AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jo E2XXX serien heter Pentium Dual Core om du inte visste det. Sedan så går många 6400+ att klocka till 3,5-3,6GHz.

Jag kör min AMD 6400+ i 3520Mhz och den är mega stabil:)

Visa signatur

MVH: chrilleh
Antec 1200| Asus Maximus III Formula| Intel i5-760 2.8GHZ@4.07GHZ| ASUS Geforce GTX 480 1536MB| Kingston HyperX 4x2GB DDR3 1600MHz | Corsair Force 120GB SSD| Corceair Nova 64GB SSD| WD 2TB SATAII| Seagate FreeAgent Goflex 1TB Extern| Samsung Syncmaster 2333SW

Permalänk
Medlem

tror han ville jämföra prisklass intel prollen är ju t o m lite dyrare är amd'n trots det presterar amd bättre.

kan förövrigt klocka min 6000+ til 3.2 med orginalkylare utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Borde du inte köra intel prollen i 3ghz också så att det blir lika? Eller jämföra den med en E8400 tex?

/Jesper

Hur många GHz har väl inte den största betydelsen? Borde inte arkitekturen vara det?

Edit: Jag köpte också en AMD Athlon X2 processor för att stödja AMD.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Att AMD bara tappat ~2% enheter på 1 år trots att Intel är så överlägsna måste ju ses som ett styrkebesked. Det var väl ingen som hade räknat med att dom skulle öka väl?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

De enda ja skulle kunna säga är.. OM inte Intel hade "fuskat" 2003, hur hade det sett ut idag då? Amd skulle ha haft bättre budget än idag, Intel skulle haft sämre, eller skulle Intel ändå sälja bättre?

Permalänk
Medlem

Det finns flera än Intel, Amd och Via som gör processorer men dom är oftast riktade till andra marknader.

Sedan är frågan om marknads andelen krympt i dollar eller sålda enheter?
Menar säljer man billigt får man ju sälja några fler för att nå samma värde.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hjälpsam

Om man som jag, kör oklockat och inte är ute efter det snabbasta verkar AMD ge lite mer för pengarna.
Mycket beror såklart på vilken applikation man kör, men AMD är absolut inget dåligt köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

2% känns inte som speciellt mycket. Det lät som AMD hade tappat jättemycket i nyheten. Men det är nog tur att AMD har servermarknaden fortfarande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty
Själva affärs iden i dagens samhälle är att man ska försöka skaka av sig all
konkurans, och få just ett monopol, det är drömläget för ett företag!
Om amd försvinner, visst det finns något enstaka litet företag kvar (se VIA)
men dem har INGEN chans och kommer bli uppköpta, precis som AMD, om dem inte gör något snart.. VIA tycker jag borde komma med en prestanda modell, i klass med någon av AMD's x2 modeller, fast med lägre strömförbrukning (dem är ledande innom just låg strömförbrukning), och AMD borde satsat på högre frekvenser på sina x2or, istället för x4or..
Eller så slår AMD och VIA ihop sig, och skapar en medelklass prolle, som drar ytterst lite ström, eller varför inte ett grafikkort i prestanda segmentet .. med låg strömförbrukning och medelfrekvenser = överklockarens dröm.

Det må så vara att ett företag gärna vill vara ensam på marknaden, men då får de ju också hela rättsväsendet emot sig. Intel vill säkert vara störst som de varit hela tiden, men de vill absolut inte ha nåt monopol, för då kommer de bli tvingade att splittras i flera delar.

Apropå VIA så kan du ju läsa lite om Isaiah som stödjer 64-bitar och har bra prestanda (den ryktas om att flyttalsprestandan är mycket bra i den). Crysis flyter väldigt bra på den iaf. Den kommer väl i sommar tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Sen när mätte man cpu prestanda med 3DM06 ?
Att de haft med en del de kallar för cpu test, innebär inte någon relevans som helst. Den delen är ett skämt.

Hoppas Amd får tummen ur snart, gillar företaget och dt är som flera redan påpekat en vital producent för oss konsumenter.
Ni som inte tror den saken. kan ju titta lite bakåt i backspegeln, om ni förmår.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Än har vi inte förlorat något på det...

Förseningen av 45 nm prollarna från intel?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Än har vi inte förlorat något på det...

Lätt att tänka så va? Om Intel får så långt försprång före AMD, så kommer priserna öka och inte sänkas : /

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Förseningen av 45 nm prollarna från intel?

Den försening beror på flera faktorer än bris på konkurans från AMD's sida.

Folk verkar klaga när utveklingen går för snabbt, och folk klagar när det går för långsamt. Vad ska ni ha?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Den försening beror på flera faktorer än bris på konkurans från AMD's sida.

Folk verkar klaga när utveklingen går för snabbt, och folk klagar när det går för långsamt. Vad ska ni ha?

Inget klagomål. Däremot vill ingen vettiga människa att Intel tar en extrem ledning på processor marknaden för då kan dom sätta sina priser hur dom vill, och ni med Intel plattformar kommer få betala multum för att uppgradera.

Förstår du nu?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Amd konkurerar bra på marknaden i value segmentet. Det är här pengarna finns till stor del. Kör man överklockat så är intel överlägsna. Billigaste dualcore för just över 500 spänn kör ofta om Amds x2 processorer när man kör dom i 3,3-3,5 ghz. Men det är en fjuttmarknadsandel det. Rekomenderar Amd oftast men kör bara intel själv.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du berättar efter erfarenhet av felmontering och/eller fysiskt våld applicerat på processorkretsar om något.

En jämförelse jag gjorde nyligen mellan två system i CPU-benchmark i 3dMark06:
Intel-maskin:
Intel Core 2 Duo E6750 (2,67ghz, 4MB L2)
Gigabyte GA-P35-DS3P, P35
Dominator PC8500-minnen (1066mhz, Auto-timing)
8800GTS 640MB
CPU-Poäng: ~2300pts

AMD-Maskin:
AMD Athlon X2 6000+ (3,0ghz, 2MB L2)
MSI K9A2 Platinum 790FX
OCZ ATi Crossfire Cert. PC6400 (800mhz, Auto-timing)
2900XT 512MB
CPU-Poäng: ~2440pts

Detta gäller CPU-benchmark del ett och två, grafikkortet är obsolit.

Att en 5600+ skulle få sämre poäng än en Intel-maskin med tekniskt samma specifikationer (2MB L2, 65nm, etc) under samma frekvens verkar tveksamt. Starkare modeller har en given fördel med högre cachemängd, men det kompenseras ju även med ett högre pris och effekt.

Du kan uppenbarligen ingenting. Hur jämförde du de två processorerna emellan varandra till och börja med? Du skriver ju ingen som helst data angående moderkort, minnen, dylikt som är minst lika viktigt då du antagligen sitter på enna slö-minnen för AMD-maskinen utan att förmedla detta och på så sätt försöka få AMD att se dumma ut. Jag tycker AMD står sig mycket bra på budget/mainstreamsegmentet idag då deras produkter överlag inte kräver överklockning för att få någon valuta, som är fallet för Intel då en billigare och snabbare AMD-processor är billigare än den slöare Intel-maskinen från start. Hurvida de klockar jämförelsevis lämnar jag osagt, men utifrån vad jag förstår är även 5600+ 90nm... inte alls i samma kaliber som den billiga 65nm-maskinen från Intel i överklockningsvägar då K8 i 90nm-utförande har en "cap" på ~3200mhz-3300mhz (BE: 3500mhz).

Ber om ursäkt för mitt okunnande. Ska skriva mer nästa gång, jag skrev inte mer för att jag inte riktigt ville ge mig ut på hal is. Största felet vid informativt utbyte är att om man inte har 100% rätt så klassas man som dum i huvudet eller otillräcklig. Om jag hade skrivit MER så hade jag bergis tabbat mit på ett antal ställen, och sedan fått höra hur okunnig man är där istället. Så det bästa gott folk, är att INTE dra egna slutsatser som man inte är säkra på. Skriv korta kommentarer, låt den svåra delen gällande ämnet skötas av de kunniga datorgudarna.

Jag vet vad jag har i datorerna, Jag kan endel om datorer osv, men vart man än visar sig så finns det alltid någon som är bättre. o så är det överallt. dvs, något man måste rätta sig efter.

Men borka har ju kört över folk förr som inte är lika kunniga som honom. Lite synd att man inte får en syl i vädret innan totalkolaps av kritiktornet inträffar.

Skriver en massa, grattis borka; Tog precis en hel minut av ditt liv som du alldrig får tillbaks. Så spara på krafterna o citera mig inte, de bli så jobbiga diskussioner av kunniga vs "okunniga"^^

Permalänk

ON-T:
Tråkigt att höra och man kan väl inget annat än att hoppas det kommer gå bättre.
Som Datanusse skriver kommer inte AMD gå under och det kommer aldrig bli monopol på marknaden självklart så skratta bäst ni vill. Jag tycker inte det är skoj dock utan hoppas bara på det bättre.

-----------
OFF-T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du berättar efter erfarenhet av felmontering och/eller fysiskt våld applicerat på processorkretsar om något.

En jämförelse jag gjorde nyligen mellan två system i CPU-benchmark i 3dMark06:
Intel-maskin:
Intel Core 2 Duo E6750 (2,67ghz, 4MB L2)
Gigabyte GA-P35-DS3P, P35
Dominator PC8500-minnen (1066mhz, Auto-timing)
8800GTS 640MB
CPU-Poäng: ~2300pts

AMD-Maskin:
AMD Athlon X2 6000+ (3,0ghz, 2MB L2)
MSI K9A2 Platinum 790FX
OCZ ATi Crossfire Cert. PC6400 (800mhz, Auto-timing)
2900XT 512MB
CPU-Poäng: ~2440pts

Detta gäller CPU-benchmark del ett och två, grafikkortet är obsolit.

Att en 5600+ skulle få sämre poäng än en Intel-maskin med tekniskt samma specifikationer (2MB L2, 65nm, etc) under samma frekvens verkar tveksamt. Starkare modeller har en given fördel med högre cachemängd, men det kompenseras ju även med ett högre pris och effekt.

Du kan uppenbarligen ingenting. Hur jämförde du de två processorerna emellan varandra till och börja med? Du skriver ju ingen som helst data angående moderkort, minnen, dylikt som är minst lika viktigt då du antagligen sitter på enna slö-minnen för AMD-maskinen utan att förmedla detta och på så sätt försöka få AMD att se dumma ut. Jag tycker AMD står sig mycket bra på budget/mainstreamsegmentet idag då deras produkter överlag inte kräver överklockning för att få någon valuta, som är fallet för Intel då en billigare och snabbare AMD-processor är billigare än den slöare Intel-maskinen från start. Hurvida de klockar jämförelsevis lämnar jag osagt, men utifrån vad jag förstår är även 5600+ 90nm... inte alls i samma kaliber som den billiga 65nm-maskinen från Intel i överklockningsvägar då K8 i 90nm-utförande har en "cap" på ~3200mhz-3300mhz (BE: 3500mhz).

Nu är herr duktig framme igen.

Skulle man jämföra dessa två processorer med de frekvenserna @ default skulle en seger gå till Intel utan några större problem i de flesta applikationer och det vet du om eller hur? Sedan skall vi inte börja gå in på effektivitet per Mhz så ta du och höj upp C2D frekvensen 330Mhz till så att du når 3Ghz och sedan är det intressant att jämföra arkitekturerna. Priset tar man sen.

Sedan är HD2900XT bra på att avbelasta CPU'n medans 8800GTS 640 är usel på det.

Sedan att 6000+ är billigare är en annan femma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Inget klagomål. Däremot vill ingen vettiga människa att Intel tar en extrem ledning på processor marknaden för då kan dom sätta sina priser hur dom vill, och ni med Intel plattformar kommer få betala multum för att uppgradera.

Förstår du nu?

Nej jag förstår inte eftersom allt du sa har absolut ingen grund.

Men låt oss gå vidare med din tanke. Om Intel skulle ta extrem ledning på processor marknaden och sätter sitt pris högt då väljer man ett annat alternativ. Det är så AMD tog mark med Duron och sen Athlon-serien. Konkurans i arbete.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om Intel skulle ta extrem ledning på processor marknaden och sätter sitt pris högt då väljer man ett annat alternativ. Det är så AMD tog mark med Duron och sen Athlon-serien.

Exakt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om Intel skulle ta extrem ledning på processor marknaden och sätter sitt pris högt då väljer man ett annat alternativ. Det är så AMD tog mark med Duron och sen Athlon-serien. Konkurans i arbete.

Det här var nog det vettigaste jag har läst i någon av de hundratals intel/amd/konkurrens-trådarna som har skapats på senare tid. Kan vi lämna ämnet nu?

Permalänk
Avstängd

Om AMD skulle försvinna så lär ju inte hurrande Intel-fanboys bli glada i längden heller... dom får ju stå i en mörkgränd på knän och tjäna ihop pengar till nästa CPU när pappa inte vill betala

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Två tappade procentenheter var ju inte så värst mycket...

Permalänk
Medlem

Visserligen använder jag en Intel-prolle för dagen. Men på något sätt föredrar jag AMD och vill att de ska komma igen, blir nästan lite nostalgisk över min gamla 3800+ med ett X1800XT g-kort.
De får se till och skärpa sig på riktigt snart så att man VÄLJER deras produkt. Phenom lanseringen har inte direkt känts lockande, inte heller Ati 2000/3000 serie. Tror dock ( hoppas ) att iom lanseringen av Ati HD 4000 serie, så kommer AMD att presentera något intressant.

Permalänk
Medlem

Till alla som säger "två %-enheter är väl inte så farligt att tappa osv.", två %-enheter kan vara JÄ****T mycket att tappa. Speciellt när man redan är underdog.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Den försening beror på flera faktorer än bris på konkurans från AMD's sida.

Folk verkar klaga när utveklingen går för snabbt, och folk klagar när det går för långsamt. Vad ska ni ha?

Då är vi iaf överens om att det är en av faktorerna, då är vi ju iaf påverkade.

Jag klagar endast på dumma uttalanden, inget annat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej jag förstår inte eftersom allt du sa har absolut ingen grund.

Men låt oss gå vidare med din tanke. Om Intel skulle ta extrem ledning på processor marknaden och sätter sitt pris högt då väljer man ett annat alternativ. Det är så AMD tog mark med Duron och sen Athlon-serien. Konkurans i arbete.

Titta på hur SJ gjorde, de konkurrerade ut aktörer på marknaden genom att gå under i pris där det dök upp konkurrenter. När de kursat så höjde de priset igen, detta med statliga pengar...

Nu tror jag inte att Intel skulle göra detta på grund av konkurrenslagar, men teoretiskt hade det säkerligen varit möjligt med tanke på alla deras vinster genom åren.

Vad som förmodligen annars är största hotet mot Intel (vinsterna) idag är att kraften på processorer är så extrem att folk inte längre behöver värstingar. Även om någon går in och köper det billigaste så får den personen en mycket snabb dator.

97% Of CPU Market Consists Of Sub-$200 Processors

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Den försening beror på flera faktorer än bris på konkurans från AMD's sida.

Snarare handlar det om en pappersprodukt för att folk inte skall köpa AMD då de får reda på att Intel kommer med något. Intel har ju haft problem med läckströmmar på de nya processorerna vad jag läste.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om man som jag, kör oklockat och inte är ute efter det snabbasta verkar AMD ge lite mer för pengarna.
Mycket beror såklart på vilken applikation man kör, men AMD är absolut inget dåligt köp.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Själv så körde man med en AMD Athlon (3200+ om jag inte minns fel på betekningen) i min första Gaming rigg och den klockade fint och presterade som en gud på den tiden enligt mej. och själv har jag alltid kört med AMD när jag har byggt eget från grunden och har även alltid rekomenderat AMD när jag har byggt till vänner och bekanta. AMD och ATI har alltid serverat prestanda till god tagbara priser.

Undra hur mycke skit JAG kommer få för mitt inlägg???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Beror på vad man ska göra en core2 quad i 4 ghz är mer än märkbart snabbare än en phenom i 2,6-2,7ghz. Priset är nästan samma. Photoshop, rendering.

Ska man spela spel har det i princip inge betydelse, en phenom kickar är oklockad där.

AMD kickar 1600 pers, det är trisst. Mycket kompetens som går förlorad. Men aktiern måste väl försvaras.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

sitter VIA alltså på den där sista 0.2-0.3 procenten?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas AMD får skutan på rätt köl en vacker dag. Time will tell.