Jag köper aldrig mer en ASUS. Läs om hur Asus support fungerar.

Permalänk
Medlem

Samtidigt var det 1 år sedan så det kan ha blivit ändring på det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Samtidigt var det 1 år sedan så det kan ha blivit ändring på det.

Kan vara dyrt att experimentera själv och kolla ifall dom har bättrat sig. Själv har jag haft mina stunder med asus support och precis som många andra säger, ALDRIG IGEN.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Satt faktisk här och skulle just beställa en bärbar dator åt svärföräldrarna för ca18000-25000:-
Såg denna tråden och har just läst igenom den,gav mig rätt så många skäl till att INTE beställa en Asus.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att ASUS inte direkt ser så bra ut i mina ögon i dagsläget. Köpte ett HD3870X2 från gamla datorbutiken.com (det var ett ersättningskort för ett defekt 8800GTX). Nu har fläkten på kortet börjat strula. Den rasslar extremt och tar i höljet kring kylflänsen. Skrev till ASUS om detta och frågade vad man bör göra åt det. Enklast vore att få en ny fläkt, heatsink eller liknande och byta själv. Minst trubbel för dem och för mig, tyckte jag.

Jag fick tillbaks ett kort svar där det stod att jag kunde börja med att prova att dra åt skruvarna... (??).

Som svar på det mailet skrev jag och frågade om det var ok att ta loss hela heatsinken, med fläkt, etc. För att komma åt några eventuella skruvar till fläkten så måste jag nog ta isär heatsinken och kåpan över fläkt och kylfläns (det är vanliga referenskylaren på den).

Som svar på det fick jag ett kort "Nej du får inte skruva isär den, för då ryker garrantin..." (??)

Åter igen ett ganska inte-sägande svar... Det kunde jag listat ut själv. Ville mest att de skulle bekräfta åt mig, och åt sig själva. Det blev ett mail till, där jag då frågade hur vi i så fall ska gå till väga. Man ber mig då om serienummer, vilket jag skickar till dem. Jag får ett till mail, där man säger att serienummret ser bra ut, och att de nu vill ha kvitto. Ett till mail skickas till dem med PDF:er på kvitto och leveransbekräftelse. Då får jag ett till mail från dem där de kort och gott ber mig kontakta gandalf som ska kunna tala om för mig vem som kan hjälpa mig med detta. Den här mailkonversationen har nu pågått i några dagar, då jag inte direkt har tid att kolla mail på jobbet. Så det blir ett mail om dagen. Tveksamt ringde jag Gandalf och förklarade läget. De sa precis som jag trodde "Njaaa... Det där ska väl ASUS kunna hjälpa dig med själva.".

Och där är jag nu... Vi får väl se var detta tar vägen. I dagsläget ser det inte ut att bli några mer produkter från ASUS i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

@Kaptens
Enklast är nog att bara köpa en ny kylare och smälla på. Har gjort samma resa själv.

ASUS vill inte sköta garantiärenden på grafikkort direkt mot slutkund, så därför har de lagt på en avgift på $50 som du måste betala om du vill vända dig till dem.

Annars är det bästa tipset att tjata på Gandalf. Jag orkade inte hålla på, så jag köpte helt enkelt en ny kylare för 300 kr och satte på. Blev enklast så...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

giplet:

Har du nått tips på en kylare i den prisklassen till ett HD3870X2? Hade det varit enkelt att hitta en sån så hade jag nog bytt vid det här laget. Tyvärr verkar det inte finnas några trejdepartskylare till det kortet, så det blir nått hemmabygge i så fall. Med fläktar, kylflänsar etc, så tror jag det blir dyrare än 300.

Låter som att jag får strida lite helt enkelt. Får se vad jag får för svar från ASUS. Får kanske hänvisa till den här tråden så att de får se att de inte ser så värst bra ut.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Oj, tur att jag läste denna tråd!

Hade annars kikat på att köpa en ASUS laptop, men det vågar jag ju inte nu!

Har kollat på en Sony Vaio åxå, kan det va ett bra alternativ tro?

Finns det några (laptop-) tillverkare som är kända för att ha BRA support?

sony vaio ska väl vara bland de bättre och har iallafall 2 års garanti enligt http://www.netonnet.se/
det kan ju alltid vara något!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag älskar asus..

jag tappade min bärbara i golvet så nånting pajade..

skickade in den 1½ vecka senare hade jag laptopen framför mig fullt fungerande

dom hade även bytt lite plast delar som bara va repiga den såg som ny ut..

är inne på mitt andra asus moderkort nu och inget av dom har kronglat.

Asus = Kvalite
Asus= Bäst

// Asus Fan boy

Permalänk
Medlem

Jag har enbart positiva erfarenheter av ASUS. Min W222U-skärm fräste till, luktade bränd elektronik och dog. Ringde supporten, fick en webadress där jag fyllde i ett formulär. 3 dagar senare kommer ett DHL-bud med en ny skärm. I lådan låg en retursedel, och dagen därpå kom samma DHL-kille och hämtade den defekta skärmen. Klappat och klart.

Andra verkar ju ha mer sura erfarenheter av deras support. Kudos till TS för att ha sett till att tillvarataga sina konsumenträttigheter utan att gå och bli rättshaverist på köpet.

/Hast

Permalänk
Medlem

Jag har inga positiva erfarenheter av ASUS. Dem mörkar ganska mycket med sina mail och först när man skickat iväg grejerna så kommer helvetet. Men fram tills dess är dem "hjälpsamma".

Svenska ASUS support sög riktigt ordentligt dock. Otrevlig och besserweiser. En dans/norsk kille pratade jag med som skulle lära mig konsumentlagen i Sverige, bra att internet finns så jag kunde vägleda honom till vad som var rätt och fel.

Aldrig mer ASUS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Låter precis som Acer också behandlar sina kunder. Fast hos dem försvann datorn helt. Slutade med att man fick en Packard Bell dator från Onoff istället.

Håller med, Acer har en riktig Kalle Anka support också. Slutade med att Dustin Home klev in och talade dom till rätta så jag fick en helt annan dator från dom. Har sålt skiten nu och kommer aldrig handla från Acer igen.

Permalänk
Medlem

tack för att du berättar dettta är på gång att köpa mig en ny laptop och var inne på en Asus men som tur var så såg jag detta inlägget så tror det blir en Zepto.

Visa signatur

I´m Sarri

Permalänk

Lite ironiskt då veckans fråga är "Vilken moderkortstillverkare föredrar du?"

Och just nu leder asus med 44,8% av rösterna.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Hehe, har fått för mig att undvika asus nu, skulle prioritera datordelar i följande ordning, av de intryck jag fått från forumen/recensioner.

Nätagg: Corsair
Moderkort: Gigabyte
Chassi: Antec
Minnen: Corsair
Grafikkort: Sapphire
HDD: WD/Seagate
DVD: Samsung
Ljudkort: Creative
Prolle: Intel eller AMD

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är för jävla snack om att 1-2 månader är en rimmlig reprerationstid.

Jag skickade in min WD-disk för 2-3 år sedan (något sånt) och fick den reparerad och tillbakaskickad från tyskland samma vecka.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Vilka lallare.

Dock så funkar ASUS support i Portugal bra. Snabbt går det inte men vi ska väl komma ihåg att det är Sydeuropa vi pratar om. När jag bodde i Spanien med min familj så skickade pappsen iväg en laptop med några år på nacken med ungefär samma problem som trådskaparens och något helt galet i OS:t. Jag ville inte installera om med ett annat OS när det fortfarande fanns garanti kvar. Tid tog det som sagt men den kom tillbaka med endast ett fel: istället för Svenska så var operativsystemet på Spanska. "Apagar el equipo" heter det nu istället för "Stänga av"

Permalänk
Medlem

Jag måste istället berömma ASUS service

Jag skickade in en EEE som gick sönder för någon vecka sedan. Gjorde som det stog på hemsidan. DHL kom förbi på en torsdag eftermiddag. Fredag veckan efter var DHL utanför dörren och plingade på. Datorn lagad.

Det kan bara jag kalla bra service.

Permalänk
Medlem

Har reklamerat två ASUS-produkter i år, min systers ASUS K50IN som började orsaka korrupta filer och randomkrascher. Och ett Asus M4A79 Deluxe moderkort som bara krånglade.

Börjar väl med moderkortet, ett snabbt samtal till Asus support, möttes med ett leende i telefonen och vart erbjuden ersättningskort eller pengarna tillbaka, valde det senare. Fick RMA-nummer och DHL kom och hämtade paketet dagen efter. Fick tillbaka mina pengar efter ca en vecka.

När det kom till laptopen så skulle den skickas in för reparation, packade ner den i orginalkartongen find och vadderat så som den hade skickats från återförsäljaren. Men ett par dagar efter den hade skickats så blev jag uppringd och dem berättade för mig att jag inte hade packat ned den godkänt och skadorna hade troligtvis orsakats under ereturfrakten. Förklarade att alla dem felen var innan den returnerades, men blev bemött av en vägg. Fick inte namn, fick inte prata med chefer, blev behandlad som skit. I stort sett som alla mina RMA med Dell.

Aldrig mer laptop från Assus, fick tillbaka laptopen efter ca en månad i samma skick som den hade returnerats. Bytte hårddisk och ramminne och den fungerar som ny idag.

Permalänk

Inte imponerad av ASUS telefonsupport

Jag tror att många supportärenden kunde lösas på telefon, men de jag pratat med på ASUS Nordic support tycks mest intresserade av att ge så lite hjälp som möjligt med hänvisning till att det kan vara ett hårdvarufel.

Innan jag klagar mer vill jag säga att jag har ett gott öga till ASUS produktlinjer, men SUPPORTEN kan bli bättre.

Jag har en laptop, G50V med inbyggd webcam. Köpt för ett drygt år sen med Vista64. Så för några månader sedan slutade plötsligt webcam att fungera. Efter ett tag noterade jag att datorn ibland gnällde över en okänd USB-enhet. Jag ringde till ASUS support, men budskapet jag fick var i praktiken: Det kan vara hårdvarufel - skicka in den.
Det kan ju verka generöst att de så gärna vill ta sig an den hands on. Men ur kundperspektiv är det inte så bra - man riskerar att få tillbaka den helt omsinstallerad, tömd på innehåll. Sen tar det dagar av arbete att komma ifatt med programvaruinstallationer, plus att man lätt missar att ta backup på precis allt man hade. Strul alltså. För att lösa en skitproblem som förmodligen beror på ett drivrutinsproblem. Då klarar jag mig hellre utan webcam, men det känns inte riktigt sjysst.

Så uppgraderade jag för några veckor sedan till Windows 7 home premium 64. Och fick en ide att kolla om det fanns några nya drivrutiner till webbkameran. Och det fanns det. Snabbt laddade jag ner den första i listan (ja, det gick kanske lite för snabbt...) och installerade. Startade om och plötsligt FUNKADE webbkameran! Det var alltså INTE hårdvarufel.

Då gjorde jag något dumt. Jag läste vidare på ASUS downloadsida och blev varse att det fanns alternativa tillverkare av den inbyggda webbkameran. Det framgick även hur man med hjälp av enhetshanteraren kunde luska ut vilket fabrikat man har. Så gjorde jag det och då framgick det (vilket supportkillen bekräftade, det var det enda han hjälpte till med) att det var en Suyinkamera. Och jag hade ju kört installeraren för Chicony!

Hm, tänkte jag. Kameran funkar nu, men den kanske funkar bättre eller stabilare om jag installerar RÄTT drivrutin. Och skulle det inte funka så återgår jag till denna som funkar. Sagt och gjort, jag körde installeraren för Suyin. Då slutade kameran att funka. Äsch!

Avinstallerade den senaste drivrutinen och körde Chiconyinstallationen igen. Kameran funkade fortfarande inte. Och så får jag ett tillintetsägande felmeddelande då jag kör installationen; FEL- USB2.0 UVC 1.3M/2M WebCam. Varje gång.

Jag hade hoppats att supporten, som bör kunna mycket mycket mer om denna typ av problem än vad jag kan, kunde göra ett försök att guida mig igenom några möjliga lösningar på problemet. I synnerhet som det visat sig att meckande med drivrutinen nyss fått kameran att funka, innan jag dumt nog ändrade så att den slutade funka...
Men, jag hade ju köpt datorn med Vista och nu hade jag Windows 7, så då har jag ingen mjukvarusupport. Jag fick gärna skicka in den för service, så skulle de installera Vista åt mig (och troligen formatera hårddisken) och se om de fick igång kameran, men något annat kunde (ville) han inte hjälpa till med. Självklart vill jag inte ha den typen av "hjälp".

Jaha, tack för ohjälpen sa jag, och så var samtalet slut.

Ett annat exempel på arrogans och ohjälpsamhet fick jag för ca ett halvår sen då jag hade lessnat på att tangentbordet på samma laptop reagerade dåligt på snabb skrivning. Det missade ofta tecken och det blir efter ett tag frustrerande. Jag sökte lite på ASUS eget användarforum, och fick faktiskt träff. Någon rekommenderade uppdatering av BIOS och ett antal drivrutiner. Jag blev lite förbryllad av att ASUS Live update ALDRIG tyckte att min dator behövde uppdatera något, så jag ringde support.
Vad tror ni de svarade. Ja, just det, det vanliga. Det kan vara hårdvarufel, du får skicka in....
Jag anförde att jag hade läst på deras användarforum att problemet kunde lösas genom att uppdatera BIOS och några andra filer, men att ASUS live inte indikerade behov av uppdatering. Hans svar var att ASUS inte kan ta ansvar för vad som skrivs på deras användarforum.
Nä, det fattar väl jag också. Men de som jobbar på supporten skulle kanske ta sig en titt där ibland, så skulle de hålla sig ajour på vilka problem som florerar och hur man löser dem.
Samtalet var slut och jag försökte sen, med hjälp av vad jag läst på forumet att uppdatera BIOS mm (hade kommit flera versioner efter den som var installerad i min laptop) Det hjälpte! Nu är tangentbordet utan anmärkning och det betyder MYCKET för mig. Tyvärr lade tillägget Direct Console av, men det kan jag klara mig utan.

Jag hade alltså förväntat mig att supporten skulle känna till problemet eller vara intresserade av att ta del av hur andra användare löst problemet. Men detta intresse lyste alltså med sin frånvaro.

För att summera:
ASUS support existerar men den baseras på att hur trivialt problemet än kan vara så skall maskinen skickas in på service och det kan då bli fråga om formattering och ominstallation med tillhörande olägenheter för användaren.

Någon telefonsupport värt namnet har de ej.

Permalänk
Medlem

Jag förstår dig till 100% snurre_sprätt

Jag har för tillfället uppe en lite spännande tvist mellan mig och Asus (och har inte ens garantin kvar). Men som det ser ut nu så kan den lösa sig:

Tråden
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9035...

Som jag nämnde i den tråden är telefon supporten fruktansvärd. Jag fattade direkt att han inte ville hjälpa mig och det blev ett kort samtal (han ville att jag skulle punga ut 5000kr för reparationen).

Så jag mailade tech support istället.
Efter mycket tjat så har jag kommit till där jag är nu. Får se om dom erkänner att felet är deras eller inte...

Efter min första reparation som jag fick under garantin var jag ganska nöjd, trots att den skulle repareras i Holland så gick det relativt fort (såg på RMA grejen att den blev reparerad nästan DIREKT den kom dit ner, men tog ett tag innan den kom ner dock). Tyvärr tänkte jag ju inte på att det bara bytte ut grejerna mot likadana grejer... Som brann upp igen.

Den icke-svenska supporten är egentligen inte alls så dålig. På ett sätt förstår jag att dom inte vill reparera allt som folk vill ha reparerat gratis. Det finns många skojare som försöker utnyttja detta.
De flesta köpare tänker "hur dyrt kan det vara (för ett stort företag) att undvika detta tjafs och kritiken dom får är inte bra för företaget. Det är väl lika bra att dom ger mig en ny dator?". Men om företagen är för snälla kommer skojarna utnyttja detta till 100%.
Det finns dom som tjänar stora pengar på snälla företag. Samt att om din kompis har fått en ny förbättrad dator gratis förväntar du dig också ha en om nåt händer med din dator som du köpt på samma ställe som din kompis. Företagen måste låta "ovilliga" ibland.

Jag rekommenderar att inte ta den svenska supporten så seriöst. Fixar det sig där är det bra, men bli inte ledsen om det inte gör det och maila Tech Support istället.

Jag skrattade rakt ut när jag läste det där om skruvarna i Kaptens post :D. Jag gissar att det var svenska supporten?

Sen kom jag just på första gången jag ringde dom (första reparationen) och blev kopplad till någon med bland den värsta brytning jag hört.

Han: "Vll d' ta deta pa inglska ella svenskaa? Jg kn' praata bada"
Jag: "Let's take it in english..."

Skulle jag köpa en till Asus? Det är möjligt (fast beror på hur mitt nuvarande ärende slutar), men jag skulle inte rekommendera det till folk som kräver svensk support.

Har du en trasig Asus så är det Tech Support som gäller.

Permalänk
Medlem

blata dårarna med en nio-millimeter : )

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv

Jäkligt gammal tråd, men jag lyfter den med senaste erfarenhet.

Asus TOTALVÄGRAR hjälpa mig via telefon utan hänvisar till deras webbformulär som inte fungerar som finns på en webbsida som inte fungerar.

Har testat Edge och Explorer och det funkar inte. Asus skyller på att jag kör för gamla webbläsare och Win 10 Creators update. Asus säger att operativsystemet är fullt av fel och orsakar krascher och ska inte installeras enligt Microsoft xD Webbläsarna är ännu värre enligt dem. Explorer är nerlagt sedan lång tid tillbaka och Edge är inte kompatibel.
De hänvisar till deras hemsida och att jag får försöka hitta en dator som fungerar.

När jag frågar vad de kör med: "Windows 7 med Chrome..." lol? Sen tillägger de "Vi kommer inte längre i våran diskussion så vi avslutar samtalet".

Så här sitter jag med en gamingskärm för 7k som har stora "fläckar" på tft:n och Asus som beter sig som barn i en sandlåda.

Som sagt...KÖP ALDRIG ASUS OM NI VÄRDESÄTTER ETT BRA BEMÖTANDE OCH EN KUNNIG OCH HJÄLPSAM SUPPORT!

Permalänk
Medlem

Använde Asus supporten förra året efter CDON blåvägrade en DOA anmälan av en MG279Q med döda pixlar och hänvisade mig till Asus supporten. Det visade sig att CDON medvetet hade fuskat och sålde en returnerad vara som ny efter egen bedömning som de visste var fel, och hade således passerat fönstret för DOA anmälningar och skulle ha dragit på sig själva kostnaden.

Asus var väldigt trevliga å andra sidan, ringde dem och en person hjälpte mig fylla i en form och accepterade RMA anmälan direkt under samtalet. Någon dag senare kom ett bud och lämnade en ny skärm och hämtade den defekta.

Mitt omdöme av Asus har ändrats markant efter det.