Kan virus o skit sätta sig på ram-minnerna? behöver veta nu!!

Permalänk

Kan virus o skit sätta sig på ram-minnerna? behöver veta nu!!

Hej,
Jag undrar om virus o sånt kan skada ram minnen?

kort sakt , är ram-minnen "immuna" mot att bli konstiga av mjukvara

/Tack

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Virus skulle teoretiskt kunna skada ram minnen om viruset ändrar minnets timings eller spänning för att kunna skada minnet, men jag har aldrig hört talas om något sådant.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

ok , är det riskfritt att stoppa i minnet o se , och om nåt händer är det bara att ta ut den igen?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

ingenting "sparas" på minnet, bara lagras medans datorn är i bruk. minnet tappar all info när strömmen försvinner.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

ok, så det finns ingen risk att minnet kan skada moderkortet eller någon annan komponent?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

tror faktiskt det är större risk att du gör det om jag ska vara ärlig. du verkar inte direkt så insatt..

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Virus skulle teoretiskt kunna skada ram minnen om viruset ändrar minnets timings eller spänning för att kunna skada minnet, men jag har aldrig hört talas om något sådant.

Inte ens det är möjligt kan jag tänka mig. Det enda som minnet verkligen kan skadas av är att man höjer spänningen extremt (inte många moderkort tillåter det dock) och kör så ett tag eller att man helt enkelt ger minnet ett ESD-stöt när man pillar på dem (omöjligt dock om man tar i chassiet innan/samtidigt).

Så nej. Virus kan inte skada minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W