AMD fortsätter tappa marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Själv så körde man med en AMD Athlon (3200+ om jag inte minns fel på betekningen) i min första Gaming rigg och den klockade fint och presterade som en gud på den tiden enligt mej. och själv har jag alltid kört med AMD när jag har byggt eget från grunden och har även alltid rekomenderat AMD när jag har byggt till vänner och bekanta. AMD och ATI har alltid serverat prestanda till god tagbara priser.

Undra hur mycke skit JAG kommer få för mitt inlägg???

Ingen skit alls. AMD var klockrena att bygga system och hade ju tronen i flera år. Du gjorde helt rätt, men det är ju forna tider det, nu finns det ofta fler anledningar att välja Intel istället, även om AMD nu har en del helt klart prisvärda modeller igen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skulle man jämföra dessa två processorer med de frekvenserna @ default skulle en seger gå till Intel utan några större problem i de flesta applikationer och det vet du om eller hur?

Sätter mitt medlemskap på att han är införstådd med det. Poängen han vill framföra är att AMD kanske inte är så dåliga som man ofta vill antyda. Som påpekats så mäter han vid pris och inte vid frekvens. Potentialen finns, är nog vad han vill få sagt.

Citat:

Priset tar man sen

Sorgligt sorgligt...
de med mycket pengar eller de som kräver det bästa tänker så. Många runt om i världen vill bara ha valuta. Med minimala datorkunskaper kan man alltså få det även med AMD- produkter.

I ärlighetens namn trodde jag att de skulle tappat mer än ca två procent, med tanke på datorboomen de senaste åren, Vista och att bla Dell slutade sälja AMD- baserade datorer via webben. Två procent är väl i ärlighetens namn inte så farligt med tanke på hur stora Intel är och vilken potential de har, i jämförelse.

Permalänk
Citat:

priset tar man sen

Men va *** vad e ditt problem
Det spelar ingen roll om intels processor presterar bättre om den är mycket dyrare. AMD har många bra, billiga procesorer som hänger med nästan en femhundring upp i intels liga

Om nån skriver att AMD inte har tillräckligt bra grejer på marknaden idag till en högpresterande data så är den personen helt *** *** *** *** i huvudet

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
Men va *** vad e ditt problem
Det spelar ingen roll om intels processor presterar bättre om den är mycket dyrare. AMD har många bra, billiga procesorer som hänger med nästan en femhundring upp i intels liga

Med andra ord spelar det ingen roll om amd:s processorer presterar dåligt så länge de är billiga. Det må vara sant, men man kommer inte så mycket längre med dessa resonemang. Amd säljer sina processorer billigt för att de måste, inte för att de vill. Intel skulle också kunna lägga sig på en lägre prisnivå men tjänar bättre som det är nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men va *** vad e ditt problem

Mitt problem är alla tonåringar som tror sig ha en företagsekonomi- examen. Uppenbart är, efter att ha läst denna med många fler trådar, att så inte är fallet. Dålig stavning är ett annat problem jag stör mig på. Däremot funderar jag på om du inte citerar fel och menar någon annan, eftersom du citerar ett citat. Givet är att alla är införstådda med att betalar man mer så får man också i regel mer, även om det finns vissa sektorer på skalan som går ihop med varandra.

Citat:

Intel skulle också kunna lägga sig på en lägre prisnivå men tjänar bättre som det är nu.

Precis. Intels marknadsanalytiker är fantastiskt duktiga (AMDs likaså) att förutspå marknaden och känna upp och nedgångar. Om man tror sig hänga med i svängarna för att man läser nyheter på Swec, Nexus, Toms Hardware osv osv så är det bara att drömma om vilken information företagen själva sitter på.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur många egentligen som har erfarenhet av båda märkerna.....
Kör både AMD och Intel och jag är nöjd med dom båda.
Däremot är jag en inbiten nvidia fan =P...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Med andra ord spelar det ingen roll om amd:s processorer presterar dåligt så länge de är billiga. Det må vara sant, men man kommer inte så mycket längre med dessa resonemang. Amd säljer sina processorer billigt för att de måste, inte för att de vill. Intel skulle också kunna lägga sig på en lägre prisnivå men tjänar bättre som det är nu.

Du måste ha missförstått mig, så jag ska försöka uttrycka mig enkelt.

om en processor från intel presterar likvärdigt med en från AMD och den enda egentliga skillnaden är att intel är dyrare så är AMD ett bättre val
Just så här ser det ut på marknaden idag och därför påstår jag att AMD har bättre erbjudande än intel

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

vad många det är som inte förstår hur en branch fungerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen

Just så här ser det ut på marknaden idag och därför påstår jag att AMD har bättre erbjudande än intel

Nej Intel är inte dyrare än AMD's. Sen nåt som skrämmer bort många konsumneter, ink mig är den dåliga överklockning på AMD's processorer.
Och X2 är 90nm medans C2D är 65nm vilket gör att det blir svalare och mindre strömkrävande än AMD's X2.

Men vi får se hur det bli med AMD's tri-core.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom de rent maknadsmässiga aspekterna, vilka inom just den här sfären är relativt stabila, inverkar även andra:
- avtal med OEM tillverkare är av stor vikt och här spelar mycket annat in förutom prestanda/pris, något som Pentium 4 epoken alltför tydligt bevisar
- medvetenhet; datoranvändarna har blivit många och att bygga sin egen dator har blivit relativt lätt, däremot är inte kunder överlag särskilt medvetna om just prestanda/pris i förhållande till sin verkliga datoranvändning

Det där med pris/prestanda är verkligen knivigt, för det beror mycket på om vi håller oss till standarduppsättningen av test som ses här och på Tom's Hardware osv., eller om vi skärskådar specifika användningsområden. Utan tvekan skulle jag satsa på en Intel CPU om mitt mål t ex varit stor mängd avkodning av multimedia, som det är nu gör de fåtal minuter det handlar om per år varken till eller ifrån. Som jag skrivit tidigare blev jag dock förvånad när jag gjorde lite tester på en server jag byggde - Tyan M3600 + 2x Opteron 2212 + 8GB RAM - att den piskade det bästa Xeon värstingarna kan prestera inom vissa foto-applikationer och diverse databas uppgifter, med samma antal kärnor och det trots att Opteron 2212 närmast är en budget server modell (tyvärr har jag inga resultat sparade, och jag kan inte nu medan den är i kritisk drift börja köra tester). Hm, återigen är vi tillbaka på medvetenheten; det är inte så solklart vad man bör köpa. Med detta vill jag inte påskina att AMD överlag skulle vara det bättre valet, utan att det absolut inte är så svart och vitt som många tycks tro.

Vid sidan om CPU marknaden så är jag nyfiken på hur pass bra AMD kommer att lyckas med sin mATX 780G chipset. Om vi här talar om pris/prestanda borde den lyckas oerhört bra; Intel är inte i närheten, och även nVidia har en del att ta igen på den fronten. Svarta siffror skulle behövas, inte för att nödvändigtvis ta så stora marknadsandelar ifrån Intel, utan för det som är viktigare: producera bra konkurrenskraftiga alternativ.

Off-topic:
Personligen är jag aningen ambivalent i frågan om Intel som företag; å ena sidan missbrukar de sin position på ett flertal marknader (nu avser jag inte Intel vs. AMD), å andra sidan gör de en hel del trevliga saker i nuläget inom utvecklingen av små datorer baserade på open-source.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej Intel är inte dyrare än AMD's. Sen nåt som skrämmer bort många konsumneter, ink mig är den dåliga överklockning på AMD's processorer.

Du får nästan en hårddisk extra för samma pris och prestanda när du köper en AMD jämfört med en Intel.

Överklockning är gissningsvis något som mest är hett här, dagens snabba processorer finns iofs inte speciellt stora behov för att överklocka.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mitt problem är alla tonåringar som tror sig ha en företagsekonomi- examen. Uppenbart är, efter att ha läst denna med många fler trådar, att så inte är fallet. Dålig stavning är ett annat problem jag stör mig på. Däremot funderar jag på om du inte citerar fel och menar någon annan, eftersom du citerar ett citat. Givet är att alla är införstådda med att betalar man mer så får man också i regel mer, även om det finns vissa sektorer på skalan som går ihop med varandra.

.

Nu har du visst inte läst så noga

Jag skriver inte att intel eller AMD har fel priser, dom är miljardföretag båda två och vet exakt vad dom gör. Båda känar med all säkerhet mest med dom nuvarande priserna.

Vad jag säjer är att AMD faktiskt HAR bättre erbjudanden vad gäller Pris/prestanda idag utan att kommentera deras motiv.

ock vad såmm beträfar minn stavnign so har jag min fula rät att stava fell, detta är ett forum inte en svenskaprov

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
ock vad såmm beträfar minn stavnign so har jag min fula rät att stava fell, detta är ett forum inte en svenskaprov

Vilket är felet i dagens IT-Sverige. Herregud, halva Finland (nåja...) skriver bättre svenska än dagens onlinesvenskar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Vilket är felet i dagens IT-Sverige. Herregud, halva Finland (nåja...) skriver bättre svenska än dagens onlinesvenskar.

Svenska flummskolan?

Det finns i och för sig några dyslektiker här på forumet och där tycker jag att det kan ursäktas.
Samma sak för dom som inte haft Svenska som modersmål.

On Topic; jag tror att det kommer att gå lite bättre nu när buggfria Phenom börjar att komma ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Vilket är felet i dagens IT-Sverige. Herregud, halva Finland (nåja...) skriver bättre svenska än dagens onlinesvenskar.

OT
Är benägen och hålla med föregående talare (att skolan har stor orsak). När jag gick i skolan så var man klart sämst (är dyslektiker), allt som skrevs var ju mer rött än blyerts :). Idag känner man sig ibland "duktig" i skrift jämfört med de som skriver på forum m.m. Kan vara svårt och hitta en enda mening som har bra meningsbyggnad samt är rättstavad från en del.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nu har du visst inte läst så noga
Jag skriver inte att intel eller AMD har fel priser

Inte du heller. Du citerade ett citat. Läs om så inser du nog att vi håller med varandra på ett ungefär. Om du låter blodtrycket sjunka något och läser hela inlägg så ska det nog inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
2% känns inte som speciellt mycket. Det lät som AMD hade tappat jättemycket i nyheten. Men det är nog tur att AMD har servermarknaden fortfarande.

Det må så vara att ett företag gärna vill vara ensam på marknaden, men då får de ju också hela rättsväsendet emot sig. Intel vill säkert vara störst som de varit hela tiden, men de vill absolut inte ha nåt monopol, för då kommer de bli tvingade att splittras i flera delar.

Apropå VIA så kan du ju läsa lite om Isaiah som stödjer 64-bitar och har bra prestanda (den ryktas om att flyttalsprestandan är mycket bra i den). Crysis flyter väldigt bra på den iaf. Den kommer väl i sommar tror jag.

Mjo, jag vet att dem snart släpper Isaiah, men den kommer inte kunna konkurera med c2d och x6400.. det är en bra prolle för bärbara, och mindre enheter som HTPC's Eller kanske för den med låg budget, annars så är det nog inte mycket att sätta upp mot en c2d i 4ghz eller en 6400 i 3.5, men det fräna är ju den extremt minskade energiförbrukningen, och därmed borde man slippa värmeproblemen, vilket borde ge den en överklocknings potential, men sen vet jag inte hur det ligger till med deras moderkort, då denna endast kommer passa deras itx kort (ett sådant är nog inget vidare att överklocka) .. men något som borde vara intressant är att pröva oljekylning, transformator olja då (låg värme utveckling borde hålla temperaturerna i oljan relativt låga) men vad vet jag, annars kanske man kan prova dem hederliga peltier elementen på dessa (nostalgi)
billigare än kompressorkylning, och med isaiah's låga energi effekt så ska det nog gå galant, den drar runt 25 watt enligt wikipedia
mjo, dem ska bli intressanta, lyckas man pressa upp dem i 3ghz med lite kraftigare kylning, som vatten eller peltier, eller varför inte kompressor så skulle den nog kunna slå både c2d och 6400.. men vad vet jag, den som lever får se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Inte du heller. Du citerade ett citat. Läs om så inser du nog att vi håller med varandra på ett ungefär. Om du låter blodtrycket sjunka något och läser hela inlägg så ska det nog inte vara så svårt.

Vad snackar du om ???

Jag började inte med att kommentera dig, så om du har samma åsikt som jag så fattar jag inte vad du holler på med.

sammanfattning:AMD regerar

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du får nästan en hårddisk extra för samma pris och prestanda när du köper en AMD jämfört med en Intel.

Vissa mig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
sammanfattning:AMD regerar

Nej. Den enda "fördel" amd har (i alla fall när det gäller datorer avsedda för privatpersoner) är att de för tillfället säljer sina processorer billigt. Detta är dock inte ett tecken på en styrka hos amd utan snarare motsatsen. Att ej kunna säljas dyrt är inte någon positiv egenskap hos en vara.

Permalänk
Avstängd

Allvarligt, är det ens någon mening? Titta några inlägg länger upp och läs om, läs rätt. Klipper in en bild på det också och så kan vi väl bara lämna det bakom oss sedan? Du citerar mig på ett citat som jag gör och sedan får du snedslag så det bara skriker om det. jag är fortfarande av den åsikten att vi borde vara på ungefär samma sida, även om jag inte skulle gå så långt som att AMD regerar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vissa mig.

Gå igenom paketen här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=70670...

Det brukar iofs vara något annat än extra hårddisk som läggs på men något extra får man på AMD för samma pris.
Utöver det så kommer AM2+ plattoformen hålla längre jämfört med Intel som snart byter. Intel fanboysen fokuserar ju nästan helt på processorn och förstår inte att en dator är mer än bara en processor. Utöver det verkar man inte klara av och räkna prestanda kontra pris.
Överklockar man så skiter väl sig garantin med?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Otroligt vanligt, detta att först fråga vad som är snabbast och sen köpa något av samma märke som är billigare men långsammare.
Sen missar många att en dator är mer än en CPU, AMD har tex inbyggd DMA i sin CPU vilket gör att den inte behövs på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Gå igenom paketen här: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=70670...

Det brukar iofs vara något annat än extra hårddisk som läggs på men något extra får man på AMD för samma pris.
Utöver det så kommer AM2+ plattoformen hålla längre jämfört med Intel som snart byter. Intel fanboysen fokuserar ju nästan helt på processorn och förstår inte att en dator är mer än bara en processor. Utöver det verkar man inte klara av och räkna prestanda kontra pris.
Överklockar man så skiter väl sig garantin med?

Man behöver inte vara en intel fanboy att inse att processorn är den viktigaste / en av de viktigaste delar. Jag tvivlar på att AM2+ plattformen kommer hålla så länge.

Även om priset och prestanda på AMD och Intel cpu skulle vara samma så har Intel för del med att den är svalare och klockar bättre. Det finns inget som talar i AMD's fördelar tycker jag, allafall inte med X2.

Garanti "skiter" sig ja men det är ingen som kan se att man har klockat, generellt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tvivlar på att AM2+ plattformen kommer hålla så länge.

Varför då?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Varför då?

Nåt jag bara tror.
AM2+ är bara AM2 med några förbättringar. Om ett, ett o halv år från och med nu kommer vi börja höra om AM3.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Allvarligt, är det ens någon mening? Titta några inlägg länger upp och läs om, läs rätt. Klipper in en bild på det också och så kan vi väl bara lämna det bakom oss sedan? Du citerar mig på ett citat som jag gör och sedan får du snedslag så det bara skriker om det. jag är fortfarande av den åsikten att vi borde vara på ungefär samma sida, även om jag inte skulle gå så långt som att AMD regerar...

http://fileserver2003.no-ip.org/whatever.JPG

men snälla du, jag siterade inte ditt inlägg utan samma inlägg som du citerade. Han som skrev det först är en ekonomisk idiot, inte du

fattade först inte att du inte förstod detta

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nåt jag bara tror.
AM2+ är bara AM2 med några förbättringar. Om ett, ett o halv år från och med nu kommer vi börja höra om AM3.

Gäller det samma med det andra du skriver, du skriver vad du "tror"?

AM2 - AM3 kan köra samma processorer, det är ju poängen. Istället för att byta rubbet så kan man uppgradera delar

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Amd is the Shit *

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej. Den enda "fördel" amd har (i alla fall när det gäller datorer avsedda för privatpersoner) är att de för tillfället säljer sina processorer billigt. Detta är dock inte ett tecken på en styrka hos amd utan snarare motsatsen. Att ej kunna säljas dyrt är inte någon positiv egenskap hos en vara.

nej nu pallar jag inte längre, nu är det till och med possitivt för slutkonsumenterna att saker och ting kostar mer än mindre, för jag antar att du inte är en aktiägare av Intel

Och du behöver inte skriva att jag inte förstår hur du menar, förn jag förstår precis. grejen är att du ser marknaden från fel ände

Visa signatur

Datorer är LIVET