Lämplig Linux dist för en liten server?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2001

Lämplig Linux dist för en liten server?

Jag tänkte höra om det är någon som har ett tips på någon lämplig dist att köra lite små serverprogram på.

Det som skall köras är Maven Archiva och Maven Continuum (http://maven.apache.org/) som är en sorts byggverktyg främst för Java, samt eventuellt Subversion och en webserver.

Det enda jag veterligen vet behövs är Java. Eventuellt slänger jag in Apache webserver och Tomcat. Ingen fönsterhanterare.

Det hela är tänkt att snurra i VMWare.

Jag har kikat lite på Ubuntu, Mandriva och Fedora, men de känns lite onödigt stora. Så en lite mer slimmad distribution skulle kännas bättre.

Några tips?

Fractal Design Define R3 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE @ 4 GHz | 16 GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 MHz | Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3GB x 2 @ CF| EVGA SuperNova 850 G2 | Intel 330 120 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | OCZ Vertex 3 90 GB SSD | Intel 335 180 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/etc
Registrerad
Apr 2006

Typ Ubuntu Server/JeOS eller Debian.

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Kika lite på ArchLinux, det kan nog passa dig ganska bra. Det är lite mer pill än med t.ex. Ubuntu, men inte särskilt svårt. Maven verkar t.ex. finnas som ett paket, så det är bara att köra "pacman -Sy maven" så har du maven och allt du behöver för att köra det installerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2001

Tackar för tipsen. Skall kika på ArchLinux som verkar intressant.

Fractal Design Define R3 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE @ 4 GHz | 16 GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 1866 MHz | Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3GB x 2 @ CF| EVGA SuperNova 850 G2 | Intel 330 120 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | OCZ Vertex 3 90 GB SSD | Intel 335 180 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2003

Inte för att vara jobbig men Ubuntu-användare som man är så måste jag bara skriva. Maven, eller maven2 iaf, finns till Ubuntu också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Slackware, Gentoo, Debian & FreeBSD kan du titta på.