Problem i BIOS med M3A32-MVP Deluxe

Permalänk
Medlem

Problem i BIOS med M3A32-MVP Deluxe

Hej nu är det så att jag har problem med "BIOS" vad jag tror att det är, jag är ganska dålig inom det tekniska med datorer så jag hoppas att ni kan svara.

När jag startar datorn så kommer det ett felmeddelande i BIOS, när BIOS läser in vad man har för minne osv.
Fel meddelandet är: "Not enough space in runtime area!! smbios data will not be available."

Vad jag har förstått så har BIOS någon slags "Event Log" där den loggar allt, och när minnet blir fullt så går datorn inte att starta!

Jag har försökt att reseta BIOS via Clear CMOS, men det dög inte.
Det enda som ändrades var att datumen nollställdes.

Mitt Modekort är: M3A32-MVP Deluxe
och mina Minnen är: VS1GB667D2

Jag har sökt runt tidigare och skrivit på andra forum men ingen verkar kunna fixa det, så jag hoppas någon av er skulle kunna hjälpa mig, jag tackar på förhand!

MvH Lars

Permalänk

Hur många stickor har du?? Testa med 1 sticka och prova olika platser,funkar det inte så testa med något annan minnessticka. Asus brukar inte vara speciellt känsliga mot minnen(corsair minnena SKA fungera) så det skulle behövas lite mer info, typ är mobot nytt eller minnena?Uppstod problemet bara helt plötsligt??

Permalänk
Avstängd

Går det att komma in i BIOS? testa att flasha om med flashprogrammet som är inbyggt i BIOSet. Du och jag har nästan samma moderkort, mitt heter Deluxe WIFI, så jag tror att du har samma BIOS som mig. Jag flashade med senaste BIOS v1002 som jag laddade ner igår

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Svar

Problemet uppstod bara sådär, vad jag förstått så ska man tömma någon log? möjligt att kunna göra det i flash?

Permalänk
Avstängd

Menar du rensa CMOS? fínns en jumper på moderkortet till det, men vad jag vet så ska man inte behöva det med korten du och jag har. Man ska bara behöva starta om datorn. Testa att välja optimized i BIOS (osäker om heter så)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64