Phenom X3 prissatt i svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Phenom X3 prissatt i svenska butiker

Från början var det enbart tänkt att fyrkärniga versioner av AMD:s nya Phenom-processorer skulle finnas tillgängliga på marknaden. Men i höstas presenterade AMD sina planer på att tillverka trekärniga processorer vilket förvånade många.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser bra ut kom igen nu AMD:D

FÖÖÖRSTXD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Spännande:).
Men priserna ser lite höga ut:(?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Fina priser! lurar på en x4:a till vintern! hade hoppats på högre frekvenser!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

en kasserad X4 kan man alltså få ..Känns ju bra det (ironi)..Jaja jag är faktiskt sugen på en phenom..Har nog lite amd fanboy i mig..Vet inte varför men har tidigare bara haft Amd cpuer ..tex 3200+ 2.0Ghz s939 mums.. (a)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var väldigt sugen på en X4 9750 ända fram tills att jag såg att den hade en tpd på 125W. Detta är på tok för mycket. Speciellt då motsvarande modell från Intel bara har 95W.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Var väldigt sugen på en X4 9750 ända fram tills att jag såg att den hade en tpd på 125W. Detta är på tok för mycket. Speciellt då motsvarande modell från Intel bara har 95W.

Det är maxvärde.
Har själv en phenom (snart två), hela datorn idlar på runt 100 watt från väggutaget, det inkluderar graffikort, hårddiskar m.m. 30 watt mindre än min tidigare opteron dator.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
en kasserad X4 kan man alltså få ..Känns ju bra det (ironi)..Jaja jag är faktiskt sugen på en phenom..Har nog lite amd fanboy i mig..Vet inte varför men har tidigare bara haft Amd cpuer ..tex 3200+ 2.0Ghz s939 mums.. (a)..

Du vet väl att dom flesta single-cores Intel säljer är "misslyckade" Duals va? Så här har dom alltid hållt på tydligen.

Jo dom där ser lite smarriga ut... Med tanke på att en kärna är disabled, hur klockar dessa tro?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Intel och AMD mäter dessutom TDP annorlunda. Har för mig att det var så att Intel har läger TDP än AMD, trots att de drar lika mycket.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Nope, intel drar mindre just nu. Phenom drar mycket helt enkelt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nope, intel drar mindre just nu. Phenom drar mycket helt enkelt.

källa?

Förövrigt nice

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Inspire me.
Surprise me.
Amaze me.
AMD me.

Hoppas det går bra för AMD i framtiden!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
källa?

Förövrigt nice

Intel kör på 45nm så det är sant.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nope, intel drar mindre just nu. Phenom drar mycket helt enkelt.

Ursprungligen inskrivet av Soyish
källa?

Förövrigt nice

Har funderat över det där. Skulle inte de börja köra samma för ett tag sedan? Tidigare har det ju iaf varit olika där intel sänkt så det såg bättre ut gämnfört med amd. Får väll hoppas (för amd´s skull om inte annat) att det fortfarande är så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle Intel börja sälja trekärniga processorer(liknandes amd:s) skulle alla bara börja whina om att Intel härmas. Så de kanske skiter i det pga den anledningen. Eller så har de inte tillräckligt många felaktiga quads.:)

Om man ska basera en hel processorserie på trasiga quads behövs det ju en del sådana. Lite för mycket fail i amd:s fabriker?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Det jag förvånas över är att strömförbrukningen inte minskat särskilt mycket då en kärna är avstängd, såg någonstans att den drog 89W och jämfört med 95 för en Quad (9500 och 9600) är det en löjligt liten skillnad vilket resulterar i en nästan lika hög värmeutveckling och en nästan lika begränsad överklockning som för de 4 kärniga varianterna. Dessutom är målgruppen nog ganska liten, vill man ha bra flerkärnig prestanda och har en AM2 eller AM2+ plattform så väljer man phenom 9000 serien.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för Intel i dagsläget att sälja 3-kärniga processorer då deras 4-kärninga modeller egentligen är 2 st "ihopklistrade" dual cores. Vore ganska meningslöst att "klistra ihop" en fullt fungerande dual core med en halvtrasig dito. Bättre för dem att sälja dem som billiga single cores istället.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
källa?

Förövrigt nice

var det inte amd som gick från maxvärde till nån form av påhittat medelvärde? hur som helst så förlorar de rejält mot intel:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3272&p=13

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

femkantig: Intel har aldrig angivit TDP under 100% Load vilket AMD gjort. Intels quads brukar ändå konstigt nog bli varmare trots lägre förbrukning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Ser inte speciellt lockande ut.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk

Nu väntar jag bara på en sjutton-komma-tre-kärnig processor... yummy!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Förstår liksom inte meningen med X3..
Finns X2 och X4, duger inte det?
Plus att X4 kostar inte speciellt mycket mer..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
var det inte amd som gick från maxvärde till nån form av påhittat medelvärde? hur som helst så förlorar de rejält mot intel:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3272&p=13

Enligt den testen så drar AMD MINDRE än Intels 65 um. Vilket är min erfarenhet med (har inte testat Intel's senaste 45 um dock).

Orsaken at AMD drar mindre beror på att de har lägre förbrukning idle. Normalt är datorn idle mesta tiden, nästan hela tiden för att vara mer exakt.

AMD's nya moderkort drar lite ström med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
en kasserad X4 kan man alltså få ..Känns ju bra det (ironi)..Jaja jag är faktiskt sugen på en phenom..Har nog lite amd fanboy i mig..Vet inte varför men har tidigare bara haft Amd cpuer ..tex 3200+ 2.0Ghz s939 mums.. (a)..

"Att kassera (ut) något är att ta det ur bruk, upphäva, ogilla eller rent av slänga bort."

Förövrigt är det mycket smart att göra så, Intel har säkerligen fått slänga en stor del av sina fyrkärniga för att de inte klarat sig fullt ut.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Så onödigt onödigt. Ge oss en mosterprocessor istället så man kan få en andledning att byta!!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Skulle Intel börja sälja trekärniga processorer(liknandes amd:s) skulle alla bara börja whina om att Intel härmas. Så de kanske skiter i det pga den anledningen. Eller så har de inte tillräckligt många felaktiga quads.:)

Om man ska basera en hel processorserie på trasiga quads behövs det ju en del sådana. Lite för mycket fail i amd:s fabriker?

Mycket fail i alla fabriker som har med processorer att göra även Intels Som jag skrev är typ alla Intel single-core prollar som säljs baserade på "fail" duos

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Enligt den testen så drar AMD MINDRE än Intels 65 um. Vilket är min erfarenhet med (har inte testat Intel's senaste 45 um dock).

Mikrometer? Vad kör du med för specialprocessor? Vi andra använder Nanostorlek på våra transistorer.:)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

X3 borde snarare kosta 200-300 dyrare än X2 och inte strax under x4.
Tror marknaden blir liten i så fall.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Förstår liksom inte meningen med X3..
Finns X2 och X4, duger inte det?
Plus att X4 kostar inte speciellt mycket mer..

Du kanske skulle läsa nyheten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Så onödigt onödigt. Ge oss en mosterprocessor istället så man kan få en andledning att byta!!

Vadå onödigt? Mer nödvändigt att göra en processor för 1000-1500:- än att göra en monsterprocessor

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Mikrometer? Vad kör du med för specialprocessor? Vi andra använder Nanostorlek på våra transistorer.:)

haha

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.