Permalänk
Medlem

högskole provet?

hur många här har gjort det vid senaste prov tillfället? lördag den 5:e april alltså. Och vad fick ni? hur många rätt alltså? själv fick man 73:(

kommer den delen det inte fanns facit till räknas med i det slutgiltiga resultatet? någon som vet det?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Delen utan facit är en del som testat för kommande prov, dvs inget som räknas med i ditt nuvarande resultat.

Edit: jag skrev den inte, pluggar redan på universitet

Permalänk

Låt mig gissa, du hade inte speciellt högt på varken orden eller svenska läsförståelsen?

"högskole provet" "prov tillfället"

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Låt mig gissa, du hade inte speciellt högt på varken orden eller svenska läsförståelsen?

"högskole provet" "prov tillfället"http://sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif

Vem FAN BRYR SIG! Svara på killens frågor istället.

Shit... för många språkpoliser i detta forumet... för många.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Gick sjukt dåligt i år. Var inte i form alls, 91 (blir ca 1 poäng från 1.6). Får ta och skriva det i höst :/ 15/20 på DTK och 17/22 på NOG, aldrig skrivit så dåligt på dessa två ifall jag skall vara ärlig. Max 1 fel på varje är standarden. Svenska var ju inte den bästa i år heller. Skyller på min feber/förkylning samt sömnbrist!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Vem FAN BRYR SIG! Svara på killens frågor istället.

Shit... för många språkpoliser i detta forumet... för många.

Du missuppfattade kanske den skämtsamma tonen? Det är lite humor att det särskrivs just när det handlar om högskoleprovet, där man måste stava rätt för att få bra poäng.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Du missuppfattade kanske den skämtsamma tonen? Det är lite humor att det särskrivs just när det handlar om högskoleprovet, där man måste stava rätt för att få bra poäng.

Finns det en rättstavelse del på högskoleprovet? Nej. Inget skämtsamt med det.

Tycker bara det är jobbigt att se massa folk klaga på andras stavning. Tror det till och med fanns en tråd här på forumet om hur dåligt människor stavar här. Orka... bry... sig. Så länge man vet vad de menar, orka bry sig.
Måste man vara poet för att passa in här?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Finns det en rättstavelse del på högskoleprovet? Nej. Inget skämtsamt med det.

Tycker bara det är jobbigt att se massa folk klaga på andras stavning. Tror det till och med fanns en tråd här på forumet om hur dåligt människor stavar här. Orka... bry... sig. Så länge man vet vad de menar, orka bry sig.
Måste man vara poet för att passa in här?

Kan ju vara bra att åtminstone försöka stava när man skall göra sig förstådd på ett forum vars enda kommunikationssätt är skriven text.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Finns det en rättstavelse del på högskoleprovet? Nej. Inget skämtsamt med det.

Tycker bara det är jobbigt att se massa folk klaga på andras stavning. Tror det till och med fanns en tråd här på forumet om hur dåligt människor stavar här. Orka... bry... sig. Så länge man vet vad de menar, orka bry sig.
Måste man vara poet för att passa in här?

Så det finns inget värde i att skriva korrekt? Det finns ingen som helst poäng med att påpeka att någon har stavat fel eller använt en felaktig meningsuppbyggnad?

Om inte annat så kan det ju vara värdefullt när man ska skriva sitt första cv eller personliga brev.

Sen beror det ju på HUR man påpekar ett stavfel, men det är ju en annan fråga.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Låt mig gissa, du hade inte speciellt högt på varken orden eller svenska läsförståelsen?

"högskole provet" "prov tillfället"http://sweclockers.com/forum/images_sc/icons/icon14.gif

typ

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan ju vara bra att åtminstone försöka stava när man skall göra sig förstådd på ett forum vars enda kommunikationssätt är skriven text.

Och du förstog inte vad han skrev?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Så det finns inget värde i att skriva korrekt? Det finns ingen som helst poäng med att påpeka att någon har stavat fel eller använt en felaktig meningsuppbyggnad?

Om inte annat så kan det ju vara värdefullt när man ska skriva sitt första cv eller personliga brev.

Sen beror det ju på HUR man påpekar ett stavfel, men det är ju en annan fråga.

Om det är överdrivet felstavat ja, men inte om det är som han har skrivit. Sen är det precis som du sa, hur man påpekar det. Verkar som om vissa på detta forumet tror att de är smartast och stavar bäst i världen.

Sen tror jag faktiskt att man anstränger sig lite när man skriver ett CV... det är bara LITE viktigare än det man skriver här. LITE.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Vem FAN BRYR SIG! Svara på killens frågor istället.

Shit... för många språkpoliser i detta forumet... för många.

Ja, vem bryr sig? Applicerar du det på allt möjligt eller är det just stavning som du inte bryr dig om?

Ett samhälle där ingen bryr sig om att säga till stökiga ungdomar på stan som drämmer glasflaskor i marken för skojs skull, ett samhälle där ingen "bryr sig om" att vittna mot kriminella, ett samhälle där ingen bryr sig om att plocka upp frukt som just ramlat ner på golvet i mataffären - listan kan göras lång.
Jag tycker i alla fall inte det är speciellt kul även om det till stor del ser ut så här idag.

Sen att jag inte svarade på hans frågor, tja, den stora frågan fick han besvarad på en gång.
Jag såg ingen anledning att skriva vad jag fått för resultat när jag skrev för tre, fyra år sen. Bättre än du nånsin kommer få vågar jag dock sätta trehundra kronor på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Och du förstog inte vad han skrev?
Om det är överdrivet felstavat ja, men inte om det är som han har skrivit. Sen är det precis som du sa, hur man påpekar det. Verkar som om vissa på detta forumet tror att de är smartast och stavar bäst i världen.

Sen tror jag faktiskt att man anstränger sig lite när man skriver ett CV... det är bara LITE viktigare än det man skriver här. LITE.

Det där är en vanlig ursäkt från folk som särskriver, de skriver slappt till vardags men skärper minsann till sig när de ska skriva viktiga saker!
Till viss del kanske det är så, jag skriver själv inte superkorrekt när jag skickar meddelanden på icq, vet en kille som alltid kör med punkt och stor bokstav men han är rätt ensam om det. Samtidigt som varken jag eller mina vänner skriver riktigt slappt som man kan se att en del gör ibland, går ju fan inte att tyda vad de skriver. Jag hade en fd klasskamrat från låg- och mellanstadiet på MSN för ett par år sen, vi träffade på varandra i gymnasiet igen.
Han skrev så mycket egna ord och konstiga förkortningar och allmänt dålig svenska att jag i många fall inte kunde förstå hans meddelanden.

Lär man sig hur man sätter samman ord behöver man inte fundera speciellt mycket över det, vare sig man skriver inlägg på forum, ett e-mail eller ska skicka in en arbetsansökan.
Skriver man däremot konsekvent isär är risken väldigt stor att man inte heller klarar det i sin arbetsansökan.
Eller, som du vill påstå, då kan ni särskrivare plötsligt göra en kraftansträngning och vips klarar ni det hela galant. Jo, tjena. Med hjälp av Word fixar ni inte biffen, felstavningarna rår programmet oftast på men lexikonet saknar väldigt mycket sammansatta ord.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, vem bryr sig? Applicerar du det på allt möjligt eller är det just stavning som du inte bryr dig om?

Ett samhälle där ingen bryr sig om att säga till stökiga ungdomar på stan som drämmer glasflaskor i marken för skojs skull, ett samhälle där ingen "bryr sig om" att vittna mot kriminella, ett samhälle där ingen bryr sig om att plocka upp frukt som just ramlat ner på golvet i mataffären - listan kan göras lång.
Jag tycker i alla fall inte det är speciellt kul även om det till stor del ser ut så här idag.

Sen att jag inte svarade på hans frågor, tja, den stora frågan fick han besvarad på en gång.
Jag såg ingen anledning att skriva vad jag fått för resultat när jag skrev för tre, fyra år sen. Bättre än du nånsin kommer få vågar jag dock sätta trehundra kronor på.

Sluta överdriv. Det handlar nu om de som stavar dåligt, inte om kriminella eller liknande. Ska vi dra in atomvapen också eller? Det enda jag sa var; orka bry sig om de som stavar dåligt, och speciellt över ett forum.

Och varför var du tvungen att skriva den sista meningen? Känner du dig stor och smart nu? :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det där är en vanlig ursäkt från folk som särskriver, de skriver slappt till vardags men skärper minsann till sig när de ska skriva viktiga saker!
Till viss del kanske det är så, jag skriver själv inte superkorrekt när jag skickar meddelanden på icq, vet en kille som alltid kör med punkt och stor bokstav men han är rätt ensam om det. Samtidigt som varken jag eller mina vänner skriver riktigt slappt som man kan se att en del gör ibland, går ju fan inte att tyda vad de skriver. Jag hade en fd klasskamrat från låg- och mellanstadiet på MSN för ett par år sen, vi träffade på varandra i gymnasiet igen.
Han skrev så mycket egna ord och konstiga förkortningar och allmänt dålig svenska att jag i många fall inte kunde förstå hans meddelanden.

Om det är så dåligt som du säger förstår jag, men inte om det är så "dåligt" som flancen skrev.

Citat:

Lär man sig hur man sätter samman ord behöver man inte fundera speciellt mycket över det, vare sig man skriver inlägg på forum, ett e-mail eller ska skicka in en arbetsansökan.
Skriver man däremot konsekvent isär är risken väldigt stor att man inte heller klarar det i sin arbetsansökan.
Eller, som du vill påstå, då kan ni särskrivare plötsligt göra en kraftansträngning och vips klarar ni det hela galant. Jo, tjena. Med hjälp av Word fixar ni inte biffen, felstavningarna rår programmet oftast på men lexikonet saknar väldigt mycket sammansatta ord. [/B]

Men är det verkligen nåt du behöver bry dig om? Fortsätter de stava dåligt är det väl deras problem, inget du behöver bry dig om. Deras dåliga jobbansökan påverkar inte dig på nåt sätt.
Inte heller lönt att säga till dem över nätet om hur dåligt de stavar, tror verkligen inte de lär sig.
Sen finns det folk som helt enkelt inte stavar så bra, inte behöver de väl vara dåliga på svenska bara för det?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ett samhälle där ingen bryr sig om att säga till stökiga ungdomar på stan som drämmer glasflaskor i marken för skojs skull, ett samhälle där ingen "bryr sig om" att vittna mot kriminella, ett samhälle där ingen bryr sig om att plocka upp frukt som just ramlat ner på golvet i mataffären - listan kan göras lång.
Jag tycker i alla fall inte det är speciellt kul även om det till stor del ser ut så här idag.

Bland de dummare jämförelserna jag någonsin sett...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Sluta överdriv. Det handlar nu om de som stavar dåligt, inte om kriminella eller liknande. Ska vi dra in atomvapen också eller? Det enda jag sa var; orka bry sig om de som stavar dåligt, och speciellt över ett forum.

Och varför var du tvungen att skriva den sista meningen? Känner du dig stor och smart nu? :/

Ja, jag spetsade till min jämförelse men du reagerade själv väldigt kraftigt på mitt påpekande.
Skrev inget om mina egna resultat först, såg som sagt ingen anledning att göra det. Du provocerade dock fram det. Men du är välkommen att motbevisa mig. 300 kronor står på spel.
Säger inte att du är dum alls, det är bara inte troligt.. äh struntsamma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani

Om det är så dåligt som du säger förstår jag, men inte om det är så "dåligt" som flancen skrev.

Tycker man ska bry sig innan det är för sent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani

Men är det verkligen nåt du behöver bry dig om? Fortsätter de stava dåligt är det väl deras problem, inget du behöver bry dig om. Deras dåliga jobbansökan påverkar inte dig på nåt sätt.
Inte heller lönt att säga till dem över nätet om hur dåligt de stavar, tror verkligen inte de lär sig.
Sen finns det folk som helt enkelt inte stavar så bra, inte behöver de väl vara dåliga på svenska bara för det?

Ja, det är det, likgiltighet är sällan bra.
Det är inte heller enbart deras problem som du vill få det att låta som, särskrivning är tyvärr extremt utbrett i det här landet och man kan undra hur många det egentligen är i det här landet som inte behärskar språket.

Många företag särskriver på sina hemsidor, då pratar jag om stora företag med mycket konsumentkontakt, deras produkttexter återanvänds sen av olika affärer som bara kopierar in texten med alla fel på sina hemsidor. Personerna som skriver dessa texter, översätter manualer, menyer i mobiltelefoner, jobbar som översättare av filmer och tv-program osv borde ju klara av detta men tyvärr är det en skrämmande stor andel av dessa som är helt borta på svenska. Att de kan få dessa jobb är ett mindre mysterium för mig. TV6 har till exempel satt personer som ideligen särskriver på att översätta reklamen för sina program. En rikstäckande tv-kanal där personalstyrkan enbart verkar bestå av analfabeter. Nån kollega borde ju reagera tycker man!?

Särskrivningen sprider sig som ett gift över det här landet och jag försöker kämpa emot den så gott det går.
Problemet är ju att desto vanligare det blir, desto fler får för sig att det är rätt. Sen härmar de också efter när de ska skriva ihop något och rörelsen har fått ännu fler anhängare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, jag spetsade till min jämförelse men du reagerade själv väldigt kraftigt på mitt påpekande.
Skrev inget om mina egna resultat först, såg som sagt ingen anledning att göra det. Du provocerade dock fram det. Men du är välkommen att motbevisa mig. 300 kronor står på spel.
Säger inte att du är dum alls, det är bara inte troligt.. äh struntsamma.

...

Herregud...

What's the point...

Citat:

Ja, det är det, likgiltighet är sällan bra.
Det är inte heller enbart deras problem som du vill få det att låta som, särskrivning är tyvärr extremt utbrett i det här landet och man kan undra hur många det egentligen är i det här landet som inte behärskar språket.

Många företag särskriver på sina hemsidor, då pratar jag om stora företag med mycket konsumentkontakt, deras produkttexter återanvänds sen av olika affärer som bara kopierar in texten med alla fel på sina hemsidor. Personerna som skriver dessa texter, översätter manualer, menyer i mobiltelefoner, jobbar som översättare av filmer och tv-program osv borde ju klara av detta men tyvärr är det en skrämmande stor andel av dessa som är helt borta på svenska. Att de kan få dessa jobb är ett mindre mysterium för mig. TV6 har till exempel satt personer som ideligen särskriver på att översätta reklamen för sina program. En rikstäckande tv-kanal där personalstyrkan enbart verkar bestå av analfabeter. Nån kollega borde ju reagera tycker man!?

Särskrivningen sprider sig som ett gift över det här landet och jag försöker kämpa emot den så gott det går.
Problemet är ju att desto vanligare det blir, desto fler får för sig att det är rätt. Sen härmar de också efter när de ska skriva ihop något och rörelsen har fått ännu fler anhängare.

Bli lärare vet jag. Undervisa i svenska och hoppas på att du kan förändra Sverige.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Det värmer mitt hjärta att veta att du irreterar dig på att folk klagar. Så mycket irreterar jag mig på att folk skriver fel.
Samt folk som använder uttrycket "Men orka bry!"
När vi ändå är i farten, ska vi inte återgå till att peka och grymta? Så länge man förstår så är det ju ingen som borde klaga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
...

Herregud...

What's the point...

Bli lärare vet jag. Undervisa i svenska och hoppas på att du kan förändra Sverige.

Likgiltighet är såå trevligt. Tänkte dra till med några bra citat jag hittade.

"For one who is indifferent, life itself is a prison. Any sense of community is external or, even worse, nonexistent. Thus, indifference means solitude. Those who are indifferent do not see others. They feel nothing for others and are unconcerned with what might happen to them. They are surrounded by a great emptiness. Filled by it, in fact. They are devoid of all hope as well as imagination. In other words, devoid of any future."

Elie Wiesel

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing."

Edmund Burke

DÄRFÖR bryr vi oss!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Det enda jag sa var; orka bry sig om de som stavar dåligt, och speciellt över ett forum.

Typiskt för ett forum av denna typ är som sagt att skriven text är det enda sättet att meddela sig på. Därför kan det vara en god idé att anstränga sig en smula när man skriver ett inlägg, i alla fall om man vill att någon skall läsa det. Ibland finns trådar som kräver så mycket av läsaren att man inte ens orkar sätta sig in i det ämne som avhandlas.

Man kan även fundera på hur svårt det egentligen kan vara att förbättra sitt språk. Jag kan förstå att vissa har problem med att till exempel skilja på de och dem, men vad är det svåra med att undvika särskrivningar? Jag väntar fortfarande på att någon skall ha det motsatta problemet: att skriva helt utan mellanslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Typiskt för ett forum av denna typ är som sagt att skriven text är det enda sättet att meddela sig på. Därför kan det vara en god idé att anstränga sig en smula när man skriver ett inlägg, i alla fall om man vill att någon skall läsa det. Ibland finns trådar som kräver så mycket av läsaren att man inte ens orkar sätta sig in i det ämne som avhandlas.

Man kan även fundera på hur svårt det egentligen kan vara att förbättra sitt språk. Jag kan förstå att vissa har problem med att till exempel skilja på de och dem, men vad är det svåra med att undvika särskrivningar? Jag väntar fortfarande på att någon skall ha det motsatta problemet: att skriva helt utan mellanslag.

Haha,härmedstartarjagSvenskamotståndsgruppenmotsärskrivningar!:D

Permalänk
Medlem

shit, vilken diskussion det blev....

så "prov tillfälle" är så mkt jobbigare att "tolka" än "provtillfälle"?

att folk skriver sina inlägg här snabbt borde väl inte vara ngn större nyhet?

lixom orka sitta o rätta varenda en som är lite lat och inte rättar allting, så länge meningarna får en helt annan betydelse så?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
så "prov tillfälle" är så mkt jobbigare att "tolka" än "provtillfälle"?

Just "prov tillfälle" kanske inte är så mycket besvärligare att tolka än "provtillfälle", men ibland förloras faktiskt tydlighet och precision. Jag skall väl inte behöva dra fram de gamla exemplen "vår kassa personal", "brun hårig sjuk sköterska" m.fl. Och även om man inte direkt missförstår blir det jobbigare att läsa då den naturliga läsrytmen blir störd av de onaturliga mellanrummen.

Att man skriver snabbt är inte heller någon ursäkt. Man skulle kunna hävda att man har så dålig tangentbordsteknik och så bråttom att vissa tecken hamnar på fel plats och liknande, men särskrivning finns inga anledningar till. Det tar snarare längre tid då det blir fler tecken att skriva. Det är dessutom inte svårare att låta bli, i alla fall om man vänjer sig vid tanken.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, hitills har en person (derox) svarat på tråden i enlighet med topic, resten av er bitchar om stavning, särskrivning, språkvård och kommunikationsteorier. Återgå till topic, om det inte redan finns lämpliga trådar angående särskrivning så föreslår jag att ni som vill diskutera det skapar en ny tråd.

Permalänk

wow, OÄ har öppnat igen, som man har väntat (och ser tydligen ut att vara väldigt sen på det också...)

Gjorde HK provet för ett år sedan då jag fick 1.5. Numera kan jag lägga till fem års arbetslivserfarenhet dock och får således +0.5 att lägga till resultatet, så det blir ändå 2.0. Känns som lite fusk nästan men det är ju så det hela är utformat.

Visa signatur

Hammaren i huvudet, skäran om halsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaxmaskin
wow, OÄ har öppnat igen, som man har väntat (och ser tydligen ut att vara väldigt sen på det också...)

Gjorde HK provet för ett år sedan då jag fick 1.5. Numera kan jag lägga till fem års arbetslivserfarenhet dock och får således +0.5 att lägga till resultatet, så det blir ändå 2.0. Känns som lite fusk nästan men det är ju så det hela är utformat.

Välkommen åter flax! Måste vart en trevlig sten du hittat att bo under om du missat det så länge

Det tillägget konkurerar man med i en egen kategori.
du kommer kriga i
HP 1.5 (Max 2.0)
HA 2.0 (Max 2.5)

En viss fördel ger det, men inte så mycket som man tror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Välkommen åter flax! Måste vart en trevlig sten du hittat att bo under om du missat det så länge

Det var ett enda långt mörker...tro mig

Citat:

[B]
Det tillägget konkurerar man med i en egen kategori.
du kommer kriga i
HP 1.5 (Max 2.0)
HA 2.0 (Max 2.5)

En viss fördel ger det, men inte så mycket som man tror.

[/B] Där ser man, då får det bli till att skriva en gång till i höst och putsa lite. Tror många med mig hade höjt sig en bit om man fått längre tid på sig, men det är väl en del av utmaningen att klara av lite tidspress också.

Aftonbladet listar ju dessutom alla som klarar 1.5 eller mer i sin plus-avdelning har jag förstått, bara det...tänk att få vara med i aftonblaskan

Visa signatur

Hammaren i huvudet, skäran om halsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Just "prov tillfälle" kanske inte är så mycket besvärligare att tolka än "provtillfälle", men ibland förloras faktiskt tydlighet och precision. Jag skall väl inte behöva dra fram de gamla exemplen "vår kassa personal", "brun hårig sjuk sköterska" m.fl. Och även om man inte direkt missförstår blir det jobbigare att läsa då den naturliga läsrytmen blir störd av de onaturliga mellanrummen.

Att man skriver snabbt är inte heller någon ursäkt. Man skulle kunna hävda att man har så dålig tangentbordsteknik och så bråttom att vissa tecken hamnar på fel plats och liknande, men särskrivning finns inga anledningar till. Det tar snarare längre tid då det blir fler tecken att skriva. Det är dessutom inte svårare att låta bli, i alla fall om man vänjer sig vid tanken.

men innebörden av provtillfälle ändras ju inte pga mellan rummet, däremot kassapersonal gör det, så varför ens jämföra? jo det är fel stavat, so what?

iaf 73 rätt av 122 frågor borde väl ge 1. lr nått i dom krokarna va?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flaxmaskin
Det var ett enda långt mörker...tro mig
Där ser man, då får det bli till att skriva en gång till i höst och putsa lite. Tror många med mig hade höjt sig en bit om man fått längre tid på sig, men det är väl en del av utmaningen att klara av lite tidspress också.

Aftonbladet listar ju dessutom alla som klarar 1.5 eller mer i sin plus-avdelning har jag förstått, bara det...tänk att få vara med i aftonblaskan [/B]

Tro mig, det är skitjobbigt. Jag hade mitt namn högst upp i aftonbladets papperstidning under rubriken HÄR ÄR DE SMARTASTE I DIN KOMMUN!

Fick mer än ett par gliringar på jobbet efter det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men innebörden av provtillfälle ändras ju inte pga mellan rummet, däremot kassapersonal gör det, så varför ens jämföra? jo det är fel stavat, so what?

iaf 73 rätt av 122 frågor borde väl ge 1. lr nått i dom krokarna va?:)

Gav 1.1 på förra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Tro mig, det är skitjobbigt. Jag hade mitt namn högst upp i aftonbladets papperstidning under rubriken HÄR ÄR DE SMARTASTE I DIN KOMMUN!

Fick mer än ett par gliringar på jobbet efter det.

Haha, kan tro det.

Intressant att se hur Aftonbladet tror att de som skriver bäst på högskoleprovet måste vara de smartaste i kommunen...
Såna som gått åratal på högskola, forskat hela sitt liv och sitter på professorstitlar är givetvis inget att bry sig om, de har ju inte ens skrivit högskoleprovet...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.