AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Sedan Intel lanserade sin Core 2 Duo-arkitektur har AMD konstant fått se sina marknadsandelar krympa. Från att som mest varit över 25 procent är man nu nere i låga 23, och enligt flera oberoende analytiker förväntas AMD halka efter ytterligare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varsågod alla fanboys

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Finns inget annat att göra än att bara skratta åt AMD

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Intel ftw, dock synd att amd är påväg ner. Som alltid så behövs konkurens på en marknad som denna.

Permalänk
Medlem

Synd att Intel inte har någon konkurrens men AMD skärpte inte sig helt enkelt =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
Finns inget annat att göra än att bara skratta åt AMD

Självklart räknar du kallt med att Intel kommer pressa priserna neråt ju större marknadsandel de skapar, eller hur?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt, hoppas de kan rycka upp sig snart igen ..

Permalänk
Avstängd

hade många amd system när dom låg på topp.. nu har dom haft tillräckligt många år att utveckla i alla fall 1 cpu som kan mäta sej med intels cpu's...

Permalänk
Medlem

kan dom ha, jävla amd. sitter på en +5600 2.8 ghz som är en skitdålig klockare.

oooh. btw så : SPÖAR MIN ANDRA Intel Pentium Dual Core E2140 AMD'n som överklockad.................

Kör amd'n stock; 2.8 ghz
Kör E2140 på 2.83 (1.6 ghz (!) stock)

ca 400 poäng mer i cpu-test 3dmark 06, lmao amd, shit...........

Hoppades på min svårklockade AMD först. men nu visade det sig vilka man inte ska köpa om man e gamer.

är neutral mellan båda atm, men jag berättar bara erfarenheter... >.<

Permalänk
Hedersmedlem

Varje procent är naturligtvis viktig, men av rubriken att döma trodde jag det handlade om mer dramatiska siffror. Märkligt samtidigt att Intel lyckas så väl med sin marknadsföring, eftersom Intels processorer i x86 server segmentet, som det hänvisas till, inte övertygar inom några av de för servrar mest kritiska uppgifterna. Det här gäller bara CPU:s, men jag hittar inga siffror om hur väl t ex deras chipset säljer; någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
Finns inget annat att göra än att bara skratta åt AMD

Då skrattar du åt dig själv för det är du och jag som förlorar på det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

AMD som vara så bra förut..
En x2 på 3.4 eller till och med 3.6 skulle nog uppskattas, så det får dom se till att skaffa..

Permalänk
Medlem

jag har aldrig gillat AMD (ATI Radeon grafikkorten är Helt OK dock)

men men, Lite konkurans kan nog vara bra för intel å speeda dom lite

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Då skrattar du åt dig själv för det är du och jag som förlorar på det.

Än har vi inte förlorat något på det...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ja somsagt, det räcker inte bara att ha en del av den lilla entusiast-marknaden.

AMD måste finnas kvar för konkurrensens skull.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Än har vi inte förlorat något på det...

Nä men om Intel får monopol lär dom ju inte sänka priserna...

Permalänk
Medlem

intel vill inte ha monopol så det behöver vi inte oroa oss för. sen finns det andra processortillverkare.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Än har vi inte förlorat något på det...

Jasså, du har kanske inte märkt att intels värsta prossessorer inte sjunker i pris. Kan det vara för att dom inte har någon konkurans på den marknaden kanske.
Vad tror du händer om amd inte längre kan leverera prisvärda prossessorer i 800-1200 segmentet

Samma sak kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
Finns inget annat att göra än att bara skratta åt AMD

Tja alla har ju sina egna åsikter
Själv så föredrar jag dagens billiga prossessorer och skulle helst inte villa se en fördubbling i pris, men det är ju bara min åsikt

Prossessorn är dessutom överskattad, För dagens spel räcker det gott med en prosessor för 1200 för att kunna spela dom fetaste spelen på high( utom crysis såklart). och i det segmentet har amd mycket att komma med, sitter själv på en athlon 64 X2 2,8 och är helnöjd med den

Tycker det är konstigt att amd tappar marknadsandelar, tycker själv att dom slår Intel på fingrana om man räknar pris/prestanda

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
massa text

I all välmening stavas processor så

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Nä men om Intel får monopol lär dom ju inte sänka priserna...

De lär inte höja de heller...

Någon monopol kommer inte bli då det finns flera statliga myndigheter som har till uppgift att detta inte sker. Sen om det går så ila att nu AMD sjunker så kommer det alltid finnas en eller flera aktörer som kommer vara intresserade att ta upp AMDs aska och fortsätta i dess spår.

Så lägg av med dommedags profitering. AMD kommer inte gå under, det kommer inte bli någon monopol och konsumeter kommer inte bli tvingade hutlösa pengar för processorer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Intel hade ju monsterpriser på sina processorer under 90-talet. Det var först när AMD kom med sin Athlon det blev lite pris & prestanda konkurrens så Intel fick sänka priserna. Om AMD inte skärper sig så kommer nog priserna sakta men säkert gå upp.

Är säker på dem som tycker detta är bra, är för unga för att komma ihåg vad en processor kostade för 15 år sedan.

AMD hade processorer innan Athlon, såklart, men de var så dåliga så medan Intel inte hade monopol "på riktigt" så var det väldigt nära. Ungefär som hur Microsoft inte har monopol på OS. Visst finns det billigare alternativ, men väldigt få använder dem.

Håller med GrymmeMannen om att en relativt billig processor är idag tillräckligt. Och kommer nog vara det till de flesta spelen tills nästa Xbox/PS släpps.

Permalänk
Medlem

Själva affärs iden i dagens samhälle är att man ska försöka skaka av sig all
konkurans, och få just ett monopol, det är drömläget för ett företag!
Om amd försvinner, visst det finns något enstaka litet företag kvar (se VIA)
men dem har INGEN chans och kommer bli uppköpta, precis som AMD, om dem inte gör något snart.. VIA tycker jag borde komma med en prestanda modell, i klass med någon av AMD's x2 modeller, fast med lägre strömförbrukning (dem är ledande innom just låg strömförbrukning), och AMD borde satsat på högre frekvenser på sina x2or, istället för x4or..
Eller så slår AMD och VIA ihop sig, och skapar en medelklass prolle, som drar ytterst lite ström, eller varför inte ett grafikkort i prestanda segmentet .. med låg strömförbrukning och medelfrekvenser = överklockarens dröm.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
kan dom ha, jävla amd. sitter på en +5600 2.8 ghz som är en skitdålig klockare.

oooh. btw så : SPÖAR MIN ANDRA Intel Pentium Dual Core E2140 AMD'n som överklockad.................

Kör amd'n stock; 2.8 ghz
Kör E2140 på 2.83 (1.6 ghz (!) stock)

ca 400 poäng mer i cpu-test 3dmark 06, lmao amd, shit...........

Hoppades på min svårklockade AMD först. men nu visade det sig vilka man inte ska köpa om man e gamer.

är neutral mellan båda atm, men jag berättar bara erfarenheter... >.<

släpper de verkligen ut sådana som du på gatan?

Core2Duo är inte en Pentium.

Förklara varför man inte ska köpa en AMD-prolle? Kan du inte utförligt förklara PRECIS hur mycket bättre din Intel är? Hur stor skillnad är det i FPS? Du vet säkerligen inte det, för du stirrar dig blind på hur många Ghz den går i.

Sen kan du tänka på hur många år gammal amds Athlon64-teknik är också. Den har nått sin maximala kapacitet, bara idioter köper Athlon och tror att de kommer kunna överklocka den över 3,4Ghz. Förmodligen kommer du inte upp i högre frekvenser för att du inte kan överklocka eller för att du har ett mindre bra moderkort/minnen. Det är inte ofta man ser 5*00+:are som inte tar 3Ghz.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
De lär inte höja de heller...

Någon monopol kommer inte bli då det finns flera statliga myndigheter som har till uppgift att detta inte sker. Sen om det går så ila att nu AMD sjunker så kommer det alltid finnas en eller flera aktörer som kommer vara intresserade att ta upp AMDs aska och fortsätta i dess spår.

Så lägg av med dommedags profitering. AMD kommer inte gå under, det kommer inte bli någon monopol och konsumeter kommer inte bli tvingade hutlösa pengar för processorer.

Det har ju faktiskt hänt förut!

Gillar Intel bättre än AMD, men jag vill deffenitivt inte se dom falla, köpte mig en AMD prolle bara för att stödja dom, dessutom så är det inte bara skit!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
Finns inget annat att göra än att bara skratta åt AMD

Jodå, Man kan skratta åt så naiva personer som du när intel börjar öka priserna på sina produkter p.g.a minskad konkurrens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gillar både AMD och Intel, inget fel på AMD's processorer, dem har alltid vart prisvärda. Just nu är det Intel som sitter på tronen å så kommer det väl förbli ett tag kanske, tvivlar på att amd kommer försvinna helt. Får se vad som händer å sker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Core2Duo är inte en Pentium.

Pentium E (kallas också Pentium Dual Core) är en budget processor som är precis som en Core2duo, men med mindre cache.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
släpper de verkligen ut sådana som du på gatan?

Core2Duo är inte en Pentium.

Förklara varför man inte ska köpa en AMD-prolle? Kan du inte utförligt förklara PRECIS hur mycket bättre din Intel är? Hur stor skillnad är det i FPS? Du vet säkerligen inte det, för du stirrar dig blind på hur många Ghz den går i.

Sen kan du tänka på hur många år gammal amds Athlon64-teknik är också. Den har nått sin maximala kapacitet, bara idioter köper Athlon och tror att de kommer kunna överklocka den över 3,4Ghz. Förmodligen kommer du inte upp i högre frekvenser för att du inte kan överklocka eller för att du har ett mindre bra moderkort/minnen. Det är inte ofta man ser 5*00+:are som inte tar 3Ghz.

Jo E2XXX serien heter Pentium Dual Core om du inte visste det. Sedan så går många 6400+ att klocka till 3,5-3,6GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
kan dom ha, jävla amd. sitter på en +5600 2.8 ghz som är en skitdålig klockare.

oooh. btw så : SPÖAR MIN ANDRA Intel Pentium Dual Core E2140 AMD'n som överklockad.................

Kör amd'n stock; 2.8 ghz
Kör E2140 på 2.83 (1.6 ghz (!) stock)

ca 400 poäng mer i cpu-test 3dmark 06, lmao amd, shit...........

Hoppades på min svårklockade AMD först. men nu visade det sig vilka man inte ska köpa om man e gamer.

är neutral mellan båda atm, men jag berättar bara erfarenheter... >.<

Du berättar efter erfarenhet av felmontering och/eller fysiskt våld applicerat på processorkretsar om något.

En jämförelse jag gjorde nyligen mellan två system i CPU-benchmark i 3dMark06:
Intel-maskin:
Intel Core 2 Duo E6750 (2,67ghz, 4MB L2)
Gigabyte GA-P35-DS3P, P35
Dominator PC8500-minnen (1066mhz, Auto-timing)
8800GTS 640MB
CPU-Poäng: ~2300pts

AMD-Maskin:
AMD Athlon X2 6000+ (3,0ghz, 2MB L2)
MSI K9A2 Platinum 790FX
OCZ ATi Crossfire Cert. PC6400 (800mhz, Auto-timing)
2900XT 512MB
CPU-Poäng: ~2440pts

Detta gäller CPU-benchmark del ett och två, grafikkortet är obsolit.

Att en 5600+ skulle få sämre poäng än en Intel-maskin med tekniskt samma specifikationer (2MB L2, 65nm, etc) under samma frekvens verkar tveksamt. Starkare modeller har en given fördel med högre cachemängd, men det kompenseras ju även med ett högre pris och effekt.

Du kan uppenbarligen ingenting. Hur jämförde du de två processorerna emellan varandra till och börja med? Du skriver ju ingen som helst data angående moderkort, minnen, dylikt som är minst lika viktigt då du antagligen sitter på enna slö-minnen för AMD-maskinen utan att förmedla detta och på så sätt försöka få AMD att se dumma ut. Jag tycker AMD står sig mycket bra på budget/mainstreamsegmentet idag då deras produkter överlag inte kräver överklockning för att få någon valuta, som är fallet för Intel då en billigare och snabbare AMD-processor är billigare än den slöare Intel-maskinen från start. Hurvida de klockar jämförelsevis lämnar jag osagt, men utifrån vad jag förstår är även 5600+ 90nm... inte alls i samma kaliber som den billiga 65nm-maskinen från Intel i överklockningsvägar då K8 i 90nm-utförande har en "cap" på ~3200mhz-3300mhz (BE: 3500mhz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du berättar efter erfarenhet av felmontering och/eller fysiskt våld applicerat på processorkretsar om något.

En jämförelse jag gjorde nyligen mellan två system i CPU-benchmark i 3dMark06:
Intel-maskin:
Intel Core 2 Duo E6750 (2,67ghz, 4MB L2)
Gigabyte GA-P35-DS3P, P35
Dominator PC8500-minnen (1066mhz, Auto-timing)
8800GTS 640MB
CPU-Poäng: ~2300pts

AMD-Maskin:
AMD Athlon X2 6000+ (3,0ghz, 2MB L2)
MSI K9A2 Platinum 790FX
OCZ ATi Crossfire Cert. PC6400 (800mhz, Auto-timing)
2900XT 512MB
CPU-Poäng: ~2440pts

Detta gäller CPU-benchmark del ett och två, grafikkortet är obsolit.

Att en 5600+ skulle få sämre poäng än en Intel-maskin med tekniskt samma specifikationer (2MB L2, 65nm, etc) under samma frekvens verkar tveksamt. Starkare modeller har en given fördel med högre cachemängd, men det kompenseras ju även med ett högre pris och effekt.

Du kan uppenbarligen ingenting. Hur jämförde du de två processorerna emellan varandra till och börja med? Du skriver ju ingen som helst data angående moderkort, minnen, dylikt som är minst lika viktigt då du antagligen sitter på enna slö-minnen för AMD-maskinen utan att förmedla detta och på så sätt försöka få AMD att se dumma ut. Jag tycker AMD står sig mycket bra på budget/mainstreamsegmentet idag då deras produkter överlag inte kräver överklockning för att få någon valuta, som är fallet för Intel då en billigare och snabbare AMD-processor är billigare än den slöare Intel-maskinen från start. Hurvida de klockar jämförelsevis lämnar jag osagt, men utifrån vad jag förstår är även 5600+ 90nm... inte alls i samma kaliber som den billiga 65nm-maskinen från Intel i överklockningsvägar då K8 i 90nm-utförande har en "cap" på ~3200mhz-3300mhz (BE: 3500mhz).

Borde du inte köra intel prollen i 3ghz också så att det blir lika? Eller jämföra den med en E8400 tex?

/Jesper

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||