just det argumentet i skolan idag. Inget illa menat, men det är nog det dummaste argumentet som finns att inte köra ett anti-virus.

Och vi människor får faktiskt "anti-virus" under vår uppväxt. You know, man brukade få sprutor i grundsskolan hos sjuksköterskan, samt att varje gång man blir förkyld så blir man (oftast) lite bättre på att hantera det.

Sen så finns ju inte tankeläsning ännu, vad jag vet, så den information du känner till osv blir ju inte direkt hotad av förkylningar och sjukdomar. Får din dator det däremot, finns en stor risk att något leker med din information just nu. Alla trojaner sänker inte datorn helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Lite roligt att vi diskuterade just det argumentet i skolan idag. Inget illa menat, men det är nog det dummaste argumentet som finns att inte köra ett anti-virus.

Och vi människor får faktiskt "anti-virus" under vår uppväxt. You know, man brukade få sprutor i grundsskolan hos sjuksköterskan, samt att varje gång man blir förkyld så blir man (oftast) lite bättre på att hantera det.

Sen så finns ju inte tankeläsning ännu, vad jag vet, så den information du känner till osv blir ju inte direkt hotad av förkylningar och sjukdomar. Får din dator det däremot, finns en stor risk att något leker med din information just nu. Alla trojaner sänker inte datorn helt.

Dummaste argumentet? Knappast. Snarare dummare att tro att alla som använder Windows är vanliga "Svenssons" som inte har en aning om vad de gör, vilket du verkar tro.
En vaccinering ligger inte i bakgrunden och snor "systemresurser" ifrån dig, utan har mer eller mindre bara positivia effekter. Har du ens försökt köra något normalt antivirusprogram på en lite halvseg dator? Riktigt jävla pain in the ass, systemet blir hur slött som helst.

Hur många exploits m.m. finns det inte till linux-mjukvara? Varför kör man inte antivirus på dessa plattformar?
De flesta problem som Windows användare ("vanliga Svenssons") får kräver att användaren faktiskt installerar/startar trojanen/viruset. Har man en bra säkerhetspolicy när det kommer till att köra saker/besöka sidor, kör med ett begränsat konto just-in-case och sitter med en bra brandvägg (kör själv både en mjukvaru- och en hårdvaru-brandvägg) så är ett anti-virus program helt meningslöst.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Tja, lite snabba svar då:

* Det finns säkert mediciner som ger bi-effekter. Det finns också anti-virus som inte tar allt för mycket prestanda av datorn. Brukar själv köra Avast på Windows och har aldrig haft problem med det.
* Det finns anti-virus till linux, men marknaden är inte lika stor (ännu). De flesta felen i Linux-system, vad jag har märkt, är säkerhetshål som anti-virus-program inte har så mycket att säga till om.
* Jag säger inte att alla Windows-användare är "Svenssons"... men jag har stött på allt i från släktingar till kommun-arbetare som fått trojaner och liknande som jag blivit tvugna att hjälpa med, så man är i princip aldrig säker. Vista har iaf UAC som gör det svårare för exempelvis trojaner att starta, men av nån dum anledning vill folk stänga av UAC ändå...

Visa signatur