Bästa filsystem för att ha till ett Aperture 2 bibliotek?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Bästa filsystem för att ha till ett Aperture 2 bibliotek?

Tja!

Har en extern disk som mitt bibliotek skall ligga på, vilket filsystem skall jag använda till detta, journal eller extended?

RAW filerna ligger på runt 10-15mb om det spelar någon roll, även jpg versionerna av RAW filerna kommer att ligga på disken, dom är ca 3-5mb stora.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Hm, både och är det väl som standard? Min rotpartition är "Mac OS Extended (Journaled)" dvs HFS+J. J:et brukar kapas bort ur fortkortningen, dock. Kör på det, skulle jag väl tro. Journaling är ju bra för datasäkerhet, och HFS utan + är väl lika populärt som FAT16 i dagsläget...

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Jul 2001

Re: Bästa filsystem för att ha till ett Aperture 2 bibliotek?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tja!

Har en extern disk som mitt bibliotek skall ligga på, vilket filsystem skall jag använda till detta, journal eller extended?

RAW filerna ligger på runt 10-15mb om det spelar någon roll, även jpg versionerna av RAW filerna kommer att ligga på disken, dom är ca 3-5mb stora.

Absolut HFS+

WS Macbook Pro - C2D 2,16ghz - 4gb ram - itunes Apple G4 Cube - 450mhz - 1gb ram -
Webserver Debian - P4 1,8ghz - 1gb ram - Filserver Mac Mini Intel Core Solo - 1,8ghz - 2gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Ok, har testat med HFS+ men varje gång den är klar med formateringen så står det bara något i stil med att skiten inte har en multipel på 4k av volymstorleken eller något, vad är felet`?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ok, har testat med HFS+ men varje gång den är klar med formateringen så står det bara något i stil med att skiten inte har en multipel på 4k av volymstorleken eller något, vad är felet`?

Det där har jag aldrig råkat ut för.. Hur och var formaterar du? Vilket program använder du?

WS Macbook Pro - C2D 2,16ghz - 4gb ram - itunes Apple G4 Cube - 450mhz - 1gb ram -
Webserver Debian - P4 1,8ghz - 1gb ram - Filserver Mac Mini Intel Core Solo - 1,8ghz - 2gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Ganska exakt såhär ser det ut: http://www.flickr.com/photos/jesperandersson/2404888267/sizes...

Trodde att jag tog ett screenshot på felmeddelandet men icke, får se nu när denna omgången är klar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ganska exakt såhär ser det ut: http://www.flickr.com/photos/jesperandersson/2404888267/sizes...

Trodde att jag tog ett screenshot på felmeddelandet men icke, får se nu när denna omgången är klar

Prova att partionera om disken istället för att radera den... Fast du kan ju alltså bara göra en enda partition om du nu bara vill ha det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Ok klantigt, det var en föredetta NTFS volym som jag försökte formatera, problemet var väll att den automatiskt valde en MBR tabell, tog GUID nu och det är väll rätt?