SweClockers drop!

Firefox nästan lika populär som IE7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
det är bra, snabt, förinstalerat, är väll några anledningar ialafal

Den som aldrig har jobbat med webdesign ska inte uttala sig om huruvida IE6 är bra eller ej.
IE6 inte bra användarmässigt och suger på att följa standarder.

Dessutom så förkortas Firefox Fx eller fx

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
pah! Avancerade datoranvändare kör inte Firefox, de kör Opera...

Dumt att bråka om Fx eller Opera är bäst, allt som inte är IE är bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Den som aldrig har jobbat med webdesign ska inte uttala sig om huruvida IE6 är bra eller ej.
IE6 inte bra användarmässigt och suger på att följa standarder.

Dessutom så förkortas Firefox Fx eller fx

o opera som följer standarden bäst är den som visar mest fel, vilket är då bäst?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

o opera som följer standarden bäst är den som visar mest fel, vilket är då bäst?

Uttalande baserat på?
Kanske kan det vara så att sidan du besökte med Opera i sig inte följde standardena?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nej, de kör Lynx !

Ha, ha! Ärligt talat så är Lynx otroligt smidigt, och gör massa kul skript möjliga.

Jag föredrar helt klart FF. Det jag uppskattar mest är kontrollen av inställningar genom t ex "about:config", och add-ons. Det är oerhört smidigt att som administratör kunna låsa visa funktioner, för t ex terminalserver användare, eller ifall en dator ska användas lite mer publikt. Att FF precis som Opera och några andra fungerar identiskt cross-platform är också ett stort plus.

Både beta 3.0b4 och 3.0b5 fungerar mycket bra. Lite bökigt bara att vissa add-ons släpar något efter (Vimperator fungerar ännu inte; befria dig ifrån musarm, använd Vimperator!). Annars är prestandan bättre och responsen kvickare.

ActiveX det är... äh, glöm det.

Permalänk

såg ett digram, har aldrig provat opera på min dator, men en polare kör det, såg rätt okej utt med bilderna på sidorna o det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Själv kör man Camino

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Kör FF här och IE7 på sidor som följer M$ standard och inte funkar i FF. Opera har jag provat men nä den kändes allmänt seg så den åkte ut ganska fort.

Däremot till en mobil som kör Symbian OS där är Opera mini perfekt för den kör jag i min Nokia N93.

Permalänk
Medlem

Antar ni menar procentenheter när ni skriver att det nästan är en 10 procentig ökning iår från förra årets 9,8% av marknaden?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

FireFox + Trimmnings guide = pWn4g3!!! (excuse the l33t)

Firefox är bara bäst, once you've had it, you never want to switch back!

(internet explorer= Virus Explorer)

Permalänk
Medlem

opera rocks säger jag bara men använder firefox en del oxå, kanske 50/50
råkar alltid spara massa intressanta tabbar i opera,s å då orkar jag inte starta det när jag skall slösurfa haha. att kunna synkronisera bokmärken etc är kung.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Kul för Mozilla att det går bra för dem, även om de har långt att gå innan de kan mäta sig med IE.

Jag gillade gamla Firebird 0.7, men sedan dess har det bara gått utför.

Konqueror är den webbläsaren jag använder primärt. Om inte Konqueror fanns skulle jag nog använda Epiphany istället.

När jag kör Windows blir det en blandning av IE7 och Fx, men när KDE4 blir lite mognare under Windows kommer jag nog använda Konqueror även där.

Permalänk
Medlem

Kör både Opera och Firefox här hemma, IE blev utkastad för flera år sedan och får aldrig komma tillbacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av legendenG
Förstår seriöst inte hur folk kan köra IE

Förstår seriöst inte hur folk orkar tanka ner en annan webbläsare när IE7 fungerar klockrent. Kommer verkligen inte tanka FF!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ha, ha! Ärligt talat så är Lynx otroligt smidigt, och gör massa kul skript möjliga.

Jag föredrar helt klart FF. Det jag uppskattar mest är kontrollen av inställningar genom t ex "about:config", och add-ons. Det är oerhört smidigt att som administratör kunna låsa visa funktioner, för t ex terminalserver användare, eller ifall en dator ska användas lite mer publikt. Att FF precis som Opera och några andra fungerar identiskt cross-platform är också ett stort plus.

Både beta 3.0b4 och 3.0b5 fungerar mycket bra. Lite bökigt bara att vissa add-ons släpar något efter (Vimperator fungerar ännu inte; befria dig ifrån musarm, använd Vimperator!). Annars är prestandan bättre och responsen kvickare.

ActiveX det är... äh, glöm det.

Vad är "Vimperator" för funktion? Låter intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Vad är "Vimperator" för funktion? Låter intressant.

Den gör om Firefox till att fungera lite grand som Vim (textredigerare i Unix-liknande system). Kan vara lite märkligt att sätta sig in i för den ovane (en aningen grymt lång funktionslista! ), men enligt mig väl värt ansträngningen. Vimperator söker t ex upp alla aktiva fält på en sida, så du kan med enkla tangentval välja position eller vilket fält du vill aktivera.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4891

Permalänk
Medlem

Fx funkar prima, dock så kan det bugga i minnena ibland, hoppas dom fixar de i 3de versionen!

Sluta säga att ni tankar Firefox från IE. Låter skrattretande fult.

Opera funkar de också. Väldigt snabb!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av legendenG
Förstår seriöst inte hur folk kan köra IE

Och jag förstår inte hur man kan använda FF. xD Enda positiva jag kan se är säkerheten? Annars är IE bättre på alla punkter. Och ja... jag har provat de andra webläsarna under en tid. IE är den enda av dem som klarar av att visa alla de sidor jag använder, på korrekt sätt.

Jag har inte hittat "zoom" i FF? Finns inte det? Eller finns det som tillägg?

EDIT: Och som flera säger... varför lägga in FLER program som tar upp plats när man klarar sig alldeles utmärkt med de program som finns med i operativet?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Firefox blivit så populär, det var ju "back in the days" hela andledningen att jag började andvända den ist för IE var ju för att gå emot strömmen plus att jag inte har så mycket till övers för alla multinationella företag. Nä nu får man snart hitta nån annan browser hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Förstår seriöst inte hur folk orkar tanka ner en annan webbläsare när IE7 fungerar klockrent. Kommer verkligen inte tanka FF!

Själv har jag svårt att förstå att folk står ut med IE, men det är väl för att man själv har sett ljuset i Opera.
Fx funkar nog fint också, men jag gillade det inte riktigt då jag prövade det (jämfört med Opera då, inte jämfört med IE).

Trogen Operaanvändare sen v5.xx och har hittills inte sett någon anledning att byta!

Förresten det är ju så ofantligt jobbigt att ladda ner en webbläsare, drog precis hem senaste versionen av Opera, tog väl några få sekunder, ohh vad jobbigt...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Säger bara adblock... det blir ingen annan browser än firefox utan liknande funktionalitet. Annonser är till för att dö

Permalänk
Medlem

Jag har kört 95% av min tid framför datorn i flera år nu. Från början var anledningen att jag gillade stödet för extensions, vilket fortfarande i stort sett är lika med noll i IE.
Att Fx dessutom är säkrare, har Adblock stabilare och på i stort sett alla nivåer visat sig bättre än IE innebär att försprånget för Fx är så stort att jag antagligen aldrig kommer köra IE igen.
Jag sysslar dessutom rätt mycket med webbutveckling och det finns så mycket olika och sjukt bra verktyg till Fx som underlättar i arbetet, visst jag dubbelkollar ju alltid me IE så att det funkar, men all utveckling, felsökning osv sker med Fx olika verktyg. Tummen upp för Open Source!

Permalänk

Kunde faktiskt inte fatta vad som var så mycket bättre med Firefox, men efter att ha använt det i 2-3 månader nu så har jag märkt en stor skillnad. Firefox krashar väldigt sällan, medans IE gör det konstant, samt att Firefox har en massa "smidigheter" för att underlätta sina dagliga sökningar. Däremot så använder jag IE tema i Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Och jag förstår inte hur man kan använda FF. xD Enda positiva jag kan se är säkerheten? Annars är IE bättre på alla punkter. Och ja... jag har provat de andra webläsarna under en tid. IE är den enda av dem som klarar av att visa alla de sidor jag använder, på korrekt sätt.

EDIT: Och som flera säger... varför lägga in FLER program som tar upp plats när man klarar sig alldeles utmärkt med de program som finns med i operativet?

Firefox ÄR en hel del snabbare på att ladda sidor som använder mycket flash / java crap. och är extremt mycket smidigare.
Iexplore krashar konstant och är allmänt äckligt å sitta vid, Det är min åsikt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kör FF här och IE7 på sidor som följer M$ standard och inte funkar i FF.

Annars kan du ju prova att installera IE Tab som gör att du kan öppna en flik i Firefox med IE renderingsmotor - mycket smidigt för sidor som inte är ordentligt kodade.

Visa signatur
Permalänk

Har Firefox och IE7 på varsin dator här hemma och måste faktiskt säga när jag ska använda den med IE så går det såå segt och träligt.
Sedan sätter man sig framför den med Firefox och då blir det helt plötsligt mycket bättre.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Firefox riktigt trevlig webläsare

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

förstår fortfarande inte varför man ska använda ff istälet för ie, nån som kan förklara?

En annan störande vana IE har är att, när en sida har laddats färdigt samtidigt som man har skrivit eller håller på att skriva en ny adress, ersätta denna med den laddade sidans. Jag vet i och för sig inte om detta har blivit bättre på senare tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Saknar dock att man inte kan byta flikar med 1 och 2 som i Opera.

Känner du till att det går med alt + siffra? Jag antar att det går att ändra om man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nej, de kör Lynx !

Är inte links häftigare?

Citat:

ok, kanske bara jag som inte surfar där många andra gör det, har sett flera som argumenterat med banners o grejer, men har aldrig uplevt/set några störande, om man vet vad man gör så är chansen för att få virus så liten så den finns knapt, har inte haft virus program på flera år, men endå går burken precis som den ska, inte massa skräpp som sölar ner nåt

Problemet med reklam och liknande är inte att man får virus utan att sidorna blir så mycket segare. Har du till exempel besökt aftonbladet utan adblock? Nu är i och för sig aftonbladet långsamt även utan annonser..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Det finns i de nya betaversionerna. Testa "Ctrl" + "+" respektive "ctr"l + "-"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
pah! Avancerade datoranvändare kör inte Firefox, de kör Opera...

gopher ftw!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Hatar att M$ tvingar folk att ha IE installerat..
Man borde få välja själv vad man vill ha in på burken..
Dock så kan man ju lägga in FF endå, men köra båda samtidigt är en säkerhetsrisk som heter duga..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |