bästa linux för nybörjare

Permalänk

bästa linux för nybörjare

Tjenna har hörtalas om linux och vill testa det. vilket av dem är bäst för en nybörjare som alldrig har haft med linux att göra. Ska använda den som en vanlig dator och surfa på den om de hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan vara sweclockers vanligaste fråga. Läs FAQ.
#6848595

Permalänk
Medlem

Min favorit bland enkla distar är Linux Mint, bygger på Ubuntu, är lite mer "färdig" tex så fungerar det fint att spela DVD och andra media "out of the box" vilket kan vara lite knepigt med många andra att få till om man är nybörjare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ubuntu 8.04 betan, Kubuntu, Suse eller fedora kanske.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ubuntu 8.04 Beta är väl aldrig att rekommendera till nybörjare, då det tenderar till att bugga en hel del. Men Ubuntu Gutsy skulle nog vara ett bra val. Annars är 8.04 på väg ut, i slutet av april.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Ubuntu 8.04 Beta är väl aldrig att rekommendera till nybörjare, då det tenderar till att bugga en hel del. Men Ubuntu Gutsy skulle nog vara ett bra val. Annars är 8.04 på väg ut, i slutet av april.

Själv hade jag inga problem med 8.04, allt funka som det skulle från början. Och en nyare version har en massa förbättringar som underlättar för en nybörjare, om de nu inte får problem, men finns massvis med guider i ubuntu forumen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ubuntu Ultimate edition http://ubuntusoftware.info/

Det finns ingen mer komplett och mer lättanvändlig distrubition än den.

Men å andra sidan kan den vara för lätt, nybörjare lär sig för lite om Linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har också några frågor kring detta (ser ingen större anledning att skapa en ny tråd). Funderar också grovt starkt på att installera linux på en partion. Det enda jag saknar från Windows är MSN Messenger (jag har testat ubuntu tidigare, har dessvärre inte varit särskilt förtjust i någon av de andra msn-klienterna) och min flickvän Adobe Photoshop. Jag har förmågan att lära mig snabbt, men även tröttna på saker snabbt. Som jag nämnde har jag testat Ubuntu tidigare, men på något sätt känns det enkelt. Jag kan 0 om linux, dvs, ingenting, men det känns inte som att jag lär mig särskilt bra, allt görs åt mig. Kan det vara värt att köra igång något lite mer avancerat just för att BEHÖVA lära sig mer, eller bör man köra Ubuntu och lära sig mer 'avancerare' saker där?

Varför jag vill testa linux är helt enkelt för att jag vill lära mig. Som jag förstått det så är det mer "anpassningsbart" och man har på något sätt mer koll över vad man gör. Sen slipper man virusscanna allt man kör som man behöver göra här i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
... text ...

För msn replika kan du använda amsn. Det är näst intill likadant som vanliga msn messenger.

Angående Adobe Photoshop så vet jag inget ersättnings program med samma "kraft".. Tror nog att emulation via wine (som inte är en emulator enligt dom "Wine is not an emulator" som det heter)

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

woicer
Fråga är lite vad du vill egentligen. Köra Linux för att försöka ersätta Windows eller för att lära dig på avancerad nivå hur det är uppbyggt. jag tror en enkel dist är bra och börja med oavsett. Finns inget som hindrar att lära dig saker i ubuntu och börjar du med en ren terminal installation av en mer avancerad dist. Finns en risk för att du inte fattar någonting och ger upp.

Vill man lära sig Linux på "avancerad nivå" kan jag starkt rekommendera denna bok
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

Permalänk
Medlem

Amsn och Pidgin följer med i Ubuntu Ultimate, själv gillar jag pidgin mycket mer, men det är mest för att Amsn är så fult. Bägge funkar minst lika bra som MSN i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Ja de "enklaste" att komma igång med är nog dessa:

Ubuntu
Linux Mint
Linux-XP
PClinuxOS
Mandriva

Vill man ha lite Windows-feeling kvar kan man ju köra Linux-XP http://www.linux-xp.com/

Permalänk
Medlem

Vill du använda linux utan att lära dig så mycket, gå för ubuntu, lätt att installera, lätt att använda. Sällan man behöver pilla i config filer.

Vill du lära dig linux, prova på gentoo.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
gå för

Kan man verkligen säga såhär?

Permalänk
Medlem

openSUSE (http://www.opensuse.org/) tycker jag är väldigt bra (har testat både Fedora och Ubuntu). Enda nackdelen är kanske att det är FÖR lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

En fördel med att välja ubuntu är att väldigt många i samma situation gör det. Mängden guider, besvarade frågor och liknande är därför stor. Merparten av denna information kan förvisso troligtvis tillämpas ganska lätt även på andra distributioner.