Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Ghost server

Har hört talas om att man kan bygga en ghost server.
Det den gör är att man har en dator med en serverprogramvara med en ghost image på.
Sedan har man en boot cd med adress till servern, en cd skiva till varje dator.
Man kopplar in alla datorer till servern, sätter in cd skivorna, när alla datorer har hittats av server ghostar den över imagen till alla datorer.
Hur "bygger" man en sådan server?, vilka program behöver man?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Det som sker är väl att du gör en GHOST av varje dator och lagrar dessa på en central server

För att köra tillbaka en ghost har man en startdiskett, bootbart usbminne eller cdskiva med ghost på och denna startmedia är preparerad så att den har drivrutiner till nätverkskortet i DOS

När du startar upp en klient i dos via ett media anger du servern du skall hämta en .GHO från och där söker du reda på rätt Ghost-fil till den specifika datorn

Så har iallfall jag gjort tidigare....

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Grejen är den att jag har 10 datorer, alla med samma spec.
Jag vill ha gosten på typ en GhostCast server.
Sedan så har man en boot cd i varje dator.
Man stoppar in cd skivorna.
Datorerna söker efter servern, hittar den, och när alla datorer har hittat servern så skickar server gohosten till alla datorer sammtidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Clonezilla finnsdet ett program som heter som borde klara det du söker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Grejen är den att jag har 10 datorer, alla med samma spec.
Jag vill ha gosten på typ en GhostCast server.
Sedan så har man en boot cd i varje dator.
Man stoppar in cd skivorna.
Datorerna söker efter servern, hittar den, och när alla datorer har hittat servern så skickar server gohosten till alla datorer sammtidigt.

Det finns 3:e partare som löser detta men eftersom du talar specifikt om Ghost så heter den funktionen Ghost Multicast Server (körde den hos en tidigare arbetsgivare; där hade vi ett antal utbildningssalar som sopades varje kväll; allt med en ynka bootdiskett och ett bredd register av mallar)
Tänk bara på att historiskt sett har du behövt packetdrivers på bootmediat (USB, floppy, PXE osv), inte alla NIC fabrikanter har packetdrivers - 3Com kort är ett hett tips, dom brukar alltid fungera

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Det enda jag vill är att slippa "GHOSTA" varje dator för sig, programet spelar mindre roll så länge det är lätt att andvända och inte är för krångligt att komma igång med.
Datorerna jag ska ghosta är DC7100 och D530, självklart bara en modell-serie åt gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Rör det sig då enbart om norton ghost lösningar? och vilka OS rör dig sig om?

En trevligare variant än CD-boot är ju att PXE-Boot sen har man alla datorers mac adresser som finns i en "databas" och så kan alla datorer installera sig själv med rätt OS.namn och program.
Har ingen större erfarenhet av detta själv men är det något som skulle få mig att trixa med windows så skulle det vara för att lära mig sådana här typer av lösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Det är hårddisk kloning det rör sig om, det behöver inte vara Ghost

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Är datorerna identiska (hårdvara och mjukvara) så räcker det med en GHOST

Det enda du behöver göra är att byta datornamnet så är en maskin klar...

1 boota från floppy
2 läs in ghost till klienten
3 boota om
4 byt datornamn
5 boota om och gå därifrån = klart

Så gjorde jag på ett ställe med ca 100 klienter för ett antal år sedan - men vill man mecka mer kan man alltid köra sysprep osv..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

UndCon: Hundra gånger smidigare med PXE-boot än startdisketter ju.
Inte många moderna BIOS som inte klarar det...

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

En PXE-lösnig kräver dock pillande med dhcp server och det finns nog inte någon "enkel" lösning som inte kostar en del.

jag vet inte vad Patrik91uk vill uppnå men själv skulle jag föredra en lösning där man t.ex har en extern hårdisken som man bootar ifrån och kör sedan in ghosten ifrån den.

Då kan man inte köra på alla datorer samtidigt men lösningar som bygger på att man ghostar om en gång per dag/vecka anser jag är en riktigt fulhack lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
UndCon: Hundra gånger smidigare med PXE-boot än startdisketter ju.
Inte många moderna BIOS som inte klarar det...

UJ - nu pratar jag om hårdvara som i bästa fall var p2 300 - så det var några år sedan...PXEboot fanns inte på så många av de maskinerna förrutom de med 3com's nätverkskort

men det skulle vara ett bra val idag vid sidan om ett bootbart usbminne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Datorerna är HP DC7100 3,2GHz 2GB ram och 80GB hårddisk, alla har samma delar, och priset spelar för programet ingen större roll då det är jobbet som betalar.
Det ska bara vara så enkelt som möjligt att andvända och komma igång med.
Minns att våra gamla IBM datorer hade PXE boot, ska kolla om HP maskinarna också har det.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
En PXE-lösnig kräver dock pillande med dhcp server och det finns nog inte någon "enkel" lösning som inte kostar en del.

jag vet inte vad Patrik91uk vill uppnå men själv skulle jag föredra en lösning där man t.ex har en extern hårdisken som man bootar ifrån och kör sedan in ghosten ifrån den.

Då kan man inte köra på alla datorer samtidigt men lösningar som bygger på att man ghostar om en gång per dag/vecka anser jag är en riktigt fulhack lösning.

Nja, går att göra med random Linux- eller BSD-burk, Windows klarar det också, åtminstone server-versionerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
UJ - nu pratar jag om hårdvara som i bästa fall var p2 300 - så det var några år sedan...PXEboot fanns inte på så många av de maskinerna förrutom de med 3com's nätverkskort

men det skulle vara ett bra val idag vid sidan om ett bootbart usbminne

Mjo, men nu är nu.
Burkarna i fråga var HP DC7100 vilka inte är så gamla.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nja, går att göra med random Linux- eller BSD-burk, Windows klarar det också, åtminstone server-versionerna.

tja det hela beror väl på. windows server är dyrt och pilla med dhcp i Linux gör inte vem som helst. (Kom och tänka på denna gamla tråd )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2008

Jag har Windows Server 2003 R2 Standard, med licenser och allt, så det är inte omöligt.